Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esimies pakottaa yön yli kestävälle työmatkalle?

Vierailija
19.10.2014 |

Työskentelen valtiolla alempana toimihenkilönä, kuukausipalkka noin 3000 €. Voiko esimies todella pakottaa minut työmatkalle, jossa menee kaksi kokonaista työpäivää ja yksi yö? Työtehtävieni puolesta osallistumiseni ei ole pakollista, kyse on periaatteesta, että kaikkien tulee osallistua.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:14"]

Entä voiko esimies pakottaa yöpymään esim.2 hengen huoneessa jonkun toisen kanssa? Minulla on joskus myös työmatkoja ja inhoan niitä kun en saa omaa huonetta ja yksityisyyttä, josta olen aivan riippuvainen. En osaa nukkua, jos joku puolituttu on siinä vieressä.

[/quote]

Ei voi, mutta maksat omistasi 2 ja 1 hengen huoneiden erotuksen.

JOs jotakuta eivät (t)yömatkat miellytä, niin aivan varmasti työttömistä löytyisi kymmeniä, jotka ilomielin vaihtaisivat paikkaa kanssasi.

[/quote]

Olen työtön. Tässä taas yksi syy olla hakematta/vastaanottamatta työtä. Nautin mieluummin työttömyyskorvausta kotona kuin matkustelen vieraiden ihmisten kanssa. Muuten voisin hakea vastaavaa paikkaa.

Vierailija
42/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:19"]

En ole virkamies vaan työsopimussuhteinen vaikka valtiolla työskentelenkin. Kotiasioiden vuoksi en haluaisi osallistua. Olen yksinäinen ihminen eli en saa eläinten hoitoapua ystäviltä/sukulaisilta.

Palkan mainitsin sen takia, että ymmärrän kyllä esimiesasemassa tai asiantuntijana työskentelevän matkustuspakon. Itse en sellaista työtä tee, eikä näistä matkoista työstä sovittaessa puhuttu mitään.

Mikä on se peruste, että työnantaja voi pakottaa käyttämään vapaa-aikaa työmatkaan? Matkakohde sijaitsee toisella puolella Suomea eli yöksi kotiintulo ei ole mahdollista.

-AP

[/quote]

On sinulla vaihtoehtoja:

Kieltäydy matkasta vedoten lemmikkien hoito-ongelmaan tai tarjoat ne pomolle hoitoon.

Irtisanoudut ja etsit uuden työn.

Lähdet työmatkalle, kun olet vienyt lemmikit ensin maksulliseen hoitolaan.

Sairastut sopivasti ja olet sairaslomalla työmatkan ajan.

[/quote]

Kuka maksaa maksullisen hoitolan, taksimatkat sinne ja takaisin (ei ole ajokorttia) ja vielä kruununa kaikelle; todennäköisesti päivittäislääkityksessä olevan eläimen seuraavan eläinlääkärikäynnin + taksit sinne ja takas? Päivärahoilla ei päästä edes alkuun tuosta potista.

Osallistuin kyllä aiemmin kaksipäiväisiin työmatkoihin, mutta nykyään tilanne on tosiaan ongelmallinen, kun lähipiiristä ei enää löydy hoitajaa ja toinen kissa vaatii päivittäisen lääkkeen.

Mihinköhän työpaikkaan sitä sitten uskaltaisi vaihtaa, kun ei tämän nykyisenkään todellakaan pitänyt olla sellainen, jossa joutuisi matkustamaan. En matkusta myöskään vapaa-ajallani, jos joku sitä epäilee.

Jonkin verran tympii tämä nykyinen asenne, että koskaan ei saisi valittaa/kyseenalaistaa mitään työnantajansa päätöksiä, koska "varmasti löytyy joku työtön, joka olisi onnellinen tästäkin työpaikasta".

-AP
[/quote]

Nyt vähän suhteellisuudentajua! Ymmärrän kyllä, jos sinua tympii, mutta asetupa niiden työttömien asemaan. Jos olisin itse työttömänä, tuntuisi kyllä aika pahalta, että joku rutisee siitä, kuinka kohtuutonta on vaatia työntekijää järjestämään yksittäisen työmatkan ajaksi hoitaja kissalleen. Kyse ei ole kuitenkaan mistään älyttömästä työntekijään kohdistuvasta mielivallasta vaan oikeasti ihan pikkujutusta. Jos asenteesi työhön on tuo, en yhtään ihmettele, jos työnantaja haikailee niiden motivoituneempien työttömien perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:19"]

En ole virkamies vaan työsopimussuhteinen vaikka valtiolla työskentelenkin. Kotiasioiden vuoksi en haluaisi osallistua. Olen yksinäinen ihminen eli en saa eläinten hoitoapua ystäviltä/sukulaisilta.

Palkan mainitsin sen takia, että ymmärrän kyllä esimiesasemassa tai asiantuntijana työskentelevän matkustuspakon. Itse en sellaista työtä tee, eikä näistä matkoista työstä sovittaessa puhuttu mitään.

Mikä on se peruste, että työnantaja voi pakottaa käyttämään vapaa-aikaa työmatkaan? Matkakohde sijaitsee toisella puolella Suomea eli yöksi kotiintulo ei ole mahdollista.

-AP

[/quote]

On sinulla vaihtoehtoja:

Kieltäydy matkasta vedoten lemmikkien hoito-ongelmaan tai tarjoat ne pomolle hoitoon.

Irtisanoudut ja etsit uuden työn.

Lähdet työmatkalle, kun olet vienyt lemmikit ensin maksulliseen hoitolaan.

Sairastut sopivasti ja olet sairaslomalla työmatkan ajan.

[/quote]

Kuka maksaa maksullisen hoitolan, taksimatkat sinne ja takaisin (ei ole ajokorttia) ja vielä kruununa kaikelle; todennäköisesti päivittäislääkityksessä olevan eläimen seuraavan eläinlääkärikäynnin + taksit sinne ja takas? Päivärahoilla ei päästä edes alkuun tuosta potista.

Osallistuin kyllä aiemmin kaksipäiväisiin työmatkoihin, mutta nykyään tilanne on tosiaan ongelmallinen, kun lähipiiristä ei enää löydy hoitajaa ja toinen kissa vaatii päivittäisen lääkkeen.

Mihinköhän työpaikkaan sitä sitten uskaltaisi vaihtaa, kun ei tämän nykyisenkään todellakaan pitänyt olla sellainen, jossa joutuisi matkustamaan. En matkusta myöskään vapaa-ajallani, jos joku sitä epäilee.

Jonkin verran tympii tämä nykyinen asenne, että koskaan ei saisi valittaa/kyseenalaistaa mitään työnantajansa päätöksiä, koska "varmasti löytyy joku työtön, joka olisi onnellinen tästäkin työpaikasta".

-AP
[/quote]Ihmettelen tätä aikuisen ihmisen asennetta. Otetaan eläimiä mutta ei ymmärretä seurauksia eikä olla valmiita valinnasta koituviin kustannuksiin. Sun pitää neuvotella tästä esimiehesi kanssa, vauvapalstalla ei ole mitään valtaa asioihin.

Vierailija
44/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ap kirjoittanut heti avauksessa että matka ei liity hänen työtehtäviinsä vaan sinne pitää osallistua vain jonkun työnantajan keksimän periaatteen takia. Kyllä työnantaja saisi tässä peiliin katsoa ja turha rutista jos työntekijöiden motivaatio alenee. Jos matka olisi ehdottoman tärkeä työtehtävien kannalta niin sitten ymmärtäisin pakon.

Vierailija
45/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-AP

Kerro työnantajallesi, että voit osallistua matkalle vain, jos työnantaja maksaa yo. kulut, koska ne sinulle matkasta aiheutuvat. Tuskin suostuu maksamaan, jos osallistumisesi ei oikeasti ole pakollista. Jos yrittää venkoilla, että sinun pitäisi maksaa ne itse, tiedät ainakin olevasi mulkkupaikassa töissä.

Minulla on myös lemmikkejä. Jos tulee joskus työmatka jonka ajalle en saa kavereista hoitajaa, aion nimenomaan kysyä maksaako firma hoitopaikan ja katson mitä tapahtuu.

Vierailija
46/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:25"]

Oikeasti ap, teet tarjoituksella kärpäsestä härkäsen.

Jos vaan halua löytyisi, niin taatusti löytäisit jonkun naapurin/tutun/kollegan/sukulaisen joka voisi kerran käydä kissasasi ruokkimassa ja lääkitsemässä.

Ainakin minä jäin siihen käsitykseen, että kyseessä on hyvin poikkeuksellinen tapaus eikä mikään viikottainen tai edes kuukausittainen poissaolo.

Mutta näinhän tämä nykyisin menee, työntekijät muistavat kyllä jokaisen oikeutensa ja niistä huutavat kovaan ääneen sekä sen, että työnantajan täytyy jousta heihin päin, mutta kaikki velvollisuudet unohdetaan ja joustoa ei löydy pätkääkään.

[/quote]

Totta puhut 26. Tämä jatko onkin tarkoitettu ap:lle. Nyt otat yhteyttä eläinlääkäriin, joka kissaasi hoitaa ja kysyt tietääkö hän jotain luotettavaa henkilöä, joka voisi käydä hoitamassa eläimiäsi päivittäin. Tällainen voisi löytyä vaikka paikallisesta 4H -yhdistyksestä. Asiat järjestyvät aina, nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ei kannata heittäytyä hankalaksi työntekijäksi, voipi käydä niin että äkkiä huomaakin olevansa entinen työntekijä. Mitenkäs sitten suun laitat?

Vierailija
47/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan halua löytyisi, niin taatusti löytäisit jonkun naapurin/tutun/kollegan/sukulaisen joka voisi kerran käydä kissasasi ruokkimassa ja lääkitsemässä.

Ainakin minä jäin siihen käsitykseen, että kyseessä on hyvin poikkeuksellinen tapaus eikä mikään viikottainen tai edes kuukausittainen poissaolo.

Mutta näinhän tämä nykyisin menee, työntekijät muistavat kyllä jokaisen oikeutensa ja niistä huutavat kovaan ääneen sekä sen, että työnantajan täytyy jousta heihin päin, mutta kaikki velvollisuudet unohdetaan ja joustoa ei löydy pätkääkään.

[/quote]

Ilmeisesti sinulle on jotenkin mahdoton ajatus, että nykypäivänä voi oikeasti olla itseni kaltaisia luusereita, joilla ei kerta kaikkiaan todella ole ketään, keneltä pyytää apua. Tämä tulee vastaan myös muissa asioissa. Mm. vuosi sitten muutin ja jouduin käyttämään muuttopalvelua, kun ei tosiaan ollut ketään auttamassa yhtään missään asiassa eli muuttomiehet myös irrottivat lamput jne., kalliiksi tuli sekin. Viime kesän lomallani olin kovassa flunssa kaksi viikkoa, mutta sinne kauppaan vaan oli raahauduttava 40 asteen kuumeessakin, kun ei ole ketään, joka kävisi kaupassa puolestani.

Oikeassa olet siinä, että matkoja ei ole paljon, noin 4 kertaa vuodessa, mutta ihan yhtä lailla ne aiheuttavat ongelmia. Luonnollisestikaan en nykyisessä elämäntilanteessani hakeutuisi sellaiseen työhön, jossa matkoja olisi esim. kerran kuukaudessa.

En tiedä, mistä työntekijän oikeuksista sinä puhut, minä en huuda minkään muun kuin sen perään, että voin oman yksinäisen yksityiselämäni ajankäytöstä päättää itse. Omasta mielestäni joustan työnantajan suuntaan ihan kiitettävästi sillä tavoin, että teen säännöllisesti palkatonta työtä iltaisin/viikonloppuisin kotona. Teen kotona useimmiten myös sairaana ainakin jonkin verran hommia. En hakenut sairauslomaa viime kesänä, kun olin lomallani 2 viikkoa sängynpohjalla kovassa kuumeessa keuhkoputkentulehduksessa eli käytin lomastani puolet sairastamiseen sen sijaan, että olisin siirtänyt lomani myöhemmin käytettäväksi kuten minulla lain mukaan olisi oikeus nykyään tehdä. Mielestäni en pyydä mitään kohtuutonta joustoa oman elämäni suuntaan, kun en halua osallistua yön yli kestävälle työmatkalle, jossa osanottoni ei tosiaan edes ole millään tapaa välttämätöntä.

-AP

Vierailija
48/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tästä sellanen fiilis että sulla on jo asenne valittu, oli sitten eläimiä tai ei. syitä riittää miksi et pääse lähtemään..musta tuntuu ettet oikeesti edes yritä!

Vierailija
50/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen joudu joskus tekemään työssään asioita, jotka tuntuvat epämukavilta, aiheuttavat vaivaa tai ylimääräistä rahanmenoa. Erityisesti tuo vaatimus "ylimääräisten" kulujen korvaamisesta kuulostaa ihan naurettavalta. Eihän silloinkaan, jos työpaikka vaikka muuttaa toimipistettä niin, että jonkun työmatka pitenee, oleteta, että nämä kustannukset maksetaan työnantajan pussista vaan että jokainen hankkiutuu työpaikalle parhaaksi katsomallaan tavalla ihan omaan piikkiinsä. Ei työelämä myöskään mene niin, että jos joskus tekee ekstraa yhden asian suhteen, saa sitten veto-oikeuden ikäväksi kokemiensa työtehtävien suhteen jossain toisessa tilanteessa. Työntekijä on työssä lähtökohtaisesti hyödyttämässä työnantajaa. Toki jos oikeasti on niin, ettei työmatka mitenkään liity työntekijän työtehtäviin vaan on pelkkä pomon keksimä velvoite, josta itsepintaisesti pidetään kiinni, on työn johtamisessa ja organisoinnissa tällöin vikaa. Työntekijän oikeuksien kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

Vierailija
51/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Ilmeisesti sinulle on jotenkin mahdoton ajatus, että nykypäivänä voi oikeasti olla itseni kaltaisia luusereita, joilla ei kerta kaikkiaan todella ole ketään, keneltä pyytää apua. Tämä tulee vastaan myös muissa asioissa. Mm. vuosi sitten muutin ja jouduin käyttämään muuttopalvelua, kun ei tosiaan ollut ketään auttamassa yhtään missään asiassa eli muuttomiehet myös irrottivat lamput jne., kalliiksi tuli sekin. Viime kesän lomallani olin kovassa flunssa kaksi viikkoa, mutta sinne kauppaan vaan oli raahauduttava 40 asteen kuumeessakin, kun ei ole ketään, joka kävisi kaupassa puolestani.

Oikeassa olet siinä, että matkoja ei ole paljon, noin 4 kertaa vuodessa, mutta ihan yhtä lailla ne aiheuttavat ongelmia. Luonnollisestikaan en nykyisessä elämäntilanteessani hakeutuisi sellaiseen työhön, jossa matkoja olisi esim. kerran kuukaudessa.

En tiedä, mistä työntekijän oikeuksista sinä puhut, minä en huuda minkään muun kuin sen perään, että voin oman yksinäisen yksityiselämäni ajankäytöstä päättää itse. Omasta mielestäni joustan työnantajan suuntaan ihan kiitettävästi sillä tavoin, että teen säännöllisesti palkatonta työtä iltaisin/viikonloppuisin kotona. Teen kotona useimmiten myös sairaana ainakin jonkin verran hommia. En hakenut sairauslomaa viime kesänä, kun olin lomallani 2 viikkoa sängynpohjalla kovassa kuumeessa keuhkoputkentulehduksessa eli käytin lomastani puolet sairastamiseen sen sijaan, että olisin siirtänyt lomani myöhemmin käytettäväksi kuten minulla lain mukaan olisi oikeus nykyään tehdä. Mielestäni en pyydä mitään kohtuutonta joustoa oman elämäni suuntaan, kun en halua osallistua yön yli kestävälle työmatkalle, jossa osanottoni ei tosiaan edes ole millään tapaa välttämätöntä.

-AP

[/quote]

Ei minulle ole mikään uusi juttu, että maailma on pullollaan luusereita (itse tätä nimitystä käytit...) jotka mieluummin ovat marttyyreita kuin tekevät elämälleen jotain tai edes yrittävät järjestää asioita mitenkään.

Muuttofirman käyttö nyt on muutenkin fiksumpaa kuin kavereiden riivaaminen todella veemäisellä hommalla! Kauppaostokset voi nykyisin hoitaa näppärästi kotiinkuljetuksella jos vaan haluaa, eikä tarvitse raahautua marttyyrinä kauppaan. Lomalla sairastaminen ja loman siirtämättä jättäminen tai ilmaisen työn tekeminen vapaa-ajalla nyt on valintoja joita tulee tehtyä, en itsekään lomalla sairastaessani siirtänyt lomaani koska se nyt vaan on älytöntä.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että teet asioista vaikeita ja tykkäät elää marttyyrina ja sillä perusteella kitistä olemattomasta asiasta.

Vierailija
52/73 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellainen herrasmiessopimus että jos tulee itse vastaan jossain asioissa kuten ap on tehnyt niin voi olettaa että työnantajakin tulee joskus joskus vastaan etenkin jos on kyse tällaisesta asiasta joka ei varsinaisesti edes liity työhön. Työnantajalle pikkujuttu mutta työntekijälle suuri apu. Jos työnantaja ei koskaan jousta missään niin se helposti johtaa siihen että työntekijätkin alkavat vahtia oikeuksiaan esim. sairaslomalle jäädään aiempaa herkemmin, ylitöille on aina joku este jne. Molemminpuolinen yhteispeli on kaikkien etu.

Vierailija
53/73 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa hän sitten voi.  Meillä lukee työspomuksessa, että sitoutuu tekemään myös muuta esimiehen osoittamaa työtä. Kohdallani se käytännössä tarkoittaa mm.leirikouluun osallistumista. Yhden yön leirikoulusta tulee ylityötä noin 30 tuntia, joten menen jo senkin puolesta ihan mielelläni. Toki nämä ovat muutenkin yleensä kivaa vaihtelua arkiseen työhön, vaikka raskaita ovatkin.

Vierailija
54/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa armotonta keskustelua. Tiedän että tämä keskustelu päättyi vuosia sitten, mutta ymmärrän 100% viestiketjun aloittajaa. Itsekin haluaisin ohittaa vastaavanlaisen "höpöhöpö-workshopin" yhteismajoituksessa (puhun ja kävelen unissani ja nukun muutenkin  huonosti ja edellinen yö on jo menetty yliaikaisen herätyksen takia). Edes öiden pitäisi olla omaa aikaani, vaikka olen aikanani tehnyt myös tarpeeksi ylitöitä riittävästi myöhäsiltoja ja jopa yön yli (vaikka olen normaalina toimistoaikana periaatteessa töissä).

Ilkeitä ihmisiä, jotka eivät yhtään tajua introvertimpia ihmisiä, joille yksityisyys on tärkeää.

Vierailija
55/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue esimiehen kanssa työsopimuksesi läpi, niin eiköhän sieltä ratkaisu löydy....

Vierailija
56/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vihaan työmatkoja, väkisin rutataan jengi jonnekkin maanääriin, pikkusen asiaa ja loppuaika ördäämistä. Ne on raskaita, tylsiä ja rasittavia, mielummin senkin ajan tekisin "oikeaa työtä".

Korruptiomatkoiksikin näitä kutsutaan. Onneksi ovat taas luupin alla, asiat voidaan hoitaa videoneuvotteluina. Nykyään ei ole oikeastaan mitään syitä osallistua seminaareihin, symposiumeihin ja muille turhille asiakaspäiville, jotka tosiaan enimmäkseen sisältävät syömistä, juomista ja ördausta kestitsijän piikkiin.

Vierailija
57/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi määrätä virkamatkalle.

Alempi toimihenkilö kuullostaisi siltä  että kyseessä on työ- ei virkasuhdde. Silloin ei virkasuhteen säännötkään päde. Mutta jos tuosta ei ajasta ei olla maksamassa palkkaa (+ ylityökorvaukset), ei ole pakko lähteä. Mutta sitten on turha odotella mitään sieltä esimiehenkään puolelta: ylennystä, palkankorotusta, uusia mielenkiintoisia hommia, vapaapäiviä silloin kun niitä tahtoisi jne

Vierailija
58/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh... Koko työelämämme olemme joutuneet miehen kanssa sumplimaan ja joustamaan lasten ja eläinten hoidossa, koska molemmat työmme puolesta joudumme myös matkustamaan. Eipä ole ikinä tullut mieleen, että se olisi jotenkin työnantajan ongelma tai että voisin kieltäytyä kun en vaan halua matkustaa.

Vierailija
59/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko saada oman huoneen, jos tarjoudut maksamaan hintojen erotuksen? Mä olen tottunut yöpymään työkavereiden kanssa, mutta mukavaa olisi edes yö viettää omassa rauhassa.

Missä työpaikoissa jaetaan huone? (paitsi NHL...)

Vierailija
60/73 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-AP

Mitä työnantaja voi vaatia määritellään työsopimuksessa ja työehtosopimuksessa.

Työehtosopimuksessa määritellään miten teidän alalla korvataan vapaa-ajalla tehtävä työmatka. Viime kädessä liitto voi viedä asian oikeuteen saadakseen asiasta ennakkopäätöksen. Eli jos asia kovasti mietityttää niin soita liittoon ja kysy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme