Kuinka alas kesähuvilan arvon kehtaa ilmoittaa perunkirjoituksessa?
Vähän hankala määritellä arvoa kun ei ole ihan vastaavan kohteen toteutuneista kaupoista mitään käsitystä edes itselläni.
Perintöveron takia taas arvoa ei missään tapauksessa haluaisi ilmoitaa yläkanttiin.
Meillä on kyllä pankin lakimies hoitamassa perunkirjoitusta, mutta ei hänellä meidän kesämökkipaikkakunnan asioista välttämättä ole mitään tietoa.
Kommentit (22)
Laita viiskytä tonnia. Tai satku.
Oikeasti, kuka tulee kyselemään tällaisia nettifoorumille? Mistä helvetistä me voidaan täällä tietää mikä sen teidän perintötorpan arvo on, kymppitonni vai miljoona?
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut kiinteistönvälittäjistä?
Pitää siihen olla kiinteistönvälittäjän arvio?
Onko minun vastuullani pesän osakkaana tilata tuollainen arvio?
En edes ole itse fyysisesti kesämökkipaikkakunnalla. Miten edes välittäjä osaa arvioida kohteen käymättä ensin kohteessa paikan päällä?
Jos meinaat tosissasi yrittää kusettaa verottajaa, niin tulehan tänne kertomaan muutaman vuoden päästä onnistuiko.
Kannattaa sitten ottaa huomioon, että jos myyt sen ja saat enemmän, kuin ilmoitettu arvo, maksat sitten luovutusvoittoveroa.
Perintövero on lähisukulaiselle halvempi, kuin luovutusvoittovero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes ole itse fyysisesti kesämökkipaikkakunnalla. Miten edes välittäjä osaa arvioida kohteen käymättä ensin kohteessa paikan päällä?
Oletko koskaan kuullut autosta? Yleensä kiinteistönvälittäjillä on sellainen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, kuka tulee kyselemään tällaisia nettifoorumille? Mistä helvetistä me voidaan täällä tietää mikä sen teidän perintötorpan arvo on, kymppitonni vai miljoona?
No kun en tiedä itsekään sen todellista arvoa.
En varmaan itse myisi alle 150000e:n mutta realistinen markkina-arvo voi olla paljon alempikin.
Kannattaa ilmoittaa lähelle todellista. Myyntivoittovero nimittäin rankaisee, jos myytte aikanaan suuremmalla summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut autosta? Yleensä kiinteistönvälittäjillä on sellainen käytössä.
Onko kiinteistönvälittäjän arvio pakollinen? Olen tavannut lakimiehen pesänselvityksessä, mutta ei hän vaatinut mitään tuollaista.
Kiinteistövälittäjän arvio oltava perunkirjoitukseen. Oma mökkini meni arvottomana kiinteistönvälittäjän mukaan ja vain pieni maan arvo, vaikka arvokas rantatontti.
Jos tarkoitus myydä huvila 5v sisään perinnönjaon jälkeen, joudut oikaisemaan perintöverotusta vastaamaan toteutunutta myyntihintaa, tällöin kannattaa arvioida mahdollisimman totuudenmukaisesti. Jos taas suunnitelmissa pitää huvila yli tuon 5 vuotta, kannattaa vedättää arvio mahdollisimman alhaiseksi. Ja kiinteistövälittäjältä tilaat arvion, ellei itselläsi mitään hajua asiasta ole.
Pitää olla melko tampio, joka koettaa välttää perintöveroa aliarvostamalla mökkiä, sillä luovutusvoittovero on suurempi kuin perintövero.
Eikä mökin arvoa muutenkaan oteta millään Stetson-Harrisson menetelmällä, vaan se tilataan (ja maksetaan) kiinteistövälittäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan itse myisi alle 150000e:n mutta realistinen markkina-arvo voi olla paljon alempikin.
Selitätkö vielä, että miten sinun logiikallasi jollain nettifoorumilla voidaan sitten tietää se arvo, jos ei ole edes mitään faktoja tiedossa ja itsekin olet täysin kujalla? Kristallipallostako?
Tämä on taas sarjassamme kysymyksiä ”paljonko maksaa tiilitalo”. Ei järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö vielä, että miten sinun logiikallasi jollain nettifoorumilla voidaan sitten tietää se arvo, jos ei ole edes mitään faktoja tiedossa ja itsekin olet täysin kujalla? Kristallipallostako?
Tämä on taas sarjassamme kysymyksiä ”paljonko maksaa tiilitalo”. Ei järjen hiventäkään.
Lähinnä olin kiinnostunut menettelytavoista näiden arvostusten suhteen. En kysynyt täältä mitään eksaktia arvoa tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohde on saaressa. Autolla sinne on vähän vaikea mennä. Ellei ole uiva auto käytössä sitten. Niitäkin toki on maailmalla muutama olemassa mutta silti ne on aika harvinaisia.
Joo kiinteistönvälittäjää tarvitaan. Kerro hänelle tilanne ja se, mihin arviota tarvitaan, niin kiinteistönvälittäjä kyllä mitä todennäköisimmin tekee arvion niin alakanttiin kuin on mahdollista ja laillista. (Jos mitenkään mahdollista, yritä ottaa selvää, kuka kiinteistönvälittäjä tähän tarkoitukseen olisi hyvä ja kokenut. Selvittäminen on vaikeaa, mutta jos tunnet edes joitain ihmisiä lähipaikkakunnilta, niin kysy heiltä kokemuksia ja googlaa sitten myös nimet.)
Jotkut kiinteistönvälittäjät tekevät arvion myös käymättä paikan päällä. Tarvitaan tiedot rakennus- ja remonttivuosista, varustelutasosta, kunnosta, tulossa olevista korjauksista, tontin laajuudesta, tontin rasituksista jne.
Joo mun mutsi pisti perukirjaan mökin arvoksi ostohinnan neljä vuotta aikaisemmin eli 67000 euroa "ettei tule sitten niin paljon sitä veroa". Meillä ei siskon kanssa ollut siinä vaiheessa tietoa todellisesta ostohinnasta, joten hyväksyimme perukirjaan laitetun mutsin arvioiman arvon. Tyhmää, olisi pitänyt pyytää välittäjä tekemään arvio.
No mökki myytiin pari vuotta isän kuoleman jälkeen (ja isä oli tehnyt mökkiin paljon remppaa, mm. katto + hyvä sijainti) ja hinnaksi tuli 99000 euroa.
Mutsi maksoi sitten kalliimmat luovutusvoittoverot siita 32000 euron arvonnoususta perintöveron päälle. Myös mun ja siskon, kun tajusi olleensa tyhmä.
Älä ole tyhmä ja aliarvosta huvilan arvoa! Tulee kalliiksi.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/luovutusvoitto/
Luovutusvoitosta pitää maksaa veroa
Omaisuuden myyjä maksaa luovutusvoitosta veroa pääomatulojen veroprosentin mukaan.
Pääomatulojen veroprosentit
30 000 euroon asti 30 %
30 000 euroa ylittävältä osalta34 %
Vilkaise ne perintöveroprosentit täältä:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perint%C3%B6verol…
Meillä se olisi nyt ollut 3500 euroa + 13 %....
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövälittäjän arvio oltava perunkirjoitukseen. Oma mökkini meni arvottomana kiinteistönvälittäjän mukaan ja vain pieni maan arvo, vaikka arvokas rantatontti.
Kiinteistönvälittäjän arvio ei ole mitenkään pakollinen, mutta todennäköisesti perukirjaan merkitty arvo menee verottajalta läpi sellaisenaan, jos se perustuu kiinteistövälittäjältä saatuun arvioon. Verottaja voi nimittäin nostaa arvoa perintöverotuksessa selvästi, jos se on sitä mieltä, että perukirjassa käytetty arvo on liian alhainen. Itselläni on kokemusta tilanteesta, jossa verottaja nosti perukirjaan merkittyjä arvoja yhteensä 100 000 eurolla.
Ja kuten toiset vastaajat ovat sanoneet, mökkiä ei kannata arvostaa yhtään alakanttiin, jos on mahdollista, että se myydään seuraavien vuosien aikana. Myyntivoittovero lasketaan silloin myyntihinnan ja perintöverotuksessa käytetyn arvon erotuksesta. Lähisukulaiselle myyntivoittovero on noin kaksinkertainen perintöveroon verrattuna.
Kiinteistönvalittäjään yhteys mökkipaikkakunnalla ja sopii, että käy katsomassa. Toki se maksaa jotain. Pystyy arvioimaan tontin arvon ja mökin, vaikka ei sisällä käykään. Kyllähän pystyt kertomaan, onko sisävessaa jne.