Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen elintaso pitäisi työttömällä olla?

Vierailija
18.10.2014 |

Pitäisikö työttömän saada sama kuin työssäkäyvän eli asua omakotitalossa, omistaa auto, tekniikka olla viimeisen päälle yms?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:44"]Ei.[/quote]

Miksi ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömälle pitäisi olla minimi toimeentulo. mitään extraa ei tarvitse järjestää.   

sen päälle menevän pitää yrittää hankkia itse.  yhteiskunta ei ole muiden elättämistä varten vaan selviämistä tarjoava turvaverkko.  

muutenkin yhteiskunta ottaa velkaa sikana niin yhtään enempää ei ole varaa kustantaa kenellekään 

Vierailija
4/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta itselläni on riittävä elintaso nyt. Asun kerrostalossa vuokralla, neliöitä on sopivasti asukasmäärään nähden, on varaa vähintään keskitasoiseen ruokaan ja laskutkin saa maksettua.

Vierailija
5/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut nyt työttömänä pari kuukautta. Saan ansiosidonnaista 1900 euroa miinus verot. Kämppä on maksettu, eikä mulla ole alaikäisiä huollettavia. Voisin nipistää kuukausimenot helposti noin 500 euroon, mutta ei ole mitään tarvetta kiristellä vyötä. Voin edelleen ostaa ruokani luomuna Stockalta, käydä teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa ja jopa matkustellakin silloin tällöin. Joka kuukausi jää rahaa vaateostoksiinkin. Jotain mätää tässä systeemissä kyllä on ja aivan varmasti meno tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa.

Vierailija
6/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät pitäisi jakaa kahteen myös puheissa, että tiedetään mistä puhutaan.
On aivan eri asia puhutaanko ansiosidonnaisella olevista vai kelan päivärahalla olevista.

Vierailija
7/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:54"]Mä oon ollut nyt työttömänä pari kuukautta. Saan ansiosidonnaista 1900 euroa miinus verot. Kämppä on maksettu, eikä mulla ole alaikäisiä huollettavia. Voisin nipistää kuukausimenot helposti noin 500 euroon, mutta ei ole mitään tarvetta kiristellä vyötä. Voin edelleen ostaa ruokani luomuna Stockalta, käydä teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa ja jopa matkustellakin silloin tällöin. Joka kuukausi jää rahaa vaateostoksiinkin. Jotain mätää tässä systeemissä kyllä on ja aivan varmasti meno tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa.
[/quote]

Niin no varmaan eri asia, kun on kuitenkin joskus työtä tehnyt ja on tarkoitus todennäköisesti tehdä tulevaisuudessakin. Sitten on näitä työttömyyttä työkseen tekeviä vapaamatkustajia, joille ei mielestäni tarttis maksaa ku ehkä just sen verran että pärjää. Tai mieluummin vähän vähemmän. Tän hetken työttömyystuet ei paljoa kannusta työntekoon.

Vierailija
8/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti jokaisen työttömäksi jäävän pitää myydä koko maallinen omaisuutensa, ripoteltava päälleen tuhkaa ja muutettava pahvilaatikkoon sillan alle asumaan.

Vierailija
9/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä maassahan se on kaikki tai ei mitään. Joko on töissä ja asuu vaatimattomasti tai sitten on työtön ja ennen pitkää katuoja kutsuu. Jostain syystä välimuotoja ei ole, mikä on harmi, eikä mitenkään sivistysvaltion merkki.

Vierailija
10/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:54"]

Mä oon ollut nyt työttömänä pari kuukautta. Saan ansiosidonnaista 1900 euroa miinus verot. Kämppä on maksettu, eikä mulla ole alaikäisiä huollettavia. Voisin nipistää kuukausimenot helposti noin 500 euroon, mutta ei ole mitään tarvetta kiristellä vyötä. Voin edelleen ostaa ruokani luomuna Stockalta, käydä teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa ja jopa matkustellakin silloin tällöin. Joka kuukausi jää rahaa vaateostoksiinkin. Jotain mätää tässä systeemissä kyllä on ja aivan varmasti meno tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa.

[/quote]

valtionmaksamat ansiosidonnaiset pitäisi lopettaa välittömästi.  

AY liike maksakoon jos on ollut sen jäsenenä 

Vierailija
11/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on jo outo. Eihän ei-työttömätkään kaikki asu omakotitalossa ja omista autoa. Tärkeintä olisi että kaikille olisi tarjolla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Niitä vain ei haluta rakentaa jostain syystä kasvukeskuksiin! Myös elintarvikkeiden hintaa ja verotusta pitäisi alentaa koska köyhillä ei ole varaa enää monipuolista ruokaa ostaa.

Vierailija
12/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Kiitos ap:lle tarpeellisen keskustelun avaamisesta.

Minun mielestäni pitää työttömällä olla katto pään päällä ja ruokaan varaa. Leffalippujen, baarireissujen, tupakoinnin ynnä muun "ylimääräisen kivan" rahoittaminen ei mielestäni kuuluu yhteiskunnan tehtäviin.

Tästä aiheesta pitäisi käydä asiallista yhteiskunnallista keskustelua laajalti. Tämä jos mikä voisi olla jopa vaalien keskusteluaihe  taikka ylen teemailta.

Itsekin olen ollut työttömänä ja saanut ansiosidonnaista. Melkein hävetti kuinka paljon sai rahaa tekemättä yhtään mitään.

Vierailija
13/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:17"]Hyvä aloitus! Kiitos ap:lle tarpeellisen keskustelun avaamisesta.

Minun mielestäni pitää työttömällä olla katto pään päällä ja ruokaan varaa. Leffalippujen, baarireissujen, tupakoinnin ynnä muun "ylimääräisen kivan" rahoittaminen ei mielestäni kuuluu yhteiskunnan tehtäviin.

Tästä aiheesta pitäisi käydä asiallista yhteiskunnallista keskustelua laajalti. Tämä jos mikä voisi olla jopa vaalien keskusteluaihe  taikka ylen teemailta.

Itsekin olen ollut työttömänä ja saanut ansiosidonnaista. Melkein hävetti kuinka paljon sai rahaa tekemättä yhtään mitään.
[/quote]

Ansiosidonnainen on sidonnainen ansaitsemaasi palkkaan. Nimensä mukaan. Mikä siinä on liikaa?

Vierailija
14/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eiole edes työssäkäyvänä varaa kuin vanhaan autoon ja pieneen vuokrakaksioon.

Vierailija
15/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:17"]

[/quote]

Mua kyllä kans suoraan sanottuna hävettää nostaa näin paljon ilmaista rahaa valtiolta. Ansiosidonnainen sais olla pienempi. #6

Vierailija
16/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja mies matalapalkkaisessa kausityössä ja on osan vuodesta myös työttömänä. Asumme omakotitalossa, mutta tämä on varmasti halvin majoite tällä paikkakunnalla. Pärjäämme tässä ilman asumistukea. Meillä on auto, mutta vain siksi, koska mies tarvitsee sitä työmatkoihinsa. Itse maksamme sen kulut.

Toki voisimme muuttaa kaupungin keskustaan vuokralle, kun kaikki vuokra-asunnot siellä sijaitsevat. Sitten kyllä joutuisimme hakemaan asumistukea. Onhan se maailman suurin synti, että työtön asuu omakotitalossa.

Vierailija
17/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:17"]

[/quote]

Mua kyllä kans suoraan sanottuna hävettää nostaa näin paljon ilmaista rahaa valtiolta. Ansiosidonnainen sais olla pienempi. #6
[/quote]

Älä sitten saatana valita kun viimesetkin viedään.

Vierailija
18/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:17"]Hyvä aloitus! Kiitos ap:lle tarpeellisen keskustelun avaamisesta. Minun mielestäni pitää työttömällä olla katto pään päällä ja ruokaan varaa. Leffalippujen, baarireissujen, tupakoinnin ynnä muun "ylimääräisen kivan" rahoittaminen ei mielestäni kuuluu yhteiskunnan tehtäviin. Tästä aiheesta pitäisi käydä asiallista yhteiskunnallista keskustelua laajalti. Tämä jos mikä voisi olla jopa vaalien keskusteluaihe  taikka ylen teemailta. Itsekin olen ollut työttömänä ja saanut ansiosidonnaista. Melkein hävetti kuinka paljon sai rahaa tekemättä yhtään mitään. [/quote] Ansiosidonnainen on sidonnainen ansaitsemaasi palkkaan. Nimensä mukaan. Mikä siinä on liikaa?

[/quote]

Muista, että ansiosidonnaisesta vain osa tulee työttömyyskassasta. Perusosa on veronmaksajien piikkiin. Ja mun puolesta ansiosidonnaista vois pienentää ja lyhentää. Terv. nro 13

Vierailija
19/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän anoppini mukaan pitäisi saada paljon. Jäi työttömäksi joukkoirtisanomisessa eräästä isosta yrityksestä. Ikää oli 50. Anopin työkaverit lähtivät opioskelemaan uutta ammattia, anoppini ei, koska oli muka niin vanha. Koitin silloin sanoa, että saisi tukia opiskelijana, mutta ei. Noh, sitten valitti, kun toiset sai sentään tukia, koska opiskeli ja odotti vain koska putoaa liiton tuilta pitkäaikaistyöttömänä toimeentulotukien pariin. Noh, sitten vasta valitus alkoikin, kun ei ollut rahaa mihinkään. Ja meillä ei ole varaa elättää anoppia. Me emme kuulu niihin, joilla on varaa esim. yhteen lomamatkaan etelässä tai lapissa poer vuosi.

Pätkä töitä on tarjottu, jakarenssiin joutunutkin kun ei ole jotain työtä ottanut vastaan, milloin vedotenm fyysisiin oireisiin ja milloin masennukseen.

Mutta pointtina se, että silloin tällöin saan kuunnella paasausta siitä kuinka hän on tehnyt töitä 6-vuotiaasta saakka ja joutuu nyt sinnittelemään toimeentulotuella. Hänhän ei itse ole syyllinen omiin valintoihinsa. Saahan sitä paskaa niskaan elämän aikana muutoinkin, mutta itse olisi voinut toimia monilta osin toisin, jos olisi omat eläkepäivät kiinnostaneet.

Vierailija
20/53 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:54"]Mä oon ollut nyt työttömänä pari kuukautta. Saan ansiosidonnaista 1900 euroa miinus verot. Kämppä on maksettu, eikä mulla ole alaikäisiä huollettavia. Voisin nipistää kuukausimenot helposti noin 500 euroon, mutta ei ole mitään tarvetta kiristellä vyötä. Voin edelleen ostaa ruokani luomuna Stockalta, käydä teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa ja jopa matkustellakin silloin tällöin. Joka kuukausi jää rahaa vaateostoksiinkin. Jotain mätää tässä systeemissä kyllä on ja aivan varmasti meno tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa. [/quote] Niin no varmaan eri asia, kun on kuitenkin joskus työtä tehnyt ja on tarkoitus todennäköisesti tehdä tulevaisuudessakin. Sitten on näitä työttömyyttä työkseen tekeviä vapaamatkustajia, joille ei mielestäni tarttis maksaa ku ehkä just sen verran että pärjää. Tai mieluummin vähän vähemmän. Tän hetken työttömyystuet ei paljoa kannusta työntekoon.

[/quote]

Milläs erotat nämä kaksi ryhmää toisistaan? Helppoa huudella, mutta käytännössä ei ihmisiä ole noin helpooa luokitella lokeroihin ("kunnoliset" ja "vapaamatkustajat").

Terv. pitkäaikaistyöttömänäkin ollut maisteri, joka tällä hetkellä yrittäjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi