Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekikö lääkäri oikein?

Vierailija
18.10.2014 |

Ajattelin kysyä mitä mieltä täällä ollaan, ennen kuin päätän sanonko asiasta edes mitään. Jutun taustoista sen verran, että eräs tuttuni on levitellyt minusta perättömiä huhuja, tilannut tavaraa ja lehtiä nimiini ja onnistunut jotenkin hankkimaan potilaskertomukseni käyttämältäni lääkäriasemalta. Näistä hän on luonnollisesti saanut tietoonsa hoitavan lääkärini nimen, ja koska lääkärillä sattuu olemaan harvinainen etu-sukunimiyhdistelmä, on tuttuni löytänyt myös lääkärin henkilökohtaisen puhelinnumeron ja soittanut tälle. 

Tästä päästäänkin itse asiaan: tuttuni on jostain syystä nauhoittanut kyseisen puhelun ja kertonut siitä tavaroiden tilailuun liittyvän poliisitutkinnan yhteydessä. Kävin muutama päivä sitten kuuntelemassa tämän puhelun, ja se jäi vähän kaihertamaan. Kirjoitan keskustelun tähän niin sanatarkasti kuin muistan, minua kutsuttakoon Maija Meikäläiseksi. Tuttuni on siis sepittänyt nämä jutut erään toisen nimissä, tarkoitusperistä en tiedä, mutta jonkinlainen kauna tässä on kyseessä ja tutullani on ainakin tietääkseni ihan diagnosoituja mielenterveysongelmia. Minulla on siis eräs fyysinen sairaus, jonka vuoksi olen tällä lääkärillä käynyt jo useamman vuoden ajan.

Lääkäri: Xxxx Xxxxxxx puhelimessa.

Tuttuni: No Xxxx Xxxx tässä hei! Olisin vain tiedustellut, tunnetko Maija Meikäläistä?

L: Öö, no tuota... Tunnen kyllä, joo, mitähän asia koskee?

T: Olen Maijan ystävä ja olen huolissani koska luulen hänen seurustelevan useamman miehen kanssa yhtä aikaa. Hän jatkuvasti kertoo minulle sinusta ja seurustelustanne ja kuinka olet häntä auttanut muuttopuuhissa yms. Vaikka hänellä on kihlattu kotona.

(Tähän väliin voin sanoa, että olen onnellisesti parisuhteessa enkä tippaakaan kyseisestä miehestä kiinnostunut. Olemme tavanneet vain sairauden hoidon suhteen.)

L: Hetkinen, nyt en ymmärrä. Emme ole Maijan kanssa tekemisissä vapaa-ajalla, olemme tavanneet vain hänen vastaanotolla käydessään. Olen hoitanut tätä hänen sairauttaan lääkkeillä ja leikkauksilla jo useamman vuoden. Muutaman kerran hän on poikaystävänsä ja muuttoja maininnut. Muutoin emme hänen yksityiselämästään ole puhuneet.

T: Ahaa, no voinko kysyä millaisen kuvan olet näillä käynneillä saanut hänen mielenterveydestään?

L: Minähän en ole psykiatri, mutta mielestäni Maija on vastaanotolla vaikuttanut henkisesti terveeltä ja tasapai... Oikeastaan kun meillä on tällainen potilas-lääkärisuhde niin en voi asiasta tämän enempää sanoa.

Pian tämän jälkeen puhelu sitten päättyikin. Olen pyöritellyt noita lääkärin sanoja päässäni, ja täytyy myöntää että kyllä ne minua häiritsevät. Eikö tuossa jo tule aika paljon vaitiolovelvollisuuden alaista tietoa? Esim. mitä olen ohimennen maininnut perheestäni ja kodistani, mitä hän ajattelee psyykkisestä voinnistani, miten sairauttani on hoidettu... En nyt viitsi tähän tarkempia leikkausten ja hoitojen nimiä mainita tunnistusvaaran vuoksi, mutta nämä lääkäri siis kertoi puhelimessa. On tuo tilanne varmasti hänetkin yllättänyt eikä hän ole ehtinyt sanojaan miettiä, mutta olenko ainoa jonka mielestä lääkäri rikkoi vaitiolovelvollisuuttaan? Saatan olla vähän tiukkapipo, mutta mielestäni hänen ei olisi pitänyt vastata siihenkään, tunteeko minut vai ei, kun kerran emme tunne muuten kuin hänen ammattinsa kautta. Minulla olisi ensi viikolla varattuna jälleen aika tälle lääkärille, ja mietin pitäisikö minun sanoa asiasta jotain? Tällä hetkellä tekisi mieli perua koko aika ja vaihtaa lääkäriä, mutta olen kyllä häneen ammatillisessa mielessä ollut todella tyytyväinen tähän asti. Nyt vain kieltämättä suututtaa, ja tunnen yksityisyyteni loukatuksi.

Teki ainakin hyvää avautua! No, mitä mieltä olette - miten edetä asian suhteen vai edetäkö mitenkään?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertomus on totta, niin sanoisin, että lääkäri oli hämmentynyt yllättävästä tilanteesta ja keskustelusta niin,  että hieman liikaa paljasti sinua koskevia asioita.

Asiat eivät kuitenkaan mielestäni olleet oikeasti sinun yksityisyyttä loukkaavia negatiivisessa mielessä, vaan hän yritti mielestäni jopa puolustella sinua.

Vierailija
22/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:37"]

Tarkoitin tuolla hiv-jutulla vaan esimerkkinä havainnollistaa, ettei varmasti kenenkään mielestä minun olisi tuossa tapauksessa pitänyt suojella tuon hiv-miehen yksityisyydensuojaa vaimon terveyden kustannuksella. Samoin tämä mies, jolla laukku täynnä veitsiä. Loukkasin hänenkik yksityisyydensuojaa ja rajoitin myöhemmin vapauttakin, kun estin lähtemästä vapaalle jalalle. Voin kyllä sanoa, että itseäni pelotti enemmän pitää häntä siinä vastaanottohuoneessa kuin jos olisin päästänyt menemään.

[/quote]

No tuota...en usko, että olet hammaslääkäri. Nimittäin sinun lakisäänteinen velvollisuutesi on järjestää hiv-miehen vaimo testeihin ja jos mies ei suostu vaimolle kertomaan, niin sitten se on sinun tehtäväsi. Se ei ole mikään tapaus jossa voit käyttää omaa harkintaasi vaan sinun pitää noudattaa lakia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole harhoja, enkä ole mielenterveyspuolen potilas. Kerrottakoon vielä sen verran, että kyseessä on siis yksityinen lääkäriasema, jonne tuttuni on soittanut minuna esittäytyen ja pyytänyt saada itselleen kopion minusta yliopistollisen sairaalan poliklinikalle tehdystä lähetteestä. Joku sihteeri tms. on tämän lähetteen sitten tulostanut ja tuttuni sen käynyt hakemassa ilman, että olisi henkkareita kysytty. Virhehän tuokin toki on, mutta tajuan kyllä ettei vastaanottovirkailijalla ole käynyt mielessä henkilön olevan kukaan muu kuin minä (varsinkin kun olemme samanikäisiä). Yleisesti kun voitaneen olettaa, ettei kukaan ole toisen sairausasioista näin kiinnostunut. Tuttuni ei siis ole onnistunut tilaamaan koko potilaskertomustani, yhden lapun vain jossa kylläkin kattavasti selitettiin hoidot ja tietysti hoitava lääkäri. Laitin lääkäriasemalle tästä palautteen, ja ovat nyttemmin muuttaneet käytäntöään ja kysyvät henkkarit kaikilta papereita hakevilta. Antoivat myös lahjakortin paikalliseen liikkeeseen :D

Tunnistamisvaara tai ei, provoepäilyjä hälventääkseni voin kertoa, että sairastan kroonista poski- ja otsaontelotulehdusta, jota on tähystysleikkauksin yritetty hoitaa yksityispuolella. Nyt tosiaan odotan aikaa yliopistosairaalaan suurempaa operaatiota varten. Kyse ei siis ole edes mistään kummallisesta tai kiinnostavasta sairaudesta, turhauttavasta vain. 

Ap

Vierailija
24/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttävä tarina. En oikein usko, että kukaan lääkäri muistaisi kuka potilas on joskus aikaisemmalla käynnillä maininnut jostain muutosta tai siitä että onko poikaystävää tms.

Jos kuitenkin on totta, niin lääkäri olisi tehnyt väärin kertoessaan tarkemmin. Toisaalta on vähän vaikeaa, kun omaiset soittelee lääkärille ja haluaa tietää miten potilaalla menee sairaalassa ja silloinhan jos asiaa ei ole kielletty, omaisille voi kertoa. Eikä sitä ole niin tarkasti rajattu kuka on omainen ja kuka ei, eikä puhelimessa voi sitä mitenkään todistaakaan.

Vierailija
25/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, olen samaa mieltä kanssasi. Sainpahan ainakin tietää, että lääkäri pitää minua tavallisena :D

ap

Vierailija
26/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkäri tietenkään kaikkia potilaidensa puheita muista, mutta olen hänellä monta vuotta käynyt joskus jopa viikon väleinkin, niin en yhtään ihmettele vaikka minut muistaakin.

ap

Vierailija
27/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin tuolla hiv-jutulla vaan esimerkkinä havainnollistaa, ettei varmasti kenenkään mielestä minun olisi tuossa tapauksessa pitänyt suojella tuon hiv-miehen yksityisyydensuojaa vaimon terveyden kustannuksella. Samoin tämä mies, jolla laukku täynnä veitsiä. Loukkasin hänenkik yksityisyydensuojaa ja rajoitin myöhemmin vapauttakin, kun estin lähtemästä vapaalle jalalle. Voin kyllä sanoa, että itseäni pelotti enemmän pitää häntä siinä vastaanottohuoneessa kuin jos olisin päästänyt menemään.

[/quote]

Ikävä ettei ulkomaalainen potilas osannut vaatia oikeuksiaan. Nimillä ei jäljitystä tehdä.

Vierailija
28/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko juttua. Liian monta mahdotonta asiaa. Lääkäri muka noin törkeästi rikkoisi vaitiolovelvollisuutensa ja sihteeri muka jakelee sairaskertomuksia tuosta noin vaan kenelle tahansa hakijalle. Tälläistä nyt yksinkertaisesti ei tapahdu terveydenhoidon puitteissa.

Vierailija
29/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkapuhetta, mene hoitohon.

Vierailija
30/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:53"]

Suomessa onnekis tällaiset tapaukset niin harvinaisia, ettei lääkäri ole tajunnut, mistä voi olla kyse. Tuossa lopuksi selvästi tajusi, että oho, tuli ehkä jo sanottua liikaa. Voit mielestäni kertoa lääkärille tilanteestasi, hän on varmasti hyvin pahoillaan. Minulle sattui nuorena hammaslääkärinä potilas, jolla epäilin suun hiivatulehduksen takia hiviä ja tein lähetteen testeihin. Osoittautui positiiviseksi, kehoitin sitten ilmoittamaan kaikille, joiden kanssa ollut yhdynnässä. Sanoi, ettei halua, että vaimolle kerrotaan (mies ulkomaalainen). Kerroin kuitenkin vaimolle, hän ei ollut onnekis ehtinyt saada tartuntaa. 

[/quote]

Tiedänkin kenestä on puhe. Tässäkin kukaan ei edes kysynyt harrastaako mies seksiä vaimonsa kanssa. Viisumiavioliitto kyseessä.

Vierailija
31/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:58"]

[/quote]

No tuota...en usko, että olet hammaslääkäri. Nimittäin sinun lakisäänteinen velvollisuutesi on järjestää hiv-miehen vaimo testeihin ja jos mies ei suostu vaimolle kertomaan, niin sitten se on sinun tehtäväsi. Se ei ole mikään tapaus jossa voit käyttää omaa harkintaasi vaan sinun pitää noudattaa lakia.

[/quote] 

Usko pois. Tietysti tiedän, että tässä esimerkissä myös laki oli puolellani. Eteen vain saattaa tulla sellaisia tilanteita, että joutuu käyttämään sitä omaa harkintakykyä. Ja harkintakykyä nimenomaan tarvitaan, kun vaikka arvoin tulisiko tehdä lastensuojeluilmoitus, kun äiti tulee lapsen kanssa krapulassa vastaanotolle ja lapsella hampaat niin huonossa kunnossa, että joudutaan lähettämään jo toista kertaa anestesiaan hoitoon. 

Vierailija
32/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:07"]

[/quote]

Ikävä ettei ulkomaalainen potilas osannut vaatia oikeuksiaan. Nimillä ei jäljitystä tehdä.

[/quote]

Millä sitten jos ei nimillä?

Vierailija
33/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Tyyppi on saanut käsiinsä potilasasiakirjasi, ja sinä olet huolissasi siitä että lääkäri meni möläyttämään sinun olevan henkisesti terve? Miten jollain on aikaa rustata noin typeriä satuja.

Vierailija
34/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko on jo tapahtunut, eikä sille voi mitään joten sairauskertomusasian olen valmis painamaan unholaan. Olisin varmasti paljon vihaisempi, jos tuttuni olisi saanut käsiinsä enemmän kuin yhden lähetteen. Enkä ole siitä vihainen, että "lääkäri möläytti minun olevan henkisesti terve", vaan tämä on pikemminkin periaatekysymys.

ap

Vierailija
35/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:07"]

[/quote]

[/quote]

Millä sitten jos ei nimillä?

[/quote]

Jos et tiedä, niin asia ei kuulu sinulle.

Vierailija
36/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:56"]

Lääkäri ei saa mainita edes sitä, että joku on käynyt vastaanotolla. En voi uskoa, että lääkäri olisi tuolla lailla puhunut puhelimessa.

[/quote] Juuri näin. 

t. lääkäri

Vierailija
37/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut jaksaa huutaa Provoa, eikö teidän elämässänne tapahdu mitään normeista poikkeavaa?

Vierailija
38/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain itse kerran omalta terveysasemaltani omat sairaskertomukseni (KAIKKI) ilman henkkareita. Soitin matkalta, he sanoivat tulostavansa ne ja marssin paikalle hakemaan ne. Ei kyselty mitään, sanoivat vain reippaasti "sulle vissiin tuli nää kaikki tiedot" ja paperit käteen. Jälkikäteen mietin, mitä helv just tapahtui ja kuinka moni tuon voi tehdä.

Vierailija
39/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:02"]

Epäilyttävä tarina. En oikein usko, että kukaan lääkäri muistaisi kuka potilas on joskus aikaisemmalla käynnillä maininnut jostain muutosta tai siitä että onko poikaystävää tms.

Jos kuitenkin on totta, niin lääkäri olisi tehnyt väärin kertoessaan tarkemmin. Toisaalta on vähän vaikeaa, kun omaiset soittelee lääkärille ja haluaa tietää miten potilaalla menee sairaalassa ja silloinhan jos asiaa ei ole kielletty, omaisille voi kertoa. Eikä sitä ole niin tarkasti rajattu kuka on omainen ja kuka ei, eikä puhelimessa voi sitä mitenkään todistaakaan.

[/quote]

Kuule, lääkäreitä on yhtä monenlaisia kuin ihmisiä yleensäkin. Itselläni on sairaan hyvä nimimuisti, eli muistan kyllä vastaanotollani käyneitä ihmisiä nimeltä vuosien takaa. Samaten muistan paljon mulle kerrottuja yksityiskohtia varsinkin tutuista/omista potilaistani, vaikka en kaikkea kirjaakaan ylös. Eli varmasti muistaisin, jos jjoku vakkaripotilaani olis puhunut muutosta tai vaikka parisuhdekriisistä.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että ap:n lääkäri on paljastanut hänestä liikaa ja asia on jollakin lailla selvitettävä.EEhdottaisin että ap keskustelisi asiasta lääkärinsä kanssa, ja jos ei ole tyytyväinen siihen, miten keskustelu sujuu, voi tehdä kantelunkin. Sinänsä käsittääkseni suurta vahinkoa ei ole tapahtunut, joten en lähtisi ensimmäisenä käräjöimään tms. Periaatteestahan tässä on kyse. 

t. lääkäri

Vierailija
40/71 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40, aion tosiaan keskustella asiasta lääkärin kanssa. Olen samaa mieltä myös siitä, että lääkäreitä on erilaisia - osa muistaa potilaansa, osa ei. Ja lääkäritkin voivat tehdä virheitä, kuten puhua "liikaa" oudossa tilanteessa ennen kuin tajuavat asioiden todellisen laidan.

ap