Tekikö lääkäri oikein?
Ajattelin kysyä mitä mieltä täällä ollaan, ennen kuin päätän sanonko asiasta edes mitään. Jutun taustoista sen verran, että eräs tuttuni on levitellyt minusta perättömiä huhuja, tilannut tavaraa ja lehtiä nimiini ja onnistunut jotenkin hankkimaan potilaskertomukseni käyttämältäni lääkäriasemalta. Näistä hän on luonnollisesti saanut tietoonsa hoitavan lääkärini nimen, ja koska lääkärillä sattuu olemaan harvinainen etu-sukunimiyhdistelmä, on tuttuni löytänyt myös lääkärin henkilökohtaisen puhelinnumeron ja soittanut tälle.
Tästä päästäänkin itse asiaan: tuttuni on jostain syystä nauhoittanut kyseisen puhelun ja kertonut siitä tavaroiden tilailuun liittyvän poliisitutkinnan yhteydessä. Kävin muutama päivä sitten kuuntelemassa tämän puhelun, ja se jäi vähän kaihertamaan. Kirjoitan keskustelun tähän niin sanatarkasti kuin muistan, minua kutsuttakoon Maija Meikäläiseksi. Tuttuni on siis sepittänyt nämä jutut erään toisen nimissä, tarkoitusperistä en tiedä, mutta jonkinlainen kauna tässä on kyseessä ja tutullani on ainakin tietääkseni ihan diagnosoituja mielenterveysongelmia. Minulla on siis eräs fyysinen sairaus, jonka vuoksi olen tällä lääkärillä käynyt jo useamman vuoden ajan.
Lääkäri: Xxxx Xxxxxxx puhelimessa.
Tuttuni: No Xxxx Xxxx tässä hei! Olisin vain tiedustellut, tunnetko Maija Meikäläistä?
L: Öö, no tuota... Tunnen kyllä, joo, mitähän asia koskee?
T: Olen Maijan ystävä ja olen huolissani koska luulen hänen seurustelevan useamman miehen kanssa yhtä aikaa. Hän jatkuvasti kertoo minulle sinusta ja seurustelustanne ja kuinka olet häntä auttanut muuttopuuhissa yms. Vaikka hänellä on kihlattu kotona.
(Tähän väliin voin sanoa, että olen onnellisesti parisuhteessa enkä tippaakaan kyseisestä miehestä kiinnostunut. Olemme tavanneet vain sairauden hoidon suhteen.)
L: Hetkinen, nyt en ymmärrä. Emme ole Maijan kanssa tekemisissä vapaa-ajalla, olemme tavanneet vain hänen vastaanotolla käydessään. Olen hoitanut tätä hänen sairauttaan lääkkeillä ja leikkauksilla jo useamman vuoden. Muutaman kerran hän on poikaystävänsä ja muuttoja maininnut. Muutoin emme hänen yksityiselämästään ole puhuneet.
T: Ahaa, no voinko kysyä millaisen kuvan olet näillä käynneillä saanut hänen mielenterveydestään?
L: Minähän en ole psykiatri, mutta mielestäni Maija on vastaanotolla vaikuttanut henkisesti terveeltä ja tasapai... Oikeastaan kun meillä on tällainen potilas-lääkärisuhde niin en voi asiasta tämän enempää sanoa.
Pian tämän jälkeen puhelu sitten päättyikin. Olen pyöritellyt noita lääkärin sanoja päässäni, ja täytyy myöntää että kyllä ne minua häiritsevät. Eikö tuossa jo tule aika paljon vaitiolovelvollisuuden alaista tietoa? Esim. mitä olen ohimennen maininnut perheestäni ja kodistani, mitä hän ajattelee psyykkisestä voinnistani, miten sairauttani on hoidettu... En nyt viitsi tähän tarkempia leikkausten ja hoitojen nimiä mainita tunnistusvaaran vuoksi, mutta nämä lääkäri siis kertoi puhelimessa. On tuo tilanne varmasti hänetkin yllättänyt eikä hän ole ehtinyt sanojaan miettiä, mutta olenko ainoa jonka mielestä lääkäri rikkoi vaitiolovelvollisuuttaan? Saatan olla vähän tiukkapipo, mutta mielestäni hänen ei olisi pitänyt vastata siihenkään, tunteeko minut vai ei, kun kerran emme tunne muuten kuin hänen ammattinsa kautta. Minulla olisi ensi viikolla varattuna jälleen aika tälle lääkärille, ja mietin pitäisikö minun sanoa asiasta jotain? Tällä hetkellä tekisi mieli perua koko aika ja vaihtaa lääkäriä, mutta olen kyllä häneen ammatillisessa mielessä ollut todella tyytyväinen tähän asti. Nyt vain kieltämättä suututtaa, ja tunnen yksityisyyteni loukatuksi.
Teki ainakin hyvää avautua! No, mitä mieltä olette - miten edetä asian suhteen vai edetäkö mitenkään?
Kommentit (71)
Lääkäri ei saa mainita edes sitä, että joku on käynyt vastaanotolla. En voi uskoa, että lääkäri olisi tuolla lailla puhunut puhelimessa.
No kyllähän tuossa vaitiolovelvollisuutta rikotaan aika rankasti. Mä ottaisin yhteyttä varmaan ekaksi potilasasiamieheen. Mä oon tosi tarkka vaitiolovelvollisuudesta. Nostan aina kyllä ison äläkän aiheestaa, jos vähänkin aihetta.
Miksette järjestä tuota tuttuanne suljetulle osastolle kun on noin sekaisin?
Kakkonen on oikeassa, jos näin on tapahtunut. Kysy lääkäriltä. Väärin toimittu.
Vaikea uskoa.
Hoitsu
Olen todella pahoillani, että olet joutunut tuollaisen kiusaamisen kohteeksi.
Mielestäni lääkärisi puhui liikaa kiusaajallesi. Toisaalta hän ei mielestäni sanonut mitään sinua loukkaavaa.
Toivon, että tilanne järjestyy parhaalla mahdollisella tavalla ja pääset eroon puistattavasta kiusaajastasi.
En välttämättä valittaisi lääkäristä, koska jokainen meistä tekee virheitä. Olen joutunut soittamaan lääkärille, joka hoiti psyykkisesti sairasta tätiäni. Olen vieläkin kiitollinen siitä, että hän suostui puhumaan kanssani tilanteesta.
Olen siinä käsityksessä, että lääkäri ei saisi kertoa keitä potilaita hoitaa. Kun eihän päiväkodinkaan työntekijät saa kertoa vapaa-aikanaan keiden lapsia heillä on hoidossa. Niin miten ihmeessä lääkäri saisi kertoa tuntevansa potilaan? Ja todellakaan lähetä vielä arvioimaan potilasta täysin tuntemattomalle henkilölle puhelimessa.... Lapsus käyny lääkärille. Ota ihmeessä asia puheeks. Ihmisiä lääkäritki on, ja mokia sattuu kaikille. Mut tollasta mokaa ei sais käydä, mut kävi silti.
Kääkäri ei olisi saanut edes keroa oletko hänen potilaansa vai et. Mä teen töitä sosiaali-ja terveysalalla ja välillä tulee kyselyjä yksityishlöiltä että "onko se ja se teillä "hoidossa""? En todellakaan saa sanoa juita enkä jaata tähän.
En usko minäkään, että lääkäri olisi noin mitenkään tahallaan tehnyt - varmasti vain hämmentyi eikä ehtinyt miettiä sanomisiaan. Ehkä mainitsen hänelle asiasta itse, ja jos (kun) esittää pahoittelunsa niin voin antaa asian olla. Nyt vain harmittaa koko juttu.
Ja 6, mieli tekisikin toimittaa mutta Suomessa sellainen ei ole mitenkään yksinkertaista :D
ap
Niin, ja en koe tarvetta provoilla tällaisella asialla. Kyseessä kuitenkin varmasti inhimillinen virhe.
ap
Jos olisi totta, lääkäri puhui aivan liikaa.
En jaksa uskoa koko juttuun.
Olen toi kakkoskirjoittaja ja kyllä lääkäri teki väärin jo kertoessaan, että olet hänen potilaansa, mutta kuten sanoin ei varmasti ollut koskaan ennen kohdannut tällaista tilannetta. Kaikki meistä tekevät virheitä, eikä tuo ole mielestäni edes vorheistä vakavimpia. Puhuisin ensin lääkärin kanssa, ja jos hän ei tajua virhettään eikä ole pahoillaan, voisin laittaa asian eteenpäin. Muuten en lähtisi kiusaamaan turhaan rankkaa työtä tekevää ihmistä ykisttäisestä virheestä. Meille ainakin lääkiksessä myös opetettiin, että etiikka menee aina näiden säädösten edelle yksityisyydensuojan tapauksessakin. Jos esim. olisin huolissani, että potilas saattaisi olla vaarallinen muille ihmisille tavalla tai toisella, niin koen sen kyllä ilmoitusluontoiseksi asiaksi. Kerrankin vastaanotolle tuli mies, joka käyttäytyi hyvin erikoisesti. Lopulta selvisi, että hänellä oli laukku täynnä veitsiä. Yritin sitten rauhoitella ensihoitajamiehen kanssa kunnes ambulanssi tuli. Joskus mietin, mitä olisi käynyt, jos olisin päästänyt vapaalle jalalle.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:53"]
Suomessa onnekis tällaiset tapaukset niin harvinaisia, ettei lääkäri ole tajunnut, mistä voi olla kyse. Tuossa lopuksi selvästi tajusi, että oho, tuli ehkä jo sanottua liikaa. Voit mielestäni kertoa lääkärille tilanteestasi, hän on varmasti hyvin pahoillaan. Minulle sattui nuorena hammaslääkärinä potilas, jolla epäilin suun hiivatulehduksen takia hiviä ja tein lähetteen testeihin. Osoittautui positiiviseksi, kehoitin sitten ilmoittamaan kaikille, joiden kanssa ollut yhdynnässä. Sanoi, ettei halua, että vaimolle kerrotaan (mies ulkomaalainen). Kerroin kuitenkin vaimolle, hän ei ollut onnekis ehtinyt saada tartuntaa.
[/quote]
Miten tämä HIV-juttu liittyi tähän tarinaan?
Olen terveydenhoitotyössä ja saa sanoa, jonkun kysyessä, että onko ollut vastaanotollani tms. Ja näitä tilanteita tulee. Kuittaan vaan, että nyt ei kyllä nimi sano mitään ja sitä paitsi minulla on vaitiolovelvollisuus, että en saisi kertokaan. En saa välittää edes terveisiä, sillä siinä välittyisi se että kuka on käynyt vastaanotollani.
Höpö höpö. Kukaan sivullinen ei pääse käsiksi potilastietoihin ja kukaan laillinen ammatinharjoittaja ei anna tietoja eteenpäin ilman valtuuksia. Kuulostaa siltä, että olet mt- potilas ( avohoidossa kenties?) ja jaarittelet täällä ajankuluksesi.
Tarkoitin tuolla hiv-jutulla vaan esimerkkinä havainnollistaa, ettei varmasti kenenkään mielestä minun olisi tuossa tapauksessa pitänyt suojella tuon hiv-miehen yksityisyydensuojaa vaimon terveyden kustannuksella. Samoin tämä mies, jolla laukku täynnä veitsiä. Loukkasin hänenkik yksityisyydensuojaa ja rajoitin myöhemmin vapauttakin, kun estin lähtemästä vapaalle jalalle. Voin kyllä sanoa, että itseäni pelotti enemmän pitää häntä siinä vastaanottohuoneessa kuin jos olisin päästänyt menemään.
Vaikuttaa siltä, kuin sinulla olisi harhoja. Onko lääkitys oikea, oletko unohtanut lääkkeet tai oletko ottanut alkoa? Terveisin mielenterveyspuolen hoitaja.
Suomessa onnekis tällaiset tapaukset niin harvinaisia, ettei lääkäri ole tajunnut, mistä voi olla kyse. Tuossa lopuksi selvästi tajusi, että oho, tuli ehkä jo sanottua liikaa. Voit mielestäni kertoa lääkärille tilanteestasi, hän on varmasti hyvin pahoillaan. Minulle sattui nuorena hammaslääkärinä potilas, jolla epäilin suun hiivatulehduksen takia hiviä ja tein lähetteen testeihin. Osoittautui positiiviseksi, kehoitin sitten ilmoittamaan kaikille, joiden kanssa ollut yhdynnässä. Sanoi, ettei halua, että vaimolle kerrotaan (mies ulkomaalainen). Kerroin kuitenkin vaimolle, hän ei ollut onnekis ehtinyt saada tartuntaa.