Kertokaapa lastenvihaajat, millainen yhteiskunta teitä miellyttäisi?
Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos, miten yhteiskunta saadaan toimimaan, jos lapsilta kielletään pääsy ravintoloihin, kauppoihin, hotelleihin, julkisiin liikennevälineisiin? Varmaan kohta myös terveyskeskuksiin ( koska pitäähän nyt lastenvihaajalla olla OIKEUS jonottaa lääkäriin niin ettei tarvitse kuunnella lasten kitinää). Miten tämä käytännössä toteutetaan? Lapsille ulkonaliikkumiskielto kunnes ovat 18- vuotiaita ( ja varmasti täyspäisiä ja normaalisti kehittyneitä, arvaan)? Ärsyttää minuakin naapurin räksyttävä koira. Voisin valittaa koirasta naapurille, voisin valittaa kuntaviranomaisille, voisin valittamisellani tehdä naapurin elämästä helvettiä ( ja omastani, koska koiran haukkumisesta tulisi pian suurin ongelmani, omassa päässäni). Vai tekisinkö niin kuin teen, ajattelisin ihan muita asioita. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ja fakta on se, että ympäristöä nyt vaan ei voi muuttaa jokaista miellyttäväksi. Omaa ASENNETTA sen sijaan voi muuttaa. Lastenvihaajat, muuttukaa, huomaatte ettei kiristä enää niin kovasti se vanne pään ympärillä...
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:03"]Ap. Ratkaisu ongelmaan on se että vanhemmat joko pitävät äpäränsä hiljaisina, jättävät ne kotiin tai ovat tekemättä niitä. Simple as shit. [/quote] Ei tuo ole mikään ratkaisu, vaan tuo on täysin hedelmätöntä leukojen lonksutusta. Kun noin se ei toimi, kaikki eivät voi jättää lapsia kotiin tai pysty pitämään niitä hiljaisina. Voisitko sinä opetella kestämään hetkittäistä epämukavuutta muiden ihmisten vuoksi? Veikkaan, että olet kuitenkin sellainen persoona, että sitten jos ja kun Sinä haluat metelöidä ( vaikkapa soittaa kovalla musiikkia), sitä pitäisi muiden kyllä sietää, vai mitä?
[/quote]
Ja tupakoijat saavat tupakoida parvekkeilla, kun sitä tupakkahammasta niin kolottaa, vai? Ei väliä, vaikka naapurit tukehtuvat vieressä?
[/quote] No itseasissa minun mielestäni sitä tupakointiakin pitää jossain määrin sietää. Jos ulkoa leijailee pieni tupakanhaju, niin ei siihen kukaan kuole eikä tukehdu. Ja ei, en itse ole tupakoitsija. Huvittaa vain joskus, kun ihmiset eivät muka kestä pientäkään tupakansavua, mutta autojen pakokaasujen kanssa ei ole mitään ongelmia... Relatkaa vähän, niin elämä on helpompaa.
Myönnän että käytän rumia termejä puhuessani lapsukaisista. Enemmänkin halveksuntani kumminkin suuntautuu vanhempia kohtaan. Minusta lapsia tehdään erittäin paljon liian heppoisin perustein. Suurin osa vanhemmista eroaa kumminkin. Hyvin usein lapsista ei itse pystytä huolehtimaan, vaan mummot ja muut saavat aina vahtia noita ihania mamman mussukukoita ja syöttää heidät karkeilla ja makealla mukaviksi.
Yhteiskunta maksaa järkyttäviä summia siitä että lapsukaiset ovat 9 tuntia päivässä aamuvarhaisesta asti laitostumassa. Tämäkin siitä huolimatta vaikka vanhempi olisi kotona jo uuden vauvelin kanssa.
Ottakaa ihmiset selvää univajeesta ja sen aiheuttamista haitoista ennenkun projektinne aloitatte.
Miksi jos lapsenne ovat maailman ja universumin suurin tarkoitus, menette silti töihin "lomalle" pikkulapsiarkea karkuun? Onko kukaan tullut miettineeksi kuinka paljon jatkuva krooninen univaje tyhmentää ihmistä. Sitä ei enää itse huomaa, kun siihen tottuu. Nämä nukkumattomat automaatio-ohjaus-teho-ura-mammat ja papat tekevät varmasti paljon ei niin hyviä päätöksiä tärkeissä töissään.
Sen haluan vielä sanoa, että toiset ihmiset ovat herkempiä kuin toiset. Toisilla on kuuloaisti herkempi kuin toisilla. Sitä ei ymmärrä sellainen ihminen, kuka ei koe äkkinäistä korkeaa kirkaisua, kuin puukon iskuna.
Minä olen tuollaisen rääkäisyn jälkeen melkein tunnin ajan vihainen ja tuntuu kun olisin joutunut väkivallan kohteeksi. Se sattuu minuun ja tuntuu oikeasti pahalta. Empatiaa pitäisi riittää rajattomasti vain pilallehemmoteltuja lapsianne kohtaan, mutta muista viis.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:16"]
Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos, miten yhteiskunta saadaan toimimaan, jos lapsilta kielletään pääsy ravintoloihin, kauppoihin, hotelleihin, julkisiin liikennevälineisiin? Varmaan kohta myös terveyskeskuksiin ( koska pitäähän nyt lastenvihaajalla olla OIKEUS jonottaa lääkäriin niin ettei tarvitse kuunnella lasten kitinää). Miten tämä käytännössä toteutetaan? Lapsille ulkonaliikkumiskielto kunnes ovat 18- vuotiaita ( ja varmasti täyspäisiä ja normaalisti kehittyneitä, arvaan)? Ärsyttää minuakin naapurin räksyttävä koira. Voisin valittaa koirasta naapurille, voisin valittaa kuntaviranomaisille, voisin valittamisellani tehdä naapurin elämästä helvettiä ( ja omastani, koska koiran haukkumisesta tulisi pian suurin ongelmani, omassa päässäni). Vai tekisinkö niin kuin teen, ajattelisin ihan muita asioita. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ja fakta on se, että ympäristöä nyt vaan ei voi muuttaa jokaista miellyttäväksi. Omaa ASENNETTA sen sijaan voi muuttaa. Lastenvihaajat, muuttukaa, huomaatte ettei kiristä enää niin kovasti se vanne pään ympärillä...
[/quote]
Mä luulen, että sun on ihan turha alkaa nimittelemään ja syyttämään muita jos omat kyvyt ei riitä vanhemmaksi!
En ole lastenvihaaja, mutta törmännyt tilanteisiin, joissa lapsista on huomattavaa häiriötä. Konkreettisia asioita, joita kaipaan:
- vanhempi ei vain teeskentele, ettei huomaa lapsen huutavan naama punaisena vaan mahdollisuuksien mukaan pyrkii poistumaan paikalta lapsen kanssa
- monessa maassa on ihan ok, että vieras aikuinen ojentaa lasta. Voisi monenkin huutajan hämmästyttää hiljaiseksi, jos joku ystävällisesti mutta napakasti kysyy lapselta miksi tämä tekee näin tai noin
- vanhemmat voisivat tarkistaa, ettei huuto johdu vain siitä, että lapsella on sisälämpötilaan nähden aivan liikaa vaatetta päällä
-käytöstapoja ei ole pakko lähteä opettelemaan ensimmäisenä esim. ravintolaan. Kun ruokailu sujuu kotona päivällispöydässä, voi lähteä muuallekin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:03"]Sellainen joka pyörisi minun ehdoilla. Nappia painamalla tulisi seuraa, mutta muuten saisi olla yksin, jonottamatta ja hiljaisuudessa ja hajuttomuudessa.
[/quote] No varmaan jokainen haluaisi näin, mutta ei siihen ole mitään mahdollisuutta. Joten on rakentavampaa muuttaa itseään ja opetella sietämään itseä ärsyttäviä asioita, kuin taistella tuulimyllyjä vastaan ja ärsyyntyä vaikkapa lapsista, ne kun eivät ihmiskunnasta katoa minnekään ennen kuin koko ihmiskunta katoaa. Jos lasten itku ärsyttää vaikkapa bussissa, hanki kuulokkeet joilla kuuntelet musiikkia, tai sitten korvatulpat. Problem solved, ja huomattavasti helpommin kuin yrittämällä karsia kaikki itseä ärsyttävät ympäristötekijät.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito. [/quote] Minäkin paheksun huonoa käytöstä, mutta keskustelusta on täysin unohtunut lasten ikä. Jos 3- vuotias kiukkuaa kaupassa, vs 10- vuotias... Mihin se raja vedetään, jos syy kaupasta poistamiseen on muiden asiakkaiden kokema häiriö. Häiriötä voi ola sekin, jos kolmikuinen vauva itkee. Sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Sama juttu vammaisten lasten kohdalla, heiltä ei aina voi odottaa hyvää käytöstä. En suinkaan tarkoita että minusta lasten pitäisi saada riehua ja huutaa kaupoissa. Haluaisin konkreettisia esimerkkejä, mihin raja vedetään?
[/quote]
no tuo cittaritapaus ylitti rajan. Lapsi oli kiukunnut (kiljunut?) 10-15 min ja oli siis jo 4-vuotias. Jos ei noin isoa saa tuossa ajassa rauhoittumaan, niin on lapsi vietävä pois, rauhoittumaan. Ei kai tuon ikäisen enää pitäisi tuolla tavalla käyttäytyä? On jäänyt ehkä opettamatta, miten käyttäydytään kaupassa! Kyllä tuon ikäiseltä voi jo vaatia hyvää käytöstä. Pois vaan saman tien sieltä kaupasta, jos noin vanhana saa vielä hepulin siitä, ettei jotain haluamaansa saa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:16"]
. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu
[/quote]
Ei mahdu.
Minua miellyttäisi hiljainen yhteiskunta. Kakaroiden rääkymiset ja koirien haukunnat ja ulvonnat olisi estetty. Tuon lisäksi myös tupakointi olisi estetty: jos tuottaisi tupakansavua hiukankaan, siitä saisi heti paikalla kahden tuhannen euron sakot, ja kaikilla kanssaihmisillä olisi lupa sakottaa.
Kaipaan tuollaista yhteiskuntaa. Eipä minulla muuta.
[/quote]
Liikenteen melu, piipittävät jalankulkuväylien, rakennustyömaat, ilmsnvaihtokoneet, imurit ja sirkkelitkö eivät häiritse sinua? Jos et oikeasti kestä mitään ääniä ja hajuja, Suomesta löytyy kuule aika paljon paikkoja joihin voit muuttaa ja voin luvata, että kukaan ei liian usein tule häiritsemään. Oikeastiko sadan tuhannen ihmisen (oletus että asut suurehkossa suomalaiskaupungissa) pitäisi olla täysin äänettömiä, hajuttomia janäkymättömiä, että sinä saat asua siellä missä tahdot?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:12"]Myönnän että käytän rumia termejä puhuessani lapsukaisista. Enemmänkin halveksuntani kumminkin suuntautuu vanhempia kohtaan. Minusta lapsia tehdään erittäin paljon liian heppoisin perustein. Suurin osa vanhemmista eroaa kumminkin. Hyvin usein lapsista ei itse pystytä huolehtimaan, vaan mummot ja muut saavat aina vahtia noita ihania mamman mussukukoita ja syöttää heidät karkeilla ja makealla mukaviksi.
Yhteiskunta maksaa järkyttäviä summia siitä että lapsukaiset ovat 9 tuntia päivässä aamuvarhaisesta asti laitostumassa. Tämäkin siitä huolimatta vaikka vanhempi olisi kotona jo uuden vauvelin kanssa.
Ottakaa ihmiset selvää univajeesta ja sen aiheuttamista haitoista ennenkun projektinne aloitatte.
Miksi jos lapsenne ovat maailman ja universumin suurin tarkoitus, menette silti töihin "lomalle" pikkulapsiarkea karkuun? Onko kukaan tullut miettineeksi kuinka paljon jatkuva krooninen univaje tyhmentää ihmistä. Sitä ei enää itse huomaa, kun siihen tottuu. Nämä nukkumattomat automaatio-ohjaus-teho-ura-mammat ja papat tekevät varmasti paljon ei niin hyviä päätöksiä tärkeissä töissään.
Sen haluan vielä sanoa, että toiset ihmiset ovat herkempiä kuin toiset. Toisilla on kuuloaisti herkempi kuin toisilla. Sitä ei ymmärrä sellainen ihminen, kuka ei koe äkkinäistä korkeaa kirkaisua, kuin puukon iskuna.
Minä olen tuollaisen rääkäisyn jälkeen melkein tunnin ajan vihainen ja tuntuu kun olisin joutunut väkivallan kohteeksi. Se sattuu minuun ja tuntuu oikeasti pahalta. Empatiaa pitäisi riittää rajattomasti vain pilallehemmoteltuja lapsianne kohtaan, mutta muista viis.
[/quote] Ensinnäkään, lapsia ei hankita parisuhteen vuoksi, siksi tuo kommenttisi " vanhemmat eroavat kuitenkin" eli lasten hankinta on turhaa, on hieman outo. Tuskin ne eronneet lapsiaan katuvat? Enkä ymmärrä kantaasi siitäkään, että toisaalta kritisoit vanhempia siitä että lapset ovat heidän elämänsä keskipiste, ja toisaalta vaadit sitä. Kritisoit lapsiperheiden saamia tukia ( mitä tukia, me saamme ainakin vain lapsilisän), mutta toisaalta töissäkään ei saisi käydä ja laittaa lastaan " laitokseen". Minullaon neljä lasta, joista yhtäkään ei ole hankittu parisuhteen vuoksi, vaan ihan siksi että kaksi vanhempaa on heidät halunnut. Lapset ovat sekä minun että mieheni elämän rakkain ja tärkein asia, mutta ei se silti tarkoita ettemmekö joskus väsyisi heihin. Aika paljon vaadittu, jos vain sellaiset saisivat hankkia lapsia, jotka olisivat valmiit pyörimään vain lapsen ympärillä 24/7. Lapset ovat luonnollinen osa elämää, ja sopeutuvat kyllä vanhempien ratkaisuihin melko pitkälti, kunhan lapsia rakastetaan ja heidän hyvinvoinnistaan huolehditaan. Ja jos sinä kärsit ääniyliherkkyydestä, on sinun asiasi ottaa se huomioon, ei ympäröivän yhteiskunnan. Jos tiedät ettet kestä ääniä, hanki korvatulpat. ;-)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:16"]
[/quote]
Mä luulen, että sun on ihan turha alkaa nimittelemään ja syyttämään muita jos omat kyvyt ei riitä vanhemmaksi!
[/quote] Aika paljon päätelmiä vailla mitään perusteita, vai mitä? ;-)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:34"]Itse en ole lastenvihaaja, itsellä kaksi lasta.
Mielestäni missä tahansa tulee osata käyttäytyä. Aina se ei lapsilta onnistu, silloin lapset tulee viedä pois. Itse olen useamman kerran lähtenyt kaupasta, jäänyt bussista ym. koska lapsi on riehunut, huutanut tms. Se ei vain sovi missä tahansa ja lapselle tulee osoittaa se. Ihan yhtä lailla kuin täysillä kiljuva aikuinen poistetaan bussista niin tulee poistaa lapsetkin. Yritetään sitten uudestaan kun on rauhoittunut.
[/quote] Mutta kun on olemassa esimerkiksi yh-perheitä, ja heilläkin on oikeus ostaa ruokatarvikkeita. Mihin raja vedetään? Saako vauva itkeä kaupassa, vai pitääkö silloinkin poistua? Miten koliikkivauvan yksinhuoltaja hoitaa kauppaostokset, jos itkevän vauvan kanssa ei ole asiaa kauppaan? Saako vammaisen lapsen kanssa asioida kaupoissa? Entä vaikkapa Touretten oireyhtymää sairastavat ihmiset? Onko ruokakaupassa asiointi joillekin niin pyhä hetki, että sen aikana ei kestetä mitään ns. elämän ääniä, joihin lapsen itku kuuluu? Vai olisiko tässäkin kyse nykyajan kiihkohedonismista, jossa jokaisesta arkipäivän asiasta pitää luoda Hnkilökohtainen Elämys, ja lapsen kiukuttelu pilaa tuon elämyksen? En ole curlingvanhempi, ja arvostan hyvinkin perinteisiä käytöstapoja. On eri asia antaa lapsen huutaa ja kiukutella kirjastossa, häissä tai hienossa ravintolassa, jossa se oikeasti häiritsee, mutta että ruokakaupasta poistetaan lapsen itkun takia? Mitä seuraavaksi? Siirrytäänkö taloyhtiöihin, koliikkivauvan vanhemmille häätö? Tällaisen yhteiskunnanko joku oikeasti haluaa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:34"]Itse en ole lastenvihaaja, itsellä kaksi lasta.
Mielestäni missä tahansa tulee osata käyttäytyä. Aina se ei lapsilta onnistu, silloin lapset tulee viedä pois. Itse olen useamman kerran lähtenyt kaupasta, jäänyt bussista ym. koska lapsi on riehunut, huutanut tms. Se ei vain sovi missä tahansa ja lapselle tulee osoittaa se. Ihan yhtä lailla kuin täysillä kiljuva aikuinen poistetaan bussista niin tulee poistaa lapsetkin. Yritetään sitten uudestaan kun on rauhoittunut.
[/quote] Mutta kun on olemassa esimerkiksi yh-perheitä, ja heilläkin on oikeus ostaa ruokatarvikkeita. Mihin raja vedetään? Saako vauva itkeä kaupassa, vai pitääkö silloinkin poistua? Miten koliikkivauvan yksinhuoltaja hoitaa kauppaostokset, jos itkevän vauvan kanssa ei ole asiaa kauppaan? Saako vammaisen lapsen kanssa asioida kaupoissa? Entä vaikkapa Touretten oireyhtymää sairastavat ihmiset? Onko ruokakaupassa asiointi joillekin niin pyhä hetki, että sen aikana ei kestetä mitään ns. elämän ääniä, joihin lapsen itku kuuluu? Vai olisiko tässäkin kyse nykyajan kiihkohedonismista, jossa jokaisesta arkipäivän asiasta pitää luoda Hnkilökohtainen Elämys, ja lapsen kiukuttelu pilaa tuon elämyksen? En ole curlingvanhempi, ja arvostan hyvinkin perinteisiä käytöstapoja. On eri asia antaa lapsen huutaa ja kiukutella kirjastossa, häissä tai hienossa ravintolassa, jossa se oikeasti häiritsee, mutta että ruokakaupasta poistetaan lapsen itkun takia? Mitä seuraavaksi? Siirrytäänkö taloyhtiöihin, koliikkivauvan vanhemmille häätö? Tällaisen yhteiskunnanko joku oikeasti haluaa?
[/quote]
Minä olen kyllä sitä mieltä, että ns. ihmisten ilmoilla ei huudeta ja raivota, ei edes siellä ruokakaupassa. Tunteita saa ja pitää ilmaista, mutta lapsille on opetettava mikä on sopivaa. Koliikkivauva on tottakai eri asia, vauvan itku on hänen ainoa keinonsa ilmaista itseään, mutta 4v. ei ole vauva.
Olen kerran nähnyt kun kaupassa myyjä meni tarjoamaan apua järjettömän raivokohtauksen saaneen lapsen vanhemmalle. Äiti oli kiitollinen, nappasi lapsen kainaloonsa ja kantoi ulos, myyjä vei ostokset pois. Väitän, että tämä on kaikkien kannalta paras tapa toimia.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:13"] [quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:57"] [quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito. [/quote] Minäkin paheksun huonoa käytöstä, mutta keskustelusta on täysin unohtunut lasten ikä. Jos 3- vuotias kiukkuaa kaupassa, vs 10- vuotias... Mihin se raja vedetään, jos syy kaupasta poistamiseen on muiden asiakkaiden kokema häiriö. Häiriötä voi ola sekin, jos kolmikuinen vauva itkee. Sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Sama juttu vammaisten lasten kohdalla, heiltä ei aina voi odottaa hyvää käytöstä. En suinkaan tarkoita että minusta lasten pitäisi saada riehua ja huutaa kaupoissa. Haluaisin konkreettisia esimerkkejä, mihin raja vedetään? [/quote] Raja vedetään siihen, että jos vanhempi ei saa kiukkuavaa lastaan kuriin, vanhempi vie lapsen pois kaupasta. Tai kirkosta. Tai kevätjuhlasta. Tai bussista. Tai missä nyt ovatkaan aiheuttamassa häiriötä muille. [/quote] No kuinka kauan vanhemmat saavat yrittää saada kiukkuavaa lastaan kuriin? Milloin koliikkivauvan leskeksi jäänyt äiti, jolla ei ole tukiverkkoa saa käydä kaupassa? Entä jos bussi menee neljän tunnin välein ja koliikkivauva pitäisi saada lääkärille 30km päähän? Kuka ne rajat vetäisi, kuka niitä valvoisi? [/quote] No tähän nämä kohkaajat eivät osaa ( eivätkä halua) vastata rakentavasti. Kyse on arvomaailmasta ja juuri nimenomaan siitä, että jos tällaiseen lähdetään, se raja on jonnekin vedettävä. Ja mitä seuraavaksi kielletään? Teinit? Vanhukset, rumat, lihavat ( saattavathan hekin jollain tavalla häiritä jonkun muun asiointia)?
[/quote]
Koliikkivauva huutaa yleensä illalla määrättyihin kellonaikoihin. Koliikkivauvan äitinä pystyin käymään oivasti kaupassa ja lääkärissä yms. aamupäivällä, kun vauva nukkui hyvin. Huuto alkoi klo 18.00 suurinpiirtein. Ei tullu mieleenikään lähteä juuri silloin kauppaan.
Ja vammaisista. Olen kulkenut paljon autistien ja muiden vammaisten kanssa julkisilla paikoilla. Näppisääntö on se, että kun asukas alkaa käyttäytyä häiritsevästi tai väkivaltaisesti, poistumme paikalta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:15"]En ole lastenvihaaja, mutta törmännyt tilanteisiin, joissa lapsista on huomattavaa häiriötä. Konkreettisia asioita, joita kaipaan:
- vanhempi ei vain teeskentele, ettei huomaa lapsen huutavan naama punaisena vaan mahdollisuuksien mukaan pyrkii poistumaan paikalta lapsen kanssa
- monessa maassa on ihan ok, että vieras aikuinen ojentaa lasta. Voisi monenkin huutajan hämmästyttää hiljaiseksi, jos joku ystävällisesti mutta napakasti kysyy lapselta miksi tämä tekee näin tai noin
- vanhemmat voisivat tarkistaa, ettei huuto johdu vain siitä, että lapsella on sisälämpötilaan nähden aivan liikaa vaatetta päällä
-käytöstapoja ei ole pakko lähteä opettelemaan ensimmäisenä esim. ravintolaan. Kun ruokailu sujuu kotona päivällispöydässä, voi lähteä muuallekin.
[/quote] Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kyse onkin enemmän siitä, voiko kauppa lähteä poistamaan lapsiperheasiakkaita, ja mihin raja vedetään? Omat lapseni eivät todellakaan saa käyttäytyä huonosti yhtään missään, ja minulla on mahdollisuus lähteä heidän kanssaan pois esim. kaupasta. Minulla on myös puoliso, joten lapsia ei ole edes pakko ottaa mukaan kauppaan. Kaikilla näitä mahdollisuuksia ei ole, enkä itse ainakaan halua että yhteiskunta lisää yksinhuoltajien stressiä vaatimalla pieniltä lapsilta moitteetonta käytöstä julkisilla paikoilla sieltä poistamisen uhalla.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito. [/quote] Minäkin paheksun huonoa käytöstä, mutta keskustelusta on täysin unohtunut lasten ikä. Jos 3- vuotias kiukkuaa kaupassa, vs 10- vuotias... Mihin se raja vedetään, jos syy kaupasta poistamiseen on muiden asiakkaiden kokema häiriö. Häiriötä voi ola sekin, jos kolmikuinen vauva itkee. Sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Sama juttu vammaisten lasten kohdalla, heiltä ei aina voi odottaa hyvää käytöstä. En suinkaan tarkoita että minusta lasten pitäisi saada riehua ja huutaa kaupoissa. Haluaisin konkreettisia esimerkkejä, mihin raja vedetään?
[/quote]
no tuo cittaritapaus ylitti rajan. Lapsi oli kiukunnut (kiljunut?) 10-15 min ja oli siis jo 4-vuotias. Jos ei noin isoa saa tuossa ajassa rauhoittumaan, niin on lapsi vietävä pois, rauhoittumaan. Ei kai tuon ikäisen enää pitäisi tuolla tavalla käyttäytyä? On jäänyt ehkä opettamatta, miten käyttäydytään kaupassa! Kyllä tuon ikäiseltä voi jo vaatia hyvää käytöstä. Pois vaan saman tien sieltä kaupasta, jos noin vanhana saa vielä hepulin siitä, ettei jotain haluamaansa saa.
[/quote]
Monissa maissa 4 vuotiaat ovat jo koulussa. Suomessa 4v on vielä niin avuton vauva, että sille ei voi mitään ja sitä ei voi kasvattaa, vaan sillä on hirveä uhma ja se on niin vaativa lapsi, että sen pitää antaa kirkua julkisella paikalla ihan päättömästi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:57"]
[/quote]
[/quote] Noin vanhana? Kyse oli 4- vuotiaasta, joka on vielä hyvin pieni.
Ja jokapäivä bussissa kulkevana voin sanoa, et tä harvoin lapset kauan huutavat. Fiksu vanhempi huomio huutavan lapsen, huomio ja tekee lapsen olon mukavammaksi vähentämällä vaatetusta, antamalla juomaa tai syliä. Sitten on, onneksi harvoiin. Näitä vanhempia jotka eivät reogoi lspsen huutoon mitenkään, jatkavat puhelimen selausta tai jopa huutavat lapselle. Ei ihme että lapsi huutaa, kun ei saa oloonsa parannusta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:12"]
Huvittaa vain joskus, kun ihmiset eivät muka kestä pientäkään tupakansavua, mutta autojen pakokaasujen kanssa ei ole mitään ongelmia...
[/quote]
Autojen pakokaasut harvemmin tunkevat parvekkeelleni tai sisälle kotiini (asun luonnonhelmassa kaupungin lähiössä). Naapurieni tuottama tupakansavu ja -haju sen sijaan tunkee. Niin päivällä kuin varsinkin kesäisin yöllä. Miten addikti sitä täytyy olla, että täytyy yölläkin alkaa käryttää? Eikö näillä ihmisillä ole lainkaan tahdonvoimaa? Miten jotkut päästävät itsensä sellaisen kuntoon, että nikotiini vie järjen?
Hienoa, että sinua huvittaa. On sinullakin elämässäsi edes jotain hupia. Minua ei huvita silloin, kun yskittää ja tuntuu, että tukehtuu siihen pistävään hajuun. Haistelen mieluummin oksennuksenkin hajua kuin tupakan. Että relaa sinä vain, kun sinua niin huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:16"] . Kyllä maailmaan ääntä mahtuu [/quote] Ei mahdu. Minua miellyttäisi hiljainen yhteiskunta. Kakaroiden rääkymiset ja koirien haukunnat ja ulvonnat olisi estetty. Tuon lisäksi myös tupakointi olisi estetty: jos tuottaisi tupakansavua hiukankaan, siitä saisi heti paikalla kahden tuhannen euron sakot, ja kaikilla kanssaihmisillä olisi lupa sakottaa. Kaipaan tuollaista yhteiskuntaa. Eipä minulla muuta. [/quote] Liikenteen melu, piipittävät jalankulkuväylien, rakennustyömaat, ilmsnvaihtokoneet, imurit ja sirkkelitkö eivät häiritse sinua? Jos et oikeasti kestä mitään ääniä ja hajuja, Suomesta löytyy kuule aika paljon paikkoja joihin voit muuttaa ja voin luvata, että kukaan ei liian usein tule häiritsemään. Oikeastiko sadan tuhannen ihmisen (oletus että asut suurehkossa suomalaiskaupungissa) pitäisi olla täysin äänettömiä, hajuttomia janäkymättömiä, että sinä saat asua siellä missä tahdot?
[/quote]
Kysymys oli, millainen yhteiskunta teitä miellyttäisi, ja minä vastasin. Kerroin sanatarkkaan, millainen yhteiskunta minua miellyttäisi. Onko sinulla luetun ymmärtämisessä vikaa? Et syntyperäinen suomalainen? Kehotan lukemaan ketjun otskon ja minun vastaukseni. Missä menit vikaan?
Nykyään lapsia saaneet vanhemmat eivät uskalla pitää mitään kuria, kun pelkäävät aiheuttavansa traumoja. Syynä on se, että ovat itse viettäneet terapiassa merkittäviä aikoja, ehkä tarpeettomastikin. Eräs ystäväni ei ole asettanut tyttärelleen mitään rajoja, ja on nyt sitä mieltä, että tämä on todellinen johtajahahmo, kun ei huomioi ketään muuta. Muu maailma taas näkee vain narsistisen pikku egoistin. Hirvittää kyllä, minkälaisen koulun lapsi vielä joutuu käymään läpi, kun tulee muitakin sosiaalisia verkostoja kuin äiti. Taitaa vielä käydä niin, että Siperia opettaa, kun äiti oli siihen kykenemätön.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:57"]
[/quote]
Raja vedetään siihen, että jos vanhempi ei saa kiukkuavaa lastaan kuriin, vanhempi vie lapsen pois kaupasta. Tai kirkosta. Tai kevätjuhlasta. Tai bussista. Tai missä nyt ovatkaan aiheuttamassa häiriötä muille.
[/quote]
Ja sit jos kiukkuaminen johtuu siitä että tenava haluaa pois sieltä kaupasta oot curlingvanhempi. Koita täs nyt sit. Meillä ykskään mukelo ei oo saanut raivareita siksi että haluis jotain kaupasta eikä saa.