Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät ja taitavat jäävät koulussa jalkoihin

Vierailija
08.09.2021 |

Luin juuri aloitusta, jossa vanhempi kertoi autistisen lapsensa vaikeuksista koulussa.

Itse olin lahjakas oppilas, joka aina laitettiin istumaan noiden haastavampien oppilaiden viereen. Olin saanut kaikki tehtävät tehtyä, kun vieruskaveri vielä konttasi lattialla ja etsi kynäänsä opettajan yrittäessä saada häntä takaisin tuolille.

Toivoisin, että nykyään kouluissa keskityttäisiin hyviin ja taitaviin oppilaisiin. He ovat niitä tulevaisuuden varmoja veronmaksajia, joten eikö heihin olisi järkevintä panostaa sen sijaan, että opettajat yrittävät saada jotain Pirkko-Petteriä ottamaan itse kirjat repusta?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti: „Eikö sinun kaltaisellesi poikkeusyksilö-erikoislahjakkaalle voisi olla ihan oma luokka?“

Eikä tässä ollut kyse poikkeusyksilö-erikoislahjakkaasta! Ei, tavallinen koulussa hyvä EI tarvitse omaa luokkaa, vaan ne, joilla on vaikeuksia, tarvitsevat oman avustajan, jotta opettajan ei tarvitse hukata kallisarvoista aikaa, paapoessaan heitä! Ja vanhempien pitää ottaa systeemiä niskasta kiinni ja kieltää hyvän koululaisen järjestelmällinen väärinkäyttö sitten, että AINA sijoitetaan häirikön viereen!

Vierailija
42/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasoryhmät olisi hyvä juttu kaikkien kannalta.

Tasoryhmät on kokeiltu jo 70 - 80 -luvuilla. Varmaan oli hyvä syy miksi ne poistettiin.

Syy oli tosi huono, vaikkakin hyvää tarkoittava.

Tasoryhmät positettiin siksi, että alimmat tasokurssit käyneen opintopolku päättyi tietyssä mielessä umpikujaan. Ainoa vaihtoehto oli amis, koska lukioon ei ollut pääsyä. Hyvää tarkoittaen tasot poistettiin, mutta ihan turhaan, koska eivät ne kuolaavat ääliöt kuitenkaan lukioon pääse tai missään tapauksessa siellä pärjää.

Valitettavasti tämän seurauksena kaikki käyvät nyt vain sen alimman tasokurssin peruskoulussa, ja vielä huonosti näiden mölisevien räyhääjien joukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä sorsitaan kouluissa, koska kaikki lattialla ryömivät ja sätkivät möykkääjät on integroitu opetusryhmiin. Tätä se inkluusio tekee. Katsokaa PISA-tuloksia. 

Tulokset tulevat putoamaan vielä rajusti, koska kukaan ei saa enää kunnon opetusta, vaan kaikki aika menee kuolaajien ja ölisijöiden aloillaan pitämiseen. 

Vierailija
44/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mitähän tähän nyt vastaisi.

Minulla on autismikirjolainen lapsi, kirjoittaa nyt kirjoituksissa.

En minä häntä ole vaatinut normiluokille, oli erityisluokilla 1-8 luokat, sitten oli lukioon päästäkseen vaihdettava normiluokalle.

Päinvastoin kaikki tuki on tarpeen ja tervetullutta.

Minusta on aika turhaa mussuttaa, että inkluusio ja intergrointi olisi erityislasten tai heidän vanhempiensa vika. En tunne yhtäkään - ja tunnen siis todella paljon as-lapsia ja heidän perheitään - joissa vanhemmat vastustaisivat erityisluokkapaikkaa tai avustajia.

Itse asiassa juuri puuttuvat tukitoimet ovat suurin hallintovalitusten aihe hallinto-oikeudessa. Tiesitkös ap sitä?

Syy on kuntien. Erityisopetuksen kustannuksiin kunnat saivat aiemmin valtion tukea, nyt kaikki lisäkustannukset pienryhmistä ja avustajista on kunnilla itsellään. Mitäpä luulette, lisäävätkö kunnat siihen rahaa vai säästävätkö? 

Juu, säästävät.

Mitä taas tulee siihen, että lopetettaisiin "haastavien" ja "häiriköiden" opetus (minun lapseni muuten on hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, joka ei häiriköinyt koulussa lainkaan, häntä sen sijaan ne teidän hyvät ja taitavat lapset kiusasivat lukioon asti aika lailla), niin oletteko tulleet miettineeksi asiaa niin päin, että koulunkäynti auttaa JUURI eniten vaikeimmin erityisiä lapsia.

Kyllä, luitte oikein.

Koulunkäynti autta eniten vaikeimmin erityisiä lapsia.

Vammaisetkin lapset oppivat koulussa arjen taitoja, joiden ansiosta heidän hoitonsa on aikuisena helpompaa ja HALVEMPAA.

Ei heistä nykyisten työmarkkinoiden ja vajaatyökykyisten heikon työllistymisen takia välttämättä tule koskaan nettoveronmaksajia, mutta JOS he kykenevät elämään kevyellä tuella tai jopa ilman tukitoimia, se säästää tuhansia euroja kuukaudessa.

Teillä ei selvästikään ole mitään käryä siitä, mitä vammaishoitolaitoksien 24/7-hoitopaikat kustantavat.

Ja ne kevyemmin vammaiset tai muulla tavalla erityiset saattavat hyvinkin pärjätä normisosiaalituilla. 

Tai jösses, jopa työllistyä.

Tiesittekös muuten, että esimerkiksi Elon Musk, Sir Anthony Hopkins ja Albert Einstein ovat tai ovat olleet autistisia?

Tämä. Autismin kirjon henkilöt voivat kukoistaessaan antaa huomattavan suuren panoksen yhteiskunnalle, kuten esim. Einstein ja Newton. Sen sijaan maailman parhaassa peruskoulussa Suomessa syrjäytetään autismin kirjon lapsia ja nuoria mielenterveyssyistä työkyvyttömäksi työkyvyttömyyseläkeläisiksi aikuisuudessa.

Vierailija
45/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mitähän tähän nyt vastaisi.

Minulla on autismikirjolainen lapsi, kirjoittaa nyt kirjoituksissa.

En minä häntä ole vaatinut normiluokille, oli erityisluokilla 1-8 luokat, sitten oli lukioon päästäkseen vaihdettava normiluokalle.

Päinvastoin kaikki tuki on tarpeen ja tervetullutta.

Minusta on aika turhaa mussuttaa, että inkluusio ja intergrointi olisi erityislasten tai heidän vanhempiensa vika. En tunne yhtäkään - ja tunnen siis todella paljon as-lapsia ja heidän perheitään - joissa vanhemmat vastustaisivat erityisluokkapaikkaa tai avustajia.

Itse asiassa juuri puuttuvat tukitoimet ovat suurin hallintovalitusten aihe hallinto-oikeudessa. Tiesitkös ap sitä?

Syy on kuntien. Erityisopetuksen kustannuksiin kunnat saivat aiemmin valtion tukea, nyt kaikki lisäkustannukset pienryhmistä ja avustajista on kunnilla itsellään. Mitäpä luulette, lisäävätkö kunnat siihen rahaa vai säästävätkö? 

Juu, säästävät.

Mitä taas tulee siihen, että lopetettaisiin "haastavien" ja "häiriköiden" opetus (minun lapseni muuten on hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, joka ei häiriköinyt koulussa lainkaan, häntä sen sijaan ne teidän hyvät ja taitavat lapset kiusasivat lukioon asti aika lailla), niin oletteko tulleet miettineeksi asiaa niin päin, että koulunkäynti auttaa JUURI eniten vaikeimmin erityisiä lapsia.

Kyllä, luitte oikein.

Koulunkäynti autta eniten vaikeimmin erityisiä lapsia.

Vammaisetkin lapset oppivat koulussa arjen taitoja, joiden ansiosta heidän hoitonsa on aikuisena helpompaa ja HALVEMPAA.

Ei heistä nykyisten työmarkkinoiden ja vajaatyökykyisten heikon työllistymisen takia välttämättä tule koskaan nettoveronmaksajia, mutta JOS he kykenevät elämään kevyellä tuella tai jopa ilman tukitoimia, se säästää tuhansia euroja kuukaudessa.

Teillä ei selvästikään ole mitään käryä siitä, mitä vammaishoitolaitoksien 24/7-hoitopaikat kustantavat.

Ja ne kevyemmin vammaiset tai muulla tavalla erityiset saattavat hyvinkin pärjätä normisosiaalituilla. 

Tai jösses, jopa työllistyä.

Tiesittekös muuten, että esimerkiksi Elon Musk, Sir Anthony Hopkins ja Albert Einstein ovat tai ovat olleet autistisia?

Tämä. Autismin kirjon henkilöt voivat kukoistaessaan antaa huomattavan suuren panoksen yhteiskunnalle, kuten esim. Einstein ja Newton. Sen sijaan maailman parhaassa peruskoulussa Suomessa syrjäytetään autismin kirjon lapsia ja nuoria mielenterveyssyistä työkyvyttömäksi työkyvyttömyyseläkeläisiksi aikuisuudessa.

Mä en ainakaan osaisi edes osoittaa sormella autismikirjoisia tai heidän perheitään. (minkä he vallitseville olosuhteille voi) Kyllähän esim aspergereilla sujuu normikoulussa kivasti (paitsi se sosiaalinen puoli ehkä). MUTTA kun nämäkin häiriintyvät siitä, että sinne tungetaan jokainen vahvaa lääkitystä tarvitseva AD/HD tapaus ja muu käytösongelma hyppimään pitkin seiniä. Ei siinä opi kukaan. Ennen näille oli omia ryhmiä joissa pystyivät toimimaan ainakin jotenkuten rauhallisesti.

Ja inkluusiosta voidaan syyttävällä sormella osoittaa suoraan päättäviin tahoihin, joiden pitäisi jokaiselle taata tarvitsemansa tapaista opetusta. Oli se sitten tasoryhmässä tai pienluokassa. Niin ei voi mennä, että joku saa käytöksellä terrorisoida koko koulunkäynnin kaikilta.

Vierailija
46/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmin taitavilla lapsilla onneksi on yleensä myös hyvin pärjäävät vanhemmat, jotka kannustavat. Jos ei ole, on kyllä pahempi juttu.

Mutta vanhempien kannustus ei auta, jos koulussa rangaistaan osaamisesta. Ja se todella tuntuu rangaistukselta, että joutuu sen pahimman häirikön rääkättäväksi koska osaa itse asiat.

Tuttu juttu omienkin lasten kohdalla. Kun on ahkera ja sen vuoksi taitava, saa pariksi kamalan häirikön tai lapsen joka nauttii siitä, että toinen tekee kaiken yksin parityössä. Kaiken mahdollisen kiusan ja häirinnän järjestää vielä oppimistilanteeseen. Ja ta-daaaa, työn tehnyt oppilas ja häirikkö saavat saman arvosanan työstä. Tämä on törkeää käytöstä opettajiltakin. Taitavia ja hyväkäytöksisiä lapsia käytetään tällä tavoin hyväksi usein koulumaailmassa. Todellisuudessa koulussa kärsivät juuri hyvät oppilaat. Ilkeitä ja häiriköitä vain paapotaan. Veronmaksajien pitäisi vaatia parempaa lapsilleen kuin inkluusio ja integrointi.

Vierailija
47/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmin taitavilla lapsilla onneksi on yleensä myös hyvin pärjäävät vanhemmat, jotka kannustavat. Jos ei ole, on kyllä pahempi juttu.

Mutta vanhempien kannustus ei auta, jos koulussa rangaistaan osaamisesta. Ja se todella tuntuu rangaistukselta, että joutuu sen pahimman häirikön rääkättäväksi koska osaa itse asiat.

Tuo on valitettavan totta. Tyttäreni oli hyvä koulussa ja todella rauhallinen ja ahkera. Arvatkaapa mitä opettaja päätti tehdä, että sai itse olla hetken rauhassa?

Opettaja laittoi tyttäreni istumaan pahimpien häiriköiden väliin ja laittoi hänet aina paritöisää häirikön pariksi koska tiesi, että silloin häiriötä ei ole ja häirikönkin parityö tulee joka tapauksessa tehtyä! Tätä ehti jatkua puoli vuotta, ennen kuin tajusin, että mistä siinä oli kysymys. Otin yhteyttä kouluun ja sen jälkeen ei ole enää tytärtäni käytetty opettajan korvikkeena ja toisten läksyjen/paritöiden tekijänä.

Vierailija
48/48 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

empatiakyvytön aloitus

Empatiaa ei suinkaan ole ainoastaan se että säälitään ja yritetään nostaa heikompia. Empatiaa on myös se, että huomioi miltä tavallisesta/kiltistä/ahkerasta lapsesta tuntuu kun joku nepsy/käytöshäiriöinen/adhd  terrorisoi koko luokkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan