Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät ja taitavat jäävät koulussa jalkoihin

Vierailija
08.09.2021 |

Luin juuri aloitusta, jossa vanhempi kertoi autistisen lapsensa vaikeuksista koulussa.

Itse olin lahjakas oppilas, joka aina laitettiin istumaan noiden haastavampien oppilaiden viereen. Olin saanut kaikki tehtävät tehtyä, kun vieruskaveri vielä konttasi lattialla ja etsi kynäänsä opettajan yrittäessä saada häntä takaisin tuolille.

Toivoisin, että nykyään kouluissa keskityttäisiin hyviin ja taitaviin oppilaisiin. He ovat niitä tulevaisuuden varmoja veronmaksajia, joten eikö heihin olisi järkevintä panostaa sen sijaan, että opettajat yrittävät saada jotain Pirkko-Petteriä ottamaan itse kirjat repusta?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

empatiakyvytön aloitus

Vierailija
2/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavimmista tulee varmoja veronmaksajia joka tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa siitä ei saa puhua, että jotkut lapset ovat huomattavasti lahjakkaampia kuin toiset.

Vierailija
4/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasoryhmät olisi hyvä juttu kaikkien kannalta.

Vierailija
5/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmin taitavilla lapsilla onneksi on yleensä myös hyvin pärjäävät vanhemmat, jotka kannustavat. Jos ei ole, on kyllä pahempi juttu.

Vierailija
6/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Kauheaa tuskaa koko koulutaival tästä syystä. Ihan ok mielestäni että ihmiset oppivat eri tahtiin, mutta tämä pitäisi huomioida koulussa.

Hyvät on ihan heitteillä ja koulussa oleminen on hirveää tuskaa. Silloin kun itse olin koulussa ei saanut edes tehdä muita tehtäviä. Jos osasit ja olit nopea, niin istuit loppu tunnin hiljaa paikallaan. Esim matematiikka meni pitkään niin, että olin saanut 15-20min aikana kaikki tehtävät tehtyä ja istuin paikallani 25-30min. Saman ajan olisin mielestäni voinut käyttää kirjoittamalla tarinoita tai lukemalla. Mutta opettajan kanta oli, että se ei käy kun sitten muille tulee paha mieli. Tasoryhmät takaisivat jokaiselle mielekästä opetusta.

Vierailija
7/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavimmista tulee varmoja veronmaksajia joka tapauksessa. 

Paitsi jos heidät onnistutaan koulussa latistamaan.

Vierailija
8/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkluusiosta pitäisi luopua, jos sitä ei saada toimimaan käytännössä. Terveisin oppimisesta motivoitunut oppilas, jonka oppimista häiriköt häiritsivät yhdeksän vuotta

Vierailija
9/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

empatiakyvytön aloitus

Ainoastaan sellaisen mielestä, joka ei joutunut viettämään tunteja "auttaen" niitä heikompia.

Vierailija
10/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmin taitavilla lapsilla onneksi on yleensä myös hyvin pärjäävät vanhemmat, jotka kannustavat. Jos ei ole, on kyllä pahempi juttu.

Minulla oli kannustavat vanhemmat, jotka auttoivat käymään koulua. Joskus koululaisena haaveilin sellaisesta koulupäivästä, että opettaja tekisi minun kanssani kaikkia mielenkiintoisia juttuja ja projekteja. Ei hän kuitenkaan ehtinyt, vaan ruokalassakin istui niiden muutaman häiritsijän kanssa. Kerran rohkaistuin ja pyysin häntä istumaan välillä minun kanssani. Se jäi mieleen tosi kivana ruokailuhetkenä.

Vierailija
11/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta vanhempien kannustus ei auta, jos koulussa rangaistaan osaamisesta. Ja se todella tuntuu rangaistukselta, että joutuu sen pahimman häirikön rääkättäväksi koska osaa itse asiat.

Vierailija
12/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasoryhmät olisi hyvä juttu kaikkien kannalta.

Tasoryhmät on kokeiltu jo 70 - 80 -luvuilla. Varmaan oli hyvä syy miksi ne poistettiin.

Vierailija
13/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa siitä ei saa puhua, että jotkut lapset ovat huomattavasti lahjakkaampia kuin toiset.

Kaikkia lapsia ei kiinnosta opiskella yliopistoon asti ja olla "lahjakas". Osa meistä on edelleen metsästäjä keräilijöitä, jotka ovat henkisesti vankilassa tässä luonnottomassa kapitalistisessa fantasiamaailmassa.

Vierailija
14/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia lapsia ei kiinnosta opiskella yliopistoon asti ja olla "lahjakas". Osa meistä on edelleen metsästäjä keräilijöitä, jotka ovat henkisesti vankilassa tässä luonnottomassa kapitalistisessa fantasiamaailmassa.

Lahjakkuus ja älykkyys ovat ominaisuuksia ihmisess eikä niihin vaikuta se, onko kiinnostunut akateemisesta tulevaisuudesta vai ei. Sinä puhut nyt motivaatiosta ja ahkeruudesta, jotka nekin ovat tietysti tärkeitä ominaisuuksia, mutta silti eri asia kuin lahjakkuus ja älykkyys.

Vierailija
15/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on ihminen, jolla on 45 minuuttia aikaa joka oppitunti. Jos luokassa on 20 oppilasta (nykyään suhteellisen pieni ryhmä), jokaiselle oppilaalle opettaja voi antaa kaksi minuuttia, jos opetus kestää tasan viisi minuuttia eikä esim. käsien pesemiseen kulu yhtään minuuttia. Jos opettaja käyttää johonkin oppilaaseen viisikin minuuttia, se on yksinkertaisesti muilta pois. Erityisoppilaat vaativat huomattavasti enemmän aikaa kuin viisi minuuttia.

Vierailija
16/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on ihminen, jolla on 45 minuuttia aikaa joka oppitunti. Jos luokassa on 20 oppilasta (nykyään suhteellisen pieni ryhmä), jokaiselle oppilaalle opettaja voi antaa kaksi minuuttia, jos opetus kestää tasan viisi minuuttia eikä esim. käsien pesemiseen kulu yhtään minuuttia. Jos opettaja käyttää johonkin oppilaaseen viisikin minuuttia, se on yksinkertaisesti muilta pois. Erityisoppilaat vaativat huomattavasti enemmän aikaa kuin viisi minuuttia.

Mikä on tän kommentin pointti?

Vierailija
17/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaistakin on koettu, ettei lahjakkaista lapsista edes pidetä ja jopa syrjitään koulumaailmassa.

Vierailija
18/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän ap et edes jäänyt jalkoihin siellä, kun kerran sait tehtäväsi tehdyksi. Entäs ne keskitason oppilaat, jotka välillä tarvitsisivat opettajan apua?

Vierailija
19/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän ap et edes jäänyt jalkoihin siellä, kun kerran sait tehtäväsi tehdyksi. Entäs ne keskitason oppilaat, jotka välillä tarvitsisivat opettajan apua?

Peruskoulu on suunniteltu keskiverroille.

Vierailija
20/48 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu on suunniteltu keskiverroille.

Eikö sinun kaltaisellesi poikkeusyksilö-erikoislahjakkaalle voisi olla ihan oma luokka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä