HS: Lähes päivittäin saan kuulla potilaiden epäilyjä siitä, olenko oikea lääkäri
Hieno kirjoitus siitä miten mikään ei riitä, jos satut olemaan ulkomailla syntynyt tässä maassa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008244515.html?fbclid=IwAR2LOSL6nTx…
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja? Kaikissa maailman maissa on sama meno.
No juurihan tuossa linkatussa mielipiteessä oli kirjoitettu että sukulaismiehensä koki olevansa ranskalainen taustastaan huolimatta. Eli ei ole. Suomi vain sattuu olemaan todella rasistinen maa.
Oi yksi esimerkki! Sehän tarkoittaakin että asia on silloin näin aina ja kaikkialla.
Itse olen elänyt kolmessa maassa ja kyllä Suomi on näistä ihan rasistisin ihan omalla kokemuksella.
Mun mies on englantilainen valkoihoinen. Ikinä ei kukaan ole kommentoinut mitään negatiivista, moni haluaa ainoastaan jutella ja kysellä esim mistä päin on kotoisin. Miten joillekin kertyy kaikki huonot kokemukset? Tuntuu että pakko vaan valittaa kun niin monet mmutaustaiset ovat koko ajan uutisissa rikoksista.
Väärä uskonto. Pitäisi olla muslimi niin palvottaisiin. Suomalaiset kavahtaa itä-eurooppalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jospa syy onkin siellä peilissä. Itse kun en ole kuin törmännyt ystävällisin ihmisiin.
Oletkos itse minkä värinen? Katsos, jos syy onkin siinä? Itse olen joutunut näkemään rasismia sivusta ihan riittävästi, kun olen naimisissa ei-valkoisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Itselläkin on ärsyttäviä kokemuksia muualta, mutta ei nyt niistä sen enempää. Varmaan jos ihan tietoisesti tsemppaa itsensä väistelemään omia päänsisäisiä ennakkoluulojaan niin kohtaamiset esim. muualta muuttaneiden kanssa voi tapahtua suht kunnioittavasti. Mutta jos ei ole tarkkana niin varmaan menee helposti siihen että esim. "ulkomaalaisen näköiseen" suhtautuu jotenkin epäillen tai ainakin vähän varautuneemmin, vaikka ei oikeasti olisi edes mitään syytä. Ja päinvastoin siihen oman maan kantaväestön edustajaan saattaa suhtautua luottavaisemmin silloinkin kun ei ehkä kannattaisi. Liittyisikö biologiaan? Nuo kassajonossa huudetut törkeydet on toki asia erikseen, tietoisempaa rasismia.
Voi miten kamalaa yhy hyyy y hyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurihan tuossa linkatussa mielipiteessä oli kirjoitettu että sukulaismiehensä koki olevansa ranskalainen taustastaan huolimatta. Eli ei ole. Suomi vain sattuu olemaan todella rasistinen maa.
"Keskustelin Ranskassa asuvan armenialaisen sukulaiseni kanssa, ja hän mainitsi keskustelun lomassa ohimennen ”me ranskalaiset”. Hämmennyin ja kysyin, tunsiko mies tosiaan olevansa ranskalainen. Hän vastasi ylpeydellä: ”Kyllä, tietenkin!”"
Näin yli 10v ranskassa asuneena, en todellakaan tiedä mistä artikkelin henkilö puhuu. Ranska onnistunut integraatioissa? Ranskaan muuttaneet ulkomaalaiset tuntevat olevansa ranskalaisia? Ei ole tainnut mies ikinä käydä ile-de-francen ulkopuolella. Tekisi hyvää hänellekin tehdä turistimatka lähiöihin (banlieus). Artikkelissa esitetty väite on suorastaan absurdi, ellei jopa valheellinen. Incroyable!
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on englantilainen valkoihoinen. Ikinä ei kukaan ole kommentoinut mitään negatiivista, moni haluaa ainoastaan jutella ja kysellä esim mistä päin on kotoisin. Miten joillekin kertyy kaikki huonot kokemukset? Tuntuu että pakko vaan valittaa kun niin monet mmutaustaiset ovat koko ajan uutisissa rikoksista.
Mitäpä jos kysyisit, millaisia kokemuksia on mustilla englantilaisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keskustelin Ranskassa asuvan armenialaisen sukulaiseni kanssa, ja hän mainitsi keskustelun lomassa ohimennen ”me ranskalaiset”. Hämmennyin ja kysyin, tunsiko mies tosiaan olevansa ranskalainen. Hän vastasi ylpeydellä: ”Kyllä, tietenkin!”"
Näin yli 10v ranskassa asuneena, en todellakaan tiedä mistä artikkelin henkilö puhuu. Ranska onnistunut integraatioissa? Ranskaan muuttaneet ulkomaalaiset tuntevat olevansa ranskalaisia? Ei ole tainnut mies ikinä käydä ile-de-francen ulkopuolella. Tekisi hyvää hänellekin tehdä turistimatka lähiöihin (banlieus). Artikkelissa esitetty väite on suorastaan absurdi, ellei jopa valheellinen. Incroyable!
Viljelet ranskankielisiä sanoja ilmeisesti osoittaaksesi, ettet ole kotiutunut Ranskaan? Vai mitä yrität sanoa? Ikävää, jos et tunne ketään muualta tullutta, joka 30 vuoden jälkeen tuntisi itsensä ranskalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ymmärtää, milloin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Asiantuntemus puhuu. Ei se ole Pihtiputaan mummon vika, jos värillisen on nähnyt viimeksi Helsingin olympialaisissa.
Kyllä rasismi on sen pihtiputaan mummon ihan oma vika. Kaikki mummot eivät ole rasisteja vaikka asuisivat missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljelet ranskankielisiä sanoja ilmeisesti osoittaaksesi, ettet ole kotiutunut Ranskaan? Vai mitä yrität sanoa? Ikävää, jos et tunne ketään muualta tullutta, joka 30 vuoden jälkeen tuntisi itsensä ranskalaiseksi.
Aika mielenkiintoinen tulkinta. En sanonut omasta tai tuntemieni ihmisten integroitumisesta yhtään mitään. Jotta sinäkin ymmärtäisit: ulkomaalaisten, eteenkin Mahgreb-maista ja lähi-idästä tulleiden maahaanmuuttajien integroituminen ranskan yhteiskuntaan on täysin epäonnistunut. Jos Ranskaa käytetään Suomessa jonkinlaisena esimerkkinä integroitumisen mallimaasta...maana jonka esimerkkiä kannattaa seurata...niin tulemme olemaan pulassa.
Ja käytin vain yhtä ranskan kielistä sanaa. Tiedoksi: ile-de-france on alue.
Oleellistahan on, että tämäkin kirjoittaja oli satsannut tähän maahan koko elämänsä. Asettunut asumaan pysyvästi, avioitunut paikallisen kanssa ja varmaan hankkinut lapsiakin. Hän hyödyttää suomalaista yhteiskuntaa kovalla panoksella toimiessaan korkeakoulutettuna lääkärinä. Hän varmasti maksaa veroina enemmän kuin keskimäärin suomalaiset. Hän todennäköisesti omistaa täällä kiinteistöä, sijoittaa tänne rahojaan. Silti mikään ei riitä. Ei riitä suomalaisen taiteen tuntemus, kielen täysi osaaminen, ei mikään.
Miksi näissä keisseissä usein syyllistetään koko yhteiskuntaa mutta jos asia olisi toisin päin niin koko keissi lakaistaisiin maton alle argumentilla "yksittäistapaus".
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaa täydellistä suomea.
Surullinen tuo kauppajonoepisodi.
Varmaan vaimo oikolukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus Kansallismuseossa miettineeni, että kappas Pekko-Antero talonpoika oli taiteillut pääjalkaisen taideteoksen samaan aikaan, kun Sikstuksen kappelia maalattiin toisaalla.
Meidän kulttuuri on vielä hyvin nuori. Ei me osata olla maailman kansalaisia.
Kun ollaan jäyhä sisäänpäin lämpiävä kansa, niin ei mikään ihme, että käytöstavat puuttuu. Tuollainen huutelu on anteeksiantamatonta ihan kelle vaan.
Näin me mettäläiset vielä vierastamme, pelkäämme uutta ja erilaista.
Olet kyllä harvinaisen typerä ihminen. Etkä varmaan ole oikeasti matkustellut missään. Ihmiset poikkeavat tuossa hyvin vähän mihin tahansa maailmaa menetkin. Kaikkialla vieroksutaan ulkomaalaisia.
Olet aivan hemmetin väärässä.
Voisitko antaa esimerkin maasta, jossa on paljon ulkomaalaisia ja räzizmi ei ole ongelma? Jenkit ei ole validi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen tulkinta. En sanonut omasta tai tuntemieni ihmisten integroitumisesta yhtään mitään. Jotta sinäkin ymmärtäisit: ulkomaalaisten, eteenkin Mahgreb-maista ja lähi-idästä tulleiden maahaanmuuttajien integroituminen ranskan yhteiskuntaan on täysin epäonnistunut. Jos Ranskaa käytetään Suomessa jonkinlaisena esimerkkinä integroitumisen mallimaasta...maana jonka esimerkkiä kannattaa seurata...niin tulemme olemaan pulassa.
Ja käytin vain yhtä ranskan kielistä sanaa. Tiedoksi: ile-de-france on alue.
Jos luit mielipidekirjoituksen, huomaat ettei siinä Ranskaa kutsuttu miksikään mallimaaksi. Taistelet olkiukkoa vastaan. Ilmeisesti hänen tuttunsa Ranskasta kuitenkin hyväksyttiin ranskalaisten keskuudessa toisin kuin kirjoittaja Suomessa.
Miksei hesari kirjoita Baltic Princessistä? Miksi kirjoittaa nyyhkytarinoita rasismista? Miksi juuri nyt?
Vierailija kirjoitti:
Miksei hesari kirjoita Baltic Princessistä? Miksi kirjoittaa nyyhkytarinoita rasismista? Miksi juuri nyt?
Koskaan ei saa kirjoittaa rasismista, jos palstapersulta kysytään. Aina on väärä aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa syy onkin siellä peilissä. Itse kun en ole kuin törmännyt ystävällisin ihmisiin.
Oletkos itse minkä värinen? Katsos, jos syy onkin siinä? Itse olen joutunut näkemään rasismia sivusta ihan riittävästi, kun olen naimisissa ei-valkoisen kanssa.
Ruskea. Oma valinta naida rasisti.
Oi yksi esimerkki! Sehän tarkoittaakin että asia on silloin näin aina ja kaikkialla.