Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisäiti kantaa lasta kantorepussa? Outoa minusta

Vierailija
16.10.2014 |

Tiedän että yhdellä vanhalla yläastetutulla on sijoituslapsi, omiakin ymmärtääkseni mutta ovat jo paljon vanhempia. Tänään näin kun tuo tyyppi kantoi sitä sijoituslasta kantorepussa etupuolella. Jotenkin vähän kummallista minusta, kun eihän se ole sen oma lapsi eikä siitä ole tarkoitus sellaista tehdä, se ei siis ole mikään adoptoitu. En mä ainakaan tykkäisi sijaislapsen biologisena vanhempana, jos joku hoitaisi mun lasta noin läheisellä tavalla...

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:29"]

Avaisitko ap tuota logiikkaasi? Miten sitä sijaisladta pitäisi hoitaa?

[/quote]Mahdollisimman etäisesti ja tunteettomasti, ilmeisesti. Kunhan saa katon päänsä päälle, ruoan ja muun pakollisen. Ei missään nimessä rakkautta. Ei sanoin eikä teoin.

Vierailija
22/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:09"]

Tiedän että yhdellä vanhalla yläastetutulla on sijoituslapsi, omiakin ymmärtääkseni mutta ovat jo paljon vanhempia. Tänään näin kun tuo tyyppi kantoi sitä sijoituslasta kantorepussa etupuolella. Jotenkin vähän kummallista minusta, kun eihän se ole sen oma lapsi eikä siitä ole tarkoitus sellaista tehdä, se ei siis ole mikään adoptoitu. En mä ainakaan tykkäisi sijaislapsen biologisena vanhempana, jos joku hoitaisi mun lasta noin läheisellä tavalla...

[/quote]Et taida tietää että aivojenkin kehitykseen vaikuttaa jo pienenä saatu läheisyys ja hyväksytyksi tulemisen tunne. Aivan sama mitä joku bioäiti ajattelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Porvoossa jäänyt iltalääke ottamatta?

Just yks päivä eräs kouluttaja kertoi testistä jossa osaa lapsista huolehdittiin normaalisti, syliä hoivaa ruokintaa jne jne. Toiset taas saivat vain perustarpeet tyydyttävän hoidon, ruoan, puhtaanpidon mutta ei syliä, ei hellyyttä. Nämä jälimmäiseen ryhmään kuuluvat vauvat/lapset olivat kuolleet todennäköisemmin (sorry, en muista prosenttia, enkä jaksa googlata) kuin ekan ryhmän lapset. Eli ihmisen perustarpeisiin kuuluu tulla huomioiduksi omana itsenään, saada kosketusta, hellyyttä perustarpeiden lisäksi.

Vierailija
24/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:22"]

Voi pojat, mä olen kantanut perhepäivähoitajana hoitolasta kantorepussa. Vanhempien toiveesta! OMG!

[/quote]Ap.n mielestä varmaan sekä sinä että ne vanhemmat olette jotenkin häiriintyneitä.

Vierailija
25/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:09"]

[/quote]Et taida tietää että aivojenkin kehitykseen vaikuttaa jo pienenä saatu läheisyys ja hyväksytyksi tulemisen tunne. Aivan sama mitä joku bioäiti ajattelee.

[/quote]

Muistaakseni lapsen laiminlyönnin on viime aikoina tutkittu aiheuttavan aivojen kehitykselle yhtä suurta vahinkoa kuin fyysinen pahoinpitely. 

Vierailija
26/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sai ap nenilleen. Avaisi nämä kommentit varmasti hänen maailmankatsomustaan. Hieno lukea näitä kommentteja. Ihmiset välittävät. Ja oppia voi, niin ap kuin moni muu.

Vierailija
27/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:40"]Onko Porvoossa jäänyt iltalääke ottamatta?

Just yks päivä eräs kouluttaja kertoi testistä jossa osaa lapsista huolehdittiin normaalisti, syliä hoivaa ruokintaa jne jne. Toiset taas saivat vain perustarpeet tyydyttävän hoidon, ruoan, puhtaanpidon mutta ei syliä, ei hellyyttä. Nämä jälimmäiseen ryhmään kuuluvat vauvat/lapset olivat kuolleet todennäköisemmin (sorry, en muista prosenttia, enkä jaksa googlata) kuin ekan ryhmän lapset. Eli ihmisen perustarpeisiin kuuluu tulla huomioiduksi omana itsenään, saada kosketusta, hellyyttä perustarpeiden lisäksi.

[/quote] herranjumala mikä testi? Missä tuollaisen on muka saanut toteuttaa ja milloin? Jotain Pavlovin testejä vai?

Vierailija
28/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kantanut repussa (ja kankaassa) jopa afrikkalaisia orpolapsia! Siis ihan orpokodissa asuvia! Halaillut ja pussaillutkin, jopa sanonut heille "minä rakastan sinua" heidän kielellään. Traumatisoituivat varmaan, lapsiraukat...

Vierailija
29/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:40"]Onko Porvoossa jäänyt iltalääke ottamatta? Just yks päivä eräs kouluttaja kertoi testistä jossa osaa lapsista huolehdittiin normaalisti, syliä hoivaa ruokintaa jne jne. Toiset taas saivat vain perustarpeet tyydyttävän hoidon, ruoan, puhtaanpidon mutta ei syliä, ei hellyyttä. Nämä jälimmäiseen ryhmään kuuluvat vauvat/lapset olivat kuolleet todennäköisemmin (sorry, en muista prosenttia, enkä jaksa googlata) kuin ekan ryhmän lapset. Eli ihmisen perustarpeisiin kuuluu tulla huomioiduksi omana itsenään, saada kosketusta, hellyyttä perustarpeiden lisäksi. [/quote] herranjumala mikä testi? Missä tuollaisen on muka saanut toteuttaa ja milloin? Jotain Pavlovin testejä vai?

[/quote]Tällaisia testejä on oikeasti tehty, mutta kauan sitten. Ei taitaisi onneksi onnistua enää.

Vierailija
30/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:52"]

Minä olen kantanut repussa (ja kankaassa) jopa afrikkalaisia orpolapsia! Siis ihan orpokodissa asuvia! Halaillut ja pussaillutkin, jopa sanonut heille "minä rakastan sinua" heidän kielellään. Traumatisoituivat varmaan, lapsiraukat...

[/quote]Ehkä ap ei paheksuisi tuota kun niiltä orvoilta puuttuu se bioäiti joka voisi pahoittaa mielensä..

Tai ehkä tuotakin, kun eiväthän ne lapset sinun lapsiasi ole :(

Vierailija
31/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:52"]

[/quote]Ehkä ap ei paheksuisi tuota kun niiltä orvoilta puuttuu se bioäiti joka voisi pahoittaa mielensä..

Tai ehkä tuotakin, kun eiväthän ne lapset sinun lapsiasi ole :(

[/quote]

joo totta, ei tässä ole ketään loukkaantuvaa osapuolta ehkä... Paitsi entäs orpokodin työntekijät? Tai lasten mahdolliset sukulaiset? :D

29

Vierailija
32/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuppa ap kiintymyssuhteisiin niin hoksaat ehkä jotakin.

Vierailija
33/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:40"]Onko Porvoossa jäänyt iltalääke ottamatta? Just yks päivä eräs kouluttaja kertoi testistä jossa osaa lapsista huolehdittiin normaalisti, syliä hoivaa ruokintaa jne jne. Toiset taas saivat vain perustarpeet tyydyttävän hoidon, ruoan, puhtaanpidon mutta ei syliä, ei hellyyttä. Nämä jälimmäiseen ryhmään kuuluvat vauvat/lapset olivat kuolleet todennäköisemmin (sorry, en muista prosenttia, enkä jaksa googlata) kuin ekan ryhmän lapset. Eli ihmisen perustarpeisiin kuuluu tulla huomioiduksi omana itsenään, saada kosketusta, hellyyttä perustarpeiden lisäksi. [/quote] herranjumala mikä testi? Missä tuollaisen on muka saanut toteuttaa ja milloin? Jotain Pavlovin testejä vai?

[/quote]

Pavlov on tunnettu koirakokeistaan joissa siis tutki koirien ehdollisia refleksejä. Eli yksinkertaistettuna sitä kuinka koira kuolaa nähdessään ruokaa. Jos koira kuulee ruuan nähdessään tietyn äänen niin saadaanko tämä kuolausrefleksi ehdollistettua niin että koira alkaa kuolaamaan aina äänen kuullessaan. Apinakoe taas kuuluu Harry Harlown hyvinkin kiistanalaisiin kokeisiin joissa tutkittiin emosta erottamisen ja sosiaalisen eristämisen vaikutuksia apinavauvan kehitykseen.

Vierailija
35/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:53"]

[/quote]Tällaisia testejä on oikeasti tehty, mutta kauan sitten. Ei taitaisi onneksi onnistua enää.

[/quote]

Nykyään niitä ei psykologian parissa tehdä sillä pidetään liian raakoina. Lääke- ja kosmetiikkateollisuudessa tänä päivänä tehtävät apinakokeet ovat huomattavasti tätä raaempia ja henkisen kidutuksen lisäksi keskittyvät suurelta osin myös fyysiseen kidutukseen.

Vierailija
37/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:40"]Onko Porvoossa jäänyt iltalääke ottamatta?

[/quote]

Hmm, ei kuulosta siltä että tällaista tutkimusta voitaisiin toteuttaa ainakaan ihmislapsilla, ilmeisistä eettisistä syistä ("olivat kuolleet todennäköisemmin"?!!.

En siis tiedä mihin tutkimukseen viitataan, mutta oletan että kyseessä on esim. apinoilla toteutettu koe. Vähän ot mun huomio mutta silti.

Vierailija
38/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35: tarkoitatko tuloksiltaan kiistanalaisiin vai eettisyydeltään?

Vierailija
39/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:51"]

[/quote]

Pavlov on tunnettu koirakokeistaan joissa siis tutki koirien ehdollisia refleksejä. Eli yksinkertaistettuna sitä kuinka koira kuolaa nähdessään ruokaa. Jos koira kuulee ruuan nähdessään tietyn äänen niin saadaanko tämä kuolausrefleksi ehdollistettua niin että koira alkaa kuolaamaan aina äänen kuullessaan. Apinakoe taas kuuluu Harry Harlown hyvinkin kiistanalaisiin kokeisiin joissa tutkittiin emosta erottamisen ja sosiaalisen eristämisen vaikutuksia apinavauvan kehitykseen.
[/quote] Pavlov teki myös ihmiskokeita, myös pienillä lapsilla. Eivät olleet erityisen humaaneja kokeita.

Vierailija
40/50 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halin, silittelen, sylittelen ja paijaan lapsia jopa työpaikallani päiväkodissa. Eipä ole tullut mieleen että tästä joku osapuoli voisi kärsiä, varsinkin kun lapset oikein päiväuniaikana pyytävät sitä paijausta.