Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vain pysty hyväksymään sitä miten huono sää Suomessa on valtaosan vuodesta. Masennuin pahasti kesän loputtua. :(

Vierailija
08.09.2021 |

Meinasin mennä lenkille, mutta käännyin alaovelta takaisin kun näin märät kadut. Asun siis Helsingissä. 3 viikkoa olen jo maannut kotona ja lihonnut kun mikään ei kiinnosta. Jatkuvasti sataa ja on kylmä. Ja nyt on vasta syyskuun alku!

Ei ihme, että masennuslääkkeeet maistuu suomalaisille. Itsekin harkitsen niitä. Miten tätä paskaa muuten kestää?

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhdas ilma ja vesi, kuinka kehdataan valittaa jostain säästä? Vuodenajan vaihtelut itsessään jo ovat mielenkiintoiset ja nytkin ap:n kaltaiset saivat ennätykselliset hellepäivät.

Syksyllä on yleensä koleaa ja sataa, talvella kenties lunta ja pakkasta, tai vesiloskaa, ja keväällä luonto heräilee. Kesällä on aina jokunen helteinenkin päivä. Näin se täällä pohjolassa menee. Kaikkea haluamaansa ei voi saada.

Mietipä ap mitä muualla on; helle ja tulvat tappaa, ja on muutakin kurjaa. Pahimmillaan saasteinen ilma, jota on pakko hengittää. Ja keitetty tai pullovesi jota juoda.

Ulkoilua ei estä sää. Kunnon varusteet vaan päälle ja menoksi. Jotkut pyöräilevät vuoden ympäri.

Meillä on ihanat järven- ja merenrannat ja uimahallit, voi uida ja veneillä.

Sadepäivinä voi tehdä rästiinjääneitä töitä, karsia vaatehuoneesta kirpparille vietävää, leipoa pakkaseen, kutsua kaverit kylään (korona huomioon ottaen) sytytellä kynttilöitä tai takkatulta ja kenties saunoakin.

Kännykän selauksen sijasta voi vaikka pelata lautapelejä, lueskella tai tehdä käsitöitä (talvi tulee, villasukkia...)

Lopettakaa jo tämä jatkuva märinä näistä säistä, kun ensinnäkin se on täysin hyödytöntä, tai muuttakaa muualle! 

Vierailija
82/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa meni ihan elämänhalu kesäkuussa kun sisällä ja ulkona oli yötä päivää 32 astetta.

Nyt alkaa vireystaso vähin erin palailla kun sisällä on vihdoin viileää. Paha vaan, että ulkonakin on mutta parempi kuitenkin näin. Kesä meni ihan pilalle kun läähätin ja kärsin sisällä sen 2 kuukautta. Ja en ole huonokuntoinen enkä ylipainoinen. 

Pitäisi tehdä asuntoja, joiden sisälämpötila ei muutu noin totaalisesti ulkolämpötilojen mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Minua masentaa valon puute eniten. 

Päivä on vieläkin pitempi kuin päiväntasaajalla.

Vierailija
84/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on puhdas ilma ja vesi, kuinka kehdataan valittaa jostain säästä? Vuodenajan vaihtelut itsessään jo ovat mielenkiintoiset ja nytkin ap:n kaltaiset saivat ennätykselliset hellepäivät.

Syksyllä on yleensä koleaa ja sataa, talvella kenties lunta ja pakkasta, tai vesiloskaa, ja keväällä luonto heräilee. Kesällä on aina jokunen helteinenkin päivä. Näin se täällä pohjolassa menee. Kaikkea haluamaansa ei voi saada.

Mietipä ap mitä muualla on; helle ja tulvat tappaa, ja on muutakin kurjaa. Pahimmillaan saasteinen ilma, jota on pakko hengittää. Ja keitetty tai pullovesi jota juoda.

Ulkoilua ei estä sää. Kunnon varusteet vaan päälle ja menoksi. Jotkut pyöräilevät vuoden ympäri.

Sadepäivinä voi tehdä rästiinjääneitä töitä, karsia vaatehuoneesta kirpparille vietävää, leipoa pakkaseen, kutsua kaverit kylään (korona huomioon ottaen) sytytellä kynttilöitä tai takkatulta ja kenties saunoakin.

Kännykän selauksen sijasta voi vaikka pelata lautapelejä, lueskella tai tehdä käsitöitä (talvi tulee, villasukkia...)

Lopettakaa jo tämä jatkuva märinä näistä säistä, kun ensinnäkin se on täysin hyödytöntä, tai muuttakaa muualle! 

Ymmärrän pointtisi ja olen samaa mieltä siitä, että valittaminen ei auta mitään, ja todellisen kesäihmisen on paras vaan muuttaa muualle.

Itsekin yritin joskus tsempata itseäni sillä, että meillä on niin puhdas ilma ja vesi ym. kaikki toimii, mutta ei se oikeasti lohduta kun 70% vuodesta eli _elämästä_ on sitä ettei ulkona voi (halua) olla ja vedessä voi uida ehkä 1-2kk vuodesta, jos sitäkään.

Vierailija
85/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valon puute? Puolet vuodestahan on piinaavan valoisaa vuorokauden ympäri. Nyt on jo mukavampi elää kun ei yöllä enää tarvitse kärsiä valosta.

Vierailija
86/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästi niitä ihmisiä, jotka kestävät vain aurinkoisia päiviä. Vähän kun tulee tuulta ja sadetta, lumesta ja myrskyistä puhumattakaan, kaadutaan sängylle itkemään elämän epäreiluutta.

Kasvata selkäranka ja paksumpi nahka.

Tee töitä ja maksa verosi.

Älä valita.

Valititko kesällä helteistä?

miksi luulet että jooku joka ei tykkää sateesta ei maksaisi veroja tai että hänellä ei olisi selkärankaa? Kuinka paljon sinusta kärsimys kasvattaa?

En valita helteistä tai säästä muutenkaan, toisin kuin ap. Säälle kun ei mitään mahda.

Ei ole huonoa säätä, on vain väärää pukeutumista.

No joo, kyllähän nuo siirtymät ja lenkit tietysti pärjää oikein pukeutumalla, ei säälle tietenkään mitään voi, se vaan tuppaa tuo sää(ja sen asettamat reunaehdot) korreloimaan vahvasti häppeningin määrään, siis sitä että olisi syy poistua kotoaan (joo joo korona sitä ja tätä, mutta tämä sama ongelma on ollut jo ennen koronaa ja tulee olemaan sen jälkeenkin). Että ei se ole se sää, vaan se että joutuu homehtumaan kotona, seinät masentaa.

Vierailija
87/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenkille pääsee, kun pistää säänmukaiset vaatteet päälle, menee ovesta ulos, eikä ajattele asiaa sen kummemmin. Jos päästää mielensä surkuttelemaan tympeää ilmaa niin varmasti jää sohvalle. Eli hallitse mieltäsi. Älä anna sen harhauttaa sinua!

Liikuntatieteiden Maisteri

Sontakin varmaan maistuu tosi hyvältä kunhan vain pitää nenästä samalla kun nielee sitä maistamatta. Ei se silti kivaksi tai hyväksi muutu. 

Miten sitä olet ajattelematta, kun pihalle mennessä vaikkapa vesi valuu pitkin naamaa? Ei siitä tule millään varusteilla mukavaa vaan se on silkkaa sontaa ja pysyy sellaisena. 

Vierailija
88/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi ja olen samaa mieltä siitä, että valittaminen ei auta mitään, ja todellisen kesäihmisen on paras vaan muuttaa muualle.

Itsekin yritin joskus tsempata itseäni sillä, että meillä on niin puhdas ilma ja vesi ym. kaikki toimii, mutta ei se oikeasti lohduta kun 70% vuodesta eli _elämästä_ on sitä ettei ulkona voi (halua) olla ja vedessä voi uida ehkä 1-2kk vuodesta, jos sitäkään.

Elämä taitaa olla liian hyvin, noin niin kuin yleisesti ottaen. Sähköä tulee seinästä, pitsaa voi tilata kun tulee nälkä, kuumaa suihkuvettä hanasta, koneet tiskaavat ja pesevät. Omalla autolla pääsee kaupan ovelle. Siinäpä sitten jää aikaa katsoa ikkunoista sateen piiskausta ja tuulen tuiverrusta.

En nyt tarkoita, että haluaisin nälkävuodet takaisin, pyykätä muuripadassa ja kantaa vettä avannosta tai kaivosta, vaan se on sopeutuminen ja uudet tuumat. Uusi harrastus tai vaikka vaatteiden tuunaus, sisutsaminen ja mikä kenellekin sopii. Onko järkeä surkutella väistämätöntä palstalla, kun voisi keksiä jotain muutakin mukavaa. Ihan turhaa tällainen energian tuhlaaminen.

Ja itse laitoin äsken ruokaa uudella reseptillä soveltaen, huomenna ajellaan eräälle tilalle poimimaan omppuja ja niistä lingotaan, leivotaan ja pakastetaan. Ihanaa olla terve ja liikuntakykyinen, vielä kun pystyy kaikkeen. Nauttikaa hyvät ihmiset, surra ehtii myöhemminkin! :)

Vierailija
89/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä kyllä olen. Suomen kesä on olemattoman lyhyt ja niinä parina kesäkuukautenakaan ei ole säästä mitään takuita. Tänä kesänä oli lämmintä, mutta ihan yhtä lailla olisi voinut sataa läpi kesän lämpötilan ollessa +12. Ja silloin kun on lämmintä, niin ei jotenkin uskalla luottaa siihen, että edes seuraava päivä olisi yhtä lämmin. No, toisaalta näillä mennään, sillä ei minulla ole rohkeutta muuttaa muuallekaan. Ja tänne jäisivät kaikki tärkeät ihmiset.

Tuossa on juuri se syy, miksi en varaa kotimaahan mitään lomaviikkoa edes kesällä. Parina vuonna kävi peräkkäin niin, että vuokrattiin perheellä kallis mökki ja koko sen perhanan vuokra-ajan oli tuollaista 12 astetta, max 15 ja vähän väliä satoi vettä keskellä parasta heinäkuuta. Ei enää kiitos, täyttä rahanhukkaa.

Vierailija
90/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ollut vimoset pari viikkoa hyvät säät. Suurimmalta osalta aurinkopaistanut ja illat ihanan rapsakoita.

Jos oikeasti sää vaikuttaa suhun noin vahvasti, ehkä sun olisi aika tosiaan miettiä muuttoa vakavasti. Jonnekin huomattavasti etelämpään. Etsi googlella kuivin ja lämpöisin ja valoisin paikka, ja kokka siihen suuntaan.

Vierailija
91/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäni alkaa aina huhtikuussa ja nyt alkaa jo pieni alakulo pilvisen sään myötä. Tammikuu on pahin kuukausi. Silloin aurinko paistaa vain vähän aikaa ja melkein joka vuosi on tammikuussa pilvistä.

Vierailija
92/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä lihoin kun oli hellettä ja ei voinut kuik sisällä maata. Nyt on jo kilot otettu pois kun on parhaat ulkoiluilmat.

Ne hellekelit oli parhaita ulkolukelejä, mitä kuvitella saattaa. 

Vierailija
93/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lenkille pääsee, kun pistää säänmukaiset vaatteet päälle, menee ovesta ulos, eikä ajattele asiaa sen kummemmin. Jos päästää mielensä surkuttelemaan tympeää ilmaa niin varmasti jää sohvalle. Eli hallitse mieltäsi. Älä anna sen harhauttaa sinua!

Liikuntatieteiden Maisteri

Sontakin varmaan maistuu tosi hyvältä kunhan vain pitää nenästä samalla kun nielee sitä maistamatta. Ei se silti kivaksi tai hyväksi muutu. 

Miten sitä olet ajattelematta, kun pihalle mennessä vaikkapa vesi valuu pitkin naamaa? Ei siitä tule millään varusteilla mukavaa vaan se on silkkaa sontaa ja pysyy sellaisena. 

Miten sä pärjäät suihkussa, kun sielläkin vesi valuu pitkin naamaa? Asenne kysymys.

Vierailija
94/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako vuotta on edellisestä parittelukerrastasi? Minulla 3.

N29

Vierailija
95/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita laittaa kengät jalkaan jos katu on liian märkä.

Vierailija
96/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, AP!

Minä en näe tilanteeseeni mitään muita ratkaisuja kuin lämpimämpään maahan muuttaminen, mutta en tiedä mihin ja miten muuttaisin?

Välimeren rannalle haluaisin, mutta kysymysmerkki on mitä siellä tekisin ts. miten elättäisin itseni.

Olen vielä nuori, mutta aika kuluu ja koska olen teini-ikäisestä saakka halunnut lämpimämmille vesille, niin täytyisi jo toteuttaa.

Millä tutkinnolla paras lähteä?

Sellaisia tutkintoja, missä ei ole niin suuresti kansallisia erityispiirteitä ja joilla on samalla tavalla kysyntää eri puolilla. Vaikkapa ICT-alan tutkinto, kansainvälinen kauppa jne. Toki monella terveysalan tutkinnolla esim. on paljon myös kysyntää, mutta voi vaatia kansallisia lisäpätevyyksiä ja kansallista kielitaitoa. EU:n sisällä liikkuvuus näissäkin toki helppoa. 

Vierailija
97/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, AP!

Minä en näe tilanteeseeni mitään muita ratkaisuja kuin lämpimämpään maahan muuttaminen, mutta en tiedä mihin ja miten muuttaisin?

Välimeren rannalle haluaisin, mutta kysymysmerkki on mitä siellä tekisin ts. miten elättäisin itseni.

Olen vielä nuori, mutta aika kuluu ja koska olen teini-ikäisestä saakka halunnut lämpimämmille vesille, niin täytyisi jo toteuttaa.

Millä tutkinnolla paras lähteä?

Sellaisia tutkintoja, missä ei ole niin suuresti kansallisia erityispiirteitä ja joilla on samalla tavalla kysyntää eri puolilla. Vaikkapa ICT-alan tutkinto, kansainvälinen kauppa jne. Toki monella terveysalan tutkinnolla esim. on paljon myös kysyntää, mutta voi vaatia kansallisia lisäpätevyyksiä ja kansallista kielitaitoa. EU:n sisällä liikkuvuus näissäkin toki helppoa. 

Ja tuohon piti lisäämäni, että jos ei halua tätä Suomen surkeaa säätä kärsiä lopun ikäänsä, niin nuorena kannattaa valita noin järkevä ala. Minä tein aikaaan sen virheen, että valitsin turhan kansallisen alan. 

Vierailija
98/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun psykiatrini sanoi, että tarvii lääkityksen, jos mielialat muuttuu vuodenajan mukaan. Silloin on jotain vialla.

Vierailija
99/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valon puute? Puolet vuodestahan on piinaavan valoisaa vuorokauden ympäri. Nyt on jo mukavampi elää kun ei yöllä enää tarvitse kärsiä valosta.

Hanki pimennysverhot.

Vierailija
100/154 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuussa ihanan kaunista ja rauhallista. Tunnelmallinen syksy ja upea luminen kylmä oikea talvi tulossa! Se vasta on hienoa, kun pakkasta on kunnolla ja puut lumen peitossa. Odotan innolla.

Se "kunnon" pakkanen on ihan kauheinta moskaa mitä sää voi mitenkään olla. Hyi että. Aikanaan tuolla Pohjois-Karjalassa asunut ja siellä oli niitä viikkojen putkia, kun pakkanen on koko ajan -20 pahemmalla puolella. Ihan järkyttävä sää. Ulos ei mene kuin aivan äärimmäisen pakon edessä. Ei kiitos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme