Itku tulee jo... en vaan opi englantia..
Nyt käyn kertauskurssia ihan alkeista lähtien, en tajua mitään!
Jotain jos opin, se on unohtunut heti kun pitäisi uutta oppia. nytkin pitäisi tehdä perfektitehtäviä, mutta kesken nyt sitten jää... Helvetin monen pänttäyskerran jälkeen en muista edes missä tuli have, missä tuli has ja nyt olisi vaan pitänyt "tietää" tällainen kuin "had" jota ei ole edes mainittu missään opetusmateriaaleissa... EI vaan enää jaksa. Kyyneleet tulee väkisinkin kun turhauttaa eikä enää jaksa.. Kai sitten olen niin saatanan tyhmä etten opi...
Kommentit (90)
Jos tykkäät kuunnella musiikkia, kannattaa ainakin kokeilla englanninkielisen kuuntelua niin, että lausut sanat joko pelkästään huulilla tai ihan ääneen. Pelkkä kuuntelu ja lukeminen yhtä aikaakin varmasti auttaa, mutta itseäni sanojen muodostaminen auttaa keskittymään. Jos vastaan tulee sana, jota et ymmärrä, katso vaikka Googlen kääntäjästä.
Minulla tämä on parantanut kielitaitoa hurjasti viimeisen vuoden aikana. Toki se, mikä minulla toimii ei välttämättä toimi sinulla, mutta eipä siinä kokeilussa varmasti mitään menetäkään. :)
Tosi paljon tsemppiä!
Olisiko sinulla lukihäiriö? Onko koskaan testattu? Monet lukihäiriöiset pitävät itseään ihan turhaan tyhminä, kun kyse on vaan siitä että täytyy ottaa haltuun oikeanlaiset opiskelutekniikat.
Miksi tuo got pitää tuohon laittaa?
She has got a dog = Hänellä on koira.
Kun kuuntelen englantia puhuvia ei ne käytä got...
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:20"]
"I have a flu = Minulla on flunssa."
Opeta oikein: Flu =influenssa, cold = flunssa (nuhakuume), kaksi eri tautia. I have A cold tai I have THE flu.
t.usalainen
[/quote]
Noitakaan en vaan tajua, missä vaiheessa tulee a ja missä the.. Niin ja missä it. Sen sain juuri pari päivää sitten selville, että tulisi aina kun puhutaan jostain tietystä, mutta hitostako minä tiedän milloin käytetään mitäkin noista :(
[/quote] Olisiko tassa mitaan jarkea: A cold = nuhakuume jota on melkein jokaisella melkein koko ajan. THE flu, se influenssa joka nyt riehuu, vaikka sikainfluenssa. Auttaisiko muistamaan? t.usalainen
[/quote]
Toinen hyvä esimerkki. "They spend a night together" ja "They spend the night together" Ymmärrätkö ap lauseiden eron?
[/quote]
Jos sanon en, niin varmaan joukkolynkataan.. Mutta pakko sanoa, että ei, en ymmärrä eroa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:30"]
Anna meidän auttaa.
I smile = Hymyilen (preesens)
I smiled = Hymyilin (imperfekti)
I have smiled = Olen hymyillyt (perfekti)
I had smiled = Olin hymyillyt (plusvamperfekti)
Eli kun tarvitset perfektiä, niin lisäät vain sen have sinne ennen verbin imperfekti-muotoa.
Joku viisaampi saa vastata: miten kysymyslauseet menee? Esim. Olitko juossut?
[/quote]
Ja ai niin: has tulee silloin kun tekijä on he tai she eli
She has smiled = Hän on hymyillyt.
tai preesenssissä
She has got a dog = Hänellä on koira.
He has a car = Hänellä on auto.
I have a flu = Minulla on flunssa.
Paitsi silloin jos on kysymys ja lauseessa on apuverbi, niin ei tule has (joku toinen saa selittää tän paremmin) Esim. Does he have a car? Silloin se ässä menee siihen do-sanaan eli siitä tulee does eli
Does he have a car = Onko hänellä auto?
Do you have a car = Onko sinulla auto?
[/quote]
Mitä tarkoittaisi: She has a dog.
[/quote]
Molemmat ovat oikein: She has got a dog tai she has a dog.
Netissä on useita ns. neuvontasivustoja, joilla voi kysyä ohjeita kielipulmiin. Ne ovat hyödyllisiä ainakin silloin, kun kielitaito on jo hieman edistynyt.
Tässä have/have got - asiaa: http://esl.about.com/cs/beginner/a/beg_havegot.htm
Tuolta ilmenee esim., että have got on enemmän käytössä brittienglannissa ja have amerikanenglannissa.
Lisää: Have ja have got -ilmaisuja voidaan molempia käyttää omistamisesta. Mutta vain have -ilmaisua voidaan käyttää toiminnasta. Esimerkit alhaalla:
'Have' and 'Have got' are used for possession.
Example: Jack has got a beautiful house. OR Jack has a beautiful house.
Only 'have' is used when talking about actions.
Example: I usually have breakfast at 8 o'clock. NOT I usually have got breakfast at 8 o'clock.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:56"]
Älkää nyt sekoittako ap:ta. Minä en tiedä edes suomeksi, olenko flunssassa vai influenssassa...
[/quote] Englanniksi nailla kahdella taudilla on selva ero. A cold (tai a head cold) on nuhakuume (suomeksi rakatauti). The flu on influenssa johon voi kuolla ja jota vastaan saa rokotuksen ja jota sairastaessa toivoo kuolevansa. Ei passaa natiiville menna kehumaan etta I have the flu, juoksevat karkuun! t.usalainen
a night on yksi yö, the night on se yö
Joo, opettajallakin on väliä. Mulla oli peruskoulussa aina saksan arvosana 10 (lukiossa en lukenut), mutta kun menin saksan alkeiskurssille yliopistossa niin se tuntui yllättävän hankalalta ja sain arvosanaksi 3 (asteikolla 1-5). Ei siis tuossa muuten mitään, mutta kyseessä oli alkeiskurssi. Se oli kyseisen opettajan ensimmäinen kurssi ja varmasti oli opetustyylissä parannettavaa. Homma oli jotenkin sekavaa ja poukkoilevaa. Mun mielestä alkeiskurssilla pitäisi vääntää rautalangasta kaikki, ja uusien asioiden omaksuminen ottaa aikaa. Kuulostaa siltä, että tuolla kurssilla ei mennä oikeasti ihan alkeista tai jos mennään, niin liian nopeasti.
Mäkin suosittelisin jotakin ihan lapsille tarkoitettua englanninkirjaa.
Lisäksi voi hyvin olla, että kyse ei ole vain siitä ettet tajuaisi sitä kieltä. Kyse voi olla traumoista myös. Älä ainakaan soimaa itseäsi, on kaikin puolin ymmärrettävää jos tuntuu hankalalta.
Itse olen myös niitä onnekkaita joille kielet on helppoja omaksua ja oppia. Matemaattista lahjakkuutta mulla sitten ei ole pätkääkään. Lukion lyhyen matikan suoraan sanoen rämmin läpi.. Tunneilla olevinaan osasinkin jotain ja läksyt tein aina ahkerasti ja osasin ne jotenkin tehdäkin mutta kokeista tuli vitosia ja uutisia :( pointtini oli lähinnä se että yritä opiskella joka päivä ja mahdollisimman paljon.. Ehkä et vaan ole kielellisesti lahjakas. Tsemppiä!
a night on mikä tahansa yö, ajankohtaa ei ole määritelyt, mutta the night on sitten joku tietty määrätty. Eli vaikka porukka oli eilen elokuvissa ja sen jälkeen joku pari lähti yhdessä kämpille. Soitat jollekulle elokuvissa olleelle ja hän kertoo parin menneen yhdessä kämpille. Kuulijat tietää, että kyse oli the night.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:07"]
Olisiko sinulla lukihäiriö? Onko koskaan testattu? Monet lukihäiriöiset pitävät itseään ihan turhaan tyhminä, kun kyse on vaan siitä että täytyy ottaa haltuun oikeanlaiset opiskelutekniikat.
[/quote]
Ei ole lukihäiriötä. Se meinaan testattiin joskus ala-asteaikana, kun vähän samanlaisista syistä lukemaan oppimisenikin oli hitaampaa kuin muilla (en siis uskaltanut pyytää apua, kun sain korkeintaan kirjasta voimakkaan iskun takaraivoon, jos en heti osannut asiaa, joka minulle yhden kerran selitettiin).
Koulusta sitten huolestuivat kun olin pahasti jäljessä muista ja lukihäiriötä hekin heti ajattelivat, ja minut sitten pistettiin kunnon testeihin asian tiimoilta. Tulos: ei lukihäiriötä. Lukemaan ja kirjoittamaan opin sitten jonkun ihmeen kautta, en edes muista mitä tapahtui.
Kielioppia pänttäämällä onkin vaikeaa oppia, kuuntelu olisi paljon luontevampaa! Tsekkaa youtubesta opetusvideoita vaikka haulla'english past perfect'. :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:13"]
a night on mikä tahansa yö, ajankohtaa ei ole määritelyt, mutta the night on sitten joku tietty määrätty. Eli vaikka porukka oli eilen elokuvissa ja sen jälkeen joku pari lähti yhdessä kämpille. Soitat jollekulle elokuvissa olleelle ja hän kertoo parin menneen yhdessä kämpille. Kuulijat tietää, että kyse oli the night.
[/quote]
Ok.. eli a kun puhutaan yleisesti vaikka puhelimista ja the kun puhutaan vaikka minun omistamastani puhelimesta..?
Kieltä opiskellessa tärkeintä on
1. pidä perse penkissä
2. pidä vaan se perse penkissä
Ota materiaali esiin. Ota jokin paperiarkki, lyijykynä ja kumi.
Laita paperiarkki toiselle puolelle sanalistaa ja kuulustele itseltäsi. Kun et osaa jotain sanaa, merkkaa se. Kuulustele uudestaan. Jos osaat merkatun sanan, pyyhi merkki.
Lue kaikkia opiskeltavia aineistoja _ääneen_ kappale alusta loppuun. Aina, kun teet virheen, palaa alkuun ja aloita lukeminen uudestaan.
Älä ällistele. - Opettele ne ulkoa!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:16"]
[/quote]
Ok.. eli a kun puhutaan yleisesti vaikka puhelimista ja the kun puhutaan vaikka minun omistamastani puhelimesta..?
[/quote]
Aivan. Eli kuulijan on tiedettävä että kyse on sinun puhelimesta.
Kannattaa myös esimerkiksi puhelimen kieli vaihtaa englanniksi jos olet rutiinikäyttäjä, sekä katsoa paljon englanninkielisiä ohjelmia ja laittaa englanninkielistä musiikkia taustalle soimaan. Saatat vahingossa oppia kun et stressaa pänttäämisestä :) ja itse ainakin olen laulujen sanoista oppinut kielioppiasioiden muistisääntöjä!
T. Huonosta kielipäästä eroon päässyt
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:16"]
[/quote]
[/quote]
Karkeesti näin...
Kun ensin kerrot " I found a phone. Kuulijat tietää mistä puhelimesta on kyse. Kun sitten jatkat laitat sen the phone, The phone is white.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:13"]
[/quote]
[/quote]
I bought a new phone.
- Really?
Yeah, the phone is blue.
Eli ensimmäistä kertaa mainitessa tai yleisesti puhuttaessa a, tuttu asia tai tietty asia the.
Jos yhtään lohduttaa, niin opiskelen englantia yliopistossa ja the ja a on edelleen epäselviä monessa vähän monimutkaisemmassa tapauksessa. Aina artikkelia ei tule ollenkaan.
Rohkeasti yrittämään ja tiukkaa harjoitusta. Itse opin englantia teininä kun oli pakko saada lukea Harry Potterit heti ja ymmärtää räppilyriikat. Sanakirja kului.
Ota aihe, mikä sinua kiinnostaa todella. Ihan kaikesta löytyy netistä englanniksi materiaalia ja keskustelua, sarjamurhaajahistoriikeista vauvan myssyn virkkaukseen. Siitä vaan lukemaan ja tarkista sanakirjasta vaan ne sanat, mitkä toistuu usein. Siitä se kehittyy kuin itsestään.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:00"]
Olen 13v, ja osaan englantia sujuvasti, vain opettajani ansiosta. Vanhemmillanikin suut aina loksahtavat auki, kun alan puhua englantia. :D Heidän mielestä osaan hyvin. En siis halua mitään elvistellä tai sanoa, että olisit huono englannissa, ap. Mutta niin kuin aina sanotaan, harjoitus tekee mestarin! :)♥ Englanti on ihan järkyttävän hyvä kieli. Tsemppii! ⇐
[/quote]
Kielten opiskelu on alle 14v helppoa ja aivot kehittyvät siinä alalla. Sen jälkeen jos ei ole opetellut kieliä, opiskelu vaikeutuu.
Kun ennen 14v ikää osaa sujuvasti 3-4 eri sukuun kuuluvaa kieltä, oppii uudet kielet muutamassa kuukaudessa, jos menee asumaan uudelle kielialueelle.