Itku tulee jo... en vaan opi englantia..
Nyt käyn kertauskurssia ihan alkeista lähtien, en tajua mitään!
Jotain jos opin, se on unohtunut heti kun pitäisi uutta oppia. nytkin pitäisi tehdä perfektitehtäviä, mutta kesken nyt sitten jää... Helvetin monen pänttäyskerran jälkeen en muista edes missä tuli have, missä tuli has ja nyt olisi vaan pitänyt "tietää" tällainen kuin "had" jota ei ole edes mainittu missään opetusmateriaaleissa... EI vaan enää jaksa. Kyyneleet tulee väkisinkin kun turhauttaa eikä enää jaksa.. Kai sitten olen niin saatanan tyhmä etten opi...
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:20"]
"I have a flu = Minulla on flunssa."
Opeta oikein: Flu =influenssa, cold = flunssa (nuhakuume), kaksi eri tautia. I have A cold tai I have THE flu.
t.usalainen
[/quote]
Noitakaan en vaan tajua, missä vaiheessa tulee a ja missä the.. Niin ja missä it. Sen sain juuri pari päivää sitten selville, että tulisi aina kun puhutaan jostain tietystä, mutta hitostako minä tiedän milloin käytetään mitäkin noista :(
Aikuislukioissa on kursseja, joilla opiskellaan oppimista. Niille voi osallistua, jos on esimerkiksi sellaisia oppimisvaikeuksia kuin ap:lla. Muusta aikuislukion kurssitarjonnasta voisi löytyä sopiva peruskoulun englannin alkeet. Itse olen opiskellut lukuisia kieliä, mutta edelleen tarvitsen opiskellessani opettajaa, jolta voi kysyä ihan alkeisasioitakin. On liian vaativaa yrittää olla samanaikaisesti opiskelija ja opettja itselleen.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:36"]
Opeta oikein: Flu =influenssa, cold = flunssa (nuhakuume), kaksi eri tautia. I have A cold tai I have THE flu.
t.usalainen
[/quote]
Noitakaan en vaan tajua, missä vaiheessa tulee a ja missä the.. Niin ja missä it. Sen sain juuri pari päivää sitten selville, että tulisi aina kun puhutaan jostain tietystä, mutta hitostako minä tiedän milloin käytetään mitäkin noista :(
[/quote]
Noissa tekevät virheitä äidinkielisetkin puhujat. Ei niistä kannata murhetta ottaa.
Itse olin loulussa surkea kielissa ja vaikk halu oppia oli kova en vaan oppinut. Lopulta ratkaisin ongelman muuttamalka ulkomaille jossa kielta oli pakko kayttaa kun kukaan ei suomea puhunut. Ja kyllahan mina sen sitten lopulta opin kun ei vaihtoehtoja ollut eika tarvinnut miettia jotain kielioppia tms mista en vielakaan ymmarra. Jos sulle ei ihan yhta radikaali malli sovi niin voisitko laittaa vaikka ilmoituksen jonnekin yliopistolle tms etta etsin ENGLANNIN kielista juttelukaveria, mielellaan viela sellainen joka ei suomea puhu. Uskon etta kayttamalla englantia ihan arkipaivaiseen jutteluun oppisit sen nopeiten ja kivuttomimmin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:39"]
t.usalainen
[/quote]
[/quote]
Noissa tekevät virheitä äidinkielisetkin puhujat. Ei niistä kannata murhetta ottaa.
[/quote]
Eli ei ole väliä mitä noista käyttää...?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:39"]
t.usalainen
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli ei ole väliä mitä noista käyttää...?
[/quote]
On sillä tietysti jossain kokeissa väliä, mutta kuka tahansa yleensä ymmärtää, mitä tarkoitat, vaikka käyttäisitkin väärää artikkelia.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:13"]Nyt käyn kertauskurssia ihan alkeista lähtien, en tajua mitään!
Jotain jos opin, se on unohtunut heti kun pitäisi uutta oppia. nytkin pitäisi tehdä perfektitehtäviä, mutta kesken nyt sitten jää... Helvetin monen pänttäyskerran jälkeen en muista edes missä tuli have, missä tuli has ja nyt olisi vaan pitänyt "tietää" tällainen kuin "had" jota ei ole edes mainittu missään opetusmateriaaleissa... EI vaan enää jaksa. Kyyneleet tulee väkisinkin kun turhauttaa eikä enää jaksa.. Kai sitten olen niin saatanan tyhmä etten opi...
[/quote]
Mulla on sulle vinkki ! Itse opiskelun enkkua lapsena katsomalla kaunareita siten että teippasin tekstit pois. Nykyään televisiossa on toiminnot tekstien poistamiseen. Samoin kaikki muutkin ohjelmat. Teksti pois. Näin kerrytät passiivista kielitaitoa ja sitten siitä on helpompaa opetella sanoja ja lauseita puhumaan. kaunarit siksi että sanasto ohjelmassa on helpohkoa ja usein toistuvaa. Itse painin ruotsin kanssa.
t.usalainen
[/quote]
[/quote] Olisiko tassa mitaan jarkea: A cold = nuhakuume jota on melkein jokaisella melkein koko ajan. THE flu, se influenssa joka nyt riehuu, vaikka sikainfluenssa. Auttaisiko muistamaan? t.usalainen
Sun kannattaisi etsiä ihan lapsille tarkoitettu englannin oppikirja. Niissä asiat selvitetään sen verran kansantajuisemmin, että ymmärtää helpommin.
oppisitko paremmin katselemalla elokuvia ilman tekstejä ja kuuntelemalla äänikirjoja?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:29"]Ei siitä tule mitään jos vaan pänttäät ilman logiikkaa. Esimerkiksi ero has / have / had välillä on ihan looginen, paljon fiksumpaa on opetella ja ymmärtää niiden ero kuin vain päättömästi päntätä asioita. Muisti on rajallinen kapasiteetti, kannattaa panostaa asioiden ymmärtämiseen.
[/quote]
(säilö)muisti on nykytiedon mukaan rajaton
I feel you! enkku on ollut mullekin aina hankalaa, mutta viime kesänä osuin enkun kurssille, jolla oli tosi hyvä ope. Tuon neljän päivän kurssin aikana palaset alkoi loksahtaa kohdilleen. Kurssin jälkeen menin toisen open kurssille, mutta enää oppiminen ei ollut helppoa. Opellakin on väliä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:49"]
t.usalainen
[/quote]
[/quote] Olisiko tassa mitaan jarkea: A cold = nuhakuume jota on melkein jokaisella melkein koko ajan. THE flu, se influenssa joka nyt riehuu, vaikka sikainfluenssa. Auttaisiko muistamaan? t.usalainen
[/quote]
Toinen hyvä esimerkki. "They spend a night together" ja "They spend the night together" Ymmärrätkö ap lauseiden eron?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:30"]
Anna meidän auttaa.
I smile = Hymyilen (preesens)
I smiled = Hymyilin (imperfekti)
I have smiled = Olen hymyillyt (perfekti)
I had smiled = Olin hymyillyt (plusvamperfekti)
Eli kun tarvitset perfektiä, niin lisäät vain sen have sinne ennen verbin imperfekti-muotoa.
Joku viisaampi saa vastata: miten kysymyslauseet menee? Esim. Olitko juossut?
[/quote]
Ja ai niin: has tulee silloin kun tekijä on he tai she eli
She has smiled = Hän on hymyillyt.
tai preesenssissä
She has got a dog = Hänellä on koira.
He has a car = Hänellä on auto.
I have a flu = Minulla on flunssa.
Paitsi silloin jos on kysymys ja lauseessa on apuverbi, niin ei tule has (joku toinen saa selittää tän paremmin) Esim. Does he have a car? Silloin se ässä menee siihen do-sanaan eli siitä tulee does eli
Does he have a car = Onko hänellä auto?
Do you have a car = Onko sinulla auto?
[/quote]
Mitä tarkoittaisi: She has a dog.
Älkää nyt sekoittako ap:ta. Minä en tiedä edes suomeksi, olenko flunssassa vai influenssassa...
Älkää nyt sekoittako ap:ta. Minä en tiedä edes suomeksi, olenko flunssassa vai influenssassa...
Olen 13v, ja osaan englantia sujuvasti, vain opettajani ansiosta. Vanhemmillanikin suut aina loksahtavat auki, kun alan puhua englantia. :D Heidän mielestä osaan hyvin. En siis halua mitään elvistellä tai sanoa, että olisit huono englannissa, ap. Mutta niin kuin aina sanotaan, harjoitus tekee mestarin! :)♥ Englanti on ihan järkyttävän hyvä kieli. Tsemppii! ⇐
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:31"]
t.usalainen
[/quote]
Kiitos tästä tarkennuksesta. Toinen sanapari mikä minulta aina menee sekaisin on sentence ja clause. Varmaan siksi, että jossain enkun kirjoissa on sanottu "Write sentences..." ja sama suomeksi "Kirjoita lauseet...". Vieläkin on hieman epäselvää kumpaa pitää missäkin yhteydessä käyttää.
[/quote] Olen puhunut englantia kotikielena ja asunut englantia puhuvassa maassa 40+ vuotta, kertaakaan en ole kuullut kenenkaan kayttavan sanaa 'clause', ainoa mita tarvitset (yliopiston ulkopuolella) on sentence.
Minullekin iskisi paniikki jos pitaisi ruveta analysoimaan joka lausetta niinkuin kielta opiskellessa tehdaan.
The string Tom married Amy could be a complete sentence on its own; the additional string, when he was 19, could not be a complete sentence on its own. It is a clause. A clause is a sentence-like construction contained within a sentence. The construction when he was 19 is 'sentence-like' in the sense that we can analyse it in terms of the major sentence elements (subject, verb, etc. . . .). It has its own subject (he), it has a verb (was), and it has a subject complement (19). In addition to these major sentence elements, it has the subordinating conjunction when, which tells us that the clause is a subordinate clause."
(Sidney Greenbaum and Gerald Nelson, An Introduction to English Grammar, 3rd ed. Pearson, 2009)
Types of Clauses and Types of Sentences
- "We cannot walk alone."
(Martin Luther King, Jr., "I Have a Dream")
Note: "We cannot walk alone" is an independent clause--also known as a main clause. This construction is a simple sentence.
- "All animals are equal, but some animals are more equal than others."
(George Orwell, Animal Farm)
Note: Orwell's sentence contains two independent clauses joined by the conjunction "and." This combination is called a compound sentence.
- "A woman must have money and a room of her own if she is to write fiction."
(Virginia Woolf, "A Room of Her Own")
Note: Woolf's sentence begins with an independent clause--"A woman must have money and a room of her own"--and ends with an adverbial clause. This combination is called a complex sentence.
- "Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
(Ferris Bueller's Day Off)
Note: "Life moves pretty fast" and "you could miss it" are independent clauses. "If you don't stop and look around once in a while" is an adverbial clause. Therefore, Ferris's first sentence is simple; his second sentence is complex.
- "I was more independent than any farmer in Concord, for I was not anchored to a house or farm, but could follow the bent of my genius, which is a very crooked one, every moment."
(Henry David Thoreau)
Note: Thoreau's sentence contains two independent clauses joined by the conjunction "for"; the second independent clause is interrupted by an adjective clause--"which is a very crooked one." This combination is called a compound-complex sentence.
- "When I become President of the World I shall hire someone to invent a shower control that a baboon could understand."
(Joe Bennett, Mustn't Grumble: In Search of England and the English. Simon & Schuster UK, 2006)
Note: Bennett's complex sentence begins with an adverbial clause and ends with an adjective clause.
Senior Lifestyle
seniorlifestyle.com
Family-Owned Senior Communities. Independent, Assisted Living & More
Elmcroft® Senior Living
www.elmcroft.com/Senior-Living
Achieve a Better Quality of Life! Find The Right Senior Care Now.
Clauses and Phrases
"Clause contrasts with sentence. Except in the case of a whole sentence, which is technically said to be also a clause, a clause is always smaller than the sentence that contains it.
"Clause also contrasts with phrase. Clauses contain phrases. Clauses are bigger than the simple phrases they contain. The crucial characteristic of a clause, which is lacking from a phrase, is that a clause normally has its own verb and all or many of the other basic ingredients of a whole sentence. So Billy's brand new bicycle and on Sunday morning at ten o'clock are both phrases but not clauses, because neither contains a verb..
"Clauses can themselves be contained in complex phrases; such clauses are always, by definition, subordinate clauses."
(James R. Hurford, Grammar: A Student's Guide. Cambridge University Press, 1994)
Today's Top 5 Picks In Education
20 Signs You Are a Chemistry Major
By Anne Marie Helmenstine, Ph.D.
Chemistry Expert
5 Ancient Roman Emperors to Avoid in a Bathhouse
By Carly Silver
Ancient/Classical History Expert
What Is Culture Jamming?
By Nicki Lisa Cole
Sociology Expert
Your Guide to Getting Into Grad School
By Tara Kuther, Ph.D.
Graduate School Expert
5 Things You Might Not Know About Evolution
By Heather Scoville
Evolution Expert
t.usalainen
[/quote]
Kiitos tästä tarkennuksesta. Toinen sanapari mikä minulta aina menee sekaisin on sentence ja clause. Varmaan siksi, että jossain enkun kirjoissa on sanottu "Write sentences..." ja sama suomeksi "Kirjoita lauseet...". Vieläkin on hieman epäselvää kumpaa pitää missäkin yhteydessä käyttää.