Valkoihoinen, oletko saanut rasistista kohtelua?
Kun täälläkin ollut juttua että valkoisena olisi rasistista kysyä että mistä päin Afrikkaa esimerkiksi puolituttu tummaihoinen tai mustaihoinen on kotoisin ja että onko käynyt siellä sukuloimassa viime aikoina, siltä varalta että kohteessa olisi ollut ebolaa, niin kävi mielessä että oletteko te valkoihoiset kokeneet mitään rasismia?
Minä olen.
USAn Georgian Atlantassa tuntematon musta mies haukkui ja nälvi minua julkisella paikalla valkoiseksi luuperseeksi (bony white ass) ilmeisesti kun en huomioinut häntä, ja Ranskassa tuntematon musta mies huusi perääni white russian whore slut kun sanoin kohteliaasti no thanks kun yritti tyrkyttäen myydä jotain rihkamakoruja vastaantulijoille ja tulla ihan iholle. En ole venäläinen vaan suomalainen, mutta miksi ihmeessä jotkut pitää venäläiseksi haukkumista loukkaavana kettuiluna? Minulle ihan sama luullaanko venäläiseksi, ruotsalaiseksi tai suomalaiseksi mutta naista ei tulisi huoritella ja lutkitella!
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:58"]
Oletko ap japanilainen, vai mitä tarkoitat valkoihoisella? Oma ihoni on vaaleanpunainen. Joten en kuulu "kategoriaasi".
[/quote]
Olkoot vaikka possunvärinen, jos olet noin yksinkertainen....
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:30"]
Oletko saannut? Kysymys osoittaa ap.n olevan kaikista älykkäin "maahanmuuttokriittinen". Aurinkoa saadaan.
[/quote]
Oletko itäsuomalainen juntti? Saannut on joku teikäläinen murresana! Oikea termi on saanut kuten otsikossa lukee!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:48"]
Oletko ap japanilainen, vai mitä tarkoitat valkoihoisella? Oma ihoni on vaaleanpunainen. Joten en kuulu "kategoriaasi".
[/quote]
[/quote]
Taidat kuulua "valkoisen rodun" roskasakkiin. Kuulutko "maahanmuuttokriittisten" älymystöön?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:48"]
[/quote]
[/quote]
Taidat kuulua "valkoisen rodun" roskasakkiin. Kuulutko "maahanmuuttokriittisten" älymystöön?
[/quote]
Vanhan ja edelleen paikkansa pitävän (?) määritelmän mukaan japanilaiset kuten muutkin aasialaiset ovat keltaisia, intiaanit punaisia, eurooppalaiset valkoisia, afrikkalaiset mustia jne. Sitten lisäksi nykyään on tietinkin lukematon määrä sekarotuisia.
Olin 90-luvun alussa käymässä Englannissa ja kaveri joka asui siellä vei minut diskoon. Kun en halunnut tanssia mustan miehen kanssa, en kyllä kenenkään muunkaan kanssa kuin kaverini, niin hän haukkui minut rasistiksi.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:23"]Japanissa on ravintoloita, jonne ei haluta kömpelöitä länsimaalaisia sotkemaan ja sekoilemaan. [/quote] Baareja, ainakin enimmäkseen, ja hyvin harvinaisia. Ovella lukee "only japanese", mutta usein tämä ymmärretään väärin, sillä tarkoitus on ilmaista ettei palvelua ole tarjolla kuin japaninkielellä, japanilaisten huonon englanninkielentaidon takia. Toki on niitäkin mestoja, jotka kieltävät ulkomaalaisia astumasta sisään rasistisin perustein, mutta ne ovat laittomia ja parhaillaan kitkettävänä pois katukuvasta.
[/quote]
Joo, mutta kyllä valkoihoisena saa Japanissa kokea rasismia ihan päivittäin. Pahinta on, jos sattuu jokin konflikti, ja satut olemaan porukan ainut tunnistettavasti ulkomaalainen - saat takuulla kaikki syytökset niskaasi. Rasismia ei edes erityisemmin häpeillä, tai eivät japanilaiset ehkä pidä sitä rasismina ts. on vain luonnollista että ulkomaalaiset ovat erilaisia (ehkä jopa alempiarvoisia kuin natiivit) ja heidän kustannuksellaan voi hassutella, mikä taas saa ulkomaalaisen tuntemaan olonsa jonkin sortin sirkusapinaksi.
[/quote]
Paikallisena voin ihan rehellisesti sanoa, etten koe rasismia läheskään päivittäin. Kertaakaan ei ole tarvinnut pelätä hengen/turvallisuuden puolesta, kuunnella huutelua tai joutua kääntymään pois ilman palvelua. Riippuu tietysti myös siitä minkä kokee rasismina: Onko se rasismia jos ravintolassa tarjotaan syömäpuikkojen lisäksi haarukkaa? Minusta se on pölhöä olettaa etten osaisi syödä puikoilla vain koska olen ja näytän selkeästi länsimaalaiselta, mutta kohteliaisuuttaan he sitä tarjoavat eikä loukatakseen. Jonkun mielestä taas se on rasismia ettei ravintolasta saa haarukkaa pyytämälläkään. Maassa kuin maassa on vallitsevia stereotypioita, mutta onneksi kenenkään ei tarvitse uskoa tai istua niihin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 14:14"]
Vanhan ja edelleen paikkansa pitävän (?) määritelmän mukaan japanilaiset kuten muutkin aasialaiset ovat keltaisia, intiaanit punaisia, eurooppalaiset valkoisia, afrikkalaiset mustia jne. Sitten lisäksi nykyään on tietinkin lukematon määrä sekarotuisia.
[/quote]
Suomalaiset nyt ovat valtaosin valkoisia, ja tämä palsta on Suomessa ja sen myötä suuri osa täällä kirjoittelevista on suomalaisia eli valkoisia. Joten nuo naurettavat värinipottamiset nyt sikseen!
Olen vaalea supisuomalainen nainen ja musta mies haukkui minut saksalaiskapitalistiSIAKSI Ranskan Rivieralla kun en halunnut ostaa häneltä jotain halparättejä. Muuten ei puhunut hyvää englantia mutta tuon osasi sanoa hyvin sujuvasti. On noilla nähtävästi kumma tapa tehdä bisnestä ja haukkua valkoihoisia samalla.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:07"] [quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:23"]Japanissa on ravintoloita, jonne ei haluta kömpelöitä länsimaalaisia sotkemaan ja sekoilemaan. [/quote] Baareja, ainakin enimmäkseen, ja hyvin harvinaisia. Ovella lukee "only japanese", mutta usein tämä ymmärretään väärin, sillä tarkoitus on ilmaista ettei palvelua ole tarjolla kuin japaninkielellä, japanilaisten huonon englanninkielentaidon takia. Toki on niitäkin mestoja, jotka kieltävät ulkomaalaisia astumasta sisään rasistisin perustein, mutta ne ovat laittomia ja parhaillaan kitkettävänä pois katukuvasta. [/quote] Joo, mutta kyllä valkoihoisena saa Japanissa kokea rasismia ihan päivittäin. Pahinta on, jos sattuu jokin konflikti, ja satut olemaan porukan ainut tunnistettavasti ulkomaalainen - saat takuulla kaikki syytökset niskaasi. Rasismia ei edes erityisemmin häpeillä, tai eivät japanilaiset ehkä pidä sitä rasismina ts. on vain luonnollista että ulkomaalaiset ovat erilaisia (ehkä jopa alempiarvoisia kuin natiivit) ja heidän kustannuksellaan voi hassutella, mikä taas saa ulkomaalaisen tuntemaan olonsa jonkin sortin sirkusapinaksi. [/quote] Paikallisena voin ihan rehellisesti sanoa, etten koe rasismia läheskään päivittäin. Kertaakaan ei ole tarvinnut pelätä hengen/turvallisuuden puolesta, kuunnella huutelua tai joutua kääntymään pois ilman palvelua. Riippuu tietysti myös siitä minkä kokee rasismina: Onko se rasismia jos ravintolassa tarjotaan syömäpuikkojen lisäksi haarukkaa? Minusta se on pölhöä olettaa etten osaisi syödä puikoilla vain koska olen ja näytän selkeästi länsimaalaiselta, mutta kohteliaisuuttaan he sitä tarjoavat eikä loukatakseen. Jonkun mielestä taas se on rasismia ettei ravintolasta saa haarukkaa pyytämälläkään. Maassa kuin maassa on vallitsevia stereotypioita, mutta onneksi kenenkään ei tarvitse uskoa tai istua niihin.
[/quote]
Mielipiteitä on moneksi ja ihmiset toki kokevat nämä asiat eri tavoin. Itsekin asun Japanissa. Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että mitään ns. rasistisia rikoksia tms. ei tarvitse pelätä ja turvallista on ulkomaalaisellakin. Arjen rasismi tulee kuitenkin vastaan mielestäni liian usein. Pyrin noudattamaan täkäläisiä tapoja niin hyvin kuin ne suinkin tunnen, mutta silti saan aina kokea olevani vieras. Jos jotakin sitten teenkin väärin, niin syy on aina siinä, että olen ulkomaalainen.
Ruotsissa asuessa minua tylytettiin useasti suomalaisen syntyperäni vuoksi. Yleensä se oli kyllä melko hienovaraista, minun annettiin ymmärtää olevani hieman alempana. Olin todella yllättynyt ja hämmentynyt, en osannut ollenkaan odottaa, että tällaista ajattelua on siellä vieläkin. Varsinkin kun olen kuitenkin korkeakoulutettu ja siellä töissäkäyvänä veronmaksajana.
Kerran yksi mustalainen sanoi minua sikaniskaperkeleeksi, se tuntui hyvältä. Olen itsekin rasisti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:12"]
Ruotsissa asuessa minua tylytettiin useasti suomalaisen syntyperäni vuoksi. Yleensä se oli kyllä melko hienovaraista, minun annettiin ymmärtää olevani hieman alempana. Olin todella yllättynyt ja hämmentynyt, en osannut ollenkaan odottaa, että tällaista ajattelua on siellä vieläkin. Varsinkin kun olen kuitenkin korkeakoulutettu ja siellä töissäkäyvänä veronmaksajana.
[/quote]
Tuollainen syntyperään, kulttuuritaustaan, ihonväriin, uskontoon tai kieleen kohdistuva rasismi on kuvottavaa ja järjetöntä! Miksi ruotsalaiset olisivat parempia kuin me suomalaiset, somalit tai persialaiset?
Minä olen asunut Ruotsissa enkä koskaan kokenut rasismia vaan suomalaisia pidetty ihan tasaveroisina ainakin Tukholmassa, mutta kaveri on Ruotsissa syntynyt chileläinen nainen eli normi latinon näköinen ja etenkin ne Östermalmin vanhat minkkiturkkikääkät saattoivat huitoa häntä kävelykepeillään ja huusivat perään että pois tieltä mutiainen (svartskalle = mustakallo) eikä tätä tapahtunut vain yhtä tai kahta kertaa vaan jossain vaiheessa viikottain! :-o järkyttävää! Ne on niitä samoja kuivahtaneita veemäisiä akkoja jotka fanittaa tosissaan Ruotsin kuningasperhettä joka on ranskalainen alunperin eli ei heitä näytä se kuninkaallisten ulkomaalaisuus yhtään haittaavan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:33"]Mä sain nuorempana turpaan, koska äitini on venäläinen. Itse olen kylläkin suomalainen, joten ihmetyttää tuo. Samoin, kun mun on käsketty painua takaisin sinne ryssälään, mistä oon tullutkin. Mitä helvettiä oikeesti? Asuin niin pienellä paikkakunnallakin, että kaikki kyllä tiesivät minun olevan suomalainen ja täällä syntynyt.
[/quote]
Älä yritä. Ryssä olet jos äitisi on. Sama jos kauempana suvussasi on mamu ja asia paljastuu.
[/quote]
olisin "ryssä" jos olisin syntynyt venäjällä, olisin venäjän kansalainen ja puhuisin äidinkielenä venäjää. Joten suksi sinä juntti suolle.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:33"]Mä sain nuorempana turpaan, koska äitini on venäläinen. Itse olen kylläkin suomalainen, joten ihmetyttää tuo. Samoin, kun mun on käsketty painua takaisin sinne ryssälään, mistä oon tullutkin. Mitä helvettiä oikeesti? Asuin niin pienellä paikkakunnallakin, että kaikki kyllä tiesivät minun olevan suomalainen ja täällä syntynyt. [/quote] Älä yritä. Ryssä olet jos äitisi on. Sama jos kauempana suvussasi on mamu ja asia paljastuu. [/quote] olisin "ryssä" jos olisin syntynyt venäjällä, olisin venäjän kansalainen ja puhuisin äidinkielenä venäjää. Joten suksi sinä juntti suolle.
[/quote]
Ei Suomessa syntyminen tai suomenkielisyys tee kenestäkään suomalaista, jos etninen tausta on jotain muuta. Suomalaisuus on uniikkia eikä sitä jaeta kaikille halukkaille.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:46"]
Minä olen asunut Ruotsissa enkä koskaan kokenut rasismia vaan suomalaisia pidetty ihan tasaveroisina ainakin Tukholmassa, mutta kaveri on Ruotsissa syntynyt chileläinen nainen eli normi latinon näköinen ja etenkin ne Östermalmin vanhat minkkiturkkikääkät saattoivat huitoa häntä kävelykepeillään ja huusivat perään että pois tieltä mutiainen (svartskalle = mustakallo) eikä tätä tapahtunut vain yhtä tai kahta kertaa vaan jossain vaiheessa viikottain! :-o järkyttävää! Ne on niitä samoja kuivahtaneita veemäisiä akkoja jotka fanittaa tosissaan Ruotsin kuningasperhettä joka on ranskalainen alunperin eli ei heitä näytä se kuninkaallisten ulkomaalaisuus yhtään haittaavan.
[/quote]
Kamalaa! Suomessa oli tuon tyyppistä rasismia vielä 1900-luvulla. Nykyään sitä harrastaa ainoastaan historialliset jäänteet tuolta edesmenneeltä vuosituhannelta.
En Suomessa, mutta arabit ovat huudelleet törkeyksiä perääni (ei ehdottelua, vaan arvostelua).
Japanilaiset monesti alkavat puhua minulle englantia, vaikka itse puhun japania. En tiedä olettavatko, ettei tuo ulkomaalainen kuitenkaan osaa, vai ovatko vain innoissaan kun kerrankin saavat kokeilla englannin kielen taitojaan :D
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:23"]Japanissa on ravintoloita, jonne ei haluta kömpelöitä länsimaalaisia sotkemaan ja sekoilemaan. [/quote] Baareja, ainakin enimmäkseen, ja hyvin harvinaisia. Ovella lukee "only japanese", mutta usein tämä ymmärretään väärin, sillä tarkoitus on ilmaista ettei palvelua ole tarjolla kuin japaninkielellä, japanilaisten huonon englanninkielentaidon takia. Toki on niitäkin mestoja, jotka kieltävät ulkomaalaisia astumasta sisään rasistisin perustein, mutta ne ovat laittomia ja parhaillaan kitkettävänä pois katukuvasta.
[/quote]
Ei ne kiellä, ne vaan hienovaraisen kohteliaasti sanovat, että valitettavasti olemme täynnä, ja kun kurkistaa sinne sisään, niin paikka on puolityhjä. No, kyllä toki löytyy paikkoja, jonne länkkärit pääsee, ei siis voi väittää, että tässä mitään apartheidia tms olisi, mutta oli avartava kokemus näin blondina tulla pari kertaa poiskäännytetyksi etnisen taustan takia.