"Pikkulapsista alle puolen hampaat harjataan kaksi kertaa päivässä." - SIIS MITÄ?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181808.html
Itse juttu on maksumuurin takana, mutta ehdottomasti kiinnostavin osuus on otsikossa.
Tunnustaako kukaan, ettei harjaa pikkulapsensa (oletan, että tässä tarkoitetaan alle kouluikäisiä?) hampaita kahdesti päivässä? Haluaisin tuomitsematta kuulla, että minkälaisia syitä siihen on, ettet harjaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni pessyt hampaat vain aamuisin. Saan aina isot kehut hammaslääkäreiltä hampaistani, joissa on vain yksi reikä ja sekin tuli 40-vuotiaana.
Mulla sama paitsi ekan reiän sain 25-vuotiaana. Sen jälkeen ei ole tullut. Lapsen hampaat harjaan kyllä ehdottomasti 2 x päivässä ellei tyyliin nukahda ennen iltatoimia (ollaan oltu vaikka myöhemmin liikenteessä kuin tavallista tms) eli en herätä unilta pesemään hampaita, mutta muuten.
Ohis unessa olevan lapsen hampaat voi pestä. Yl. Lapsi havahtuu sen verran, että osaa sylkäistä hammastahnan paperiin ja jatkaa uniaan.
Olen kyllä aika hämmästynyt tämän ketjun vastauksista. Siis miten joku voi olla pesemättä aamulla hampaitaan😧
Eiköhän meilläkin ole ollut alle kouluikäisenä vaihe, että hampaat pestiin vain iltaisin. En muista missä vaiheessa tuo 2x pvä tuli kuvioon.
Tällä hetkellä tokaluokkalainen pesee hampaat aamulla itse sähköhammasharjalla ja vanhempi illalla.
Toistaiseksi reikiä ei ole ollut.
Tiedän äiti-ihmisen joka laittoi 4v lapsen hoitamaan 2v:n hampaat. Arvatkaapa missä kunnossa lasten hampaat nyt 8v päästä on :)
Meillä harjataan aamuin illoin. Lapset ovat vielä pieniä, joten aikuinen harjaa. Minäkin harjaan 2x päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vain aamulla. Niinkuin itsekkin
Mulla on jo kestäminen siinä, ettei joku harjaa kahdesti päivään, mutta tuo, että harjaisi vain aamulla, räjäytti melkein aivot lattialle! HYI HITTO! Jos harjaa vain kerran päivässä, niin harjaisi sitten illalla! Yöksi syljen eritys vähenee ja kaikki päivän aikana syöty paska muhittelee suussa vielä ylimääräiset 8+ tuntia. Jos ette mitenkään voi harjata kahdesti päivään, niin PLIIS pitäkää se yksi kerta illalla! Aamuhengityksen haju lähtee, kun juo vettä ja syö aamupalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain aamulla. Niinkuin itsekkin
Mulla on jo kestäminen siinä, ettei joku harjaa kahdesti päivään, mutta tuo, että harjaisi vain aamulla, räjäytti melkein aivot lattialle! HYI HITTO! Jos harjaa vain kerran päivässä, niin harjaisi sitten illalla! Yöksi syljen eritys vähenee ja kaikki päivän aikana syöty paska muhittelee suussa vielä ylimääräiset 8+ tuntia. Jos ette mitenkään voi harjata kahdesti päivään, niin PLIIS pitäkää se yksi kerta illalla! Aamuhengityksen haju lähtee, kun juo vettä ja syö aamupalan.
Samaa mieltä! Hyi yäk noita muhittelijoita!
Piti ihan tarkistaa, että meillä on ohje hampaiden pesemisestä kerran päivässä ja aina, kun on syöty karkkia. Vielä 15 vuotta sitten katsottiin sen riittävän ja koska lasteni hampaat eivät tienneet mitään siitä, että kahdestihan ne pitää pestä, ei teineillä ole hampaissaan reikiä.