"Pikkulapsista alle puolen hampaat harjataan kaksi kertaa päivässä." - SIIS MITÄ?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181808.html
Itse juttu on maksumuurin takana, mutta ehdottomasti kiinnostavin osuus on otsikossa.
Tunnustaako kukaan, ettei harjaa pikkulapsensa (oletan, että tässä tarkoitetaan alle kouluikäisiä?) hampaita kahdesti päivässä? Haluaisin tuomitsematta kuulla, että minkälaisia syitä siihen on, ettet harjaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni pessyt hampaat vain aamuisin. Saan aina isot kehut hammaslääkäreiltä hampaistani, joissa on vain yksi reikä ja sekin tuli 40-vuotiaana.
Mulla sama paitsi ekan reiän sain 25-vuotiaana. Sen jälkeen ei ole tullut. Lapsen hampaat harjaan kyllä ehdottomasti 2 x päivässä ellei tyyliin nukahda ennen iltatoimia (ollaan oltu vaikka myöhemmin liikenteessä kuin tavallista tms) eli en herätä unilta pesemään hampaita, mutta muuten.
Nyt jännittää mennä hammaslääkäriin (tällä viikolla), kun tajusin, etten ole käyttänyt fluoriakaan pariin vuoteen. No, jos olen mokannut niin tuleepahan ainakin esille. Hammaslääkärin suosituksesta tarkastusväli 2 vuotta.
- se vain aamuisin pesijä, jolla hyvät hampaat
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole vähän tuurista tai perimästä kiinni millaisen purukaluston ja suun bakteerikannan on sattunut saamaan? Moni pärjää vähälläkin hoidolla hyvin, osalla taas on jatkuvia ongelmia vaikka pesisi tunnollisesti aamuin illoin hampaat.
Tietenkin asiaan liittyy tuuriakin, kaikki tupakoijat eivät sairastu keuhkosyöpään eivätkä kaikki keuhkosyöpää sairastavat ole tupakoineet. Plakin poistamisen ja suun fluorilla suojaamisen hyödyistä on kuitenkin niin valtavan paljon näyttöä, etten ikinä menisi tuollaisen tuuripeliä-asenteen taakse, ainakaan jos on kysymys lapsistani.
Veljeni lapsella oli ekat reiät jo tyyliin 4-vuotiaana. Pari kertaa muistaakseni ollut jo reikiä ja lapsi on vasta eskarissa. Lapsen hampaita ei koskaan aikuinen pese, lapsi joutuu pesemään ne itse. Mua hävettäis jos mun lapsella olis ton ikäsenä jo reikiä. Arvatkaa onko siitä sanottu, että aikuisen pitää niistä huolehtia. Suututtaa.
Hyi s t a n a. Oikeesti, kyllä sitä suihkussa käydään 6 kertaa päivässä ja vaihdetaan vaatteet 10 mutta hampaita ei jakseta pestä??! KUVOTTAVAA!
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa sitä tappelua 2krt päivässä?
Ei oo tarvinnut tapella. Silloin, kun lapset olivat tosi pieniä ja sulkivat suunsa hammasharjalle, näytin jonkin videon tietokoneelta, ja homma hoitui sillä.
Itsekin olen pessyt hampaani vain iltaisin ja pitkälle päälle kolmekymppiseksi selvisin ilman reikiä. Kiinnittäisin kyllä enemmän huomiota ruokailutottumuksiin ja huolelliseen harjaukseen kuin siihen, että harja käy suussa kaksi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tarvinnut tapella. Silloin, kun lapset olivat tosi pieniä ja sulkivat suunsa hammasharjalle, näytin jonkin videon tietokoneelta, ja homma hoitui sillä.
No ei toimi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei toimi kaikille.
Mikä on ongelmana, minkä ikäiset lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei toimi kaikille.
Mikä on ongelmana, minkä ikäiset lapset?
Ei enää mikään.
Sillon oli kun lapsi oli 2-4v. Ei vaan antanut pestä hampaita.
Hyi. Tosin selittää miksi osalla porukasta henki haisee kuin horna. Näiden vieressä oli aivan hirveää istua esim tunneilla.
Mä pesen kyllä yleensä itse vain aamuisin. Hampaiden pesu on aina ollut vähän ongelmallista ja aamuisinkin pesen lähinnä muiden ihmisten takia. En tiedä mistä johtuu.
Lapset kyllä pakotan pesemään kahdesti päivässä. Haluan että oppivat paremmat tavat kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi 1v ei anna harjata.
Ei meilläkään, mutta silti hampaat harjataan. Ainakin on suu auki kun huutaa. Nyt 1,5v oppinut et helpommalla pääsee kun vaan avaa suunsa. Hampaat pestään joka tapauksessa 2x päivässä, joko helpomman tai vaikeemman kautta.
Saattaa harjaaminen olla haitaksi kun vaikuttaen nielemisrefleksin kehittymistä. Lisäksi ensimmäiset hampaat tippuvat nuorina. Kun tulee pysyvämmät hampaat niin lapsi on jo kyllin vanha niistä huolehtimaan.
Yleensä ensin opitaan pyyhkimään ja siten harjaamaan hampaat, samoihin aikoihin sitten puhkeaa pysyvämmät hampaat
Ei meilläkään harjata kahdesti päivässä. Iltaisin pestään. Itsellänikin pestiin lapsena vain iltaisin hampaat eikä olle tullut reikiä eikä värjäymiä eikä tulehduksia vaan terve suu. Myös meidän lapset ovat saaneet puhtaat paperit hammastarkastuksista. Ei ole mielestäni mitenkään monikertaisesti ällömpää kuin jos hampaat pestään kahdesti päivässä. Ei syödä sokeria joka päivä ja rytmi on hyvä, vesi janojuomana. En usko, että lapset tulevat muistamaan pahalla. Tietysti olisi eri juttu jo suun terveys alkaisi mennä pilalle, sitten tehtäisiin eri tavalla. En jaksa syyllistyä aivan kaikesta, lapsilla on terve suu ja hampaat, eikö ole hyvä? Jostain sitä pitää pystyä vähän helpottamaan elämää eikä pakkosuorittaa suositusrutiineja. Muutenkin on aamuisin tarpeeksi tekemistä. Kohtahan lapset pesevät itse, saavat tietysti pestä kahdesti päivässä jos tahtovat.
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Tosin selittää miksi osalla porukasta henki haisee kuin horna. Näiden vieressä oli aivan hirveää istua esim tunneilla.
Mä pesen kyllä yleensä itse vain aamuisin. Hampaiden pesu on aina ollut vähän ongelmallista ja aamuisinkin pesen lähinnä muiden ihmisten takia. En tiedä mistä johtuu.
Lapset kyllä pakotan pesemään kahdesti päivässä. Haluan että oppivat paremmat tavat kuin minulla.
Itse kauhistelee kun joku pesee kerran päivässä ja sitten itse pesee kerran päivässä... hieno vastaus. Olisit edes pitänyt suusi kiinni omasta epähygieenisuudestasi.
Mä lankaan hampaat vähintään kerran päivässä ja yleensä pesen kolme kertaa päivässä sähköhammasharjalla. Joskus lapsena (olin 4) kun äitini kiusasi minua kun en ollut pessyt hampaitani muutamaan viikkoon. En ihan tuossa iässä vielä ymmärtänyt, miksi hampaita pitää pestä. Sen häpeän jälkeen taas tiesin, miksi pitää pestä.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni lapsella oli ekat reiät jo tyyliin 4-vuotiaana. Pari kertaa muistaakseni ollut jo reikiä ja lapsi on vasta eskarissa. Lapsen hampaita ei koskaan aikuinen pese, lapsi joutuu pesemään ne itse. Mua hävettäis jos mun lapsella olis ton ikäsenä jo reikiä. Arvatkaa onko siitä sanottu, että aikuisen pitää niistä huolehtia. Suututtaa.
Monille tuon ikäiselle annetaan karkkia arkenakin imeskeltäväksi ja juodaan pillimehuja ja syödään epäsäännöllisesti. Se on paljon todennäköisemmin se ratkaiseva tekijä veljesi muksun hampaiden reikiintymisessä kuin, että hampaat pestiin kahdesti päivässä.
Mullakin on elävän elämän esimerkki kaverista, jonka luona lapsen hampaat "pestiin" kahdesti päivässä. Siis pylrätåytettiin harjaa suussa vähäsen ja siinä se. Ja te sanotte, että hyi s t n a jos joku pesee vain kerran päivässä... vaikka n. 90% vanhemmista ei pese lasten hampaita juuri koskaan kunnolla ja oikein. No silti ne kahdesti harjattu muka on puhtaammat eikä haise....
Eniten vaikutusta tuossa iässä on ruokavaliolla. Hampaita pestään eli siis "pestään" enemmän sen vuoksi, että siitä tulisi tapa. Ei siksi, että se suojaisi rei'iltä jos on huonot ruokailutottumukset. Me pestään kunnolla kerran päivässä eikä yhdelläkään kolmesta lapsesta ole ongelmia hampaiden tai hengityksen kanssa. Kahdesti harjaamisesta tuskin on haittaa, mutta se muu mitä suuhun pistetään merkitsee enemmän.
Tiedän pari tuttua, joilla hampaat "pestään" vain iltaisin. Eli pesu on sitä, että pienimmätkin harjaavat vain itse. Sen jälkeen kaakaota/mehua vielä sängyssä. Karkkia menee päivittäin ja aamu alkaa sokerimuroilla.
Kaikilla näillä muksuilla hampaat sulaneet suuhun. En tajua, miksi asiaan ei puututa missään. Onko nyt normia sitten, että tenavalta paikataan ja poistetaan 50/50 hampaista nukutettuna jo neljän vanhana...
Tuntuu, että lasuja tehtaillaan milloin mistäkin. Kuitenkaan ylipaino, menetetyt hampaat tai jatkuva yömyöhään valvominen ei vaikuta mihinkään. Vaikka ne olisi kaikkien tahojen tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulun hampilääkäri ne korjaa sitten aikanaan, ilmaiseksi.
Tämmöinen vaikutelmahan siitä tulee. Kyllä yhteiskunta vastaa, jos lapsen hampaat reikiintyvät.
Huom reikiä ei tulisi, jollette tartuttaisi kariesbakteeria lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi 1v ei anna harjata.
No sitten tietysti ei, jollei anna harjata.