"Pikkulapsista alle puolen hampaat harjataan kaksi kertaa päivässä." - SIIS MITÄ?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181808.html
Itse juttu on maksumuurin takana, mutta ehdottomasti kiinnostavin osuus on otsikossa.
Tunnustaako kukaan, ettei harjaa pikkulapsensa (oletan, että tässä tarkoitetaan alle kouluikäisiä?) hampaita kahdesti päivässä? Haluaisin tuomitsematta kuulla, että minkälaisia syitä siihen on, ettet harjaa?
Kommentit (47)
Kyllä koulun hampilääkäri ne korjaa sitten aikanaan, ilmaiseksi.
Olen koko ikäni pessyt hampaat vain aamuisin. Saan aina isot kehut hammaslääkäreiltä hampaistani, joissa on vain yksi reikä ja sekin tuli 40-vuotiaana.
Ei hampaita tartte pestä jos ei syö karkkia joka päivä.
Oon koko elämäni harjannut hampaat vain iltaisin, niin kuin kotona jo opetettiin. Olisiko yksi reikä ollut joskus, muuten hyvin terveet hampaat.
Olen aina pessyt hampaat vain kerran päivässä lapsuudesta lähtien illalla. Minua ei siis vanhemmat opettaneet pesemään niitä kaksi kertaa :/ mutta reikiä minulla ei ole tosin ollut ikinä tai muita suurempia ongelmia
En ole koskaan itse oppinut tuota aamuharjausta. Valitettavasti se on tullut periytettyä lapselle. Ehkä tuo joskus muuttuu äitiään viisaammaksi.
Lapseni isän luona pestään hampaat lapsen kertoman mukaan yleensä vain aamuisin, ihan niin kuin isä itsekin on aina tehnyt. Muille hän toki väittää, että pitää hyvää huolta lapsesta ja pesee hampaat tietysti vähintään kaksi kertaa päivässä ja oikein huolellisesti. Isällä on myös ollut aina se tapa, että jos hän herää yöllä, hän hakee kaapista jotain karkkia tai pikkuleipää suuhun helpottamaan nukahtamista, ja varmaan opettaa lapselle tämänkin tavan.
Vierailija kirjoitti:
Oon koko elämäni harjannut hampaat vain iltaisin, niin kuin kotona jo opetettiin. Olisiko yksi reikä ollut joskus, muuten hyvin terveet hampaat.
Voi juku, eikä Lehtistenkään lapsi koskaan kuollut, vaikka eivät ikinä käyttäneet turvaistuinta. Ja Mattisten mukulalla on terveet keuhkot, vaikka äiti poltti koko raskausajan kuin korsteeni.
En harjaa kertaakaan, lapsi osaa kyllä ihan itse harjata.
Ne legot harjataan kunnolla, aamuin ja illoin. NiiN!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan itse oppinut tuota aamuharjausta. Valitettavasti se on tullut periytettyä lapselle. Ehkä tuo joskus muuttuu äitiään viisaammaksi.
Siis hyi oikeesti jotkut lähtee liikenteeseen ihmisten ilmoille pesemättömällä hammaskalustolla? Vai ootteko aina kotona eikä vieraita käy? Se aamuhengityksen tunkkainen haju on jotain niin kamalaa!
En kestä tätä typeryyttä. Miksi vttussa teette lapsia jos ette viitsi hoitaa niitä?
Eikös tuo ole vähän tuurista tai perimästä kiinni millaisen purukaluston ja suun bakteerikannan on sattunut saamaan? Moni pärjää vähälläkin hoidolla hyvin, osalla taas on jatkuvia ongelmia vaikka pesisi tunnollisesti aamuin illoin hampaat.
Meillä pestään, mutta kyllä ne on joinain kiireisinä aamuna rehellisesti sanottuna unohtunut pestä. Tavallaan ymmärrän, että se aamupesu saattaa jäädä, kun päiväkodilla pitää olla klo 7. Tärkein pesu on iltapesu, mutta tietysti olisi hyvä että hampaat saavat aamusta fluoria suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni pessyt hampaat vain aamuisin. Saan aina isot kehut hammaslääkäreiltä hampaistani, joissa on vain yksi reikä ja sekin tuli 40-vuotiaana.
Mulla sama paitsi ekan reiän sain 25-vuotiaana. Sen jälkeen ei ole tullut. Lapsen hampaat harjaan kyllä ehdottomasti 2 x päivässä ellei tyyliin nukahda ennen iltatoimia (ollaan oltu vaikka myöhemmin liikenteessä kuin tavallista tms) eli en herätä unilta pesemään hampaita, mutta muuten.
Koska teen kolmivuorotyötä ja olen totaaliyh. Aamuvuoroina kun lapsi pitää viedä kuuden jälkeen hoitoon niin lapsi saattaa nukkua vielä. Puen lapsen kun se nukkuu ja vien hoitoon, saattaa jatkaa vielä uniaan päiväkodissa. Edellisiltana on saattanut olla iltavuoro, jolloin hoidosta ollaan kotiuduttu myöhään ja sitten aamulla väsyttää. Illalla pesen aina. Näin. Karkkia en anna lapselle juuri sen takia, kun hampaiden pesu ei ole niin täydellistä. Kun itse olin lapsi niin meillä pestiin alakoulussa hampaat lounaan jälkeen. Tämän systeemin toivoisin takaisin. Mulla ollut vaan yksi reikä, ikää 38v.
Mä kanssa ihmettelen noita pesemättömiä. Jokin aika sitten lasten (ylä)koulussa oli tehty kysely hampaidenpesusta. Alle puolet pesi 2 kertaa päivässä. Omia lapsiakin ällötti tuo tieto. Eikö ihmisistä ole inhottavaa olla pesemättä hampaita. Hyvä, että omille tuo 2 x pvä on ihan itsestäänselvyys.
Hyi. Ei tosin yllätä, kun niin moni jättää kädetkin pesemättä vessakäynnin jälkeen.
Kuka nyt aamulla jaksaa hampaita harjata, kun kohta syödään kuitenkin.