Tuleeko karenssi jos työhakuprofiilia ei julkaise 1.9
Työnhakijoille tulossa uusi velvoite: työnhakuprofiili julkaistava verkossa.
Työnhakijoille on tulossa jälleen uusi velvoite. Syyskuun alusta lähtien työnhakija on velvoitettu työnhakuprofiilin julkaisemiseen Työmarkkinatori-verkkosivustolla.
Kävin just julkaisemassa työnhakuprofiilini.
Kommentit (8)
Ei tarvitse vielä julkaista. Ensimmäisellä 1.9. jälkeen olevalla tapaamisella määrätään mihin mennessä profiili on julkaistava.
Vierailija kirjoitti:
Lue tuolta
https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/tyonhakuprofiili-tulee-osaksi-tyonha…
Kiitos linkistä. Tuo selvensi hyvin mistä on kysymys. Ei sillä, ei tuo itseäni koske, mutta mukava nyt tietää mistä on kysymys kun vauviksellakin on milloin mitäkin "tietoa" asiasta.
Sen tekemättä jättämisestä ei tule seuraamuksia. Jättäisin sen itse virkailijan virkavastuulla tehtäväksi. Jos yksityisyyden suojaa loukattaisiin, valittaisin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
En tiedä, tuleeko karenssia. Uutisissa sanottiin, että jos ei julkaise sitä profiilia määräajan kuluessa, niin sitten työvoimaviranomainen laati henkilöstä perusprofiilin. Jokos siis laadit sen itse tai sitten virkailija julkaisee sen puolestasi.
Itsellä on profiili ollut jo vuoden alusta asti.
Ei tule karenssia. Jos et itse ehdi tai osaa julkaista työnhakuprofiilia Työmarkkinatorilla määräajassa (15 arkipäivän sisällä työnhaun alkamisesta), työvoimaviranomainen täydentää profiiliin vähimmäistiedot ja julkaisee sen puolestasi.
Tärkeää huomioitavaa uudistuksesta:
Ei vaikuta tukeen: Profiilin julkaisematta jättäminen ei katkaise työttömyysturvaa eikä aiheuta karenssia, sillä viranomainen hoitaa puuttuvan julkaisun puolestasi.
Oma muokkaus: Voit itse käydä täydentämässä, päivittämässä ja muokkaamassa profiiliasi milloin tahansa myös sen jälkeen, kun viranomainen on sen julkaissut.
Vanhat työnhakijat: Jos työnhakusi on alkanut ennen 1.9.2026, velvoite tulee voimaan vasta silloin, kun asioit seuraavan kerran työvoimapalveluissa (esimerkiksi seuraavassa työnhakukeskustelussa).
Poikkeukset: Velvollisuudesta voidaan myös poiketa, jos viranomainen arvioi, ettei profiilin julkaiseminen ole tilanteessasi tarpeellista tai tarkoituksenmukaista (esimerkiksi päätoimisen opiskelun tai työllistymissuunnitelman poikkeusten vuoksi).
Minulla on ollut profiili siellä työttömyyteni ajan. Niitä profiileja ei kukaan lue.
Niistä ei ole hyötyä työnhakijalle, eikä työnantajille. Palvelu on toteutettu niin huonosti, että kukaan ei erottaudu siellä siinä puolen miljoonan tyypin massasta. Tehtävä on suoritettu, kun laitat otsikon ja muutaman rivin tekstiä, millaista kokemusta sinulla on ja millaista työtä olet hakemassa.
Mun CV on Linkedinissä ja sieltä sen näkee kuka vaan.
Ei tule
Julkaisevat sinun puolesta