Miksi sisustuksesi on kokovalkoinen?
Mietityttää vaan kun itselle tulee ahdistunut olo valkoisesta sisustuksesta, ei jotenkaan tunnu lämpimältä ihanalta pullantuoksuiselta kodilta..
Kommentit (36)
Olen M40 ja uskon valkoiseen voimaan! Kaikenlaiset oudot väriyhdistelmät ärsyttävät minua, sillä minulla on pienen pieni pippeli.
Makuni on yksinkertaisesti kehittynyt sellaiseen suuntaan vuosien varrella, että vaaleus vain viehättää. Ei meillä kaikki ole valkoista, vaikka pääväri onkin. Maanläheisiä sävyjä löytyy myös ja kontrastina ripaus mustaa. Värin lisäksi materiaalit ja niiden tuntu ovat tärkeitä; aitoja luonnonmateriaaleja kuten pellavaa, nahkaa, puuta, villaa. Keinokuituverhoja ei roiku ikkunoissa. Olen kovasti miettinyt kalustuksen mittasuhteita ja valaistusta, ja huonekaluista löytyy niin Ikeaa, kirppislöytöjä kuin design-juttuja. Mielestäni kotimme on todella kaunis ja harmooninen, kodikas ja viihtyisä. Taidetta ja kirjoja on myös paljon, kirjat tosin pääosin piilossa. Ehkä omaa sisustusmakua vastaa parhaiten Tanskalainen skandinaavinen selkeys.
Osaisin kyllä luoda värikkäitäkin sisustuksia, ja olen muutamalle tutulle niin tehnytkin, joten värien käytön kyllä hallitsen. Luovan alan opinnoissani aikoinaan tuli väriteoriat hyvinkin tutuiksi. En vain itse viihdy värien keskellä, olen kyllä yrittänyt. Muodilla tai trendeillä ei ole makuni kanssa (enää) oikein minkäänlaista tekemistä. Rakastan kotiamme, ja toivoisin että kaikki muutkin rakastaisivat omiaan ilman että tuntisivat tarvetta arvostella jotakin mikä poikkeaa omasta mausta. Avarakatseiset esteetikot eivät näin teekään, vaan iloitsevat kaikesta hyvin tehdystä, vaikka se ei vastaisikaan sitä ominta makuaan.
Itse olen pyrkinyt siihen että perus huonekalut ja seinät on valkosia, niin että niihin sopii kaikki värikkäät asiat, esimerkiksi matot, kirjat ja laatikot. Itseäni häiritsee jos huonekalut on eri värisiä, joitakin ihmisiä ei. Sanoisin että tästä huolimatta meillä on todella kodikas talo. Samaa on monet ystävätkin sanoneet. Mutta kukin tyylillään.
Mulla ei ole valkoinen koti mutten kyllä halua mitään pullantuoksuista ja lämmintäkään.
Paras on sellainen superkäytännöllinen, minimaalinen, elegantti ja mielummin jopa hieman karu.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:58"]Mulla ei ole valkoinen koti mutten kyllä halua mitään pullantuoksuista ja lämmintäkään.
Paras on sellainen superkäytännöllinen, minimaalinen, elegantti ja mielummin jopa hieman karu.
[/quote]
Miksi karu? :D
Ohis
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:59"]Ei ole - kotini ei ole tarkoitus näyttää mielisairaalalta.
[/quote]
Mulla tulee kanssa tosi laitosmainen ja mielisairaala/jonkun randomin hotellivuokramökki.. Pointti: en kokisi omaksi kodikseni
Toinen kohtalontoveri
Sisustuslehdissä valkoinen sisustus näyttää hyvältä- pientalolähiöön rakennetussa kotitalossa toteutus on useimmiten enemmän juurikin mielisairaala-tasoa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:58"]Mulla ei ole valkoinen koti mutten kyllä halua mitään pullantuoksuista ja lämmintäkään. Paras on sellainen superkäytännöllinen, minimaalinen, elegantti ja mielummin jopa hieman karu. [/quote] Miksi karu? :D Ohis
[/quote]
Vaikea selittää. Tykkään sellaisesta epäkodikkuudsta ja jylhyydestä. Tykkään kun kaikuu. Kivi ja tumma puu ovat ihania elementtejä. Olen neurologisesti vähän vinksallaan joten siksi kai rakastan kaikkea superpelkistettyä ja steriiliä puhtautta.
Riippuu ihan millainen se koti muuten on. Jos siellä on vaan maalattu kaikki valkoiseksi ja heitetty pari valkoista Ikean kaappia sekaan niin ei kiitos.
Toisaalta esimerkiksi New Yorkin Guggenheim-museo on sisältä tyylikkäimpiä rakennuksia joita tiedän, siellä kokovalkoinen toimii. Jos tällaisen tyylin saa aikaan kotiinsa niin se on kyllä mielestäni hyvännäköinen.
Valkoisuus lievittää kaamosmasennustani, koska se heijastaa maksimimäärän valoa. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:08"]Valkoisuus lievittää kaamosmasennustani, koska se heijastaa maksimimäärän valoa. Siksi.
[/quote]
XDDDD ja lehmät lentää
Kokovalkoisesta kodista tulee minulle usein sellainen tunne, että sisustaja on vain halunnut helpottaa hommaansa valitsemalla yhden värin; useamman värin käyttäminen sisustuksessa kun voi olla aika vaativaakin, kun tavoitellaan rauhallista ja harmonista ilmettä.
Mulle tule kokovalkoisesta sisustuksesta aina ajatus, että sisustajalla ei ole ollenkaan omaa tyylitajua ja makua. Kun vetää kaiken valkoisella, niin se on tavallaan varman päälle. Ei ainakaan pääse kukaan arvostelemaan yhteensopimattomia värisävyjä. Jollain tapaa nousukasmaista.
Meillä on paljon valkoista, mutta löytyy myös pähkinänruskeaa, vaaleanturkoosia sekä pinkkiä. Makuuhuoneen seinät ovat beiget, tyttäremme huoneen seinät ovat hennon vaaleanpunaiset. Sohvamme on beige.