Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Spede suuttui ihan tosissaan ja kohtuuttomasti kun hävisi Speleissään?

Vierailija
07.09.2021 |

Hirveä ja nolo rage jostain typeristä keilankaatajaisista!

Nyt kun mediassa on näitä niin ottaa vaan silmään tuollainen.

Mistä tuo tuollainen voi johtua?

Kommentit (396)

Vierailija
221/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tv-vaikuttajan-paljastuskirja-spede…

– Alalla tiedettiin hänen vikittelevän nuoria naisia, jotka tulivat hänen ohjelmiensa avustajiksi ja elokuvien pikkuosiin. Näin touhua sen verran läheltä, että voin määritellä sen olleen todennäköisesti joistain naisista aika painostavaa, mutta ei ylitsepääsemättömän härskiä.

– Ainakin kahdessa tapauksessa Spede oli ollut kalsareissa ja puhunut levottomia, kun nainen oli tullut töihin. Monessa tapauksessa työt olivat loppuneet, kun Spede ei saanut vastakaikua flirttiin. Nyt, 2010-luvulla, moinen toiminta johtaisi välittömästi syytöksiin sekä julkisuudessa että todennäköisesti juridisella puolella. Vielä 1990-luvulla kulttuuri oli hyvin erilaista.

Sairasen mukaan juttua piti sietää huumorin varjolla.

– Täytyy silti vielä korostaa, että ei Spedeä koskaan saatu kiinni mistään, mikä olisi ollut kestämätöntä. Sen sijaan tunnetumpaa julkisuudessa oli Speden aggressiivinen puoli. Jos hän ei pitänyt jostain ihmisestä tai asiasta, hän saattoi esittää avoimia, mutta juuri pikkuisen epäsuoria uhkauksia väkivallasta.

– "Musta käsi kostaa, ellet lopeta", saattoi olla uhkauksen muotoilu. Voi kuulostaa hauskalta, mutta ei lieväkään pahoinpitely hauskaa ole

Saija ja Maria Drockila vois kertoa näistä paljonkin...

Vierailija
222/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo naisen logiikka oli kyllä kelvottoman p@ska elokuva.

Kaksi alapeukkua kommentille eli jotkut kuitenkin tykkäsivät

:D

Siitä elokuvasta saa hyvän kuvan ylemmän keskiluokan elämästä 90-luvun Suomessa. Suosittelen katsomaan jos on ysärifani.

Nostalgia-arvoahan niillä leffoilla lähinnä on. Ne katsoo uudestaan, jos muistaa lapsuudesta.

Katsoin Uuno muuttaa maalle-leffan eka kertaa 20 vuoteen, ja yllätyin että siinä oli muutama ihan hauska kohtaus, joille nauroin. Mutta kyllähän aika on ajanut arvottomasti Uunon ohi, samoin kuin Pekka Puupään ja Pekko Aikamiespojankin. Ja näin sen pitääkin olla, että kulttuuri muuttuu uuteen suuntaan uusien sukupolvien mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pitkään miettinyt, että olikohan Spede asperger.

Enemmän näkisin narsismin piirteitä. Asperger ei ole yleensä huono häviäjä ja seksuaalinen ahdistelija. 

Vierailija
224/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spede oli väkivaltainen alistaja. Kukkulan kuningas tosiaan. Hänen leivissään oli varmaan hyvä olla, kun ei kyseenalaistanut isäntää. Mutta jos vastusti tai alkoi kilpailemaan.. voi voi. 

Simo Salminen muisteli Se se vaan on sillä lailla -teoksessa yhteistyön oinasluonteisen Speden kanssa sujui kuitenkin hyvin.

– Annoin hänen olla pomo ja mä olin sitten se duunari, Simo toteaa kirjassa.

– Monta kertaa esitin Spedelle sketsi-ideoita, mutta ei hän ottanut niitä onkeensa, vaan ne jäi hänelle jonnekin kaaliin. Puolen vuoden tai vuoden kuluttua idea sitten tuli esiin, mutta en minä niistä muistuttanut. Meillä oli semmoinen yhteistyö. En välittänyt, vaikka sitä ei mainittukaan, että se oli mun ideani.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/simo-salminen-muisteli-spede-yhteis…

Loiri ei ollut täysin tyytyväinen yhteistyöhön. Hänen mielestään Spede maksoi tähdelleen liian vähän.

- Spede vei rahat ja mulle jäi rippeet. Mutta so what? Sillä oli hirveä tarve omistaa tai yrittää ostaa ihmisiä ja sitoa heidät rahalla.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/201709072200375758

Spede oli ongelmallinen ihminen ilman sosiaalista älykkyyttä. Se johti myös tuohon, että ei saanut naisia - siis Loirin täysi vastakohta. Oli siis Veskulle äärettömän kateellinen.

Simo tyytyi osaansa, vaikka hänestäkin olisi ollut enempään. Jotenkin luovutti.

Miten niin ei saanut naisia? Spedellähän riitti naisia joka sormelle ihan nuoresta lähtien. Rumempia sai ihan potkia pois.

Naisia taisi saada niin, että antoi näiden asua ilmaiseksi asunnoissaan.

Vierailija
225/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pitkään miettinyt, että olikohan Spede asperger.

Enemmän näkisin narsismin piirteitä. Asperger ei ole yleensä huono häviäjä ja seksuaalinen ahdistelija. 

On siinä jotain sosiaalista kömpelyyttäkin, kun näitä tarinoita lukee. 

Toisaalta nykyään leimataan kaikki aspergereiksi tai narsistiksi, on niitä muitakin luonteen oikkuja.

Vierailija
226/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Spede ollu ns Assi, ( asperger)? Olen jostain lukenut arveluja. He eivät osaa hävitä mitään pelejä oikeasti. Sekin on oletus, mutta kun yhden sellasen tunnen, niin allekirjoitan. On huono häviämään.

Vierailija
227/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen peräkylän maalaisjuntti. Pinnalta ollaan niin maalaismaisen lupsakoita. Mutta pinnan alla ahdistuneita, aggressiivisia, autoritaarisiaja minkäänlaista erilaisuutta ei kestetä.

Vierailija
228/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sen kyllä silloin lapsena ja teininä Speden ohjelmista, että hän kohteli muita, kuten Veskua, Simoa ja naisia alentavasti, ja käyttäytyi aggressiivisesti.

Oliko Riitta Väisänen tyhmä kun oli suhteessa Speden kanssa, joka mm. vahti kädestä pitäen Riitan pullansyöntiä ja vaati häntä pysymään hoikkana?

Vierailija
229/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sen kyllä silloin lapsena ja teininä Speden ohjelmista, että hän kohteli muita, kuten Veskua, Simoa ja naisia alentavasti, ja käyttäytyi aggressiivisesti.

Oliko Riitta Väisänen tyhmä kun oli suhteessa Speden kanssa, joka mm. vahti kädestä pitäen Riitan pullansyöntiä ja vaati häntä pysymään hoikkana?

Taisi olla Kymppitonni Speden luomus?

Vierailija
230/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä Kymppitonni oli Speden luomus. Spede tuotteisti Riitta Väisäsen höpöttelyn. Ihan oikeasti, Spede on itse kertonut.

T. 228

Vierailija
231/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 2000-luvun alussa nuorisolla oli ihan oma merkitys sanalle spede.

Vierailija
232/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä Kymppitonni oli Speden luomus. Spede tuotteisti Riitta Väisäsen höpöttelyn. Ihan oikeasti, Spede on itse kertonut.

T. 228

Väisänen ja Spede tapasivat ensimmäisen kerran vuonna 1983. Pian tämän jälkeen Väisäsen ura televisiossa lähti lentoon. Spede suunnitteli Väisäselle oman tv-ohjelman, suursuosion saaneen Kymppitonnin. Väisänen oli ohjelman keulakuvana yli kahdenkymmenen vuoden ajan.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005157741.html

(Spedehän oli 24 vuotta Riittaa vanhempikin)

Vierailija
233/396 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 228

Väisänen ja Spede tapasivat ensimmäisen kerran vuonna 1983. Pian tämän jälkeen Väisäsen ura televisiossa lähti lentoon. Spede suunnitteli Väisäselle oman tv-ohjelman, suursuosion saaneen Kymppitonnin. Väisänen oli ohjelman keulakuvana yli kahdenkymmenen vuoden ajan.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005157741.html

(Spedehän oli 24 vuotta Riittaa vanhempikin)

Vain.

Olisi voinut olla 42.

Vierailija
234/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 2000-luvun alussa nuorisolla oli ihan oma merkitys sanalle spede.

Spede-sana sai uuden merkityksen armeijan kollien keskuudessa jo 1990-luvun alussa. Asiasta jopa soitettiin Spedelle, että saako niin sanoa. Spede ei ollut ollenkaan harmissaan, vaan sanoi että totta kai saa sanoa "spede".

Vierailija
235/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolainen lupsakkuus

Kaikella on aina vastapuolensa. Ei tämä ole sellainen yhteiskunta jossa sovussa keskustellaan henkeviä, ainakaan jos itse on se joka laittaa rahaa palamaan ...

Se aina tosin ihmetyttää, että jos mies oli oikeasti väkivaltainen (ja vieläpä seksistinenkin??), niin miksi asiat tuodaan julkivasta 20 v kuolemansa jälkeen, paitsi sillä että Spede nimenä myy juoruja vieläkin ??

Vierailija
236/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savolainen lupsakkuus

Kaikella on aina vastapuolensa. Ei tämä ole sellainen yhteiskunta jossa sovussa keskustellaan henkeviä, ainakaan jos itse on se joka laittaa rahaa palamaan ...

Se aina tosin ihmetyttää, että jos mies oli oikeasti väkivaltainen (ja vieläpä seksistinenkin??), niin miksi asiat tuodaan julkivasta 20 v kuolemansa jälkeen, paitsi sillä että Spede nimenä myy juoruja vieläkin ??

Koska asioita hyssyteltiin jo hänen eläessään ja julkikuva oli enemmän positiivinen.

Ihmiset muistelevat mieluummin hyvällä, eikä ikoneita tahdota turhaan raastaa.

Kun joku sanoi Speden kuoleman jälkeen häntä huumorintajuttomaksi, Speden puolesta suututtiin.

Vierailija
237/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se totta että Spede ei ollut mikään Charlie Chaplin tai Peter Sellers. Mutta Speden huumori on miljoona kertaa parempaa kuin se scheisse, mitä meille nykyään huumorina tarjotaan. Joku putous yms. kuka näitä jaksaa katsoa. 

Vierailija
238/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ohjelmassa on kyse oikeasti rahasta, ja jos ohjelma on luoteeltaan kilpaileva, niin miten siinä voi juontaja olla olematta kilpailihenkinen??! Yrittäkää itse, kun rahaa vielä menee itseltä kun häviää ...

Vaikka jos oikeasti olisi kuvauksissa hermot pettänyt, niin kyllähän se pois olisi ilman muuta leikattu. Jokainen vaan toimii tyylillään, ja ehkä vuodet alkoi loppuaikoina myös tuntua, sitä ollaan nimittäin nuoria ja vetreitä vain kerran yhden elämän aikana ...

Vierailija
239/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se totta että Spede ei ollut mikään Charlie Chaplin tai Peter Sellers. Mutta Speden huumori on miljoona kertaa parempaa kuin se scheisse, mitä meille nykyään huumorina tarjotaan. Joku putous yms. kuka näitä jaksaa katsoa. 

Spede kirjoitti kuitenkin suuret niput hyvää huumoria. Jossain vaiheessa vaan tuotantoa oli niin paljon, että se ei ihan niin hyvää ollut. Mutta jatkoi, koska elokuvat ja ohjelmat myivät ja tekivät rahaa, sehän on viihteessä eritoten se elinehto.

Ei sen amerikkalainen tai englantilainen huumori suurine nimineenkään niin kummoista olisi, jos sitä toistettaisiin liikaa. Eikä Spede ymmärtänyt elokuvakerronnasta paljonkaan, sikäli sitä pitäisi ja olisi pitänyt osata arvostella ja arvostaa vain huumorin kautta. Mutta korkeakulttuuri on se mitä kriitikot arvostaa, ja missä on nykyään sellainen "kansankulttuuri", joka myisi lähellekään yhtä hyvin (eli olisi lähellekään niin suosittua) kuin mitä Speden tuotannot oli??!

Vierailija
240/396 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen peräkylän maalaisjuntti. Pinnalta ollaan niin maalaismaisen lupsakoita. Mutta pinnan alla ahdistuneita, aggressiivisia, autoritaarisiaja minkäänlaista erilaisuutta ei kestetä.[/q

Höh, ei Spede ollut maalta kotoisin, jos oli niin on kyllä kaikki muutkin koko maassa. Asui kuitenkin rikkaalla alueella lapsuudessaan ...

Ja mistäs tiedä, että luonteeltaa oli lupsakka?! Tunsitko kenties?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi