Pilaanko muka elämäni sairaalasiivoojana?
Olen 26-vuotias nainen joka päätyi välivuotenaan lukion jälkeen menemään sairaalaan siivoojaksi. Tarkoitus oli jossain vaiheessa jatkaa yliopistoon mutta en oikein ole keksinyt alaa minne haluaisin, niin olen sitten jumahtanut tänne samaan sairaalaan, vuodeosastolle. Mutta olen huomannut että tykkään olla täällä niin paljon, etten haluaisi lähteä. Täällä minulla on varma pesti, varma palkka, kivat kollegat ja kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen.
Ainoa ongelma on sukulaiset, jotka patistavat kouluun. Heidän mielestään sairaalasiivous ei ole "oikea ammatti" ja tulen katumaan valintaani vielä joku päivä. Joidenkin kaverieni mielestä sairaalasiivoojan ammatti on nolo, mutta minua ei hävetä yhtään. Onko mahdollista että teen elämäni virheen jos jään tänne enkä mene kouluun? Onko kaikkien pakko olla akateemisia?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:55"]
Mä kuulun siihen porukkaan, joka pelkää sun joskus katuvan tuohon hommaan "jämähtämistä". Sä voit olla nyt tyytyväinen palkkaasi, mutta et ehkä 10 vuoden päästä kun sun kaverit saavat kaksi tai kolme kertaa parempaa palkkaa. Paljonko sun palkka on muuten nyt?
Mutta ei sun ole mikään pakko yliopistoon mennä. Jos kerran tykkäät työpaikastasi ja työstäsi, niin miksi et kouluttaudu siinä eteenpäin? Siivousalalla tarvitaan varmasti osaavia ja innostuneita esimiehiä yms. joten säkin voisit hyvin kouluttautua urallasi eteenpäin. Työnantajakin varmasti tykkäisi jos saisi pitää sut talossa ja käyttää sun innostusta ja osaamista myös muualla kuin lattioiden kuuraamisessa. Tämä siis siinä tapauksessa, että pystyt ja haluat kehittää itseäsi.
[/quote]
Oletko koskaan tehnyt esimiestöitä siivousalalla? Se on melkoista koiranhommaa eikä palkka vastaa mitenkään kuormittavuutta. Jos sijaisia ei ole, juokset itse läpi tarvittavat kohteet ja ylitöiden maksamisesta saa useassa paikassa tapella. Siinä menettää juuri sen vapauden ja "vastuuttomuuden" josta ap ilmeisesti pitää. Päälle saa vain lisää vaatimuksia.
Itse kannatan kouluttautumista. Sinulla tosin on työ mikä on johtuu varman. Ainahan voit hankkia amaattikoulusta siivouspalvelualan tutkinnon? Sitten on koulutus jos kaupunki alkaa säästämään ja laitetaan laitoshuoltajat pois.
Ihanaa ap, kiva kuulla välillä positiivisia työelämäjuttuja.
Olen myös siivonnut sairaalaa ja hotelleja, ja tykännyt työstäni. Ja ihan sama juttu, sukulaiset ja vanhemmat ovat tuominneet ikuiseksi häviäjäksi. Se harmittaa, mutta jokapäiväinen hyvä mieli omassa työssä auttaa eteenpäin.
Kaikkea hyvää sinulee ap! Pidä lippu korkealla!
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:07"]
Mä kuulun siihen porukkaan, joka pelkää sun joskus katuvan tuohon hommaan "jämähtämistä". Sä voit olla nyt tyytyväinen palkkaasi, mutta et ehkä 10 vuoden päästä kun sun kaverit saavat kaksi tai kolme kertaa parempaa palkkaa. Paljonko sun palkka on muuten nyt?
Mutta ei sun ole mikään pakko yliopistoon mennä. Jos kerran tykkäät työpaikastasi ja työstäsi, niin miksi et kouluttaudu siinä eteenpäin? Siivousalalla tarvitaan varmasti osaavia ja innostuneita esimiehiä yms. joten säkin voisit hyvin kouluttautua urallasi eteenpäin. Työnantajakin varmasti tykkäisi jos saisi pitää sut talossa ja käyttää sun innostusta ja osaamista myös muualla kuin lattioiden kuuraamisessa. Tämä siis siinä tapauksessa, että pystyt ja haluat kehittää itseäsi.
[/quote]
Oletko koskaan tehnyt esimiestöitä siivousalalla? Se on melkoista koiranhommaa eikä palkka vastaa mitenkään kuormittavuutta. Jos sijaisia ei ole, juokset itse läpi tarvittavat kohteet ja ylitöiden maksamisesta saa useassa paikassa tapella. Siinä menettää juuri sen vapauden ja "vastuuttomuuden" josta ap ilmeisesti pitää. Päälle saa vain lisää vaatimuksia.
[/quote]
Totta. Se on paljon stressaavampaa. Meidän esimies yleensä on yksin omissa oloissaan ja monesti tosi väsyneen ja rasittuneen oloinen. Muut esimiehet ovat usein burnoutin tms. takia sairaslomalla. Paljon mieluummin olen vain "maan matonen" kuin loppuunpalamisen partaalla..
ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:53"]
Et pilaa.
Mutta ainahan voit opiskella vaikka välinehuoltajaksi?
Välinehuoltaja huolehtii sairaanhoidossa käytettävien välineiden ja laitteiden pesusta, desinfioinnista, käyttövalmiudesta sekä pakkauksesta. Hän voi työskennellä mm. sairaaloiden ja terveyskeskusten välinehuoltokeskuksissa, leikkaussaleissa, laboratorioissa ja yksityisillä lääkäriasemilla. Työ vaatii järjestelykykyä sekä erityistä huolellisuutta ja pikkutarkkuutta.
[/quote]
Hyvä idea! Olen joskus ajatellut tuota, siinä hyvä vaihtoehto/
ap
[/quote]
Mulle tuli kanssa mieleen tuo välinehuolto. Itse työskentelen yksityisellä lääkäriasemalla ja meillä on leikkausosastolla oma laitosapulainen (luulisin, että on sillä nimikkeellä). Hän huolehtii sen osaston siivouksista (ylläpitosiivous, leikkausten välit, kausittain ikkunat yms. harvemmin tehtävät hommat), koko talon välinehuollon, pesula-asiat, vaatetilaukset, potilasruuat. On aika monipuolista työtä, varmaakin muissakin pienissä paikoissa on. Ja kuitenkin melko siistiä sisätyötä, vrt. hoitotyö vanhainkodissa.
Itse näen koko työikäisten kirjon omassa työssäni. Ihmiset ovat pääsääntöisesti tyytymättömiä työhönsä. Paljon on ihmisiä, jotka tekevät ihan jotain muuta mihin ovat kouluttautuneet. Mielestäni on kuitenkin hyvä, että on jokin tutkinto turvana kuten sinulla. Ammatti ei loppujen lopuksi kauheasti kerro ihmisestä, mulkvisteja löytyy joka ammattikunnasta.
Minulle sairaalan laitoshuoltajat ovat tärkeitä ihmisiä. Joudun olemaan usein sairaalassa ja arvostan puhtautta sekä ystävällisiä ihmisiä. Laitoshuoltajat eivät ole vielä koskaan olleet minulle (potilaalle) ilkeitä. T. Kroonikko vastoin tahtoaan
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:17"]
Ihanaa ap, kiva kuulla välillä positiivisia työelämäjuttuja.
Olen myös siivonnut sairaalaa ja hotelleja, ja tykännyt työstäni. Ja ihan sama juttu, sukulaiset ja vanhemmat ovat tuominneet ikuiseksi häviäjäksi. Se harmittaa, mutta jokapäiväinen hyvä mieli omassa työssä auttaa eteenpäin.
Kaikkea hyvää sinulee ap! Pidä lippu korkealla!
[/quote]
Samoin sinulle! :)
ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:35"]
Minulle sairaalan laitoshuoltajat ovat tärkeitä ihmisiä. Joudun olemaan usein sairaalassa ja arvostan puhtautta sekä ystävällisiä ihmisiä. Laitoshuoltajat eivät ole vielä koskaan olleet minulle (potilaalle) ilkeitä. T. Kroonikko vastoin tahtoaan
[/quote]
Kiva saada tällaista palautetta! Kaikkea hyvää sinulle :)
ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:03"]
Ihana kuulla että pidät työstäsi. Itsekin pidin vielä silloin kun ei ollut lapsia. Nyt vaan lapsiperheen äitinä usein kadun, etten lukenut itselleni parempipalkkaista ammattia. Olis ihana tarjota lapsille enemmän kaikkea, matalapalkka-alalla se on vaikeaa. Ei ole esim. varaa kuin yhteen autoon ym. ja lapsiperheen elämä olis huomattavasti helpompaa "rikkaampana". Ennen lapsia mua ei pieni palkka haitannut, koska mulla oli kuitenkin varaa kaikkeen mihin halusin, jopa matkusteluun, sillä äkkilähdöt oli tosi halpoja. Perheelliselle nekin on liian kalliita.
Voi tietysti olla, ettei sua tule haittaamaan pieni palkka ikinä. Itse olen suorastaan katkera siitä ettei rahaa ole tämän enempää, mutta toisaalta puhun vain omasta puolestani. Kyllähän sekin on tosi tärkeää, että viihtyy töissä.
[/quote]
Tuo mietityttää välillä. Yksinhuoltajana voisi olla vaikeaa useamman lapsen kanssa. Asun poikaystäväni kanssa ja meille riittää hyvin rahaa sukanvarteen ja shoppailuun, mutta isoa lapsilaumaa ei hankita juuri siksi ettei olla kovin rikkaita. Ehkä yksi tai kaksi korkeintaan. Välillä kuuntelen lääkäreiden keskustelua, miten he käyvät paratiisisaarilla lomalla tai Jenkeissä ja tunnen pienen kateuden piston.Kuitenkin heidän elämänsä on niin paljon stressaavampaa että he ovat kyllä ansainneet jokaisen ylimääräisen pennosen. Onneksi mekin voidaan elää ihan normaalia elämää ja käydä vaikka kaukomatkoilla, mutta ei niin usein:)
ap
Jokainen tehköön itse omaa elämäänsä ja uraansa koskevat ratkaisut.
Et pilaa.
Välinehuoltaja huolehtii sairaanhoidossa käytettävien välineiden ja laitteiden pesusta, desinfioinnista, käyttövalmiudesta sekä pakkauksesta. Hän voi työskennellä mm. sairaaloiden ja terveyskeskusten välinehuoltokeskuksissa, leikkaussaleissa, laboratorioissa ja yksityisillä lääkäriasemilla. Työ vaatii järjestelykykyä sekä erityistä huolellisuutta ja pikkutarkkuutta.
[/quote]
ap
[/quote]
Miten välinehuoltaja on parempi ammatti kuin laitoshuoltaja?? Molemmat ammatitutkintoja ja yhtä lyhyet koulutukset. Veikkaan että palkka ihan sama. Välinehuoltajille vain paljon vähemmän työpaikkoja.
Terveisin välinehuoltaja, joka aikoo seuraavaksi kouluttautua laitoshuoltajaksi.
Sinullahan on jo koulutus ja ammatti jolla elätät itsesi! Nykyään korkeakaan koulutus ei takaa edes vakituista työpaikkaa, puhumattakaan hyväpalkkaisesta ja nousujohteisesta urasta jonka perään tässäkin ketjussa raakutaan. Puhumattakaan siitä mikä stressi ja kilpailu työelämässä vallitsee näistä muka paremmista paikoista. Tosiasiassa on jo loistava saavutus, että on se vakituinen, turvallinen työ jossa vieläpä viihdyt ja saat kohtuullisen palkan. Eläminen on kallista lähinnä pk-seudulla, muualla pärjää vielä normaalilla palkalla. Tulevaisuuden menoihin voi varautua kouluttautumisen lisäksi myös säästämällä, varsinkin kun on se vakityö josta saa säännöllisen ja ennakoitavan palkan. Kaikkien ei tarvitse haluta kuluttaa kuin viimeistä päivää ja olla valmiita raatamaan ison palkan vastapainoksi. On olemassa parempiakin elämänarvoja. Kuulostaa että sinulla on. Jalat maassa ja järki kädessä elämästä selviää hyvin vaikka jättäisi työelämässä kiipimisen muille.
Muodollisen kouluttautumisen sijasta kannustaisin sinua kehittävien harrastusten pariin. Lue, tutustu taiteeseen, käy kansanopistossa, sitä rataa. Yliopistossakin moni oppii vain ammatin, ei sivistystä. Silti sivistyksestä ja henkisestä pääomasta on kuitenkin aina iloa, kävi työelämässä miten vain.
Minäkin arvostan laitoshuoltajia paljon. Teette tärkeää työtä.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:20"] Kannattaa ainakin hakea opiskelupaikka jostakin yliopistosta, todennäköisesti muutamassa vuodessa alkaa kyllästyttämään kuuraaminen. Ethän pysty edes ostamaan mm. asuntoa tuloillasi tai ylläpitämään uutta autoa. Kaverisi elävät vielä nuorten elämää mutta viiden vuoden kuluttua he ovat kaikki työ- ja perhe-elämän lumoissa ja kuilu sinun ja heidän välillä oikein räjähtää ammottamaan auki. [/quote] Kyllä suurimmalla osalla kollegoistani itse asiassa on omistusasunto ja ihan hyvillä autoilla he ajavat. En asu Helsingissä, siellä voi ollakin tuollaisia vaikeuksia mutta minun palkkani riittää ihan hyvin! Sitäpaitsi akateeminen tutkinto ei todellakaan takaa mitään näinä päivinä, meillä on muutama akateeminen kans siivoojana, kun ei oman alan hommia ole. Onko todella näin, että meitä pidetään jonakin säälittävinä alemman tason kansalaisina vai onko täällä av:llä vain näin todellisuudesta vieraantunutta porukkaa? ap [/quote] Ne autot ja omistus asunnot ovat hyvätuloisten miesten maksamia tai ostettu perintö rahoilla. Siivoojana palkalla saat tyytyä kunnan vuokra asuntoon ja linja-autoon. Hanki itsellesi parempi tuloon em ammatti sillä ikuinen rahattomuus rupeaa näkee tänään kolmekymppisenä kun näet kavereidesi ostavan omakotitaloja ja matkustelevan.
[/quote]
Sinulla on pahoja ongelmia..
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:20"] Kannattaa ainakin hakea opiskelupaikka jostakin yliopistosta, todennäköisesti muutamassa vuodessa alkaa kyllästyttämään kuuraaminen. Ethän pysty edes ostamaan mm. asuntoa tuloillasi tai ylläpitämään uutta autoa. Kaverisi elävät vielä nuorten elämää mutta viiden vuoden kuluttua he ovat kaikki työ- ja perhe-elämän lumoissa ja kuilu sinun ja heidän välillä oikein räjähtää ammottamaan auki. [/quote] Kyllä suurimmalla osalla kollegoistani itse asiassa on omistusasunto ja ihan hyvillä autoilla he ajavat. En asu Helsingissä, siellä voi ollakin tuollaisia vaikeuksia mutta minun palkkani riittää ihan hyvin! Sitäpaitsi akateeminen tutkinto ei todellakaan takaa mitään näinä päivinä, meillä on muutama akateeminen kans siivoojana, kun ei oman alan hommia ole. Onko todella näin, että meitä pidetään jonakin säälittävinä alemman tason kansalaisina vai onko täällä av:llä vain näin todellisuudesta vieraantunutta porukkaa? ap [/quote] Ne autot ja omistus asunnot ovat hyvätuloisten miesten maksamia tai ostettu perintö rahoilla. Siivoojana palkalla saat tyytyä kunnan vuokra asuntoon ja linja-autoon. Hanki itsellesi parempi tuloon em ammatti sillä ikuinen rahattomuus rupeaa näkee tänään kolmekymppisenä kun näet kavereidesi ostavan omakotitaloja ja matkustelevan.
[/quote]
Ootko tullut ajatelleeksi, että jotkut voivat elää ihan tyytyväistä ja hyvää elämää vuokra-asunnossa ja bussilla kulkien? :) Ei kaikki kaipaa 200 neliön omakotitaloa ja upouutta autoa...
Et pilaa elämääsi. Menet sitten siinä vaiheessa opiskelemaan lisää, jos nykyinen työsi alkaa tympiä. Yliopistoon ei ole yläikärajaa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:16"]
Et pilaa.
[/quote]
ap
[/quote]
Miten välinehuoltaja on parempi ammatti kuin laitoshuoltaja?? Molemmat ammatitutkintoja ja yhtä lyhyet koulutukset. Veikkaan että palkka ihan sama. Välinehuoltajille vain paljon vähemmän työpaikkoja.
Terveisin välinehuoltaja, joka aikoo seuraavaksi kouluttautua laitoshuoltajaksi.
[/quote]
Ei välttämättä ole parempi, mutta tulevaisuuden kannalta on aina plussaa jos on useampi tutkinto yhden sijaan. Itse näen ne toisiaan täydentävinä tutkintoina ja voisinkin joskus vaikka iltakoulutuksena lukea välinehuoltajaksi :)
ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:27"]
Sinullahan on jo koulutus ja ammatti jolla elätät itsesi! Nykyään korkeakaan koulutus ei takaa edes vakituista työpaikkaa, puhumattakaan hyväpalkkaisesta ja nousujohteisesta urasta jonka perään tässäkin ketjussa raakutaan. Puhumattakaan siitä mikä stressi ja kilpailu työelämässä vallitsee näistä muka paremmista paikoista. Tosiasiassa on jo loistava saavutus, että on se vakituinen, turvallinen työ jossa vieläpä viihdyt ja saat kohtuullisen palkan. Eläminen on kallista lähinnä pk-seudulla, muualla pärjää vielä normaalilla palkalla. Tulevaisuuden menoihin voi varautua kouluttautumisen lisäksi myös säästämällä, varsinkin kun on se vakityö josta saa säännöllisen ja ennakoitavan palkan. Kaikkien ei tarvitse haluta kuluttaa kuin viimeistä päivää ja olla valmiita raatamaan ison palkan vastapainoksi. On olemassa parempiakin elämänarvoja. Kuulostaa että sinulla on. Jalat maassa ja järki kädessä elämästä selviää hyvin vaikka jättäisi työelämässä kiipimisen muille.
Muodollisen kouluttautumisen sijasta kannustaisin sinua kehittävien harrastusten pariin. Lue, tutustu taiteeseen, käy kansanopistossa, sitä rataa. Yliopistossakin moni oppii vain ammatin, ei sivistystä. Silti sivistyksestä ja henkisestä pääomasta on kuitenkin aina iloa, kävi työelämässä miten vain.
Minäkin arvostan laitoshuoltajia paljon. Teette tärkeää työtä.
[/quote]
Ihana viesti! Tällaisia lukiessa tulee hyvä mieli!
ap
Onni on työ jossa viihtyy ja jonka osaa. Mielestäni tilanteesi kuulostaa ihanteelliselta. Sinulla on jo tuo koulutuskin tuohon työhön ja mahdollisuus vielä laajentaa välinehuoltoon tms mistä voisit pitää myös, vakaat olotkin.
Nykyajassa on joku kumma vitsaus että jos ei muuten niin pyrkimisen vuoksi pitää aina olla pyrkimässä jonnekin. Ihmeellistä sinänsä kun elämänmeno on jo muutenkin ylipäänsä aika stressaavaa. En usko että se tekee ihmisiä onnelliseksi.
Itse olen luonteeltani jatkuvasti kehityshaluinen, kunnianhimoinen, sydäntä lähellä on kovasti kilpaillut alat ja en viihdy kauaa paikoillani. Kuitenkin jopa minä noilla ominaisuuksilla olen ymmärtänyt että hyvää ei kannata huviksi ja yleisen mielipiteen vuoksi vaihtaa pois.
Tällä hetkellä esimerkiksi teen työtä joka ei periaatteessa vaadi paljon mitään mutta on kuitenkin alalla jolta minulla on paljon kokemusta ja siksi olen hyvä työssäni, en vain suoriudu siitä. On myös rentouttavaa että on varmuus omaan tekemiseen. Sen lisäksi työkaverit ovat mukavia, työympäristöni on minua miellyttävä ja tulostavoitteista ja kiireestä stressaavat muut, palkkakin on kohtuullinen. Seuraavaksi jos jotain tavoittelen teen sen siksi että haluan ja taloudellisista syistä jatkoa ajatellen tarvitsee. En siksi että jonkun mielestä työni saattaa olla nolo, niin paljon hyviä puolia kun on tuossa 'nolossalin' työssä.
Kiinnostaa toki vaikka mitkä akateemiset asiat jne muutta ei siksi että joku haluaa.
Et todellakaan pilaa. Sinua ja kaltaisiasi tarvitaan mm. sairaaloissa.
Olin syöpähoitojen vuoksi sairaalassa yli kuukauden. Ilahduin, kun ystävälliset ja huomaavaiset henkilökunnan edustajat tulivat auttamaan minua ja juttelemaan kanssani ollessani infektioriskin vuoksi eristyshuoneessa.
Akateemisuus on joillekin ihmisille henki ja elämä, mahdollisesti heidän taustansa vuoksi. Kaikkien alojen työntekijöitä kuitenkin tarvitaan. Jos tekijä on hyväntuulinen, mukava ja valmis auttamaan muita, hän on paras mahdollinen vaihtoehto.
Jos sinusta tuntuu myöhemmin, että haluat tehdä jotain muuta tai jatkaa opintojasi, niin kyse on sinun ratkaisustasi. Ei kenenkään toisen.
[/quote]
Kiitos huolenpidosta, mutta kun haluan kuurata niitä potilaspaikkoja, jakaa ruokaa, jutella potilaiden kanssa, sitä perusduunia. Mutta ajattelin että jos vanhempana en enää jaksa siivota, voisin kouluttautua esimieheksi. Saan bruttona palkkaa noin 1900 euroa, mikä on ihan hyvä palkka näin "helposta" hommasta :)
ap