Sokerikoukusta eroon pääseminen hedelmillä
Sokerikoukusta pääsemisestä keskusteltiin ennen sulkemista ja nyt ketju on kadonnut. Miksiköhän ihmeessä :D. Jos jotkut sen poistatti niin kertokaa miksi. Joka tapauksessa joku kirjoitti sokerikoukun lopettamisesta hedelmillä ja jonkun toisen mielestä se on tyhmä tehdä sokerin avulla. No minä lopetin sokerikoukun nimenomaan hedelmillä enkä ehtinyt kertoa miksi mielestäni hedelmät on parempi kuin cold turkey -sokerilakko tai hitaasti vähentäminen, joista edellistä yritin lukuisia kertoja hyvällä menestyksellä - kunnes alta aikayksikön repsahdin taas. Pikkuhiljaa lopettamisesta taas ei tullut ikinä mitään. Hedelmillä lopettaessa on se hyvä puoli, että ihminen rupeaa himoitsemaan sitä mitä syö. Kun rupeaa himoitsemaan hedelmiä ja tulee taas se kohta jossa repsahdus tekee tuloaan (mulla tyypillisesti kausina kun on paljon sosiaalista elämää ja "pakko" syödä sokeria), niin silloin edelleen himoitsee hedelmiä ja on helppo olla lähtemättä sokeriralliin uudelleen. Koska aidosti kiinnostaa edemmän hedelmät eikä niitä tule mätettyä liian suuria määriä. Toimi mulla, enkä väitä että toimii kaikilla. Kannattaa kokeilla jos sokerilakko ei ole johtanut pysyviin lopputuloksiin.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmien demonisointi on ihan käsittämätöntä ja kertoo miten vinksahtanutta nykyaikainen syömisajattelu on; ne jotka syövät vain kanaa ja proteiinirahkaa vs.hillittömät herkuttelijat.
Omenassa, appelsiinissa ei paljon ole kaloreita, mutta muuta terveellistä on. Vesimeloni on kevyttä ja ihanaa. Rypäleet sopivat laihduttajalle.
Hear, hear! Näille banaani on myrkkyä, josta saa diabeteksen, mutta jokaisen pitäisi syödä purkkitolkulla rahkaa tai lihakset lähtee. Jotkut väittää, että hiilareita syömällä lihoo suurin piirtein automaattisesti, vaikka tästä ei ole mitään todisteita. Missä on terve järki?
Monesta on tullut sellainen oman elämänsä ravintoterapeutti luettuaan muutaman tutkimuksen ja katseltuaan tarpeeksi jotain ravintotubettajia. Söisivät itse miten syövät, mutta ei tarvitse leimata hulluksi/tyhmäksi jokaista, joka on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerikoukusta irti päästäkseen ei todellakaan kannata alkaa hedelmiä syömään. Sokerinhimo ei poistu sokeria syömällä, se vain siirtyy.
Mitä typerehdit,ei niissä sokeria ole,se on hedelmäsokeria.
Appelsiini Ravintoaineen määrä ja osuus viitteellisestä päiväsaannista100 g annos sisältää
Energiaa 191 kJ (46 kcal) 2,3 %
Sokeria 8,9 g 10 %
Rasvaa 0,1 g0 %
Tyydyt. rasvaa <0,1 g0 %
Suolaa 4,1 mg 0 %
Suklaa 100gr
Ravintoaineen määrä ja osuus viitteellisestä päiväsaannista100 g annos sisältää
Energiaa 2 253 kJ (538 kcal) 26,8 %
Sokeria 49,8 g 55 %
Rasvaa 33 g 47 %
Tyydyt. rasvaa 17 g 85 %
Suolaa 298,1 mg 5 %
ihan voit fineli sivuilla vertailla samalla lailla!
Hedelmäsokeri on sokeri.
Ja haitallisempaa kuin muu sokeri.
Kyllä jos otetaan purkista. Ei jos on kyytipoikana hedelmän kuitu ja vitamiinit jne.
Hehheh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä ja marjoissa on eroja sokeripitoisuuden suhteen ja myös kypsyysaste vaikuttaa. Sokerikoukkuiset tietenkin rakastavat juuri niitä ylikypsiä mangoja, kun itselle maistuu vihreähkö banaani.
Hedelmillä on pitkän aikavälin terveyshyötyjä toisin kuin ketokarppauksella. Jos yhtään on tutustut tieteellisiin tutkimuksiin muuten kuin jonkun tubettajan cherry pickingin kautta, tajuaa että ketoilu on loppuelämän strategiana erittäin typerä. Viimeksi vastaan tulleena käytännön esimerkkinä ketokarppaavien miesten testot.
Olen itse myös sitä mieltä, että ongelmana on enemmänkin tottuminen liialliseen makeuteen kuin varsinainen addiktio.
Minä taas olen eri mieltä, se on nimenomaan addiktio. Onneksi kutenkin addiktio joka on suht helppo murtaa kun muutaman päivän pystyy vastustamaan "pakkoa" syödä sokeria. Kolmantena päivänä jo alkaa helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä pitää syödä kohtuudella. Korkeintaan 4-5 annosta (annos vajaa kourallinen) päivässä. Hedelmissä on runsaasti sokeria ja ne nostaa verensokeria siinä missä muukin sokeri. Täysjyvä, vähärasvainen proteiinin lähde, pehmeät rasvat ja runsaat vihannekset ovat ravitsemuksen perusta. Sellainen ruokavalio myös vähentää ruoan himoa ja pitää kalorien saannin maltillisena. Verensokeri pysyy tasaisena ja kroppa kestää myös satunnaista herkuttelua.
Kuka on ketjussa promonnut sitä ideaa että hedelmiä pitää syödä holvaamalla ja ne on joku ruokavalion perusta? Ei kukaan. Minä sain sokerinhimon poistettua hedelmillä ja syön yleensä yksi tai kaksi annosta päivässä, satunnaisesti enemmän. Sen lisäksi marjoja ja vihanneksia jne.
Ap:n ongelma ei ole satunnainen karkin syönti, josta hän pyrkisi irti syömällä appelsiinin perjantaisin karkin sijaan. Ongelma nimenomaan on tolkuton sokerin syönti, joka korvattaisiin tolkuttomalla hedelmien syönnillä, joissa myös sokeria paljon, mutta vain vähemmän. Tämä keskustelu olisi täysin turha, jos kyse olisi kohtuullisista annoksista. Pieni pussi karkkia viikossa on myös kohtuullista, eikä vaadi mitään sokerikoukun katkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerikoukusta irti päästäkseen ei todellakaan kannata alkaa hedelmiä syömään. Sokerinhimo ei poistu sokeria syömällä, se vain siirtyy.
Appelsiini Ravintoaineen määrä ja osuus viitteellisestä päiväsaannista100 g annos sisältää
Sokeria 8,9 g 10 %
Rasvaa 0,1 g0 %
Tyydyt. rasvaa <0,1 g0 %
Suolaa 4,1 mg 0 %
Suklaa 100gr
Sokeria 49,8 g 55 %
Rasvaa 33 g 47 %
Tyydyt. rasvaa 17 g 85 %
Suolaa 298,1 mg 5 %
Hedelmäsokeri on sokeri.
Aiheuttaa rasvamaksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeria 8,9 g 10 %
Rasvaa 0,1 g0 %
Tyydyt. rasvaa <0,1 g0 %
Suolaa 4,1 mg 0 %
Suklaa 100gr
Sokeria 49,8 g 55 %
Rasvaa 33 g 47 %
Tyydyt. rasvaa 17 g 85 %
Suolaa 298,1 mg 5 %
Hedelmäsokeri on sokeri.
Kyllä jos otetaan purkista. Ei jos on kyytipoikana hedelmän kuitu ja vitamiinit jne.
Hehheh
Ruoka-alkemia on vain yksi taikauskon muoto. ”Luonnollisen” ja ”lisätyn” maaginen hyvä-paha -asetelma.
Sovitaanko niin että jokainen saa syödä mitä tahtoo!
Toiset väittävät että pitää syödä hiilareita ja toiset että ne ovat haitallisia.
Nyt jo aletaan täällä viinastakin jo puhumaan.
Kiitos olen puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä pitää syödä kohtuudella. Korkeintaan 4-5 annosta (annos vajaa kourallinen) päivässä. Hedelmissä on runsaasti sokeria ja ne nostaa verensokeria siinä missä muukin sokeri. Täysjyvä, vähärasvainen proteiinin lähde, pehmeät rasvat ja runsaat vihannekset ovat ravitsemuksen perusta. Sellainen ruokavalio myös vähentää ruoan himoa ja pitää kalorien saannin maltillisena. Verensokeri pysyy tasaisena ja kroppa kestää myös satunnaista herkuttelua.
Olen eri, mutta syön max yhden hedelmän päivässä, esim. omena ja pieni kourallisen pähkinöitä tasapainottamaan sitä. Siinä on päivän herkuttelut. Enkä syö hedelmiä edes joka päivä. Olen niin tyytyväinen, kun pääsin lisätystä sokerista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Toiset väittävät että pitää syödä hiilareita ja toiset että ne ovat haitallisia.
Kiitos olen puhunut.
Tietysti saa syödä mitä haluaa. Avaaja nyt vaan kysyi neuvoja riippuvuudesta irtaantumiseen joten neuvoja on koetettu antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä ja marjoissa on eroja sokeripitoisuuden suhteen ja myös kypsyysaste vaikuttaa. Sokerikoukkuiset tietenkin rakastavat juuri niitä ylikypsiä mangoja, kun itselle maistuu vihreähkö banaani.
Hedelmillä on pitkän aikavälin terveyshyötyjä toisin kuin ketokarppauksella. Jos yhtään on tutustut tieteellisiin tutkimuksiin muuten kuin jonkun tubettajan cherry pickingin kautta, tajuaa että ketoilu on loppuelämän strategiana erittäin typerä. Viimeksi vastaan tulleena käytännön esimerkkinä ketokarppaavien miesten testot.
Olen itse myös sitä mieltä, että ongelmana on enemmänkin tottuminen liialliseen makeuteen kuin varsinainen addiktio.
Minä taas olen eri mieltä, se on nimenomaan addiktio. Onneksi kutenkin addiktio joka on suht helppo murtaa kun muutaman päivän pystyy vastustamaan "pakkoa" syödä sokeria. Kolmantena päivänä jo alkaa helpottaa.
Vimeisenä itse ajattelen, että joku raparperi, punaherukka tai ei-kypsä banaani tyydyttäisi mystistä "makeanhimoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on ketjussa promonnut sitä ideaa että hedelmiä pitää syödä holvaamalla ja ne on joku ruokavalion perusta? Ei kukaan. Minä sain sokerinhimon poistettua hedelmillä ja syön yleensä yksi tai kaksi annosta päivässä, satunnaisesti enemmän. Sen lisäksi marjoja ja vihanneksia jne.
Ap:n ongelma ei ole satunnainen karkin syönti, josta hän pyrkisi irti syömällä appelsiinin perjantaisin karkin sijaan. Ongelma nimenomaan on tolkuton sokerin syönti, joka korvattaisiin tolkuttomalla hedelmien syönnillä, joissa myös sokeria paljon, mutta vain vähemmän. Tämä keskustelu olisi täysin turha, jos kyse olisi kohtuullisista annoksista. Pieni pussi karkkia viikossa on myös kohtuullista, eikä vaadi mitään sokerikoukun katkaisua.
Olen ap ja nimenomaan minulla oli ongelmana päivittäinen sokerin syönti joka meni usein tolkuttomuuksiin ja joka oli jatkuvan ketutuksen ja mieliharmin aihe. Ja ottamalla hedelmät sokerin tilalle, aluksi suurempina määrinä, sain katkaistua sokerikoukun ja muutamien viikkojen jälkeen myös hedelmien syönti laski järkevälle tasolle, eli max muutama päivässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos olen puhunut.
Tietysti saa syödä mitä haluaa. Avaaja nyt vaan kysyi neuvoja riippuvuudesta irtaantumiseen joten neuvoja on koetettu antaa.
Ei kysynyt neuvoja vaan kertoi mikä hänellä on toiminut. Tähän sitten rasvanryystäjät kiirehtivät kiljumaan ettei ole voinut toimia, vain keto toimii!
Minä olen päässyt sokerikoulusta parhaiten syömällä mm. porkkanoita ja muita kasviksia, joissa on samoja vitamiineja kuin makeissa hedelmissä, mutta vähemmän sokereita.
Myös vitamiinitablettien syöminen on helpottanut sokerinhimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeria 8,9 g 10 %
Rasvaa 0,1 g0 %
Tyydyt. rasvaa <0,1 g0 %
Suolaa 4,1 mg 0 %
Suklaa 100gr
Sokeria 49,8 g 55 %
Rasvaa 33 g 47 %
Tyydyt. rasvaa 17 g 85 %
Suolaa 298,1 mg 5 %
Hedelmäsokeri on sokeri.
Hehheh
Itse asiassa marjat ja hedelmät toimii paradoksaalisesti siten, että jos niitä syödään jonkun verensokeripiikin aiheuttavan kanssa kuten vaikka leipä, niin verensokeripiikki laskee, vaikka esim marjat tuo periaatteessa yhtälöön lisää sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeria 8,9 g 10 %
Rasvaa 0,1 g0 %
Tyydyt. rasvaa <0,1 g0 %
Suolaa 4,1 mg 0 %
Suklaa 100gr
Sokeria 49,8 g 55 %
Rasvaa 33 g 47 %
Tyydyt. rasvaa 17 g 85 %
Suolaa 298,1 mg 5 %
Hedelmäsokeri on sokeri.
Hehheh
Itse asiassa marjat ja hedelmät toimii paradoksaalisesti siten, että jos niitä syödään jonkun verensokeripiikin aiheuttavan kanssa kuten vaikka leipä, niin verensokeripiikki laskee, vaikka esim marjat tuo periaatteessa yhtälöön lisää sokeria.
Tästä aiheesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos olen puhunut.
Ei kysynyt neuvoja vaan kertoi mikä hänellä on toiminut. Tähän sitten rasvanryystäjät kiirehtivät kiljumaan ettei ole voinut toimia, vain keto toimii!
No joku kysyi tai nosti aiheen esiin. ihan sama. Mutta psykoottinen käsityksesi "rasvanryystäjistä kiljumassa" on kyllä erikoinen. Tässä on oltu joidenkin taholta sitä mieltä että sokeriaddiktion lopettamiseen paras keino on lopettaa sokerin syönti. Yksi ainut ihan asiallinen ja neutraali kommentti suositteli ketokarppausta sen menetelmäksi. Hysteriasi ketoilijoita kohtaan on huolestuttavaa. Käythän jo terapiassa?
Selvyyden vuoksi: jos kehotan lopettamaan sokerin syömisen kokonaan, se ei tee minusta kiljuvaa rasvanryystäjää. En ryystä rasvaa enkä edes ehdota mitään karppausta, jos ei sellainen hyvältä tunnu. Kiljunutkaan en ole. Mutta satun vaan tietämään kuinka addiktiot lopetetaan. Sokeria ei tarvitse ruokavalioon lisätä missään muodossa. Ei makeisien eikä hedelmien. Ei ainakaan, jos sokeririippuvuus on ongelma. Khtuukäyttö on aina kohtuullista eikä siis addiktio tai ongelma ja silloin ruokavalio voi olla monipuolinen ja oman maun mukainen hedelmillä tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeria 8,9 g 10 %
Rasvaa 0,1 g0 %
Tyydyt. rasvaa <0,1 g0 %
Suolaa 4,1 mg 0 %
Suklaa 100gr
Sokeria 49,8 g 55 %
Rasvaa 33 g 47 %
Tyydyt. rasvaa 17 g 85 %
Suolaa 298,1 mg 5 %
Hedelmäsokeri on sokeri.
Hehheh
Et ole tosissas!
Voisiko joku selittää, ihan asiallisesti, miksi kokojyvä on terveellistä vaikka emme ole evoluutiossa siihen tottuneet? Miksi keto ei ole terveellistä vaikka esivanhempamme olivat usein ketoosissa? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, ihan asiallisesti, miksi kokojyvä on terveellistä vaikka emme ole evoluutiossa siihen tottuneet? Miksi keto ei ole terveellistä vaikka esivanhempamme olivat usein ketoosissa? En ymmärrä.
Tilastoharhaa pitkälti. Jos peruna ja läskisoosi korvataan perunalla ja täysjyväleivällä, jollain aikavälillä tietyt sairaudet vähenevät keskimäärin. Kunhan myös lopetetaan alkoholi ja tupakka sekä lisätään monipuolisesti tuoreita kasviksia ja kolesteroli- sekä verenpainelääkkeitä ja toki vitamiini- ja hivenainevalmisteet.