Luottotiedottomat!!!
Oletteko saaneet asuntoa helposti? Onko kysytty luottotietoja? Oletteko koskaan huijannut että "joo kyllä ne on kunnossa.." Ja vuokranantaja on ollut sitten tarkastamatta?
Itelleni kävi niin että olin kattomassa yhtä asuntoa ja vuokranantaja kysyi onko luottotiedot kunnossa. Ajattelin et tuskin alkaa tarkastaa. Sanoin vaan että joo on kunnossa. Sit hän sanoi että okei ei tässä mitään ootappa hetki niin tarkastan ne tästä koneelta.. Olin vaan et ai nyt vai??!?!?
oli kyllä noloa..
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:06"]
10:lle valheella on lyhyet jäljet.
Yleensä totuuden kertominen on fiksumpaa, sillä halutessaan vuokranantaja saa kyllä kiinni jos alkaa tutkia puhuuko vuokralainen totta vai ei.
Esim. vanhat osoitetiedot on suht helppo tarkistaa (jos ne eivät ole salaisia) samoin jos kaveri "Maija Meikäläisenä" takaa että hyvä vuokralainen on, vuokranantaja voi tiedustella missä asunto on ja selvitellä onko siellä oikeasti asuttu/kuka siellä omistaa asunnon jne.
Myös esim. verotiedot ovat täysin julkisia, voi katsoa sen "Maija Meikäläisen" tiedot ja äkkiä huomaa onko vuokratuloja vai ei.
Luottotietjakin voi ymmärtääkseni penkoa (se toki maksaa) jos haluaa nähdä sen että onko ihan oikesti kyseessä 3 vuotta vanha 100€ pikkulasku joka meni perintään kun oli reilaamassa kesän, vai onko ehkä vippiä ja lainaa ja luottoa tonnien edestä sinne tänne maksamatta...
[/quote]
Kauheeta et jollain on aikaa/kiinnostusta alkaa tonkimaan tollaisia asioita.
Kysymys ei varmaankaan ole siitä kiinnostaako penkoa asioita, vaan siitä että kaikki vuokranantajat haluavat HYVÄN vuokralaisen. Kuten näemme tässäkin ketjussa, niin osa huijaa (tai koittaa huijata) vuokranantajia keinoja kaihtamatta.
Miettikää että on ihmisiä jotka kirkkain silmin valehtelevat että juu on mulla luottotiedot kunnossa, kertovat olevansa muka raskaana, ja päälle vielä annetaan kaverin väärentämä suositus --> Joten onko ihme, jos vuokranantaja haluaa ENSIN tarkistaa onko tarina ns. totta vai ei, ennen kun vuokraa asuntonsa?
Nykyään usemmilla on netti käytössä, tuo "penkominen" on suht helppo tehdä muutamassa minuutissa, jo pelkkä Facebook haku voi paljastaa huijarin. Niin, ja jos joku ei tiennyt, niin työnantajat tekevät ihan samaa...
Minulla meni luottotiedot n. 5 vuotta sitten. Velkaa tuli 200000€, jotka ovat kasvaneet ulosotossa korkoa. Olen aina sanonut rehellisesti ja suoraan vuokraajalle veloistani, vaikka ei olisi kysynytkään. Aina olen asunnon saanut, jota olen hakenut. Takuuvuokraa olen maksanut 1kk ennakkoon. En sitten tiedä vaikuttaako velkaantumisen syy asiaan (yrityksen konkurssi).
Selvitän vuokraajalle tilanteeni, ennen kuin lähden edes kunnolla käymään asuntoa läpi ja kysyn suoraan, onko hän valmis vuokraamaan ja millä ehdoilla. Paljon helpompaa, niin minulla kuin vuokranantajallekkin. Yhtään vuokraa ei ole jäänyt maksamatta ja vuokranantaja on kehunut minua ja perhettäni pois muutettuamme.
Ei luottotiedottomuus estä asunnon saantia, vaan maksukykyisyytesi nykyisessä tilanteessasi sekä rehellisyytesi vuokranantajan mielestä.
Olen aina saanut asunnon vaikka merkintä on..olen ollut rehellinen ja kertonut rehellisesti syyt tietojen menetykseen ja muistanut mainita myös että ei ole johtunut vuokrien maksusta.olen myös ollut valmis maksamaan isompaa takuuvuokraa. Aina on asunto järjestynyt. Ap tsemppiä rehellisyys maan perii.
Nuorimies24
Mulla meni luottotiedot onneksi juuri sen jälkeen kun olin ottanut ison asuntolainan. Se ei vaikuttanut mitään. Eli maksan kaikki lainanlyhennykset ajallaan ja mitään ei ole kysytty. Velkaa on n. 30 000€ jota lyhennän 2000€ kuukaudessa. Eli melkein puolitoista vuotta menee, että olen saanut kaikki maksetuksi :( Onneksi on vakivirka ja hyvät tulot. Sitä se on kun yhtäkkiä ilman mitään varoitusta sairastuu maniaan ja laittaa kaikki rahat sileeksi... Siihen päälle kamala masennus enkä maksanut yhtään laskua neljään kuukauteen vaikka varaa olisi ollut. Nyt sopiva lääke ja olen ihan normaali oma itseni. Ihmettelen vaan, että mitä helvettiä mun elämässä tapahtui... No elämä yllättää ja onneksi en sairastunut syöpään tms.
Tsemppiä kaikille luottotiedottomille! Satsatkaa elämänhallinnan opetteluun, niin elämästä tulee paljon stressittömämpää.
läpi on menny kaikki. lihonutkin olen niin sopivasti tosta mahan kohdalta et kerran ku kävivät täällä niin ei kyselly mitään.
kokeilin aluks sitä että kerroin miten mulla on 20 000e velkaa ulosotossa, selitin tietysti että koko kaveriporukka pilas samaan aikaan ja sain käsityksen että ne ei siellä kauaa ole. siis silloin ku täytin 18, yks lasku jäi maksamatta, mulle sanottiin että pilaa nyt kunnolla kerta on menossa muutenki. mikäs sen parempaa ku täyttää 18 ni saa läjäpäin uusia vaatteita ja rahaa ja telkkaria jne. totuus vaan oli vähän toisenlainen, nyt velkajärjestelyä yms.
kolme vuokranantajaa käännytti ympäri velkojen ja eläinten takia.
asuin kavereitten kanssa kimppakämpässä ja siellä meiän takuuvuokra oli monta tonnia, itellä siinä n.1000e kiinni juuri näitä pikavippirahoja. määräaikainen vuokrasopimus loppu ja vuokranantaja koitti kusettaa meiltä takuuvuokran itellee. no, sillä se vieläkin on ja asia menossa oikeuteen. keksi ihan olemattomia juttuja, ja takuuvuokran jälkeenki oltais sille reilu 10 000e vielä velkaa. eipä siis paljon suosituksia. no, mutta onhan ne korot sitte ihan kivoja ku ne rahat saa takasin.
viime asunnosta saatiin häätö ja sekin ihan olemattomasta syystä (mm väittävät että meillä usein käynyt kaveri asui meillä, koira haukkui öisin yksin asunnossa jne). no, oikeaa perustetta ei häädölle ollut mutta eipä silti kiinnostanut sinne jäädä kun naapurit oli sellaisia. eipä siis suosituksia sieltäkään suunnasta.
nyt hyvä asunto alla mutta sitä perheenlisäystä toivomassa oikeesti joten sitten ku sellasen luoja meille suo, niin isompi asunto tottakai. silloin tuskin tarvii valehdella enään :)
mutta siis oikeesti, nykyään jokainen vuokrailmoitus on tälläinen 1.luottotiedot tarkistetaan ja ne tulee olla kunnossa 2.ei sallita lemmikkieläimiä ja 3. 2kk takuuvuokra. meillä ei ainekaan sellaiseen ole varaa työttöminä, sitten kyllä kun saadaan ne vanhat takuuvuokrarahat takaisin.
mutta eipä se luottotietojen puuttuminen ihmisestä pahempaa tee. vaikka niin moni nykyään luulee. aamen.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:27"]läpi on menny kaikki. lihonutkin olen niin sopivasti tosta mahan kohdalta et kerran ku kävivät täällä niin ei kyselly mitään.
kokeilin aluks sitä että kerroin miten mulla on 20 000e velkaa ulosotossa, selitin tietysti että koko kaveriporukka pilas samaan aikaan ja sain käsityksen että ne ei siellä kauaa ole. siis silloin ku täytin 18, yks lasku jäi maksamatta, mulle sanottiin että pilaa nyt kunnolla kerta on menossa muutenki. mikäs sen parempaa ku täyttää 18 ni saa läjäpäin uusia vaatteita ja rahaa ja telkkaria jne. totuus vaan oli vähän toisenlainen, nyt velkajärjestelyä yms.
kolme vuokranantajaa käännytti ympäri velkojen ja eläinten takia.
asuin kavereitten kanssa kimppakämpässä ja siellä meiän takuuvuokra oli monta tonnia, itellä siinä n.1000e kiinni juuri näitä pikavippirahoja. määräaikainen vuokrasopimus loppu ja vuokranantaja koitti kusettaa meiltä takuuvuokran itellee. no, sillä se vieläkin on ja asia menossa oikeuteen. keksi ihan olemattomia juttuja, ja takuuvuokran jälkeenki oltais sille reilu 10 000e vielä velkaa. eipä siis paljon suosituksia. no, mutta onhan ne korot sitte ihan kivoja ku ne rahat saa takasin.
viime asunnosta saatiin häätö ja sekin ihan olemattomasta syystä (mm väittävät että meillä usein käynyt kaveri asui meillä, koira haukkui öisin yksin asunnossa jne). no, oikeaa perustetta ei häädölle ollut mutta eipä silti kiinnostanut sinne jäädä kun naapurit oli sellaisia. eipä siis suosituksia sieltäkään suunnasta.
nyt hyvä asunto alla mutta sitä perheenlisäystä toivomassa oikeesti joten sitten ku sellasen luoja meille suo, niin isompi asunto tottakai. silloin tuskin tarvii valehdella enään :)
mutta siis oikeesti, nykyään jokainen vuokrailmoitus on tälläinen 1.luottotiedot tarkistetaan ja ne tulee olla kunnossa 2.ei sallita lemmikkieläimiä ja 3. 2kk takuuvuokra. meillä ei ainekaan sellaiseen ole varaa työttöminä, sitten kyllä kun saadaan ne vanhat takuuvuokrarahat takaisin.
mutta eipä se luottotietojen puuttuminen ihmisestä pahempaa tee. vaikka niin moni nykyään luulee. aamen.
[/quote]Vaikka olis rahallisesti varaa niihin lapsiin niin ÄO:n puolesta aika heikkoa on... Siinä pitäis olla joku raja.
Money talks. Kun lyö 2-3kk vuokratakuun vuokranantajan kouraan ja näyttää fiksulta niin kämppä irtoaa suhteellisen helposti.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:58"]
jollekkin olen kertonut että on pieni merkintä mikä maksettu. jollekkin olen sanonut että ei ole. olen vain huijannut esim olen raskaana ja edellisessä asunnossa tuli remontti tms. ei ole kukaan tarkistanu. ja olen 19v. jos vielä tulen uuden asunnon tarvitsemaan, kaverini voisi kirjoittaa suosituskirjeen esittäen edellistä vuokranantajaa. kaikki keinot on sallittu sodassa ja rakkaudessa. me ei saatu ees kaupungilta asuntoa ja ihan törkeetä nykyää et vaatidaa luottotiedot, ei lemmikkejä yms !!
[/quote]
Oon nauranut tälle jo 10 minuuttia :DDDD hahhahhaaaaa
kiinnostas kuulla onko menny läpi sun jutut? :DD