Mitä mielestäsi tarkoittaa 2.3 tuntia?
Ihmettelen vaan kun mulla on joskus jopa palkkalaskelmassa viisi ja puoli tuntia merkitty 5.3 h. (Ja palkka myös juuri "oikean verran väärin" eli tosiaan on laskettu palkka 5,3 tunnille eikä kahdelle ja puolelle tunnille.) Eihän tuo nyt oikein ole? Vai onko jossain yhteydessä normaalia merkitä tuolla tavalla?
Kommentit (43)
Mulla myös entinen työnantaja merkkasi tunnit noin. Mun mielestä ihan käsittämätön tapa (vaikkakin ehkä hieman looginen, jos lasketaan minuutit kellosta). Yritin opettaa desimaaleilla, ihan vain sen takia, että laskimella voi laskea suoraan oikean tuntimäärän. Ei pomo ymmärtänyt, miten 7,5+7,5=15 tuntia, vaikka ihan laskimella näytin :D Mä en ymmärrä vieläkään miten 7,3+7,3=15 :D
Onneksi uudessa työpaikassa käytettiin ihan peruskulumatematiikkaa, niin ei tarvinnut soveltaa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:10"]
2h 20min. Piste hämää kanssa... Pilkulla.
[/quote]
Siis millä logiikalla 20 minuuttia? Eikö se olisi joko 18 min (0,3 tuntia) tai 30 min (olettaen että tämä 0.3 yrittääkin ilmaista 30 minuuttia).
[/quote]
Jos se pyöristyy yhteen desimaaliin. 2h 20min on 2.33333333... ja yhdellä desimaalilla 2.3
60min/10=6min. Tunnissa 10 kpl 6 min yksikköä. 3x6min=18min. 5,3 = 5h 18min. Jos työaika on 5 h 30min, olisko työajasta vähennetty taukominuutit? 12 min taukoa. Aika vähän kylläkin saa huilia :D
Siis mistä se 18min tulee? Eikö kolmasosa tunnista ole 20min?
Onko kolmasosa 1:stä 0,3? Mietipä vähän...
Onko kolmasosa 1:stä 0,3? Mietipä vähän...
1/3= o.3333333333333... 60min/20min= 3/1 2/6=1/3
Minä luulen, että tässä on tapahtunut kirjaajan ja palkanlaskuohjelman välillä sekaannus. Työaikaa kirjannut henkilö on tarkoittanut 5 t 30 minuttia, mutta kirjoittanut 5.3. Palkanlaskentaohjelma on sitten käsittänyt luvun desimaalina.
Meillä töissä ainakin tuntikirjausjärjestelmään kirjattaessa puoli tuntia on 0.5. Ja nimenomaan pisteellä merkittynä.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 09:16"]
Minä luulen, että tässä on tapahtunut kirjaajan ja palkanlaskuohjelman välillä sekaannus. Työaikaa kirjannut henkilö on tarkoittanut 5 t 30 minuttia, mutta kirjoittanut 5.3. Palkanlaskentaohjelma on sitten käsittänyt luvun desimaalina.
Meillä töissä ainakin tuntikirjausjärjestelmään kirjattaessa puoli tuntia on 0.5. Ja nimenomaan pisteellä merkittynä.
[/quote]
Mulla ei mene nuo asiat sekaisin ja merkitsen tunnit kyllä aina selvästi, tuossa tapauksessa muistaakseni ihan 5 tuntia 30 minuuttia. (Sitä ei kirjattu mihinkään järjestelmään vaan ihan "tuntilapulle".)
Tuli mieleen, että yhden työpaikan leimauslaite muuten ilmoitti plussatunnit tyylillä 5.30 tarkoittaen nimenomaan 5 tuntia 30 minuuttia :O Eli joko tuo on jossain yhteydessä ihan normaali merkintätapa tai sitten se leimausohjelmakin on vähän tollo. Ihmettelin silloin aluksi, että miksi ihmeessä leimausohjelma merkitsee minulle vähemmän plussatunteja kuin olen tehnyt, mutta asiaa seurattuani huomasin, että se ohjelma tarkoittaakin tuolla 5.30 merkinnällä viittä ja puolta tuntia...
ap
Järjestelmä ehkä laskee ihan oikein vajaat tunnit, on se esitystapa sitten niin että 2.3 on 2h 18min tai 2h 30min. Jos järjestelmässä olisi sellainen virhe että se laskee vajaat tunnit väärin, niin virhehän olisi tilissä helposti useita tunteja palkkajakson aikana. Ilmeisesti palkan maksaja on maksanut väärin ja kyseessä on joko inhimillinen erehdys tai sitten varastaa työntekijöiltä omistajalle.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 06:04"]
60min/10=6min. Tunnissa 10 kpl 6 min yksikköä. 3x6min=18min. 5,3 = 5h 18min. Jos työaika on 5 h 30min, olisko työajasta vähennetty taukominuutit? 12 min taukoa. Aika vähän kylläkin saa huilia :D
[/quote]
Lakisääteistet tauot kuuluu työaikaan, jos ne on alle 30 minuuttia. Tietty jos siitä on miinusteltu ylimääräiset tupakkatauot pois...
Joo no mitään tällaista siinä kyllä ei voinut olla.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:47"]
Joo no mitään tällaista siinä kyllä ei voinut olla.
ap
[/quote]
Täh, ihan varmasti lainasin viestiä 41, mutta ei se lainaantunut.
ap
Tuo on kyllä hämmentävä merkkaustapa, ja taitaa tosiaan löytyä ihmisiä, jotka eivät tätä tajua. Uskallan myös arvella, että jotkut työnantajat käyttävät tätä muka vahingossa maksaakseen esim 0,3h 0,5h sijaan ja korjaavat sitten niille, jotka itse huomauttavat.
Itse lähetän palkanlaskijalle tuntilistoja, ja merkinnät ovat joko muotoa 5:30 tai 5h30. Ei siitä tule mitään, jos pitäisi 20min sijaan laittaa 0,33, tulisi pyöristyseroja. Excelissäkin ohjelma laskee automaattisesti että esim. 5:30 + 5:45 = 11:15 ja sitä varmaan käytetään paljon tuntikirjauksissa.
Suurin osa vastaajista tuntuu ajattelevan tuon pisteversionkin desimaalilukuna, mutta sitä se ei vissiinkään ole. Eli merkintänä 5.3 olisi oikein, vaikka sillä tarkoitettaisiinkin 5,5 tuntia?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:48"]
Suurin osa vastaajista tuntuu ajattelevan tuon pisteversionkin desimaalilukuna, mutta sitä se ei vissiinkään ole. Eli merkintänä 5.3 olisi oikein, vaikka sillä tarkoitettaisiinkin 5,5 tuntia?
[/quote]Niinkuin joku tuolla aiemmin kirjoitti, osa tietokoneohjelmista käyttää pistettä pilkun tavoin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:13"]
Kuka teillä tuon palkkalaskelman tekee? Merkkaako tuon joku täti ihan manuaalisesti vai meneekö jostain kellokortti -systeemistä?
[/quote]
En mä oo edes siellä enää, on tosiaan vanha juttu niin kuin sanoin. Sellainen satunnainen keikka taannoin.
[/quote]
Tarvitseeko tänne sitten ihan aloitus tästä tehdä, jos on kerran vanha juttu eikä kiinnosta puida enää?
[/quote]
Ihanaa että palstapoliisit pitävät kuria siitä mistä täällä saa keskustella :D
[/quote]
Tässä aika hyvä muualta kopsattu selitys:
"Eri puolilla maailmaa desimaalierottimena ja tuhaterottimena toimivat eri merkit. Suomessa, pohjoismaissa ja isossa osassa Eurooppaa desimaalierottimena käytetään pilkkua. Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa (Ja Britanniassa käsittääkseni) desimaalierottimena taas toimii piste ja pilkkua käytetään tuhaterottimena. Useissa laskimissa ja ohjelmistoissa yms. desimaalierottimena toimii piste (syy lienee helppo arvata ;-) ).
Eli merkki kannattaa valita tilanteen mukaan:
- Mikäli laskusi ovat englanninkielisessä yhteydessä, käytä desimaalierottimena pistettä
- Mikäli taas "lasket suomeksi", käytä desimaalierottimena pilkkua
- Jos laskuissa käytetään tietokoneohjelmia yms. kannattaa käyttää pistettä, sillä pilkulla on muita tehtäviä. Pilkkua käyttäessä koko homma menee lähes varmasti täysin pieleen. (Koskee myös laskimia)"
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:51"]
[/quote]Niinkuin joku tuolla aiemmin kirjoitti, osa tietokoneohjelmista käyttää pistettä pilkun tavoin.
[/quote]
Eli 5.3 tuntia on siis aina väärin, jos yritetään ilmaista aikaa viisi ja puoli tuntia.
Nuo pisteet ja pilkut nyt voi palkkakuiteissa mennä ihan miten vain. Suomessa pitäisi olla pilkku, mutta palkkajärjestelmät eivät aina sitä tiedä.