Mitä mielestäsi tarkoittaa 2.3 tuntia?
Ihmettelen vaan kun mulla on joskus jopa palkkalaskelmassa viisi ja puoli tuntia merkitty 5.3 h. (Ja palkka myös juuri "oikean verran väärin" eli tosiaan on laskettu palkka 5,3 tunnille eikä kahdelle ja puolelle tunnille.) Eihän tuo nyt oikein ole? Vai onko jossain yhteydessä normaalia merkitä tuolla tavalla?
Kommentit (43)
2h 20min. Piste hämää kanssa... Pilkulla.
2,3 h on 2 tuntia ja hieman alle 20 minuuttia.
Ei ole normaalia 2 ja puoli tuntia on joko 2:30 tai 2,5.
Kuka teillä tuon palkkalaskelman tekee? Merkkaako tuon joku täti ihan manuaalisesti vai meneekö jostain kellokortti -systeemistä?
Työantajasi yrittää kusettaa sinulta rahaa.
Joo ja siis tiedän yhdestä palkkalaskelmasta (vanha juttu siis jo mutta tuli jostain mieleen), että se oli laitettu väärin. Olin jonain päivänä tehnyt sen 5 ja puoli tuntia töitä, palkkalaskelmaan oli merkitty 5.3 tuntia ja 5,3:lla oli myös tuntipalkka kerrottu, eli väärin on mennyt.
ap
Ja sori sekavuus, kirjoitin ensin kahdella tunnilla ja korjasin sen viideksi (ihan kuin sillä olisi väliä) ja sitten aloitukseen jäi ihanan selkeästi sekaisin molempia :D
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:10"]
[/quote]
Siis millä logiikalla 20 minuuttia? Eikö se olisi joko 18 min (0,3 tuntia) tai 30 min (olettaen että tämä 0.3 yrittääkin ilmaista 30 minuuttia).
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:13"]
Kuka teillä tuon palkkalaskelman tekee? Merkkaako tuon joku täti ihan manuaalisesti vai meneekö jostain kellokortti -systeemistä?
[/quote]
En mä oo edes siellä enää, on tosiaan vanha juttu niin kuin sanoin. Sellainen satunnainen keikka taannoin.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:21"]
[/quote]
En mä oo edes siellä enää, on tosiaan vanha juttu niin kuin sanoin. Sellainen satunnainen keikka taannoin.
[/quote]
Tarvitseeko tänne sitten ihan aloitus tästä tehdä, jos on kerran vanha juttu eikä kiinnosta puida enää?
Mä mietin vaan, että onko paljonkin sellaista porukkaa, jotka ei ymmärrä että 2,3 tuntia ei ole 2 tuntia 30 min. Vai tekeekö se piste siihen jotain eroa, että jos onkin 2.3 eikä 2,3 niin olis eri asia? (Se ei tietty tuota palkka-asiaa muuta mutta muuten kiinnostaa.)
Desimaaliluvussa käytetään desimaaliPILKKUA, eikä pistettä!
Ei kaikki tajuu :) täälläkin aina näkee näitä " lapsi 1,3 vuotta" ja tarkoitetaan 1 v 3kk vanhaa...
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:24"]
Mä mietin vaan, että onko paljonkin sellaista porukkaa, jotka ei ymmärrä että 2,3 tuntia ei ole 2 tuntia 30 min. Vai tekeekö se piste siihen jotain eroa, että jos onkin 2.3 eikä 2,3 niin olis eri asia? (Se ei tietty tuota palkka-asiaa muuta mutta muuten kiinnostaa.)
[/quote]
No kyllä 2.3 on eri asia kuin 2,3. Pisteen kanssa olen nähnyt merkattavan tunteja ja minuutteja, yleensä tosin käytetään kaksoispistettä.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
Tarvitseeko tänne sitten ihan aloitus tästä tehdä, jos on kerran vanha juttu eikä kiinnosta puida enää?
[/quote]
Vastaus löytyy viestistä 13. Se palkka-asia ei ollut itse aihe vaan esimerkki siitä, miten jopa palkanlaskijoille näkyy olevan epäselvä tuo asia.
Mitä tohon nyt pitäisi vastata. Jos saat viidestä ja puolesta tunnista 5.3 tunnin palkan niin väärinhän se on. Mutta sos olet ollu töissä 5h 18min, niin sitten se on oikein.
Tuntiseuranta ja -laskenta voi olla myös vartin tarkkuudella. Tällöin 2h 15min voidaan pyöristää 2,25h -> 2,3h. Tuntiseuranta voi olla myös puolen tunnin tarkkuudella, mutta ylitöiden laskun yhteydessä on käytetty esim. +50% kerrointa ja saatu tuo vartti sinne.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:10"]
[/quote]
Siis millä logiikalla 20 minuuttia? Eikö se olisi joko 18 min (0,3 tuntia) tai 30 min (olettaen että tämä 0.3 yrittääkin ilmaista 30 minuuttia).
[/quote]
No harvoin työaikoja ilmotetaan minuutilleen, tuo 20min on pyöristetty.
Siis 5.3 piti olla myös otsikossa eikä 2.3...
ap