Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin äiti teki meistä lasun kun en anna heidän lapsensa olla meillä koulun jälkeen.

Vierailija
06.09.2021 |

Uskomatonta, meillä on siis eka- ja kolmasluokkalainen lapsi ja ollaan sovittu että he tulwvat koulun jälkeen kotiin, tekevät läksyt, syövät ja ulkoiluttavat koiran yhdessä. Kavereita ei saa tulla (jos ei olla erikseen sovittu) ennenkuin vanhemmat tulevat kotiin.

Nyt naapuri on tehnyt lasun koska hänen mielestään vanhempi poika joutuu ”vahtimaan” ekaluokkalaista ja kiellän häntä olemasta ikätoveriensa kanssa.

Huoh, en tiedä mitä sanoisin, tekisi mieli kieltää lapsia vallan olemasta enää koskaan tuon lapsen kanssa vaikka ei se hänen vikansa ole.

Kommentit (1205)

Vierailija
381/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa muutenkin aika aggressiiviselta vastauksista päätellen. Täällä lasun asiakkaat ottavat henkilökohtaisesti. Lastensuojeluilmoituksia pitäisi tehdä oikeasti paljon enemmän. Jos ei mitään huolta ole, niin miksi suuttua asiasta? Lasten parasta kuitenkin ajatellaan.

Vierailija
382/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, mimmosia muksuja teillä on...mun poika oli ekalla luokalla koulun jälkeen parina päivänä ip-kerhossa, sitten sanoi, että menee mieluummin kotiin. Kerhossa oli n. 20 lasta entisessä koulun talkkarin kaksiossa, liikaa hälinää. Ihan hyvin pärjäsi, 2 v vanhempi isosisko tuli vähän myöhemmin kotiin. Aina oli läksyt tehty ja syöty välipala, kun tulin viideltä kotiin. Sitten ruoka ja pihalle tai harrastuksiin. Kumpikin on nyt parisuhteessa, maistereita ja hyvässä työpaikassa.

Onko se lasten vika, jos huoli herää? Ei. Moni lapsi pärjää ja se on usein kaikille selvää ja he näkevät, että lapset on kunnossa ja huollettuja. Apn naapuri on nähnyt asian toisin, miksi ei pitäisi tarkistaa? Sä olet kasvattunut lapsesi hyvin, lapsesi ovat pärjänneet. Sen sijaan ap? En olisi niin varma. Harvasta tehdään lasu, vielä harvemmin turhaan.

Suomessa tehdään vuosittain reilut 100 000 lasua ja niistä reilut 50 000 on turhia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä lasun tekeminen on helppoa nykyään - tehdään ihan naurettavista syistä. Harva se päivä saan lukea tältä palstalta, miten lasu tehtiin esimerkiksi siksi, että lapsi ei syö kaikkia vihanneksia tai välillä lapset riitelee seinänaapurustossa...

Itse synnyin 90-luvulla, vanhemmat juopotteli ja näin paljon väkivaltaa. Kukaan naapuri ei koskaan soittanut poliiseja kotiovemme taakse saati tehneet lasu-ilmoitusta. En edes tiennyt lapsena, että tällainen käytäntö edes oli Suomessa. Ihmettelen vaan, miksi silloin ei tehty lasuja, mutta nyt tehdään ihan naurettavista syistä.

Mitä siis yritän sanoa... kunpa MINULLE oltaisiin tehty lasu kun olin pieni. AP:lle tehty lasu on resurssien väärinkäyttöä ja lasun tekijä sietäisi viedä saunan taakse.

Vierailija
384/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala mitä kommentteja tähänkin on tullut. Vauva-palstalla käy ilmeisesti paljonkin väkeä, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta lapsista.

Lapsi ei ole mikään kokemus vaan hän on lain suojaa ja ihmisoikeuksia nauttiva ihminen jolla on oltava huoltajat ja he katsovat ettei lapsi joudu riskiin ja konflikteihin. Nyt tämän naapurin lapsi joutui ja ovilla yksin ollen.

Vierailija
385/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheesta hän on ollut huolissaan. Sä et voi jättää lapsia keskenään moneksi tuntia. Hanki hoitaja tai sovi joku paikka missä lapsesi ovat ainakin osan aikaa.

Höpö höpö

Höpö höpö itsellesi. Lapset eivät saa olla keskenään tuon ikäisinä toistuvasti. Mikä siinä on, että lapsista ei pidetä huolta?

Osaatko lukea? Naapurihan teki sen lasun kun se hänen lapsensa ei päässyt sinne ap:lle.

Eli naapurikin olisi halunnut lapsensa olemaan keskenään😂

Epäilen suuresti, että naapuri olisi laittanut ilmoitukseen tuon syyn. Ap olettaa, että naapuri on loukkaantunut, kun oma lapsi ei saa vierailla. Aivan varmasti lasun syyksi on ilmoitettu jotain muuta.

Tämä. Eiköhän ole muutenkin huoli lapsista. Tää koko aloitus kertoo siitä, että ap:lla todella syytä huoleen. Muuten olisi vaan unohtanut koko jutun ja kuitannut asian sillä et naapuri vähän outo.

Vierailija
386/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan täällä tulee taas ihan sitä itteään. Ei muksut ole yhtään sen kummempia kuin 70-luvulla.

Hyvin pärjää koulun jälkeen ilman vanhempia. Mikäli tuntevat turvattomuutta on syy ihan jossain muualla.

Aivan, niin onkin. Siinä perheessä ja sen kommunikaatiossa. Missäs muualla se syy olisi? Senpä vuoksi apn nillitys on täysin turhaa, huoli herännyt, sossut tarkistaa miksi.

Vierailija
387/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä ollut tosi tarkka siitä että koiria ei lapsi ulkoiluta yksin.

Vaikka se lapsi olisi miten pätevä koiran kanssa, liikkeellä on valitettavasti myös niitä koiria, jotka ei ole hallinnassa.

Lisäksi on polkypyöräilijät,mopot kävelyteillä ym.Minustakin 7 -vuotias on liian nuori ulkoiluttamaan yksin koiraa.

Vierailija
388/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala mitä kommentteja tähänkin on tullut. Vauva-palstalla käy ilmeisesti paljonkin väkeä, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta lapsista.

Lapsi ei ole mikään kokemus vaan hän on lain suojaa ja ihmisoikeuksia nauttiva ihminen jolla on oltava huoltajat ja he katsovat ettei lapsi joudu riskiin ja konflikteihin. Nyt tämän naapurin lapsi joutui ja ovilla yksin ollen.

Mihin riskiin se lapsi joutui? Olet kyllä harvinaisen fiksu.

Vierailija
389/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa muutenkin aika aggressiiviselta vastauksista päätellen. Täällä lasun asiakkaat ottavat henkilökohtaisesti. Lastensuojeluilmoituksia pitäisi tehdä oikeasti paljon enemmän. Jos ei mitään huolta ole, niin miksi suuttua asiasta? Lasten parasta kuitenkin ajatellaan.

Saa suuttua nimenomaan siksi ettei ole vaikeuksia tajuta missä alaikäisen tulisi olla ja miten. Saa suuttua aihettomasta lasusta ja pitääkin suuttua ja paljon. Tuo on rikollista touhua. Naapuri opettaa lastaan tehtailemaan rikoksia perättömillä ilmiannoilla.

Vierailija
390/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kysymys sinun pitää kysyä itseltäsi. Ellet tiedä vastausta kysy ammattilaiselta ellet mua usko.

Vierailija
391/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, mimmosia muksuja teillä on...mun poika oli ekalla luokalla koulun jälkeen parina päivänä ip-kerhossa, sitten sanoi, että menee mieluummin kotiin. Kerhossa oli n. 20 lasta entisessä koulun talkkarin kaksiossa, liikaa hälinää. Ihan hyvin pärjäsi, 2 v vanhempi isosisko tuli vähän myöhemmin kotiin. Aina oli läksyt tehty ja syöty välipala, kun tulin viideltä kotiin. Sitten ruoka ja pihalle tai harrastuksiin. Kumpikin on nyt parisuhteessa, maistereita ja hyvässä työpaikassa.

Hyvä tuuri oli ,kun mitään ei sattunut.

Vierailija
392/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että koulusta tullaan kotiin ja tehdään läksyt. Kavereita ei tuoda kotiin ja kotoa ei poistuta kavereiden luo ennen kuin vanhemmat ovat paikalla.

Mutta ekaluokkalainen on kieltämättä aika pieni pärjäämään yksin kotona, tai edes isomman sisaruksen kanssa. Eikö häntä voisi sinne iltapäiväkerhoon laittaa?

Tämä on kyllä ihan käsittämätön asenne tämän päivän äideillä. Itse olin aikoinaan ekaluokkalaisena yksin kotona koulun jälkeen, eikä tullut kenellekään mieleenkään, että se jotenkin traumatisoisi. Ei ollut iltpäiväkerhoja tms. Enkä olisi halunnut sellaiseen mennäkään. Myös ekaluokkalainen tarvitsee ja haluaa omaa rauhaa. Sama juttu oman lapseni kanssa. Halusi olla itsekseen kotona.

Lapsista tehdään nykyään ansarikukkia, jotka eivät kestä mitään. Jos lapsi itse ei uskalla olla kotona koulun jälkeen, sitten on eri asia, mutta tässäkin ongelmaksi tämän tekee naapuri ja tämän palstan lumihiutalekasvattajat. Käsittääkseni lapsille asia on ok. Ja heitähän on kaksi, toinen vielä vanhempi. Lapset pärjäävät elämässä paremmin, kun sitä pumpulia tarjotaan vain tarvittaessa. Ihan kaikelta suojeleminen aiheuttaa vain mielenterveysongelmia myöhemmin elämässä.

Ainoa mitä kritisoin on koiran ulkoiluttaminen, varsinkin jos se tehdään oman pihan ulkopuolella. Siihen lapset ovat liian pieniä, fyysisestikin. Vaikka oma koira olisi pieni, he eivät voi fyysisesti mitään, jos toinen koira hyökkää oman koiran päälle.

Turhaan sinä äitejä syytät.

Nykyään on todellakin jopa MLL sanonut, että alle 12-vuotias ei saa olla yksin.

Ylipäätään vaatimukset vanhemmuudelle ovat järjettömät ja kiristyy vaan.

MLL sanonut...???!! Kyllä todellakin syytän äitejä, jos ei oma maalaisjärki ja sydän sano, miten oman lapsen kanssa toimitaan. Ei siihen mitään MLL:a tarvita :D Miten ihmeessä ollaankin pärjätty ennen, kun ei kukaan ulkopuolinen tullut neuvomaan yksityiskohtaisesti lapsen kasvatuksessa. Tuo viimeinen lause kertoo kaiken...mitkä vaatimukset? Miten ne ovat muuttuneet vuosikymmenien saatossa? Kuka sinulta vaatii, paitsi se oma lapsi? Tässä taitaakin nyt paljastua olla nykyajan ongelmavanhemmuuden syy.

Niin.

Ja sitten kun se äiti tekee niin kuin oma järki sanoo, kuka tahansa voi alkaa vainota ja äiti saa selittää lasulle loputtomiin, mitä on tehnyt ja jättänyt tekemättä. Vuosia parhaimmillaan.

Yhteiskunta vaatii.

Silloin jos lasu tulee kuvioihin eikä lähde asioiden selvityksen jälkeen kuvioista pois, niin silloin on kyseessä jotakin muuta kuin normitilanne.

Ei tarvi edes suostua lasuihin kun tekee napakasti poliisille ilmoituksen, lasu setviköön asiaa poliisin kanssa. perheellä ei ole mitään velvoitetta lähteä alaikäisen lärvimää lasua perkaamaan, ei sitten minkäänlaista.

Kylmän viilesti vaan poliisille koko asia. Ja sanoo sossuille että asia on siellä.

Ja poliisille asia kuuluisi miten? Ei mitenkään. Lasulle se kuuluu, poliisi mukaan vasta, jos sitä tarvitaan apn vuoksi.

Poliisille kuuluvat kiristysyritykset ja kunnianloukkaukset joka tämä on. Ei lasulle. Poliisiasia selkeästi.

😅 Vai kunnianloukkaus? Näkisinpä poliisin ilmeen, kun menet kertomaan, että tässä olis tämmönen nunnianloukkaussyyte, kun naapurini teki lasun, kun mun lapset on yksin kotona. Herätys!

Itse asiassa lasu on voimakas työkalu ja sillä voi olla hankalia seurauksia heti (tutkinnat vie aikaa ja stressaa) ja leimata perhettä turhaan vuosia kunnes lapset aikuisia. Jos joku on selvästi kiusallaan tehnyt lasun, niin oikea osoite on rikosilmoitus poliisille. En tiedä, mikä on nimike, mutta kunnianloukkas voisi olla aika lähellä.

Vierailija
393/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätön ilmianto on rikos ja lapsen on tajuttava asian vakavuus myös. Siksi poliisi.

Vierailija
394/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että koulusta tullaan kotiin ja tehdään läksyt. Kavereita ei tuoda kotiin ja kotoa ei poistuta kavereiden luo ennen kuin vanhemmat ovat paikalla.

Mutta ekaluokkalainen on kieltämättä aika pieni pärjäämään yksin kotona, tai edes isomman sisaruksen kanssa. Eikö häntä voisi sinne iltapäiväkerhoon laittaa?

Tämä on kyllä ihan käsittämätön asenne tämän päivän äideillä. Itse olin aikoinaan ekaluokkalaisena yksin kotona koulun jälkeen, eikä tullut kenellekään mieleenkään, että se jotenkin traumatisoisi. Ei ollut iltpäiväkerhoja tms. Enkä olisi halunnut sellaiseen mennäkään. Myös ekaluokkalainen tarvitsee ja haluaa omaa rauhaa. Sama juttu oman lapseni kanssa. Halusi olla itsekseen kotona.

Lapsista tehdään nykyään ansarikukkia, jotka eivät kestä mitään. Jos lapsi itse ei uskalla olla kotona koulun jälkeen, sitten on eri asia, mutta tässäkin ongelmaksi tämän tekee naapuri ja tämän palstan lumihiutalekasvattajat. Käsittääkseni lapsille asia on ok. Ja heitähän on kaksi, toinen vielä vanhempi. Lapset pärjäävät elämässä paremmin, kun sitä pumpulia tarjotaan vain tarvittaessa. Ihan kaikelta suojeleminen aiheuttaa vain mielenterveysongelmia myöhemmin elämässä.

Ainoa mitä kritisoin on koiran ulkoiluttaminen, varsinkin jos se tehdään oman pihan ulkopuolella. Siihen lapset ovat liian pieniä, fyysisestikin. Vaikka oma koira olisi pieni, he eivät voi fyysisesti mitään, jos toinen koira hyökkää oman koiran päälle.

MLL sanonut...???!! Kyllä todellakin syytän äitejä, jos ei oma maalaisjärki ja sydän sano, miten oman lapsen kanssa toimitaan. Ei siihen mitään MLL:a tarvita :D Miten ihmeessä ollaankin pärjätty ennen, kun ei kukaan ulkopuolinen tullut neuvomaan yksityiskohtaisesti lapsen kasvatuksessa. Tuo viimeinen lause kertoo kaiken...mitkä vaatimukset? Miten ne ovat muuttuneet vuosikymmenien saatossa? Kuka sinulta vaatii, paitsi se oma lapsi? Tässä taitaakin nyt paljastua olla nykyajan ongelmavanhemmuuden syy.

Niin.

Ja sitten kun se äiti tekee niin kuin oma järki sanoo, kuka tahansa voi alkaa vainota ja äiti saa selittää lasulle loputtomiin, mitä on tehnyt ja jättänyt tekemättä. Vuosia parhaimmillaan.

Yhteiskunta vaatii.

Silloin jos lasu tulee kuvioihin eikä lähde asioiden selvityksen jälkeen kuvioista pois, niin silloin on kyseessä jotakin muuta kuin normitilanne.

Ei tarvi edes suostua lasuihin kun tekee napakasti poliisille ilmoituksen, lasu setviköön asiaa poliisin kanssa. perheellä ei ole mitään velvoitetta lähteä alaikäisen lärvimää lasua perkaamaan, ei sitten minkäänlaista.

Kylmän viilesti vaan poliisille koko asia. Ja sanoo sossuille että asia on siellä.

Ja poliisille asia kuuluisi miten? Ei mitenkään. Lasulle se kuuluu, poliisi mukaan vasta, jos sitä tarvitaan apn vuoksi.

Poliisille kuuluvat kiristysyritykset ja kunnianloukkaukset joka tämä on. Ei lasulle. Poliisiasia selkeästi.

😅 Vai kunnianloukkaus? Näkisinpä poliisin ilmeen, kun menet kertomaan, että tässä olis tämmönen nunnianloukkaussyyte, kun naapurini teki lasun, kun mun lapset on yksin kotona. Herätys!

Itse asiassa lasu on voimakas työkalu ja sillä voi olla hankalia seurauksia heti (tutkinnat vie aikaa ja stressaa) ja leimata perhettä turhaan vuosia kunnes lapset aikuisia. Jos joku on selvästi kiusallaan tehnyt lasun, niin oikea osoite on rikosilmoitus poliisille. En tiedä, mikä on nimike, mutta kunnianloukkas voisi olla aika lähellä.

Lasusta riippuen kunnianloukkaus tai törkeä kunnianloukkaus.

Me saatiin korvaukset törkeästä kunnianloukkauksesta.

Vierailija
395/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ikinä koskaan tässä maassa lapsi ei ole voinut niin huonosti kuin tänä päivänä. Vanhemmilta, kädettömiltä vanhemmilta on viety kaikki oikeudet ja yksi ja toinen kallonkutistaja hoitaa jo vauvasta saakka ja tässä tulos. Lapsi ei opi edes puhumaan, saati lukemaan ja laskemaan. Nyt kiellettiin lapselta pyörällä ajo. Ehkä siksi ettei jokaisella lapsella ole kultapyörä ja tuntee reppana itsensä erilaiseksi.

Pyörät on kielletty koska kaikki lähikoulut on lakkautettu jolloin se matka on liian vaarallinen.

Koulun pihalle ei voi jättää pyörää koska ne varastetaan. Mun kuopuksen yläkoulusta tuli pyöräilykielto juuri.

Jo v. 1992, kun oma poikani aloitti ekaluokan, sai kouluun pyöräillä vasta kolmasluokkalaiset. Pääkaupunkiseutu, meillä olisi ollut pyörätie koko matkan 600 m kouluun asti, sen nyt toki kävelikin, mitta sääntö oli kaikille.

Vierailija
396/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se että naapuri kyylää teitä noin ja asettaa arvostelukykynne kasvattajina kyseenalaiseksi on valtavaa painostusta. Älkää suostuko , koska se tulee jatkumaan, siksi heti poliisilla poikki. Lähestymiskielto ellei kuulu.

Vierailija
397/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Yhteiskunta vaatii.

Kyllä, jos selviää, että kiusallaan tehty. Nyt puhutaan täysin eri asiasta.

Vierailija
398/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 70- luvulla lapsuuteni viettänyt. Jouduin olemaan yksin, kun äiti oli töissä. Minä koin turvattomuutta ja yksinäisyyttä, mutta en sitä kertonut. Kavereita sai meille tulla ja kyllä se helpotti.

Vierailija
399/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kysymys sinun pitää kysyä itseltäsi. Ellet tiedä vastausta kysy ammattilaiselta ellet mua usko.

Minäpäs vastaan ammattilaisena. Lapsi ei ole vaarassa tutun naapurin ovelle mennessään. Ole hyvä.

Jos se naapuri on riski lapselle, syystäkin pitää hänestä tehdä ilmoitus.

Vierailija
400/1205 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri teki turhaan lasun. Ekaluokkalainen pärjää yksin, jos on luonteeltaan omatoiminen ja yksin viihtyvä.

Sen sijaan imettelen, miksi lapset eivät voi olla kavereiden kanssa koulun jälkeen välipalan, läksyjen ja koiran ulkoiluttamisen jälkeen. Minusta se olisi parempi vaihtoehto kuin telkkarin ja pleikkarin äärellä vietetyt tunnit vanhempia odotellessa. Voisiko osasyynä tähän kieltoon kuitenkin olla se, että jos 3lk viettää päivät kavereiden kanssa, jää pienempi yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän