Pahinta ruokaa, jota olet kylässä syönyt?
Kommentit (466)
Ystäväni mummo hamstraa nälänhätätraumoissaan ruokaa pakastimet niin täyteen, että ne eivät pysy kylmänä.
Hänen antamansa jälkiruoka oli jäätelöä, joka oli sulanut ja jäätynyt noin 3 kertaa + päälle 5 vuotta pakastimessa olleita mansikoita. Eihän sitä kehdannut olla syömättä.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:26"]Mun täti on perinteisen (kasari-)täytekakun ystävä. Aina oli mikä tahansa pienikin tilaisuus on täykkäri pöydässä. Siihen kuuluu: lättänä vaalea sokerikakkupohja, sentään itse leivottu. Kostutus omalla marjamehulla. Väliin ohuelti jotain itsetehtyä hilloa, yleensä ne on kokeiluja tyyliin: omena-puolukka-pihlajanmarja, ei muuta. Päälle veitsellä silottaen ohut kerros kermavaahtoa ja muutama nonparelli. Ai että kun maistuu, etenkin kun tulee vasta parin päivän kuluttua kylään ja se kakku on muhinut jääkaapissa sen ajan imien makuja sipuleista, paistetuista kaloista ja kaaliruuasta :(
Myöskin johonkin kuivakakkuun oli ohjeen mukaan tullut "hapankermaa", eli kaupan Sour Creamia. Nää oli antanut tavallisen kermapurkin mennä vanhaksi, ihan kokkareiseksi ja iskeneet sen sinne kakkuun. En jaksanut korjata heidän käsityksiää hapankerman syvimmästä olemuksesta, vaan keksin jonkun tekosyyn olla syömättä ko. kakkua.
[/quote]
Kuules nyt, ennenkuin Suomessa myytiin minkään valtakunnan sour creamia, niin monessakin kakkuohjeessa käytettiin ihan oikeasti hapanta kermaa... Taidan olla nuori.... =)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:52"]Tarkennus: onko yleistäkin tehdä pullataikina veteen? En ole koskaan kuullut, lopputulos on takuulla hirvittävä. Tietääkö joku miksi näin tehdään? Korvataanko voi (ja ehkä sokerikin?) siinä versiossa sitten jollain -ttomalla? Rypsiöljy ja hermesetas tai jotain? Vehnäjauhon sijaan ruisleseet? [/quote]Teen silloin tällöin veteen ja todella hyvää.Riippuu miten osaa taikinan tehdä.Todella kuohkeita pullia tulee.Ei ole vitsi. Opittu äidiltä.
[/quote]
Ravintolakoulussakin tehdään paljon veteen erilaisia leivonnaisia, myös pullia.
En muista että olisin milloinkaan saanut huonoa ruokaa kylässä.
t.mies
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:52"]Tarkennus: onko yleistäkin tehdä pullataikina veteen? En ole koskaan kuullut, lopputulos on takuulla hirvittävä. Tietääkö joku miksi näin tehdään? Korvataanko voi (ja ehkä sokerikin?) siinä versiossa sitten jollain -ttomalla? Rypsiöljy ja hermesetas tai jotain? Vehnäjauhon sijaan ruisleseet? [/quote]Teen silloin tällöin veteen ja todella hyvää.Riippuu miten osaa taikinan tehdä.Todella kuohkeita pullia tulee.Ei ole vitsi. Opittu äidiltä.
[/quote]
Tämä veteen tekeminen kuulosti omaan korvaan myös ihan hirveältä, mutta kai se todella toimii. Juuri Hesarissa valittiin parhaimmaksi korvapuustiksi Kanniston puusti (joka on muuten aivan älyttömän hyvää) ja olin ihan ällikällä lyöty, kun luin että he tekevät puustinsa veteen.
Perunamuusissa olevat sipulinviipaleet eivät tahtoneet mennä alas.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:21"]
En ole syönyt mitään kovin pahaa, mutta kermakakku, jossa sisällä banaanimössöä, hedelmäpilttiä tai makeaa hilloa ja päällä kermavaahdon lisäksi karkkeja ja/tai suklaata on mielestäni karmeaa. Näitä on tarjolla yllättävän usein. Kuivakat veteenleivotut pullat on myös pahoja, varsinkin kun saattavat näyttää herkullisilta, mutta makua ei sitten olekaan.
[/quote]
Voi että, oispa mullekin kyläilyreissuilla tarjolla noita perinteisiä suomalaisia täytekakkuja! :) Tykkään perustäytekakusta ihan hulluna! :P Just semmoisesta oikein kunnolla kostutetusta jossa on banaania ja hilloa välissä, kettukarkkeja tai ranskalaisia pastilleja koristeena. :) Tulee ihan lapsuus mieleen.. Kesällä koristeena tietty mansikoita, oih!
Millaisia anoppja ja appeja teillä on?? Oon elämäni parhaat safkat syönyt anoppilassa, vaikka kumpikaan ei ole kokki/ravintola-alalla.
Perunamuussi jossa oli rusinoita
Liharullat, joissa sisällä luumua
Janssoninkiusaus
Itsetehty pizza jossa pohja oli kuin kakkutaikina, päällä paprikaa ja jauhelihaa sekä persikkaa.
Raakoja mokka paloja ja kahvia kahvin poroilla
Mykysoppa ätini tädin luona. Yöks.
Mummon tekemät lihapullat+hiuksia. Jouluisin ollut tapana niitä syödä, viime jouluna en enää kyennyt. Lapsuudessa kaverin äidin vetinen perunamuussi, sain syöttää perheen koiralle loput koska huomasivat ettei maistu :--D
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:21"]
Kuivakat veteenleivotut pullat on myös pahoja, varsinkin kun saattavat näyttää herkullisilta, mutta makua ei sitten olekaan.
[/quote]
Anoppi leipoo juuri tuollaisia pullia, mutta onneksi ne ovat tosi pieniä. En kyllä ota niitä koskaan.
Kaikki, siis aivan kaikki kaaliruuat maistuvat suussani samalle miltä navetta haisee. YÖK!
Kiinassa työmatkalla minulle tarjoiltiin haineväkeittoa. Aika mautonta, mutta se ajatus niistä haista tökki pahemman kerran. Samalla reissulla mínulle tarjoiltiin parhaita paloja possusta = porsaan mahaa, joka on todella rasvaista. Se melkein tuli ylös. Ehkä siitä saa herkkua, mutta ei se asiakkaan kokki saanut. Onneksi pystyin syömään ja selvisin kunnialla tilanteesta.
Kyllä on tullut vähemmän hyviä juttuja suuhun laitettua niin kylässä, kuin kotona. Joskus olen varmasti myös itse ollut kauhan varressa kun ei ole mennyt ihan nappiin.
Isäni on todella hyvä kokki, mutta aika kokeilunhaluinen ja aina kaikki ei mene kuin suomenruotsalaisessa askarteluohjelmassa. Hänelle kyllä voi suoraan sanoa, etten suostu maistamaan. Pahimmat kuitenkin varmaan on ollut joku kuuma kurkkukeitto ja aivan ensimmäinen kotisushikokeilu. Oli aivan liikaa etikkaa. Myös habanerossa haudutetut juurekset ottivat vähän koville kun ei vielä silloin ollut kunnon toleranssia tuliselle.
Toinen liittyy myös sushiin: olin ystäväni 20 v. syntymäpäivillä, jonne hän oli omin kätösin tehnyt sushia. Noh, olin aika innoissani koska sushista tykkään. Pöytään sitten kannettiin röykkiö maki rullia: olivat jäässä + riisistä puuttui etikka ja sokeri. Sanoin kyllä myöhemmin ystävälleni, että se riisi meni vähän mönkään.
Omia töppäyksiä jotka nyt äkkiä tulee mieleen:
Joskus kavereiden kanssa pienessä hutikassa päätettiin leipoa macaronsseja. Lopputulos oli semmosia punajuurilastuilta näyttäviä pikkuisia lättyjä. Nimettiin ne Cacaronsseiksi ja mentiin ulos hillumaan. Nauretaan tapaukselle nykyään, vaikka silloin vähän hävetti kun olivat niin kamalia. :'D Tehtiin samalla kertaa juustokakkua josta tuli muuten hyvää, mutta sitruunaa oli vähän liikaa.
Toinen sitten on se että itse rakastan tulista ruokaa, siis oikeasti tulista ruokaa. Vieraille ja chilille allergiselle äidilleni sitten teen usein omat safkat, mutta muutaman kerran on tulista kestämättömät ihmiset halunneet kokeilla niitä minun ruokiani varoituksista huolimatta. Tulos on ollut yleensä aika huvittava, mutta samalla vähän sääliksi käynyt sitä läähätystä seuratessa.
En ymmärrä miksi tuppaudutte joka paikassa ruokapöytään, että riittää noinkin paljon sattumia, että sinne lautaselle tulee jotain niin saatanan kamalaa? Itse en ole koskaan saanut kylässä mitään pahaa ruokaa vaan ihan syötävää on aina ollut, kun on itselläni ollut edes tarve pöytään istua. Tuollainen ruuasta valittaminen on kuin suoraan erään toisen asteen koulun ruokalasta, jossa välillä kiitollisesti pääsen vierailemaan. Ruoka on aina oikein kelvollista mutta siellä vaan huonosti kasvatetut teinit rääkyy "hyi vittu pahaa" ja menevät ostamaan koulun kahviosta paninin ja pullan kera sokerilimppari. Mahtavatko kenties olla teidän jälkikasvuanne?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:21"]
Kuivakat veteenleivotut pullat on myös pahoja, varsinkin kun saattavat näyttää herkullisilta, mutta makua ei sitten olekaan.
[/quote]
Anoppi leipoo juuri tuollaisia pullia, mutta onneksi ne ovat tosi pieniä. En kyllä ota niitä koskaan.
[/quote] Kuivakkyys ei jy[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:21"]
[/quote]
[/quote] Kuivakkuus ei kyllä johdu siitä että ivat veteen tehtyjä. Liian vähän rasvaa ja/tai liikaa jauhoja on ongelma. Pullataikina ei todellakaan tarvitse maitoa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:25"]Ällöttää syödä jonkun amatöörin tekemää kotiruokaa. [/quote] mitä sinä syöt?
[/quote]
Laadukasta ja taidolla valmistettua ravintolatasoista ruokaa. Itse teen ja vaimolla on myös pari bravuuria.
[/quote]
Mahdatteko olla just tämä pariskunta josta täällä mainittiin. Kehuskelivat ravintolatasoisella ruoalla, joka tosiasiassa oli pelkkää paskaa. XD
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:14"]
ei kai se mitään vegevihaa ole, jos inhoaa sitä ällöttävää ja epämääräista soija-moskaa? Tykkään kasvisruoasta, mutta se soija-ällötys on kerrassaan kauheaa.
[/quote]
Huonoja kokkaajia? Hyvin tehtynä harva edes huomaa eroa.. Seuraan aitiopaikalta ravintoladuunarina:). Mm. soija- lasagne uppoaa hyvin asiakkaisiin, niihin "lihansyöjä- raksaduunareihin". Eivät ehdi lukea ruokalistaa, ottavat siis lasagnea ja syövät lihattoman aterian:). Valituksia ei ole tullut.