Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit tässä tilanteessa?

Vierailija
14.10.2014 |

Olen parikymppinen nuori nainen pk-seudulta. Kesästä lähtien olen "asunut" äitini luona eräässä pikkukunnassa 150km:n päässä Helsingistä. Eli siis minulla ei ole osoitetta pk-seudulla nyt.

Virallisesti olen opiskelija, tai olin, miten sen nyt ottaa. Sain ja otin vastaan opiskelupaikan. Mutta, en saanut mistään asuntoa koulun alkuun mennessä. Yritin käydä koulussa, mutta ei siitä tullut mitään huonojen kulkuyhteyksien taki +kulkeminen on kallista(2,5h per sivu, eli 5h päivässä, julkista liikennettä ei käytännössä ole, matkakustannukset n. 30€/pv. Ei opintotuki(varsinkaan "vanhemman luona asuvan 80€/kk") sellaiseen riitä). Ikävä kyllä jouduin tästä syystä keskeyttämään opinnot vuoden loppuun.

Yritän etsiä asuntoa koko ajan. Se on vaan se noidankehä, kun ei ole työtä niin vaikea löytää asuntoa ja asuntoa taas on vaikea pitää ilman työtä... Tällä hetkellä olen ns. tuloton, toimeentulotukea olen hakemassa. Asunnon saaminen näyttää lähinnä epätoivoiselta. Töitä olen hakenut myös, ja muutamia alustavia lupailuja olenkin jo saanut. Mutta tässäkin stopiksi tulee taas se asunnon puuttuminen. Pitäisi olla asunto jotta voisin aloittaa työssä.

Sukulaiset ja tuttavat olen kaikki käynyt läpi, mutta heille majoittuminen ei ole mahdollista, muutamia päiviä lukuunottamatta. Hakemukset on HOAS:lle ja muutamalle muulle opiskelujen kautta, myös mm. kaupungille, vvo:lle, nuosisosäätiölle ja ainakin neljään muuhun vuokra-asuntopaikkaan. Viimeisimmät hakemukset on lähetetty elokuussa, aikaisin 6/2013. Lisäksi olen selannut päivittäin yksityisten vuokranantajien tarjonnat mm. oikotien kautta, selannut kimppakämppähakemuksia, etsinyt käsiini lehti-ilmoituksia ja levittänyt sanaa asunnonhaustani tutuille ja tutun tutuille mm. sosiaalisessa mediassa.

Täällä "kotona" asuminen vain on melko helvetillistä. Äidin kanssa tulen toimeen varsin mainiosti, ei siinä mitään. Ongelmana onkin lähinnä äidin mies ja hänen ongelmansa. Saan häneltä päivittäin haukkumisia, kuulla siitä miten saamaton luuseri olen, miten minun sietäisi tappaa itseni, koska olen "hyödytön penikka". Jos ei muuta, niin saan kuulla mokotusta ja jurisemista kun se puhuu itsekseen ja märisee kuinka "vaikeeta elämä on". Oikeasti pelkään sitä ihmistä. Olen jo lapsena joutunut pelkäämään ja kestämään hänen aiheuttamaansa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksikin haluaisin pois täältä. Ekstrana tässä kaikessa on äitini kissa, kissa-allergiani ja astmani on alkaneet pahentua kun samassa taloudessa on vietetty aikaa.

Tämä paikkakuntakin on yksi helvetti. Minulla ei ole täällä minkäänlaista sosiaalista elämään, sen vuoksi alunperin lähdinkin pois. Äitini mies jaksaa ystävällisesti näistäkin aina muistuttaa. Kavereita ei täällä ole ollut vuosikausiin, siitä piti aikoinaan kiusatuksi tuleminen huolen, jäin aivan yksin jo silloin. Täällä oleminen on erittäin ahdistavaa.

Sosiaalitoimiston kanta taas pk-seudulla oli, että minä en kuulu heidän avustettavuutensa piiriin, vaikka kotikuntani onkin. Kuulemma jos istuisin puistossa päivät kaljaa kitaten ja nukkuisin veneen alla, niin kuuluisin. Hah? Tällä paikkakunnalla sanottiin aluksi samaa, että kuuluu kotikunnalle, mutta pitkin hampain minut sitten ohjattiin tämän piirin palveluihin, sain ajan ensi viikolle. Olen yrittänyt etsiä neuvoja ja apua tilanteeseeni, mutta joka paikassa tuntuu olevan joku stop-merkki vastassa, mene sinne, eikun tuonne eikun tänne. Taloudellinen tilanteeni on järkyttävän huono, näillä mitään takuuvuokria maksella.

Lisäksi henkinen tuki on ollut olematonta. Jumalauta, olen hakenut apua kaikista ja kaikilta käytettävissä olevilta tahoilta. Silti tuntuu, että olen ihan yksin näiden kaikkien asioiden kanssa. Olen niin stressaanut tästä kaikesta, että minulta lähtee hiuksia päästä, unirytmi on menossa päin helvettiä ja sydämen rytmihäiriöt on nyt viime viikkojen juttu. En saa nukuttua kun itkettää, en saa syötyä kun oksettaa.

Voiko olla todellakin, että ihminen jää hyvinvointivaltiossa näin yksin ja tällaiseen tilanteeseen?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:24"]

Siis onko koulu pk-seudulla? Monenko kunnan vuokra-asuntoja olet hakenut?

[/quote]

Niin, missä sun koulu on? Miksi et hae naapurikunnista myös asuntoa??

Vierailija
22/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äidin kannattaa kirjoittaa häätöilmoitus. Siten saat nopeammin asunnon Helsigin, Vantaan tai Espoon kaupungilta. Eli siis väität olevasi koditon 1.11. alkaen tai vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:26"]

Kannattaa etsiä asuntoa myös Vantaalta ja Espoosta. Ja oletko kokeillut kaikenlaiset "vuokrataan huone" -ilmoitukset? Kyllä, nuo ovat perseestä. Mutta sinun tilanteessa se olisi parempi kuin ei mitään.

[/quote]

Joo olen etsinyt asuntoa myös noista, myös mm. Keravalta ja Sipoosta. Tuntuu vaan, että mitä kauemmas mennään, niin sitä vähemmän asuntotarjontaakin tulee vastaan...

Vierailija
24/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyrtyisin. Keräisin vaikka pulloja ja säästäisin. Pahat sanaat yms laittaisin sanojan puutteellisuuden piikkin. Hakisin jonnekin muualle opiskelemaan, ilta-ja viikonloppu töitä siihen opiskelujen oheen jne ja aloittasin elämäni jälleen alusta.

Vierailija
25/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistäisin vähän itseäni tuon hyvinvointivaltion osalta.

Vierailija
26/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:15"] Ja siis onhan nuita muitakin mahdollisuuksia. Siirrät kirjasi omalle paikkakunnalle ja haet sieltä oman asunnon ja töitä. Tai muutat kertaheitollla jonnekin muualle kuin sinne pk-seudulle. Ja laitat rullat pyörimään siellä uudella paikkakunnalla. Ei jokapuolella ole noin huono asuntotilanne.

[/quote]

Mikä "oma paikkakunta"? Jos tätä paikkakuntaa tarkoitat, niin no thanks. Mielestänu kyllä kirjoitin jo laoitusviestissä ihan kattavat kuvailut.

[/quote]

Antaa sitten olla. Taas näitä "teiniprisessoja", joille ei kelpaa mikään, mutta kaikki hyvä pitäisi saada ilman mitään todellista vastuuta.

[/quote]

No nyt menee kiitos jo vähän yli. Jos sinun mielestäsi minusta tekee "teiniprinsessan" se, että haluan muualle äitini mielenterveysongelmaisesta miehestä ja paskoja muistoja ja ahdistusta aiheuttavasta paikkakunnasta, niin ok. Mutta en ole samaa mieltä.

Vierailija
27/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:33"]

Nöyrtyisin. Keräisin vaikka pulloja ja säästäisin. Pahat sanaat yms laittaisin sanojan puutteellisuuden piikkin. Hakisin jonnekin muualle opiskelemaan, ilta-ja viikonloppu töitä siihen opiskelujen oheen jne ja aloittasin elämäni jälleen alusta.

[/quote]

Mikä hemmetin kommentti tää tällainen on?

Siis "nöyrtyisin"? Ap:lla oli hyvät aikomukset muuttaa muualle omaan asuntoon tai soluun ja opiskella, mutta toisin kävi. Tuskinpa jossain pikkupaikkakunnalla kukaan elää pulloja keräämällä (vs. Helsingissä, jossa näin voi tehdä), ehdotatko seuraavaksi, että ap voisi elää äitinsä luona siten, että keräilee metsästä ruokansa?

Vierailija
28/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että pääkaupunkiseudulla on huono asuntotilanne, mutta toi kuulostaa jo naurettavalta! Miten et voi edes yksityiseltä saada asuntoa? Mä hain yksityiseltä, kun Helsingin kaupunki ja Nuorisosäätiö ei antanu. Vuokra 644 kuussa, 2 km kampukselle, vanha yksiö. Joo onhan tässä helvetillinen vuokra ja täällä on kylmä. Melkoista remonttiakin tää kaipais. Mutta parempi kuin ei mitään. Opintotuki + opintolaina riittää elämiseen. Tai voithan vaikka hakea vain opintotukea ja tehdä viikonloput töitä. Kyllä opiskelijalla voi olla 600 euron vuokra. Tämänkin asunnon näyttöön tuli lisäkseni vain kuusi henkilöä. Enkä tiedä, kuinka moni niistä edes laittoi hakupaperit. Oletko kenties ulkomaalaistaustainen? Onko sulla eksoottinen nimi, ja siksi vuokranantajat karttavat vai mitä? Onko luottotiedot kunnossa? Saavutko epäsiistin näköisenä näyttöön?

Vierailija
29/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sua varten katsomassa asuntohelpissä ja löytyi tällainen:

http://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokrataan/ilmoitukset/70107.html

Tsemppiä!!! Älä lannistu! 

Vierailija
30/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikka Helsingissä, 150 km matkaa kouluun, hakemus soluasuntoon HOASille ollut jo pitkään voimassa, lokakuu ja väität, ettet edes solua saa? Ei kuulosta uskottavalta. Soita HOASille, saat varmasti kämpän...

Vierailija
31/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:53"]

[/quote]

Löysin sinulle myös työpaikkamahdollisuuden Helsingistä:

http://www.taloustutkimus.fi/taloustutkimus_tyonantajana/avoimet_tyopaikat/puhelinhaastattelijoita/

Soita noihin jo tänään!

Vierailija
32/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:55"]

Opiskelupaikka Helsingissä, 150 km matkaa kouluun, hakemus soluasuntoon HOASille ollut jo pitkään voimassa, lokakuu ja väität, ettet edes solua saa? Ei kuulosta uskottavalta. Soita HOASille, saat varmasti kämpän...

[/quote]

Keneltä sanotaan sitten terveisiä, kun soitetaan?

Vierailija
33/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis takuuvuokraan saa sossulta takuukuitin.

Vierailija
34/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:43"]

Tiedän, että pääkaupunkiseudulla on huono asuntotilanne, mutta toi kuulostaa jo naurettavalta! Miten et voi edes yksityiseltä saada asuntoa? Mä hain yksityiseltä, kun Helsingin kaupunki ja Nuorisosäätiö ei antanu. Vuokra 644 kuussa, 2 km kampukselle, vanha yksiö. Joo onhan tässä helvetillinen vuokra ja täällä on kylmä. Melkoista remonttiakin tää kaipais. Mutta parempi kuin ei mitään. Opintotuki + opintolaina riittää elämiseen. Tai voithan vaikka hakea vain opintotukea ja tehdä viikonloput töitä. Kyllä opiskelijalla voi olla 600 euron vuokra. Tämänkin asunnon näyttöön tuli lisäkseni vain kuusi henkilöä. Enkä tiedä, kuinka moni niistä edes laittoi hakupaperit. Oletko kenties ulkomaalaistaustainen? Onko sulla eksoottinen nimi, ja siksi vuokranantajat karttavat vai mitä? Onko luottotiedot kunnossa? Saavutko epäsiistin näköisenä näyttöön?

[/quote]

Joo no siihen tulokseen olen itsekin tullut, että yksityisen vuokranantajat taitaa olla ainoa toivo.

Mutta ne vuokrat siinä onkin kynnys. Kuka vuokraa asuntonsa tällaisessa tilanteessa olevalle, "tulottomalle"? Takuuvuokrakin kirpaisee, mutta kai ne rahat jostain saisi. Kuulemma takuuvuokrissa ei aina auteta, mutta edes sen ensimmäisen kuukauden? Asumistuki+toimeentulotuki olisi se ainoa todennäköinen tulonlähde.

Monet kerrat käynyt niin, että kun löytynyt joku vähänkin mahdollinen, esim. 400-650€/kk asunto, ja kun olen kysellyt siitä seuraavan kerran, niin se on jo vuokrattu sellaiselle, kenellä on ollut "parempi tilanne", vakituiset tulot ja vuokrarahat tarjolla.

Luottotiedot on luojan kiitos kunnossa ja tietääkseni olen ihan perussiistin näköinen ihminen.

Vierailija
35/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:57"]

[/quote]

Löysin sinulle myös työpaikkamahdollisuuden Helsingistä:

http://www.taloustutkimus.fi/taloustutkimus_tyonantajana/avoimet_tyopaikat/puhelinhaastattelijoita/

Soita noihin jo tänään!

[/quote]

Näköjään etsivät myös kenttähaastattelijoita (osa-aikaisilla palkka 200-1200 kk riippuen tehdyistä tunneista).

Terv. Edellinen.

Toivon sulle kaikkea hyvää, itsellänikin on ollut kamalat kotiolot, siksi halusin auttaa parhaani mukaan.

Vierailija
37/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos se hoas torakka ongelma on ohi?

J-P

Vierailija
38/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:55"]

[/quote]

Keneltä sanotaan sitten terveisiä, kun soitetaan?

[/quote]

Ei tarvitse sanoa keneltäkään terveisiä, mutta soittaa pitää ihan itse.

Vierailija
39/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitos!

Vierailija
40/52 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:03"]

Jokos se hoas torakka ongelma on ohi?

J-P

[/quote]

Ihan sama minulle, mieluummin asun torakoiden kanssa kuin nykyisessä tilanteessa.