Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Olen parikymppinen nuori nainen pk-seudulta. Kesästä lähtien olen "asunut" äitini luona eräässä pikkukunnassa 150km:n päässä Helsingistä. Eli siis minulla ei ole osoitetta pk-seudulla nyt.
Virallisesti olen opiskelija, tai olin, miten sen nyt ottaa. Sain ja otin vastaan opiskelupaikan. Mutta, en saanut mistään asuntoa koulun alkuun mennessä. Yritin käydä koulussa, mutta ei siitä tullut mitään huonojen kulkuyhteyksien taki +kulkeminen on kallista(2,5h per sivu, eli 5h päivässä, julkista liikennettä ei käytännössä ole, matkakustannukset n. 30€/pv. Ei opintotuki(varsinkaan "vanhemman luona asuvan 80€/kk") sellaiseen riitä). Ikävä kyllä jouduin tästä syystä keskeyttämään opinnot vuoden loppuun.
Yritän etsiä asuntoa koko ajan. Se on vaan se noidankehä, kun ei ole työtä niin vaikea löytää asuntoa ja asuntoa taas on vaikea pitää ilman työtä... Tällä hetkellä olen ns. tuloton, toimeentulotukea olen hakemassa. Asunnon saaminen näyttää lähinnä epätoivoiselta. Töitä olen hakenut myös, ja muutamia alustavia lupailuja olenkin jo saanut. Mutta tässäkin stopiksi tulee taas se asunnon puuttuminen. Pitäisi olla asunto jotta voisin aloittaa työssä.
Sukulaiset ja tuttavat olen kaikki käynyt läpi, mutta heille majoittuminen ei ole mahdollista, muutamia päiviä lukuunottamatta. Hakemukset on HOAS:lle ja muutamalle muulle opiskelujen kautta, myös mm. kaupungille, vvo:lle, nuosisosäätiölle ja ainakin neljään muuhun vuokra-asuntopaikkaan. Viimeisimmät hakemukset on lähetetty elokuussa, aikaisin 6/2013. Lisäksi olen selannut päivittäin yksityisten vuokranantajien tarjonnat mm. oikotien kautta, selannut kimppakämppähakemuksia, etsinyt käsiini lehti-ilmoituksia ja levittänyt sanaa asunnonhaustani tutuille ja tutun tutuille mm. sosiaalisessa mediassa.
Täällä "kotona" asuminen vain on melko helvetillistä. Äidin kanssa tulen toimeen varsin mainiosti, ei siinä mitään. Ongelmana onkin lähinnä äidin mies ja hänen ongelmansa. Saan häneltä päivittäin haukkumisia, kuulla siitä miten saamaton luuseri olen, miten minun sietäisi tappaa itseni, koska olen "hyödytön penikka". Jos ei muuta, niin saan kuulla mokotusta ja jurisemista kun se puhuu itsekseen ja märisee kuinka "vaikeeta elämä on". Oikeasti pelkään sitä ihmistä. Olen jo lapsena joutunut pelkäämään ja kestämään hänen aiheuttamaansa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksikin haluaisin pois täältä. Ekstrana tässä kaikessa on äitini kissa, kissa-allergiani ja astmani on alkaneet pahentua kun samassa taloudessa on vietetty aikaa.
Tämä paikkakuntakin on yksi helvetti. Minulla ei ole täällä minkäänlaista sosiaalista elämään, sen vuoksi alunperin lähdinkin pois. Äitini mies jaksaa ystävällisesti näistäkin aina muistuttaa. Kavereita ei täällä ole ollut vuosikausiin, siitä piti aikoinaan kiusatuksi tuleminen huolen, jäin aivan yksin jo silloin. Täällä oleminen on erittäin ahdistavaa.
Sosiaalitoimiston kanta taas pk-seudulla oli, että minä en kuulu heidän avustettavuutensa piiriin, vaikka kotikuntani onkin. Kuulemma jos istuisin puistossa päivät kaljaa kitaten ja nukkuisin veneen alla, niin kuuluisin. Hah? Tällä paikkakunnalla sanottiin aluksi samaa, että kuuluu kotikunnalle, mutta pitkin hampain minut sitten ohjattiin tämän piirin palveluihin, sain ajan ensi viikolle. Olen yrittänyt etsiä neuvoja ja apua tilanteeseeni, mutta joka paikassa tuntuu olevan joku stop-merkki vastassa, mene sinne, eikun tuonne eikun tänne. Taloudellinen tilanteeni on järkyttävän huono, näillä mitään takuuvuokria maksella.
Lisäksi henkinen tuki on ollut olematonta. Jumalauta, olen hakenut apua kaikista ja kaikilta käytettävissä olevilta tahoilta. Silti tuntuu, että olen ihan yksin näiden kaikkien asioiden kanssa. Olen niin stressaanut tästä kaikesta, että minulta lähtee hiuksia päästä, unirytmi on menossa päin helvettiä ja sydämen rytmihäiriöt on nyt viime viikkojen juttu. En saa nukuttua kun itkettää, en saa syötyä kun oksettaa.
Voiko olla todellakin, että ihminen jää hyvinvointivaltiossa näin yksin ja tällaiseen tilanteeseen?
Kommentit (52)
Sinuna hakisin vastaavaa koulupaikkaa jostain muulta paikkakunnalta kuin pk-seudulta. Tai siis siirtoa toisen paikkakunnan kouluun.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:13"]
Sinuna hakisin vastaavaa koulupaikkaa jostain muulta paikkakunnalta kuin pk-seudulta. Tai siis siirtoa toisen paikkakunnan kouluun.
[/quote]
Ja siis onhan nuita muitakin mahdollisuuksia. Siirrät kirjasi omalle paikkakunnalle ja haet sieltä oman asunnon ja töitä. Tai muutat kertaheitollla jonnekin muualle kuin sinne pk-seudulle. Ja laitat rullat pyörimään siellä uudella paikkakunnalla. Ei jokapuolella ole noin huono asuntotilanne.
Kirjoittaisin ongelmastani vauvapalstalle ja kuvittelisin lapsellisuuttani saavani sieltä jotain apua.
Ihan mielenkiinnosta, mitä äitisi näkee tuollaisessa miesystävässä?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:11"]
Tervetuloa aikuisuuteen!
[/quote]
Täällä saa tosiaankin jokainen pärjätä omillaan. Onko sinulla mitään koulusta, jonka alan töitä voisit saada jostakin muualta kuin pk-seudulta. Miksi hitossa sinulla edes on siellä kirjat edelleen?! Hienoa kehuskella, että "asuu" pääkaupungissa?!
[/quote]
Ihan ok idea sinänsä. Olen kuitenkin aikoinaan rakentanut elämäni pk-seudulle, siellä on kaverit, harrastukset, ne muutamat voisit-ehkä-saadakin-tän-paikan -työt ja se opiskelut. Ja tämä asia on nyt aika akuutti... Se olisi ihan uusi rumba muuttaa taas kaikki.
Pitäisin ainakin asunnonhakua voimassa ja myös olisin yhteyksissä kouluun siitä, että olisin opiskelijana siellä, jos vain asunnon saanti onnistuu.
Onko siis opiskelu koulussa luonteeltaan sellaista, että et voi edes tehdä mitään etänä sinne?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:15"] Ja siis onhan nuita muitakin mahdollisuuksia. Siirrät kirjasi omalle paikkakunnalle ja haet sieltä oman asunnon ja töitä. Tai muutat kertaheitollla jonnekin muualle kuin sinne pk-seudulle. Ja laitat rullat pyörimään siellä uudella paikkakunnalla. Ei jokapuolella ole noin huono asuntotilanne.
[/quote]
Mikä "oma paikkakunta"? Jos tätä paikkakuntaa tarkoitat, niin no thanks. Mielestänu kyllä kirjoitin jo laoitusviestissä ihan kattavat kuvailut.
Siis onko koulu pk-seudulla? Monenko kunnan vuokra-asuntoja olet hakenut?
Mitä jos katsoisit muitakin vaihtoehtoja ku sen pk-seudun. Ihan jostain sisämaasta.
Vaikka oppisopimuspaikkaa joltain alalta ja vähän pienemmistä ympyröistä sitä asuntoa kuitenkin hyvän kulkuyhteyden päästä. Tai ehkä jo oletkin yrittänyt.
Pk-seutu ei ole vaan tasa-arvoinen kaikille. Ja nyt on hyvä hakea lähes mitä tahansa työtä, sillä ajat huononee vahdilla. Ja aina voi sitten, jos saa jonkun työn, hakea sitä parempaa. Ei se aina oo yksinkertaista, eikä se aina oo itsestä kiinni. Maailma vaan nyt on näin.
J-P
Kannattaa etsiä asuntoa myös Vantaalta ja Espoosta. Ja oletko kokeillut kaikenlaiset "vuokrataan huone" -ilmoitukset? Kyllä, nuo ovat perseestä. Mutta sinun tilanteessa se olisi parempi kuin ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:21"] Täällä saa tosiaankin jokainen pärjätä omillaan. Onko sinulla mitään koulusta, jonka alan töitä voisit saada jostakin muualta kuin pk-seudulta. Miksi hitossa sinulla edes on siellä kirjat edelleen?! Hienoa kehuskella, että "asuu" pääkaupungissa?!
[/quote]
Muistaakseni olen kyllä pärjännyt omillani ihan kivasti aikaisemmin, silloin kun oli asunto ja työpaikka.
Alunperin muutin tänne väliaikaisesti, kun edellinen vuokrasopimus päättyi(1kk varoajalla, jee), enkä silloin kesällä saanut uutta kämppää. Siksi tein tilapäisen osoitteenmuutoksen tänne.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:21"]
[/quote]
Ihan ok idea sinänsä. Olen kuitenkin aikoinaan rakentanut elämäni pk-seudulle, siellä on kaverit, harrastukset, ne muutamat voisit-ehkä-saadakin-tän-paikan -työt ja se opiskelut. Ja tämä asia on nyt aika akuutti... Se olisi ihan uusi rumba muuttaa taas kaikki.
[/quote]
Sitähän tämä on läpi elämän, että pitää mukauttaa elämä olosuhteisiin eikä roikkua vanhassa, kun on kerran jotakin rakentanut. Ei elämä ole enää sitä, että hankitaan yksi koulutus, tehdään samaa työtä samalla paikkakunnalla hautaan asti. Elämää pitää päivittää ihan samalla tavalla kuin tietokoneen kovalevyä, joka on auttamatta parissa vuodessa vanhentunut.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:21"]
[/quote]
[/quote]
Minäkin olin rakentanut elämäni kotipaikkakunnalleni ja ajattelin että siellä olisin loppuikäni, vaikka suurinosa kavereista olikin muuttanut sieltä pois. Sitten mieheni sai opiskelupaikan 200km päästä ja muutto tapahtui nopeasti. Tarkoituksena oli tulla käymään se koulu tänne. Hän sai kuitenkin heti valmistuttuaan vakituisentyön harjoittelupaikastaan. Ja minäkin sain töitä nopeasti. Ollaan asuttu täällä nyt neljä vuotta ja enää en kyllä haikaile yhtään takaisin. Olen saanut hyviä kavereita ja ystäviä työni kautta ja oman kodin tänne. Ja ne vanhat kaverit on kyllä pysyneet mukana kaikissa muutoksissa.
Ei elämä anna jos ei tohdi joskus kokeilla rohkeasti jotain ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:15"] Ja siis onhan nuita muitakin mahdollisuuksia. Siirrät kirjasi omalle paikkakunnalle ja haet sieltä oman asunnon ja töitä. Tai muutat kertaheitollla jonnekin muualle kuin sinne pk-seudulle. Ja laitat rullat pyörimään siellä uudella paikkakunnalla. Ei jokapuolella ole noin huono asuntotilanne.
[/quote]
Mikä "oma paikkakunta"? Jos tätä paikkakuntaa tarkoitat, niin no thanks. Mielestänu kyllä kirjoitin jo laoitusviestissä ihan kattavat kuvailut.
[/quote]
Antaa sitten olla. Taas näitä "teiniprisessoja", joille ei kelpaa mikään, mutta kaikki hyvä pitäisi saada ilman mitään todellista vastuuta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:19"]
Ihan mielenkiinnosta, mitä äitisi näkee tuollaisessa miesystävässä?
[/quote]
Niin, sen kun tietäisi. Tuntuu, että ne on olleet eroamassa niin kauan kuin minä muistan, eli jostain vuodesta 1997...
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:21"] Täällä saa tosiaankin jokainen pärjätä omillaan. Onko sinulla mitään koulusta, jonka alan töitä voisit saada jostakin muualta kuin pk-seudulta. Miksi hitossa sinulla edes on siellä kirjat edelleen?! Hienoa kehuskella, että "asuu" pääkaupungissa?!
[/quote]
Muistaakseni olen kyllä pärjännyt omillani ihan kivasti aikaisemmin, silloin kun oli asunto ja työpaikka.
Alunperin muutin tänne väliaikaisesti, kun edellinen vuokrasopimus päättyi(1kk varoajalla, jee), enkä silloin kesällä saanut uutta kämppää. Siksi tein tilapäisen osoitteenmuutoksen tänne.
[/quote]
Millainen vuokrasopimus loppuu 1kk varoajalla?! Laiton?!?
Eikö Hoasilta tai jostain pitäisi saada melkein heti jokin soluasunto? Tuntuu vähän kummalta, ettei mitään asuntoa löydy. Onko sinulla siis se opiskelupaikka vielä?
Opiskelen itse Helsingin yliopistolla ja asun Espoossa, ja kallistahan tämä asuminen on. Sympatiat sinulle!
47 jatkaa: Jos siis laitat asunnottomuutesi niihin hakemuksiin, laita asunnottomuus alkaneeksi silloin kun jouduit muuttamaan pois pk-seudulta (ainakin vvo:n hakemuksissa on se kohta "asunnoton alkaen"). Oliko siis pk-seudulta poismuuttosi syy häätö (laiton?) vai mikä? Onko koulupaikka kuitenkin vielä voimassa? Eli voitko laittaa sen hakemukseen, jotta vaikutat luotettavammalta? Missä päin koulusi sijaitsee?
Kuulostaa todella pattitilanteelta, voi kun voisin auttaa jotenkin. Varmasti stressaa ja ahdistaa, mutta lupaan sen: kaikki järjestyy vielä, tavalla tai toisella.