Mitä leluhittejä muistatte lapsuudestanne? Oliko teillä niitä?
Mä muistan ainakin omasta lapsuudesta
Trolls-hahmot
Squushit
eri firmojen logoilla päällystetyt jojot
tamagotchit
Baby Born- nuket
Kaalimaan kakarat
Nikko-autot
limanuljaskat ( ne, jotka jätti kivat jäljet osuessaan tapettiseinään )
Kinder-munien keräilyhahmot
Sylvanian Families- hahmot
taisi löytyä melkein kaikkia noita jossain vaiheessa...
Kommentit (303)
Velikulta ja Velihopea.
Senioritytöt tietävät ja muistavat.
Little Monkey lost, suoraan viidakost. En saanut sitä 😭
Kimble ja jääkiekkopeli - näitä pelattiin kavereilla, mutta omaksi en ikinä saanut!
Niin ja hajukumit (siis pyyhekumit), niitä riitti kaikenmuotoisina 80-luvulla vaikkei nyt varsinaisia leluja olleetkaan.
Olen syntynyt -66 ja siihen nähden mulla oli aivan älyttömästi leluja. Isällä ei lapsena ollut ja hän ei voinut näin ollen kieltää meiltä lapsilta niin mitään. Olin hulluna apinoihin, tietysti toivoin omaa oikeaa, mutta sitä ei isäkään hommannut. Oli siis erilaisia, joista kuitenkin rakkain oli pehmoapina, pitkät jalat ja kädet.
Sain jo vähän isompana Anttilan Elsa Leijonan, sellaisen huiman ison pehmoleijonan, joka maksoi katalookin mukaan 95 mk. Terveisiä tutuille, jotka muistaa, sillä tämä oli huippulelu!
Paljon, paljon muutakin oli, mutta se ei kyllä ole estänyt minua kadehtimasta jälkipolvien leluja, joissa on ollut kaikenllaista sikäläisittäin ihan järjettömästi toimintoja ja kaikkea uskomatonta mekaniikkaa, mun aikaan ei edes barbin polvet taipuneet.
Ja se twisti-kokemus: en muutoinkaan ollut mitenkään hyvä, mutta luokan reilusti muita pienempänä vedin vielä ihan kohtuudella "nilkat!" mutta jo "polvet" sai mut hikoilemaan, kun oli lähes mun vyötärön tasalla ja siitä eteenpäin ei sitten enää mentykään.
Muumitalo-nukketalo. Tätä toivoin 7 v-lahjaksi 90-luvun alussa, ja voi sitä onnen päivää kun sen sain. Yksi lapsuuden parhaita synttärimuistoja. Vieläkin olen kova muumifani.
Itse 93 syntyneenä muistan barbit (no en tiedä olivatko enää mikään hitti, mutta itse tykkäsin niistä todella paljon), brazt nuket ( voi olla väärin kirjoitettu), turtles hahmot, pokemonit ja digimonit ( itse en tykännyt). Nämä tuli mieleen. Lisäksi joillakin oli sellainen "lemmikki" mitä piti ruokkia. Sellainen laite oli missä tuo lemmikki asui ja sitä hoidettiin. Ei tule nimi mieleen nyt.
Daisy oli lempi nukkeni, se oli sellainen barbin tyylinen nukke. Myös Daisyn hevonen ja huonekaluja ja tietysti paljon vaatteita sille.
-62 syntyneenä muistan Wiewmasterin sen ajan katselulaite. Pyöreä kiekko sisään ja painettiin sivussa olevaa vipua alaspäin, kuvat vaihtuivat
Mulla oli kiekko, jossa oli Niagaran putous valaistuksessa oli hieno. Legoilla rakensin taloa, oli ovet ja ikkunat
Olen syntynyt -86. Trollit tuli itsellekin ensimmäisenä mieleen.
Ekaluokalla kaikilla meidän luokan piti olla sellainen kotelomainen muovipenaali jonka pehmeässä kannessa oli jotain manga-hahmoja ja napista painamalla kyljestä esiin ponnahti terotin.
Barbeja oli kaikilla tytöillä ja niillä leikittiin innokkaasti. Oikeastaan muita sellaisia leluja, joita oli oikeasti kaikilla, ei tule mieleen. Asuttiin maalaispitäjässä ja monilla vanhemmilla ei vaan varmaan ollut varaa ostaa aina uuden virtauksen mukaisia leluja. Polly Pocketteja muistan mainostetun telkkarista, itselläni oli yksi sellainen mutta oli niin pieni että leikin sillä mieluiten itsekseni enkä muista, että kavereilla olisi ollut.
Ai niin ja minulla ja kaverillani oli molemmilla sellaisia muovifiguureita, joilla oli kylmässä väriä vaihtava vaippa! Ne oli kyllä ihania!
Vetonarukahvasta pyörimään tempaistava ja lentoon lähtevä propelli oli suosikkejani.
Kengurupallo
Nukkekoti, lamppuihin syttyivät valot
Iätön monopoli
Korona-peli
Intiaaniteltta
Kiiltokuvat, joita vaihdeltiin
Barbit
Nukenvaunut
Neppisautot
Nallipyssyt ja starttipistoolit
Leijat
Ufokki eli sittemmin frisbee
Lankaohjatut autot
Autoradat 70 luvulla
Baby born-nuket
Hyppynarut ja twister
Tamagotchi- virtuaalilemmikit
Pokemon-korttien keräily
Kävikö kukaan nukke lääkärissä Annankadulla, Helsingissä? Minä taapersin isin kanssa sinne korjauttamaan ramman nukkeni, silmä oli lähtenyt ja jalka vai oliko käsi irronnut, kuntoon tuli.
Puukkohyökkäystoimintafiguurit oli parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vetonarukahvasta pyörimään tempaistava ja lentoon lähtevä propelli oli suosikkejani.
Joku tuommoinen dronen propellia muistuttava lentävä lelu mullakin oli 80-luvulla. Hauska vehje mutta katosi jonnekin ajan kuluessa, liekö propelli lentänyt jonnekin saavuttamattomiin sitten.
Kaleidoskooppi
Scalextric -autorata