Mitä leluhittejä muistatte lapsuudestanne? Oliko teillä niitä?
Mä muistan ainakin omasta lapsuudesta
Trolls-hahmot
Squushit
eri firmojen logoilla päällystetyt jojot
tamagotchit
Baby Born- nuket
Kaalimaan kakarat
Nikko-autot
limanuljaskat ( ne, jotka jätti kivat jäljet osuessaan tapettiseinään )
Kinder-munien keräilyhahmot
Sylvanian Families- hahmot
taisi löytyä melkein kaikkia noita jossain vaiheessa...
Kommentit (303)
Toimintafiguureja sarjoista he-man, turtles, prätkähiiret, katuhait ja tietty legot 👍
Mulla oli just samat.
Markkinapallo oli kyllä turhin mahdollinen kapistus, mutta kyllä se 2-vuotiasta viehätti.
Vierailija kirjoitti:
Lentokone balsapuusta kuminauhavetoisella propellilla
Muutama Jippo lehden mukana tullut lelukrääsä
Superpallo
Markkinapallo
Henkarinputki jolla ammuskeltiin pihlajanmarjoja
Aspi ritsa
Mulla oli just samat.
Markkinapallo oli kyllä turhin mahdollinen kapistus, mutta kyllä se 2-vuotiasta viehätti.
Beybladet välitunnilla ja LET IT RIP
Langalla pyörimään vedettävä lentävä ufo, joka kohosi monenkymmenen metrin korkeuteen. Jonkinlainen esidrone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rubikin kuutio. Nintendon Game & Watch elektroniikkapelit. Autorata.
Mulla ei ollut rubikin kuutiota, ja elektroniikkapelikin oli toisen merkkinen. Autorataakaan ei ollut.
Ensimmäinen kotitietokonekin oli eri merkkinen kuin muilla oleva valtamerkki Commodore 64.
Vanhemmat päätti että minun on oltava valtavirrasta poikkeava yksilö ja siitähän se syrjäytymiskierre sitten alkoikin...
Nuo, mitä itse listasin, olivat suurinpiirtein ne, joissa itse oltiin ”aallon harjalla”.
Tosin elektroniikkapeli oli halvin mahdollinen. Samoin autorata.
Eka tietokone oli Vic-20 vuonna 1984. Eli silloin, kun muut osteli niitä C64:sia.
Ballerinabarbie jonka ranne pyöri siten, että nuken sai tekemään piruetteja.
Minua ärsytti suuresti, että tavallista Barbieta ei voinut laittaa hevosen selkään ratsastamaan kun jalkojen nivelet eivät taipuneet. Kaverilla oli sellainen ratsastajabarbi jolta tällainen onnistui, mutta itse en koskaan sellaista saanut.
Olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Lapsuuden hittileluja olivat barbiet. Yks suosikkejani oli semmoinen merenneito-barbie jonka pyrstö muutti väriä, kylmässä vedessä siniseksi ja lämpimässä pinkiksi. Nuken päässä oli sellainen kruunu, jonka voi kastaa saippuaveteen ja pyrstöä puristamalla sai aikaiseksi saippuakuplia.
Myöhemmässä vaiheessa tulikin sitten bratzit, joita ehti kertyä aika monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rubikin kuutio. Nintendon Game & Watch elektroniikkapelit. Autorata.
Mulla ei ollut rubikin kuutiota, ja elektroniikkapelikin oli toisen merkkinen. Autorataakaan ei ollut.
Ensimmäinen kotitietokonekin oli eri merkkinen kuin muilla oleva valtamerkki Commodore 64.
Vanhemmat päätti että minun on oltava valtavirrasta poikkeava yksilö ja siitähän se syrjäytymiskierre sitten alkoikin...
Nuo, mitä itse listasin, olivat suurinpiirtein ne, joissa itse oltiin ”aallon harjalla”.
Tosin elektroniikkapeli oli halvin mahdollinen. Samoin autorata.
Eka tietokone oli Vic-20 vuonna 1984. Eli silloin, kun muut osteli niitä C64:sia.
Minä sain C-64:n vasta 1989, kun muut ostelivat jo Amigoita.
- barbiet
- baby born
- bratz
- tamagotchi
- teeny weeny(omistin sen kahvipannu-version :D)
- action man
- pikkuautot ja autoradat
- legot
- nukkekoti
- nallipyssyllä räiskiminen
- hyppynarulla hyppiminen
- en muista nimeä, mutta sellainen avattava kenkä, jonka mukana tuli muistaakseni keijuhahmoja
- digimonit ja pokemonit
Sitten jos leikkejä saa vielä luetella:
- kirkon rotta
- kymmenen tikkua laudalla
- purkkis(pallo potkaistiin, ja sillä välin kun yksi lähtee pallon perään, niin muut piiloutuvat. Hyvin samanlainen kuin kirkon rotta.)
- poliisi ja rosvo
- "kuka pelkää mustaa miestä", jota leikimme usein ala-asteen liikuntatunneilla
- vuonna -96 syntynyt
Halusin muuten vielä hieman aiheen sivusta lisätä edelliseen, että kukaan meistä lapsista ei kyllä silloin ajatellut leikin mustaa miestä tummaihoisena henkilönä. Itse mielsin sen ennemminkin jonkinlaiseksi varjoksi.
- 152
Vierailija kirjoitti:
Halusin muuten vielä hieman aiheen sivusta lisätä edelliseen, että kukaan meistä lapsista ei kyllä silloin ajatellut leikin mustaa miestä tummaihoisena henkilönä. Itse mielsin sen ennemminkin jonkinlaiseksi varjoksi.
- 152
Sama. Itse kuvittelin tän "mustan miehen" vähän Mikki Hiiri-tarinoiden kokomustaan pukeutuneeksi Mustakaavun kaltaiseksi, jolla oli iso zorrohattu päässä eikä kasvoja edes näkynyt
Tamagotchi oli valtavan suosittu ala-asteen lopulla. Minä en koskaan saanut sellaista, suurimmalla osalla koulukavereista oli.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa oli ainakin näitä: He-man, Turtles, Game&Watch, Viewmaster, Rambo puukko
Mulla oli kans He-man ukkoja ja tietysti Rambo puukko.
Mulla oli dinosaurusvauvoja väriä vaihtavalla vaipalla, onko samaa sarjaa kuin nuo aiemmin mainitut vaippapöksyt?
Meillä oli paikallisena hittinä iskän rakentama puuheppa, isät taisi näissä vähän kilpaillakin että kuka tekee hienoimman ja isoimman😊 Me penskat rakenneltiin sitten tallit, aitaukset ja ratsastuskentät metsän laitaan.
Mäkiauto. Ratillinen ja itserakennettu lastenvaunun pyöristä. 1950-hittirakentelukohde. Nykyajan lastenvaunupyöristä ei oikein onnistisi.
Itselle tulee monen mainitun lisäksi mieleen Belvillet, ne Legon tyttösarjat, itselläni oli joku hevostalli tms siitä.. Sitten paljon aiemmin oli niitä vaahtomuovi sata tehtyjä metrin pituisia käärmeitä/matoja, missä oli se pitkähkö rautalanka millä niitä pystyi "kävelyttämään" tms..
Sit tulee mieleen barbie tarrakirjat, missä joka aukeamalla oli eri kuva, ja siihen sai ostaa monta kertaa irrotettavia ja siirreltävä tarroja.. Esim leikkauspöydälle leikkejä tai vaatekaappiin vaatteita, keittiöön ruokia.. Ja siinä kirjan ääressä pystyi leikkimään siirtelemällä niitä tarroja.
Kasarilla oli yleisiä pattereilla liikkuvat ja haukkuvat lelukoira millainen oli siskollani, ja itse ysäin alkupuolella toivoin uudenlaista "kävelevää" koiraa.. Se oli joku spanielin näköinen pehmolelu, mikä oli tarroilla kiinnitetty sellaiseen rullaan. Siinä rullassa oli muovinen putki "talutushihnana", ja sitä työnnettäessö koira "liikkui ja haukkui".. Oli yksi suosikkileluistani, koska sen koiran sai myös helposti irti, ja patterit ei loppunut niiniun niistä patterikoirista.
Muovailuvahoja oli myös eri värisiä ja sellainen muovailutehdas, missä sai laittaa niitä vahija erilaisista putkista ja muoteista meneen, ja ne tuli eri kuvioisina pätkinä ulos.
Jotain tutkimus settejä oli myös, esim mikroskooppi ja sen mukana tulevat kuivatut perhoset ja jotkut kemikaalit?
Kun olin jo isompi tuli barbeista niitä pehmeitä unibarbeja, millä sai silmät kiinni kylmällä vedellä ja kuumalla silmät auki :D
Myös shellyt oli kivoja millä leikin pienempien serkkujen kanssa.
Vm-86
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee monen mainitun lisäksi mieleen Belvillet, ne Legon tyttösarjat, itselläni oli joku hevostalli tms siitä.. Sitten paljon aiemmin oli niitä vaahtomuovi sata tehtyjä metrin pituisia käärmeitä/matoja, missä oli se pitkähkö rautalanka millä niitä pystyi "kävelyttämään" tms..
Sit tulee mieleen barbie tarrakirjat, missä joka aukeamalla oli eri kuva, ja siihen sai ostaa monta kertaa irrotettavia ja siirreltävä tarroja.. Esim leikkauspöydälle leikkejä tai vaatekaappiin vaatteita, keittiöön ruokia.. Ja siinä kirjan ääressä pystyi leikkimään siirtelemällä niitä tarroja.
Kasarilla oli yleisiä pattereilla liikkuvat ja haukkuvat lelukoira millainen oli siskollani, ja itse ysäin alkupuolella toivoin uudenlaista "kävelevää" koiraa.. Se oli joku spanielin näköinen pehmolelu, mikä oli tarroilla kiinnitetty sellaiseen rullaan. Siinä rullassa oli muovinen putki "talutushihnana", ja sitä työnnettäessö koira "liikkui ja haukkui".. Oli yksi suosikkileluistani, koska sen koiran sai myös helposti irti, ja patterit ei loppunut niiniun niistä patterikoirista.
Muovailuvahoja oli myös eri värisiä ja sellainen muovailutehdas, missä sai laittaa niitä vahija erilaisista putkista ja muoteista meneen, ja ne tuli eri kuvioisina pätkinä ulos.
Jotain tutkimus settejä oli myös, esim mikroskooppi ja sen mukana tulevat kuivatut perhoset ja jotkut kemikaalit?
Kun olin jo isompi tuli barbeista niitä pehmeitä unibarbeja, millä sai silmät kiinni kylmällä vedellä ja kuumalla silmät auki :D
Myös shellyt oli kivoja millä leikin pienempien serkkujen kanssa.Vm-86
Sata virhettä😖 barbie kirjassa oli siis meikkauspöytä, ei leikkauspöytä😅🤪
Catz ja Dogz pehmot!
Semmoisia mulkosilmäisiä koiria ja kissoja joilla pystyi sulkemään silmäluomet.
Kissoilla oli panta joissa luki Catz ja koirilla oli panta jossa luki Dogz.
Mukana tuli tarvikkeita ja niissä oli äänitoimintoja, kun mm harjasit sitä pehmoa sen harjalla tietystä kohtaa niin kissa kehräsi ja koira piti jotain muuta ääntä. Ja kun niiden naaman laittoi ruokakuppiin niin kuului syömisen/juomisen ääntä siitä kupista riippuen laittoiko sen pehmon suun vesipuolelle tai ruokapuolelle.