Mitä leluhittejä muistatte lapsuudestanne? Oliko teillä niitä?
Mä muistan ainakin omasta lapsuudesta
Trolls-hahmot
Squushit
eri firmojen logoilla päällystetyt jojot
tamagotchit
Baby Born- nuket
Kaalimaan kakarat
Nikko-autot
limanuljaskat ( ne, jotka jätti kivat jäljet osuessaan tapettiseinään )
Kinder-munien keräilyhahmot
Sylvanian Families- hahmot
taisi löytyä melkein kaikkia noita jossain vaiheessa...
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
- barbiet
- baby born
- bratz
- tamagotchi
- teeny weeny(omistin sen kahvipannu-version :D)
- action man
- pikkuautot ja autoradat
- legot
- nukkekoti
- nallipyssyllä räiskiminen
- hyppynarulla hyppiminen
- en muista nimeä, mutta sellainen avattava kenkä, jonka mukana tuli muistaakseni keijuhahmoja
- digimonit ja pokemonitSitten jos leikkejä saa vielä luetella:
- kirkon rotta
- kymmenen tikkua laudalla
- purkkis(pallo potkaistiin, ja sillä välin kun yksi lähtee pallon perään, niin muut piiloutuvat. Hyvin samanlainen kuin kirkon rotta.)
- poliisi ja rosvo
- "kuka pelkää mustaa miestä", jota leikimme usein ala-asteen liikuntatunneilla- vuonna -96 syntynyt
Siis ei vitsi mitkä nostalgiat tosta teeny weenystä! En olisi ikinä muistanut nimeä itse mutta mulla oli se herätyskellon muotoinen! Muutenkin aika samoja leluja ja leikkejä mun lapsuudessa, lisäisin vielä pet shopit, jotka tuli mun ollessa ala-asteella.
Vuosimallia -97
70-luvulla oli n. barbikokoa oleva sarja tyttöjä, joiden nimistä muistan Tian ja yksi tytöistä oli musta jo silloin. Tialla oli sininen asu, mustalla punainen ja sitten oli joku Dee, jolla oli lila asu. Minullaoli Tia ja asiskolla Dee lemppareina ja sitten meillä oli se mustakin, jonka nimeä en muista.
[/quote]
Siis ei vitsi mitkä nostalgiat tosta teeny weenystä! En olisi ikinä muistanut nimeä itse mutta mulla oli se herätyskellon muotoinen! Muutenkin aika samoja leluja ja leikkejä mun lapsuudessa, lisäisin vielä pet shopit, jotka tuli mun ollessa ala-asteella.
Vuosimallia -97[/quote]
Aivan, littlest pet shopit. :D Itsellä taisi olla joku niiden avainkaulanauha, jossa roikkui kotiavaimet. Tässä myöhemmin tuli lisää leluja mieleen omasta lapsuudesta, kuten Polly Pocketit ja Star Castlet. Googlettamalla löytyi näillekin leluille nimet, kun en olisi muuten muistanut.
- 96-syntynyt
<3 Littlest pet shop.
Mulla oli niitä settejä vaikka kuinka monta. Lempisetti oli sellainen jossa oli kettuemo, kaksi poikasta ja niille ontto puu kotina, ruokakuppi ja tulikärpänen jonka sai kiinni sen emon häntään. Joku hämärä muistikuva olisi siitä että se tulikärpänen hohti pimeässä.
Eno toi sen ulkomaan tuliaisina vuonna keppi ja kivi.
(oon syntynyt 87)
Tuli vaan yhtäkkiä mieleen, kun oman paikkakuntani Tarjoustalosta sai automaatista pokepalloja, jotka sisälsi karkkia ja pokemon figuurin. Niitä tuli keräiltyä jokin verran ja ainaskin ne oli itselleni kova hitti. En tiedä oliko toisilla vastaavanlaista intoa niihin.
Sitten oli myös monia muitakin automaatteja olikohan citymarketissa. Oli superpallo-, koira figuuri- (suosikkini) ja purkka-automaatteja.
On ajat huimasti muuttuneet, kun enää ei näytä olevan niitä automaatteja ja kaupatkin ovat hävinneet niiltä paikoilta.
Kävin aina siskoni kanssa keskustassa upottamassa rahaa niihin koneisiin, jotta saataisiin figuureita ja purkkaa. Oli ne kivoja aikoja. Vahvat hyvät muistot niiltä ajoilta jääneet mieleeni. Sitten se tunne, kun laittaa rahan rahan-laitto kohtaan ja käätää sitä vipua ja sitten jännittää minkä niistä figuureista saa 🤪
Muns-nuket, joiden silmät välkkyivät ja tanssivat.
Paska tava hevonen oli paras hitti
So small babies. Niitä myytiin 3 kappaleen paketeissa ja olivat sellaisia alle 5 cm mittaisia vauvanukkeja.
My Little ponyt, ne aidot pulleat.
Halinallet.
Popples -pehmot.
Vierailija kirjoitti:
<3 Littlest pet shop.
Mulla oli niitä settejä vaikka kuinka monta. Lempisetti oli sellainen jossa oli kettuemo, kaksi poikasta ja niille ontto puu kotina, ruokakuppi ja tulikärpänen jonka sai kiinni sen emon häntään. Joku hämärä muistikuva olisi siitä että se tulikärpänen hohti pimeässä.
Eno toi sen ulkomaan tuliaisina vuonna keppi ja kivi.
(oon syntynyt 87)
Ystävällä oli tuo puu! Minulla oli seepra ja sille pieni muovinen talli. (vm.-85)
Vierailija kirjoitti:
Paska tava hevonen oli paras hitti
En ole koskaan kuullut noista, mutta tuosta tuli mieleeni hajuhemmot ja sitten tuli myös mieleeni, että itse omistin olikohan avaimenperä possun. Sitä avaimenperää kun puristi niin possun silmät pursuu ulospäin ja sen takamuksesta ruskea möykkykin saman aikaisesti puskee ulospäin. Noi älyvapaa lelut oli ihan sika nastoja kersana.
Legot tietenkin ja veljen kanssa koottavat (liimattavat) lentokoneet ja laivat, Viewmaster oli oli hauska. 60-luvulla olin katkera kun mummu toi Amerikasta n......i-nuken eikä barbia! Tietenkin kansakoulussa hypättiin twistiä välitunneilla.
90-luvun alkupuolella oli kuulakärkikyniä, jossa paksun hylsyn sisällä oli jotain 10 eri kärkeä. Kaikki eri värisiä ja ne olivat hajustettuja, muistan vieläkin miltä se tuoksui. Oli tosi mahtava juttu.
Sillä oli kyllä vaikea kirjoittaa kun oli niin kömpelö ja se kärki oli vähän väljä.
Barbit, joilla oli liikkuvat nivelet, Ballerina ja Aerobic-barbi. Keniä en koskaan saanut, ostin itse miesbarbin aikuisiällä trauman korjaamiseksi 😄 Baby Born ja kampauspää eivät olleet yhtään niin kivoja kuin mainoksissa, Baby born oli jäykkä ja piti brutaalisti vääntää käsivarresta, että se itki, kampauspään nailonhiukset takkuuntui ja olivat liian liukkaat, että olisi voinut tehdä kunnon kampauksia. Nämä siis 90-luvulla.
Kaalimaan kakarat (ei ollu)
Montschisi apina (oli)
Star wars hahmot (ei ollu)
Penaalinukkekoti (oli)
Nakke nakuttaa - pehmo (oli)
Barbie (ei ollu)
My little ponyt (ei ollu)
Elektroniikkapelit (ei ollu)
Jojo (ei ollu)
Skeittilauta (ei ollu)
Kengurukeppi (ei ollu)
Hyppynaru (oli)
En tiedä oliko se metallinen hyrrä ja kaatumaton pimpom-nukke enää hittejä, mutta ne meillä oli myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee monen mainitun lisäksi mieleen Belvillet, ne Legon tyttösarjat, itselläni oli joku hevostalli tms siitä.. Sitten paljon aiemmin oli niitä vaahtomuovi sata tehtyjä metrin pituisia käärmeitä/matoja, missä oli se pitkähkö rautalanka millä niitä pystyi "kävelyttämään" tms..
Sit tulee mieleen barbie tarrakirjat, missä joka aukeamalla oli eri kuva, ja siihen sai ostaa monta kertaa irrotettavia ja siirreltävä tarroja.. Esim leikkauspöydälle leikkejä tai vaatekaappiin vaatteita, keittiöön ruokia.. Ja siinä kirjan ääressä pystyi leikkimään siirtelemällä niitä tarroja.
Kasarilla oli yleisiä pattereilla liikkuvat ja haukkuvat lelukoira millainen oli siskollani, ja itse ysäin alkupuolella toivoin uudenlaista "kävelevää" koiraa.. Se oli joku spanielin näköinen pehmolelu, mikä oli tarroilla kiinnitetty sellaiseen rullaan. Siinä rullassa oli muovinen putki "talutushihnana", ja sitä työnnettäessö koira "liikkui ja haukkui".. Oli yksi suosikkileluistani, koska sen koiran sai myös helposti irti, ja patterit ei loppunut niiniun niistä patterikoirista.
Muovailuvahoja oli myös eri värisiä ja sellainen muovailutehdas, missä sai laittaa niitä vahija erilaisista putkista ja muoteista meneen, ja ne tuli eri kuvioisina pätkinä ulos.
Jotain tutkimus settejä oli myös, esim mikroskooppi ja sen mukana tulevat kuivatut perhoset ja jotkut kemikaalit?
Kun olin jo isompi tuli barbeista niitä pehmeitä unibarbeja, millä sai silmät kiinni kylmällä vedellä ja kuumalla silmät auki :D
Myös shellyt oli kivoja millä leikin pienempien serkkujen kanssa.Vm-86
Sata virhettä😖 barbie kirjassa oli siis meikkauspöytä, ei leikkauspöytä😅🤪
Barbeista kallein on avioero-Barbie, koska sen mukana tulee kaikki Kenin tavarat. 😨
60-luvulla: Britainsin muovieläimet, legot, Viewmaster.
Kasarin lapsena mun lemppareita oli monchichit, smurffifiguurit, nukkekoti (valot toimi oikeasti!) wiewmaster ja twist. Kaalimaankakaraa toivoin mutta en saanut.
Muistatteko niitä nukkeja joiden selässä oli luukku johon laitettiin värikäs pieni levy (niinkuin mini-lp) ja nukke lauloi, nauroi, itki jne?
Gogot, Beyblade-hyrrät, bratzit, baby born, kuulapyssyt ja niiden kuulien keräily pihalta (keltaisia löytyi eniten ja muut värit oli harvinaisempia. Ylpeinä esiteltiin jos löysi esim sinisen kuulan), Pokémon kortit, tamagotchit, sateenkaaren väriset vieterit
90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa
Ja päiväkodissa monilla mun ryhmän tytöillä oli jonkun aikaa joku ihme villitys kantaa mukana sellasia lyhyitä erivärisiä katkastuja kuminauhoja :D