Tein sen virheen, että valitsin kouluttamattomamman puolison
Hän ei pärjännyt hyvin koulussa ja ajattelun tahmeuden sekä logiikan puutteen huomaa arkielämässä. Minä koen ärsyttävänä ja ahdistavana kun mies ei ymmärrä asioita, on hidas ja minä olen meillä se skarpeimmillaan kaikessa. Kadun niin hirveästi, etten ottanut korkeakoulutettua tavoitteellista puolisoa, olen kateellinen teille jotka teitte aikanaan fiksumman valinnan.
tv. Maisterinainen, amiksen käyneen vaimo, yhteisten lasten äiti
Kommentit (115)
Voi jumalauta tätä nykyajan ihmisten tyhmyyttä ja pinnallisuutta. Kuunnelkaa Brahmsia ja lukekaa Tolstoita niin sivistytte!!!!!
Niin ja en ole valinnut puolisoa koulutuksen perusteella, kaikki koulutukset on hankittu valinnan jälkeen, siis sen jälkeen kun minä olin jo päättänyt että tuo mies käy, vaikka oli finninaamainen armeijassa oleva ei millään hyvillä arvosanoilla edes lukion käynyt.
En usko kenenkään valitsevan puolisoa koulutuksen tai yleistiedon tai mensalaisuuden perusteella, vaan sen perusteella minkälainen ihmisen luonteen sisältö on. Omani on rauhallinen ja optimistinen ja mukava ja rehellinen ja luotettava ja tunnollinen- valioluokkaa.68
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:19"]
Hitaus ei minusta kerro älystä mitään. Minulle on esimerkiksi miehenikin antaman tunnustuksen mukaan siunaantunut nopea äly. Hoksaan samantien asiat ja yhteydet. En ole kuitenkaan missään tapauksessa älykkäämpi kuin mieheni joka on taas hidas ajattelija, matemaattinen insinööri jolla vahva looginen ajattelu. Matikka ja kielet ovat aina olleet hiukan vaikeita opittavia minulle. Taideaineissa ja äidinkielessä olin superhyvä. Minäkin rasitun useasti siitä, että mieheni ymmärtää asioita hitaasti ja rauhallisesti. Vakkakin se lopputulema on sitten vedenpitävä ja aukoton. Omassani saattaa olla jokin heikkous jota en tullut nopeuttani kalkuloineeksi.
Ymmärtäkää siis, että ajattelun hitaus ei ole merkki niinkään tyhmyydestä kuin ajatusprosessista. Toisilla pihat kiertää ja toisilla menee suorempaan :D
[/quote]
Kyllä se nopeus kuuluu myös älykkyyteen. Mutta kiva että olet tyytyväinen.
[/quote]Tämän kommentoija ei tainnut ihan nyt ymmärtää pointtia. Toiset tekevät nopeita päätöksiä, toiset punnitsevat kaikki mahdolliset asianhaarat ennen päätöksen tekoa. Itse olen jälkimmäistä lajia, ja sen hitauden takia minua luullaankin helposti tyhmäksi. Itse asiassa olen päättämätön. Kirjoittamisesta: tiedän MONTA älykästä ihmistä jotka kirjoittavat päin peetä. Joskus tapaa myös kieliopin osaavia ei niin fiksuja ihmisiä... Ihminen voi myös olla älykäs mutta ei viisas. Voi myös olla viisas, mutta ei varsinaisesti nopeaälyinen.
Minun mieheni, lukion käynyt, on oikeasti _tyhmä_. Hän on sivistymätön, tietämätön ja vailla maalaisjärkeä. Esimerkiksi hän ei tiedä kuka on Johnny Cash, Kleopatra, Charlie Chaplin tai Edith Piaf. Kun ykkösbonus vaihtui tähän Pins-systeemiin, hän kuuli että kaikista ostoksista annetaan tietty määrä pinssejä jotka sitten ladotaan tiskille kun halutaan ne käyttää. Tänään hän kysyi, mitä tarkoittaa kalma, substantiivi, eteerinen ja sensuelli. Mieheni kuvitteli myös että tatuointimuste on sama kuin tulostinmuste, koska oli nähnyt tatuoijan kantaneen tulostinmustetta liikkeeseen. Hän ei osaa aakkosia kuin K:hon saakka, eikä ole haka matematiikassakaan. Myös lukeminen on täysin hidasta, kirjoituksesta puhumattakaan.
Hän myös myöntää olevansa tyhmä, paljon tyhmempi kuin minä joka kävin ammattikoulun. Rakastan hänessä kaikkea muuta paitsi tuota sivistymättömyyttä, koska hän on kiltti, ajattelevainen, hyvä sängyssä ja rakastava.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:59"]Minun mieheni, lukion käynyt, on oikeasti _tyhmä_. Hän on sivistymätön, tietämätön ja vailla maalaisjärkeä. Esimerkiksi hän ei tiedä kuka on Johnny Cash, Kleopatra, Charlie Chaplin tai Edith Piaf. Kun ykkösbonus vaihtui tähän Pins-systeemiin, hän kuuli että kaikista ostoksista annetaan tietty määrä pinssejä jotka sitten ladotaan tiskille kun halutaan ne käyttää. Tänään hän kysyi, mitä tarkoittaa kalma, substantiivi, eteerinen ja sensuelli. Mieheni kuvitteli myös että tatuointimuste on sama kuin tulostinmuste, koska oli nähnyt tatuoijan kantaneen tulostinmustetta liikkeeseen. Hän ei osaa aakkosia kuin K:hon saakka, eikä ole haka matematiikassakaan. Myös lukeminen on täysin hidasta, kirjoituksesta puhumattakaan.
Hän myös myöntää olevansa tyhmä, paljon tyhmempi kuin minä joka kävin ammattikoulun. Rakastan hänessä kaikkea muuta paitsi tuota sivistymättömyyttä, koska hän on kiltti, ajattelevainen, hyvä sängyssä ja rakastava.
[/quote]
*luuli.
mun mies on käynyt vain amiksen ja minä yliopiston. silti mieheni on meistä se loogisempi ja nopeampi ratkaisemaan käytännön ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:59"]
Minun mieheni, lukion käynyt, on oikeasti _tyhmä_. Hän on sivistymätön, tietämätön ja vailla maalaisjärkeä. Esimerkiksi hän ei tiedä kuka on Johnny Cash, Kleopatra, Charlie Chaplin tai Edith Piaf. Kun ykkösbonus vaihtui tähän Pins-systeemiin, hän kuuli että kaikista ostoksista annetaan tietty määrä pinssejä jotka sitten ladotaan tiskille kun halutaan ne käyttää. Tänään hän kysyi, mitä tarkoittaa kalma, substantiivi, eteerinen ja sensuelli. Mieheni kuvitteli myös että tatuointimuste on sama kuin tulostinmuste, koska oli nähnyt tatuoijan kantaneen tulostinmustetta liikkeeseen. Hän ei osaa aakkosia kuin K:hon saakka, eikä ole haka matematiikassakaan. Myös lukeminen on täysin hidasta, kirjoituksesta puhumattakaan. Hän myös myöntää olevansa tyhmä, paljon tyhmempi kuin minä joka kävin ammattikoulun. Rakastan hänessä kaikkea muuta paitsi tuota sivistymättömyyttä, koska hän on kiltti, ajattelevainen, hyvä sängyssä ja rakastava.
[/quote]
Miehellä ehkä lukihäiriö? Ne ei yleensä muista ihmisten nimiä ja lukeminen tekee tiukkaa koska siinä kestää niin kauan ja turhautuvat.. Useat tuntemani lukihäiriöiset on kekseliäitä ja viehättäviä, vain noissa lukemishommissa ja ylimääräisen tiedon mieleenpainamisissa hankaluuksia.
Tiedän joitain jotka tykkää kattoa telkkarista dokumentteja ja sillain oppii tai lukee/kuuntelee äänikirjoja tai sit on tosi luovia, taiteilijoita jne..
Bisneshirmu Richard Bransonilla on lukihäiriö ja on sanonut että siitä on ollu hänelle hyötyä koska ajattelee asiat sillain yksinkertaisina ja selkeinä. Heidän tuotteet pysyy mielekkäinä kun pistää ne oman selkeysfiltterinsä läpi.
On sanottu että lukihäiriöiset pystyy paremmin näkemään asioiden koko kuvan ja tunnistaa kaavoja asioissa. Monet on myös hyviä sosiaalisissa suhteissa, ehkä juuri tuon asioiden olennaisuden ja kaavojen tunnistamisen kautta. Tämä tietty riippuu siitäkin jos kasvuolosuhteet/ympäristö on ollut sellaisten taitojen kehittymiseen suotuisa.
Kylläpä täällä jaksataan morkata ap:ta siitä, että kehtaa nyt kokea puolisonsa liian tyhmäksi, mitäs ei aiemmin tajunnut! Täällähän ei koskaan aiemmin ole ollut yhtään ketjua, jossa puolison jokin ärsyttävä puirre on noussut esiin vasta pidemmän suhteen myötä.
Olen ollut mieheni kanssa kohta 10 vuotta, ja tässä vuosien varrella moni alkujaan mitättömältä tuntunut asia on alkanut ärsyttää yhä enemmän ja enemmän. Suhteen alussa arvostin miehen kiltteyttä, empaattisuutta ja ahkeruutta. Arvostan näitä asioita edelleen. Sen lisäksi minua rasittaa todella paljon, että mieheni on epälooginen ja tajuaa asioita hitaasti. Kyse on osin negatiivisesta kierteestä: mitä enemmän ärsyynnyn, sitä enemmän kiinnitän näihin huomiota. Välillä tunnen syyllisyyttä siitä, että pelkään miehen hitauden periytyvän lapsillemme. Kuitenkin olen hänen kanssaan halunnut lisääntyä, sillä mies on luotettava ja huolehtiva isä, joka pyytämättä asettaa lasten ja perheen tarpeet omien mielihalujensa edelle. Ennemmin tällainen perheenisä kuin älykäs renttu. Täydellisiä miehiä kun ei juuri ole tarjolla, ainakaan kaikille. Ja on minussakin vikani. Murta silti vaan välillä ottaa päähän.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:16"]
mun mies on käynyt vain amiksen ja minä yliopiston. silti mieheni on meistä se loogisempi ja nopeampi ratkaisemaan käytännön ongelmia.
[/quote]
...kerrot, että miehesi ei ole opiskellut yliopistossa, mutta hän on silti nopeampi ratkaisemaan käytännön ongelmia. Yliopistossako opitaan ajattelemaan noin viisaasti?
Kyllä aika monikin pariskunta aikuistuessaan kasvaa erilleen. Samankaltaiset kiinnostukset ja äo on pitkän suhteen edellytys. Ei niinkään sen nuoremman ja komeamman/kauniimman löytäminen. Paitsi ehkä hyvin pinnallisessa suhteessa. Ymmärrän ap:n ongelman kyllä hyvin. En voisi kuvitellakaan, etten voisi jakaa partnerini kanssa elämääni, keskustella erilaisista asioista musiikista kulttuuriin ja politiikasta matkusteluun. Ei se vain olisi oikea suhde, että asioita jaotellaan sen mukaan mitä siippa "tajuaa". Olemme ekonomi-DI pariskunta, mutta yhtälailla exiimme on kuulunut vähemmän koulutettuja yksilöitä, ja enemmän koulutettuja myös.
Jännä. Mun mies on ydinfyysikko ja kohta tekniikan tohtori teknillisestä fysiikasta. Siti minä olen meillä se älykkäämpi jolla äly juoksee ja leikkaa nopeammin vaikka olen käynyt vain amk:n :) Miehestä ei saa keskustelukumppania ja hän on todella lyhytsanainen ja analyyttinen.
Jännä. Mun mies on ydinfyysikko ja kohta tekniikan tohtori teknillisestä fysiikasta. Siti minä olen meillä se älykkäämpi jolla äly juoksee ja leikkaa nopeammin vaikka olen käynyt vain amk:n :) Miehestä ei saa keskustelukumppania ja hän on todella lyhytsanainen ja analyyttinen.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:19"]
Hitaus ei minusta kerro älystä mitään. Minulle on esimerkiksi miehenikin antaman tunnustuksen mukaan siunaantunut nopea äly. Hoksaan samantien asiat ja yhteydet. En ole kuitenkaan missään tapauksessa älykkäämpi kuin mieheni joka on taas hidas ajattelija, matemaattinen insinööri jolla vahva looginen ajattelu. Matikka ja kielet ovat aina olleet hiukan vaikeita opittavia minulle. Taideaineissa ja äidinkielessä olin superhyvä. Minäkin rasitun useasti siitä, että mieheni ymmärtää asioita hitaasti ja rauhallisesti. Vakkakin se lopputulema on sitten vedenpitävä ja aukoton. Omassani saattaa olla jokin heikkous jota en tullut nopeuttani kalkuloineeksi.
Ymmärtäkää siis, että ajattelun hitaus ei ole merkki niinkään tyhmyydestä kuin ajatusprosessista. Toisilla pihat kiertää ja toisilla menee suorempaan :D
[/quote]
Kyllä se nopeus kuuluu myös älykkyyteen. Mutta kiva että olet tyytyväinen.
[/quote]
Ei se miehen ajattelu ole välttämättä oikeasti hidasta. Hän on vain haluton sanomaan juuta tai jaata ennen kuin on tullut varmaan loppupäätökseen.
Hyvässä parisuhteessa puolisot täydentävät toisiaan erilaisilla vahvuuksilla. Yhteiset tärkeimmät arvot ja pitkäaikainen päämäärä pitävät yhdessä. Mutta kannattaa huomioda, että jos odotuksissa on sekä erinomainen rakastaja, samantasoinen keskustelija, hyvä vanhempi, ahkera ja aikaansaava, uskollinen, rehellinen, hyväluonteinen, ammatissaan menestyvä, hyvätuloinen, miellyttävän näköinen jne. Niin tämäntasoisia miehiä lienee Suomen kokoisessa maassa ehkä vain tuhansia... ei mitenkään riitä kaikille korkeasti koulutetuille naisille.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:03"]
Täytyy tosin muistaa se tosiasia, että ne kaikkein fiksuimmat, parhaimmat ja syvällisimmät tyypit ovat niitä jotka jättivät koulut kesken eivätkä alistuneet systeemin aivopesemiksi zombieiksi. Tekevät tulosta omassa menestyvässä firmassa ja harrastavat monipuolisesti kulttuuria. Heitä ei vain riitä joka av-mammalle.
[/quote]
elämäm koulu?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:34"]
Menkää maisterimammat hakemaan miehiä Eliittikumppaneista. Siellä ne tasot vaan pingahtelevat stratosfääreihin! Eikös olekin kivaa kun saa vertaistaan seuraa. Kui, kui, kui, kui!
[/quote]
Niin onko se huippuyksilö marsu vai porilainen?
Kyseessä ei luultavasti ole koulutuseroavaisuus, vaan luonne-ero ja ehkä myös älykkyysero. Kouluttamaton voi olla fiksu, mukava ja keskusteleva, aikaansaseuraava. Ja se luonne. Koulutettu voi olla myös äksy ja laiska.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:00"]Kuulostat ap aika ikävältä ihmiseltä. Miehesi mahdollistaa sinulle uran ja lapsillesi lyhyemmät hoitopäivät. Sinä valitat.
Elämä on asennekysymys.
[/quote]
Samaa mieltä. Sä nyt vaan laitat KAIKKI ongelmat ja epäkohdat sen piikkiin että mies on tyhmä.
En nyt kaikkia viestejä lukenut mutta kuvailet miestä aika ilottomaksi ja hitaaksi ja innottomaksi ja laiskaksi. Voisiko mies olla lievästi masentunut, ei ehkä ole tyytyväinen elämäänsä? Sekin voi joskus aiheuttaa hitautta ja vaikeuksia seurata keskustelua. Jos mies löytäisi intoa ja kunnon kiinnostusta elämään voisi hänestä tulla myöd muutenkin skarpimpi. Voisitko koittaa jutella tästä hänelle?
Mulla oli kans lyhyt, puolen vuoden kestävä suhde, jossa mies oli alikouluttautunut. Ei ollut edes sieltä amiksesta päässyt edemmäs, kuulemma liian rankkoja kun joka toinen jakso oli aamupainotteinen. Hohhoijakkaa. Nykyinen mieheni, aviomieheni, kanssa tulemme paljon paremmin toimeen, kun sivistyksen tai enemmän samojen kiinnostuksenkohteiden ansiosta olemme samankaltaisia... oisin sen "tyhmyyden" saattanut kestää, jos edes yleissivistys olisi sitten ollut korkeaa, ja olisi ilmennyt selvää kiinnostusta vaikka vaan Suomen politiikkaan tai edes huomenen säähän. Mutta ei. No, mulla kävi hyvä flaksi :)