Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin lapsesi lopetti kutsumasta isää isiksi?

Vierailija
13.10.2014 |

Ja miten "koulutitte" lapsen uuteen kutsumamuotoon?

En pidä ajatuksesta, että esim. kouluikäinen vielä puhuisi isistä. Emme alunperinkään käytä itse isiä (lapsi ei vielä puhu), mutta koko muu maailma lässyttää sille isistä. En minä nyt jaksa mikään natsimutsi olla ja korjata muiden puheita lapselleni. Mukavaa kun isovanhemmat ja kaverit tykkäävät huomioida lapsemme ja puhella hänelle. Eli kotona ei isistä puhuta, mutta toki tuo muoto voi lapselle tarttua kun muita matkii. Eikä se nyt haittaa, jos pikkulapsi puhuttelee isinä, emmekä häntä aio käyd asiasta korjailemaan. Mutta kyllä viimeistään siinä 5-6-vuotiaana olisi hyvä karsia isittely.

Eli kysymys: tapahtuuko se lapsen kasvaessa jotenkin itsestään (miten ihmeessä?) vai aktiivisella korjaamisella. Vai vaan sillä, että maailma ympärillä alkaa puhua iskästä / isästä ja vähitellen se iskostuu lapsen päähän.

Minkä ikäisenä tämä muutos on teillä tapahtunut / tehty?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:56"]

Aletaanko teillä puhua pilluista tai mulkuista lapsen ollessa viisi vuotta kun pimppi ja pippeli on niin lapsellisia?

[/quote]

No siis. Joo vaik. Oh dear god.

Miksi tämä nyt näin kuohahduttaa? Kuitenkin, kuten jo sanottua, suurin osa lakkaa puhumasta isistä. Kutsukaa vaikka persläveksi, ihan sama. :D Kysymys oli vain, että muuttuuko itsestään. Hyvin on tullut selväksi, että kaikilla ei. Mutta useimmilla kyllä.

Vierailija
62/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:56"]

Aletaanko teillä puhua pilluista tai mulkuista lapsen ollessa viisi vuotta kun pimppi ja pippeli on niin lapsellisia?

[/quote]

Jep, kyllä isä sanana on verrattavissa pilluun ja kyrpään.

Ei varmasti aleta puhua pillusta ja mulkusta, mutta tuskin esim. teinille seksijtuista puhuessa käytetään enää lapsellisia sanoja pimppi ja pippeli. Eli eiköhän se muutu vaginaksi/emättimeksi ja penikseksi, tai yleisesti sukupuolielimiksi. Ihan kuin isi pikkulapsi-iän jälkeen iskäksi tai faijaksi. Ei kyrpäjoosepiksi. Paitsi teineille hetkittäin vanhemmat muuttuukin elämän pilaaviksi kalkkismulkkukusipäiksi. ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun, eikä mulle selvinnyt siltikään miksi lapsi pitäisi ensin opettaa sanomaan isi ja sitten iskä tms? Jos omassa perheessä puhutte koko ajan iskästä, niin eiköhän lapsi sen opi ihan automaattisesti. Hassua muuten, että juuri isällä on niin monta kutsumanimeä joilla on niin eri sävyt, mutta äiti saa aina olla äiti ilman että muut pitävät sitä lapsellisena.

Vierailija
64/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan kuulostaa tosi tyhmältä jos yli 10-vuotias kutsuu isiksi.

Vierailija
65/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Isän kutsumanimi on lapsen ja isän välinen asia.

b) Lapsi lakkaa kutsumasta isää isiksi, mikäli kokee sen jossain vaiheessa kiusalliseksi.

c) Lapsi saattaa alkaa puhua kavereille isästä/iskästä/faijasta/ukosta/tms, mutta silti puhutella isäänsä isiksi.

Kävipä miten tahansa, kaikki vaihtoehdot ovat normaaleja, eikä tähän asiaan ole ulkopuolisilla tai edes äidillä mitään sanomista.

Vierailija
66/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:30"]Kyllä se vaan kuulostaa tosi tyhmältä jos yli 10-vuotias kutsuu isiksi.
[/quote]

Mitä muita absoluuttisia totuuksia haluaisit meille jakaa? Paras väri on punainen ja aurajuusto on pahaa?

Vierailija
67/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:42"]

b) Lapsi lakkaa kutsumasta isää isiksi, mikäli kokee sen jossain vaiheessa kiusalliseksi.

c) Lapsi saattaa alkaa puhua kavereille isästä/iskästä/faijasta/ukosta/tms, mutta silti puhutella isäänsä isiksi.

Kävipä miten tahansa, kaikki vaihtoehdot ovat normaaleja, eikä tähän asiaan ole ulkopuolisilla tai edes äidillä mitään sanomista.

[/quote]

Ja ap on koko ajan puhunutkin meistä, ei pelkästään itsestään. Ja että isä puhuu itsestään isänä lapselle. Että jaardijaardijaa.

Vierailija
68/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:30"]Kyllä se vaan kuulostaa tosi tyhmältä jos yli 10-vuotias kutsuu isiksi. [/quote] Mitä muita absoluuttisia totuuksia haluaisit meille jakaa? Paras väri on punainen ja aurajuusto on pahaa?

[/quote]

Itseasiassa vihreä ja ihan sikahyvää.

Mutta kyllä se on juuri noin. Tuo eka asia.

Vierailija
69/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Ja ap on koko ajan puhunutkin meistä, ei pelkästään itsestään. Ja että isä puhuu itsestään isänä lapselle. Että jaardijaardijaa.

[/quote]

No eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa.

Vierailija
70/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen ketju.. kaikesta sitä saakin ongelman!

Vierailija
71/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kutsun välillä vieläkin isääni isiksi, koska hän ei todellakaan ole minulle isä (olisi vähän sama alkaa kutsua ukkia yht äkkiä isoisäksi). Minulla on pienet lapset ja ihan luontevasti voin sanoa, että meepäs tuonne Matiaksen isin luo, kun sitä kieltä lapsikin käyttää. Omilla lapsilla on iskä, se toimii mielestäni helposti koulaisellakin, jos se nyt sattuisi oleman ongelma.

Vierailija
72/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin alakoulussa kutsua isääni iskäksi kavereiden esimerkin mukaan. (Kutsuivat siis omia isiään tuolla nimityksellä, minun isäni ei ollut ihan niin aktiivinen naisrintamalla, että olisi luokallisen lapsia siittänyt.) Teini-iässä se sitten "viileni" isäksi, kun välimme viilenivät. 

Kolmekymppinen mieheni puhuttelee omaa isäänsä papaksi tai iskäksi. Ei häiritse minua.

Vierailija
73/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se paree olis, että miespuolinen vanhempi olis taatto.

Vierailija
74/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:56"]Aletaanko teillä puhua pilluista tai mulkuista lapsen ollessa viisi vuotta kun pimppi ja pippeli on niin lapsellisia?
[/quote]
Meillä puhutaan peniksestä ja emättimestä.

Vierailija
75/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuulostaa minun mielestä todella tyhmältä. Siksi olen aina sanonut minun iskääni isiksi. Sanon nykyäänkin. En kutsu häntä edes etunimellä, todella harvoin vain. Olen nyt siis 28v.
Eikä siinä ole mitään noloa, vaikka kutsuisi 90-vuotiaanakin isään isiksi.

Vierailija
76/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isiksi voi minun mielestäni kutsua aikuinenkin, mutta meillä ei tuo sana ole koskaan ollut käytössä. Sekä minun että mieheni mielestä isä kuulostaa paljon mukavammalta. Muut ihmiset puhuvat usein lapsillemme isistä, joten olemme opettaneet sen tarkoittavan isää.

Vierailija
77/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 18:47"]

[/quote]

[/quote]

No eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa.

[/quote]

Ei kukaan ole väittänyt, että on ongelma. Ap vain kyseli, miten asia on hoitunut tai hoidettu muiden perheissä. Koska kaikki höpisevät vauvalle isistä. Ja ap:ta ei kiinnosta natseilla asiasta suvulle ja tutuille. Koska asia ei ole niin big deal. Mutta se isi saattaa tarttua lapselle, vaikka kotona vanhemmat sitä ei käyttäisikään. Mikä sekin on ihan ok pikkulapsiaikana. Nämäkin asiat selvisi ihan siitä aloitusviestistä.

Vierailija
78/78 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias poikani puhuu vielä isistä, uuhh..... en yhtään tykkää, mut?