Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?
Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.
Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.
Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?
Kommentit (356)
Kokeile omaa "lyhytterapiaa".
1) Kierrä alkoholimyymälät kaukaa.
2) Katso telkkaria vaikka makuuhuoneessa.
3) Pidä aina jääkaapissa alkoholittomia juomia.
4) Hanki kauneudenhoitotuotteita, niin voit drinkin sijasta tehdä vaikka kasvohoidon.
5) Hakeudu raittiiseen seuraan.
6) Ajattele, että Jumala rakastaa sinua ehdoitta.
7) Kun lipsut, keksi uusia keinoja.
Tuo on ihan normaalia Keski-Euroopassa. Ranskassa tai Espanjassa pullo viiniä lounaalla on ihan ok ja jos poliisit pysäyttää, riittää selitykseksi se että on tullut syömästä.
Aina voit tietty koittaa kasvattaa selkärangan ja koittaa sanoa ei houkutuksille tai keksiä korvikkeen, kuten liikunnan.
Vierailija kirjoitti:
paihdelinkki.fi => Me vähentäjät
Paljon, paljon parempi keskustelupalsta kuin tämä
Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.
Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.
Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!
Ymmärrän hyvin. Olen ehkä vähän samoissa tunnelmissa. En juo paljoa ja esim. koko elokuu meni täysin ilman. Silti tunnistan ajatuksissani orastavan riippuvuuden: haluan viiniä ja muita juomia ja ajattelen niiden nauttimista vähintäänkin joka viikonloppu. Ellen ole tipattomalla, juon myös pe ja la, mutta en juuri koskaan kännejä. Silti juominen hallitsee rentoutumista jollain tapaa.
Mieheni on toipuva alkoholisti, joka ei enää juo ollenkaan. Hänelle minun juomiseni on ok. Ehkä tämä seikka herkistää kuitenkin omaa ajatteluani.
Vierailija kirjoitti:
A-klinikalta avokatkolääkkeet, muutama päivä lomaa töistä. Verikokeet teet jossain yksityisellä. Työterveyshuoltoon ei sanaakaan.
Avokatkolääkkeillä ei ole mitään merkitystä, jos ei ole aitoa halua lopettaa juomista. Ja jos on, niitä lääkkeitä ei ap:n tapauksessa tarvita. Lääkkeitä tarvitaan vain kun on deliriumin riski ja se käytännössä tarkoittaa tilannetta, jossa juominen aloitetaan heti aamusta koska ei voi olla ilman. Jos juo vain iltaisin, ei tarvitse mitään Diapameja tai sen korvikkeita. Pahimmillaan siinä saa vain kipinän sekakäyttöön.
Yksityiset lääkäriasemat kirjaavat tiedot Kantaan ihan siinä missä julkinen sektori ja yksityisiltä ostettu työterveyshuoltokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Sinulle on jo kehittynyt vakava alkoholiriippuvuus.
Niin varmasti, mutta mitä voin tehdä? Työ ja elämä sujuu, olen urheilullinen ja terve. Luulen että jos menisin jonnekin katkolle niin ne nauraisivat mut pihalle.
Ei sun minnekään katkolle tarvitse mennä. Mene A-klinikalle tai vaikka päihdeterapeutille.
A-klinikat ja päihdeterapeutit ovat ihan älyttömän helposti huijattavissa. Itse olin aikoinaan päihdekuntoutuksessa kotoa käsin, perusteltuani asian lapsen (jo teini, ei tietenkään pieni lapsi) tarpeilla. Join joka ilta kotiin päästyäni. En paljon, mutta join. Menin aamulla takaisin ja askartelinpaskartelin ohjeiden mukaan ja nyyhkytin keskusteluissa kurjuuttani - ja sama uudestaan.
Jos on valmis raitistumaan, niin joo, kannattaa kokeilla. Mutta jos ei ole, niin ei mikään ulkopuolinen päihdeterapeutti siihen pysty auttamaan. Sellaista Valviran valvomaa titteliä ei ylipäänsä ole olemassa kuin päihdeterapeutti vaan niissä tehtävissä toimii erilaisia sairaanhoitajia ja sosionomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.
Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.
Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!
Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oo ihan normaalia ottaa päivässä 1-3 lasillista? Niin ainakin tv-sarjoissa ja elokuvissakin tehdään. Ja otetaan viskipaukkua yms.
Salkkarin Susu tulee töistä ja ihan ekaksi ottaa viinipullon jääkaapista ja kaataa ison lasillisen valkkaria.
Seuraavana aamuna lekurin hommiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Niin varmasti, mutta mitä voin tehdä? Työ ja elämä sujuu, olen urheilullinen ja terve. Luulen että jos menisin jonnekin katkolle niin ne nauraisivat mut pihalle.
Olet urheilullinen ja terve vielä, viina juo juojansa. Isäni kuoli alkoholiin ja massiiviseen sydänkohtaukseen 48v. Näytti ressu 70 vuotiaalta🙁
Kaksi mallia. Lopetat juomisen tai rapistut. Voisinpa auttaa sinua, mutta vain sinä voit lopettaa, itse, juomisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria.
No kun tiedät, niin kerro, mitä nyt sitten tapahtuu. Eli kuka näkee ja aavistaa ja miksi antaa ymmärtää, ettei tiedä vaan antaa lisää vastuullisia tehtäviä töissä, tarkistaa palkkaa ja sopii taas alkavallekin viikolle palavereita heti aamusta alkaen tietäen, että olen paikalla ja hoidan kaiken, mitä sovitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata väittää mustaa valkoiseksi, jollet tiedät kirjoittajan todellista tilannetta. Sen voin sanoa, ettei kaikista huomaa. Minun juomisista tiesi vain perheeni, ei yksikään tuttavani tai työkaverini, sukulaiseni. Kävin hoidossa, ja sen jälkeen ihmiset ihmettelivät asiaa. Kukaan ei myöntänyt huomanneensa mitään. Ja miksi olisikaan, kun ei se tissuttelu aina päällepäin näy.
Noin se minullakin alkoi. Ja niin kauan, kun sitä ajattelee _luopumisena_, ei alkoholi tule elämästä jäämään.
Alkoholistit päätyvät hakemaan apua ongelmaansa hyvin eri vaiheissa. Osa, onnekkaimmat, jo suhteellisen alussa, kun ongelma on tunnistettu, mutta ei ole vielä karannut täysin hanskasta. Osa etsii oman pohjansa, ja osa menee vielä läpi siitäkin.
Itsekin ajattelin AA-ryhmästä apua hakiessani, etten ole "tarpeeksi alkoholisti", kun en ole menettänyt mitään, perhettä, työpaikkaa tms. Yllätyin, kun valtaosa muistakaan ei ollut.
Silti olin sen oman pohjani kyllä jo löytänyt siihen mennessä. Alkoholi oli vallannut valtavan ison osan mun elämästä ja ajankäytöstä. Kun en juonut, ajattelin sitä kun illalla taas juon. En vastannut kutsuihin, joihin ilman alkoholia vastaisin, koska se olisi vienyt aikaa juomiselta. Se passivoitti.
Enkä mäkään uskonut, että pystyn olemaan viikkoakaan ilman alkoholia, mutta niin vain yli vuoden tässä jo raittina ollut. AA- ryhmässä käyn yhä säännöllisesti. :)
Alkoholi tuhoaa AINA aivosoluja.
Miten sä kehtaat? Lapsia ja kaikki. Mene hoitoon.
Vähennä aivan laskelmoidusti silla että ekalla viikolla yksi niistä päivän neljästä drinkistä on joku hauska alkoholiton, toisella viikolla kaksi niistä neljästä on ja kolmannella viikolla kolme. Ja sitten vähennät vielä siitä niin ettet juo ihan joka päivä sitä yhtäkään alkoholillista.
Se on jo hyvä ettet ainakaan masennukseen ja tyhjyyteen juo.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä kehtaat? Lapsia ja kaikki. Mene hoitoon.
Oletpa TYHMÄ
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalia Keski-Euroopassa. Ranskassa tai Espanjassa pullo viiniä lounaalla on ihan ok ja jos poliisit pysäyttää, riittää selitykseksi se että on tullut syömästä.
Aina voit tietty koittaa kasvattaa selkärangan ja koittaa sanoa ei houkutuksille tai keksiä korvikkeen, kuten liikunnan.
Olin töissä Ranskassa yli 10v, kolmessa eri kaupungissa ml. 6 vuotta Pariisissa. En nähnyt kertaakaan kenenkään tyhjentävän viinipulloa lounaalla tai illallisella. En edes viikonloppuna.
Minulla auttoi tämä: alkoholia vain yhtenä päivänä viikossa! Silloin voi ottaa sen verran kuin haluaa, mutta vain sinä yhtenä päivänä viikossa. Itselläni se oli perjantai. Silloin ehti lauantaina toipua ja sunnuntaina oli jo ihan pirteä olo ja maanantaina työviikko alkoi hyvin.
Aika pian alkoivat yhtenä iltana nautitut annokset vähentyä. Ja kun jäin eläkkeelle 63- vuotiaana juominen väheni entisestään. Nyt kesällä on juonut mitään, en edes juhannuksena yhtä olutta ( liian kuuma sää, ei maistunut). Nyt syksyllä olen parina perjantaina juonut lasin viiniä ruoan kanssa.
Olin aika samanlainen juoja kuin ap. Juominen oli kivaa ja pidin nousuhumalan tunteesta. Mutta kun vähän aikaa piti sääntöä, se jäi ihan elämäntavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet urheilullinen ja terve vielä, viina juo juojansa. Isäni kuoli alkoholiin ja massiiviseen sydänkohtaukseen 48v. Näytti ressu 70 vuotiaalta🙁
Kaksi mallia. Lopetat juomisen tai rapistut. Voisinpa auttaa sinua, mutta vain sinä voit lopettaa, itse, juomisesi.
48v on oikein hyvä ikä lähteä. Alkaa mennä jo sairauden puolelle jos haluaa elää vanhaksi.
Mut herätti kohonneet maksa-arvot.
Tarvitsin konkretiaa. Mä en nauttinut alkoa arkisin, ainoastaan vapaalla, mut juomiseni oli humalahakuista.
Mä vaan päätin, et alkoholi kuuluu jatkossa ainoastaan erityistilanteisiin, eli satunnaisiin ravintolaruokailuihin ja illanistujaisiin.
En siis osta viiniä kotiin. Muista alkoholijuomista en ole koskaan välittänyt.
Tee päätös. Opit löytämään muita ilonaiheita ja rentoutumistapoja.