Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.

Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.

Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?

Kommentit (356)

Vierailija
281/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tuollainen tissuttelija. Oon kyllä sitä mieltä että mun alkoholi"addiktio" on vaan ihan normaalia tykästymistä mukaviin asioihin. Jos vähennän juomista alkaa sitten tehdä mieli herkkuja. Alkoholin käyttöä mielestäni vähän turhan päiten dramatisoidaan vaikkei sen kanssa olisikaan mitään suoranaista ongelmaa.

Vierailija
282/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi ja siellä Me vähentäjät -palsta on parempi näille keskusteluille. Sieltä olen itse saanut tukea.

Olen käynyt selailemassa. En saa siitä mitään apua. Sama tarina tuhanteen kertaan kerrottuna - kukin kertoo, millä omalla tyylillään on juoppo. Eikä niitä tyylejä edes näytä kovin monta olevan. Mitä iloa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tuollainen tissuttelija. Oon kyllä sitä mieltä että mun alkoholi"addiktio" on vaan ihan normaalia tykästymistä mukaviin asioihin. Jos vähennän juomista alkaa sitten tehdä mieli herkkuja. Alkoholin käyttöä mielestäni vähän turhan päiten dramatisoidaan vaikkei sen kanssa olisikaan mitään suoranaista ongelmaa.

Täysin samaa miltä ja johan tuli tänne joku joka on älykäskin. Olisi kiinnostavaa jutella älykkään ihmisen kanssa kuin ihan samasta putkesta katsovan tyhmän jolla on ihan yksipuolinen katsomus. 

Vierailija
284/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rupesin aikoinaan ihan pitämään tipatonta tammikuuta ja sitten 100 päivää tipattomalla.

Ja siitä vuosia eteenpäin raskaus raittiina.

Kyllä nuo kaikki omalta osaltaan paljon auttoi kierteen syntymisen katkaisussa, eli alkoholin himo väheni radikaalisti ja toisaalta alkoholi rentouttaa nykyään jo pienen annoksen jälkeen.

Vierailija
285/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi ja siellä Me vähentäjät -palsta on parempi näille keskusteluille. Sieltä olen itse saanut tukea.

Olen käynyt selailemassa. En saa siitä mitään apua. Sama tarina tuhanteen kertaan kerrottuna - kukin kertoo, millä omalla tyylillään on juoppo. Eikä niitä tyylejä edes näytä kovin monta olevan. Mitä iloa?

Mitä iloa on raittiilla terveysterroristilla ihmisellä elää liian pitkään ja kaikki omaisetkin jo inhoaa kun sitä pitää käydä katsomassa jossain hoito laitoksessa kolmen hoitajan pyöritellessä vuorokaudessa kun se ei meinaa kuolla ollenkaan. Helvetin kalliiksi se tulee veronmaksajille. 

Terveellisesti elävä kun elää liian pitkään niin on kallein kuluerä yhteiskunnalle. Halvin on sellainen joka juo ja polttaa koko elämänsä maksaen veroja eniten valtiolle ja elää lyhyemmän elämän. 

Tuolla sairaaloissa ei tykätä näistä liian pitkään terveellisistä elävistä ollenkaan. Kun ne valittaa ja rasittaa koko järjestelmää kaikkein eniten. 

Vierailija
286/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka juot/tissuttelet/nautit alkoholista tai vaan ryyppäät.

Älä tule valittamaan sitten kun jopa alle viiskymppisenä iskee alkoholidementia. 

Mutta mitäpäs siitä kun onhan se alkoholin nauttiminen vaan niin ihanaa!

Kuinka monta alkoholidementikkoa olet tähän asti nähnyt palstoilla valittamassa?

Vierailija
287/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen lopettaa vasta sitten kun on pakko. Sinulla on vielä kymmeniä vuosia varaa tissutella ennen kuin olet pohjalla. Pohjalla oleminen ei tietenkään automaattisesti johda raitistumiseen, vaan toinen vaihtoehto on menehtyminen. 

Entäs jos ei siitä menehtymisestä välitä. Ei mene kauaa kun me kuollaan saasteisiin ja paskaan jos ei muuten kuolla omalla ajallaan. 

Minä en ymmärrä tuollaisia ihmisiä jotka pelkäävät kuolemaa sillä me ihan kaikki kuolemme enemmin tai myöhemmin. Ei ole kukaan jäänyt tänne saarnaamaan terveellisistä elämäntavoista🤣

Oletko ihan lapsi vielä vai muuten välttynyt näkemästä, kuinka elintavat vaikuttavat elämänlaatuun? Oletko nähnyt kuinka surkeita voivat olla juopon viimeiset 5-20 elinvuotta?

En pelkää kuolemaa, koska olen jatkuvasti tekemisissä sen kanssa. Mua ei haittaisi kuolla tänään tai huomenna, tilit on tehty elämän kanssa

Jos olen jotain pelännyt niin ryyppyvuosinani sitä, että sairastutan itseni teoillani. Enää en pelkää.

Vierailija
288/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa on raittiilla terveysterroristilla ihmisellä elää liian pitkään ja kaikki omaisetkin jo inhoaa kun sitä pitää käydä katsomassa jossain hoito laitoksessa kolmen hoitajan pyöritellessä vuorokaudessa kun se ei meinaa kuolla ollenkaan. Helvetin kalliiksi se tulee veronmaksajille. 

Terveellisesti elävä kun elää liian pitkään niin on kallein kuluerä yhteiskunnalle. Halvin on sellainen joka juo ja polttaa koko elämänsä maksaen veroja eniten valtiolle ja elää lyhyemmän elämän. 

Tuolla sairaaloissa ei tykätä näistä liian pitkään terveellisistä elävistä ollenkaan. Kun ne valittaa ja rasittaa koko järjestelmää kaikkein eniten. 

Olet aasi

Vierailija
289/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän omasta kokemuksesta, että kokonaan ilman alkoholia olo onnistuu. Siihen tottuu yllättävän nopeasti. Ei toki päivässä, mutta ei siihen vuosia mene.

Mitä onnistumiseen tarvitaan?

1 tarvitaan päätös harkinnan jälkeen

2 lopettaminen ei onnistu huomenna

3 päätetään, että lopetetaan esim kaksi kuukautta ennen seuraavaa syntymäpäivää

4 neljä kuukautta ennen syntymäpäivää aloitetaan määrätietoinen vähennys, harvemmin ja vähemmän kerralla, ehkä paras pienentää kerta-annosta ja vasta sen jälkeen harventaa

5 sopivaa, että päätöksestä on puoli vuotta tai reilusti se, ennen kuin vähennys aloitetaan

---täytyy ymmärtää, että asia vatii aikaa, on ehdittävä tottua aluksi ajatukseen ja päätökseen lopettaa, hätiköiden ei onnistu

Toivon, että onnistut, ja miksi et onnistuisi, jos haluat? Haluat varmaan vielä olla pitkään älykäs, terve, näyttää edustavalta?

Vierailija
290/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse asiassa pitää vielä autoilla ahkerasti koko elämänsä. Sitten tuottaa hyvin valtiolle, silläkin tavalla, ja on taas yksi mahdollisuus, että poistuu muonavahvuudesta ennen kuin alkaa eläkettä nostaa.

Vierailija
291/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap vielä linjoilla? Mikä tilanteesi on tällä hetkellä?

Auttaako sinua, jos opit ymmärtämään miten addiktiomekanismi toimii ihan neurologisella tasolla ja mitkä kaikki tekijät siihen vaikuttavat? Tässä on erinomainen englanninkielinen podcast, jossa haastatellaan addiktiotutkijaa (joka on itsekin addiktioihin taipuvainen):

Tämä ei muistaakseni sisällä suoria ohjeita, miten toimia, vaan puhdasta tieteellistä tietoa aiheesta. Itselläni on niin, että kun opin ymmärtämään omia mekanismejani, niin alan spontaanisti kehittää sen tiedon pohjalta kaikenlaisia ideoita, jotka auttavat eteenpäin. Kun itse valitsen ja päätän miten toimin, olen myös innostunut ja motivoitunut toteuttamaan suunnitelmaa. Ehkäpä uraihmisenä sinäkin olet saman tyyppinen?

Vierailija
292/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, voin auttaa, mitä tuon Alkosta?

Vierailija
293/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen lopettaa vasta sitten kun on pakko. Sinulla on vielä kymmeniä vuosia varaa tissutella ennen kuin olet pohjalla. Pohjalla oleminen ei tietenkään automaattisesti johda raitistumiseen, vaan toinen vaihtoehto on menehtyminen. 

Entäs jos ei siitä menehtymisestä välitä. Ei mene kauaa kun me kuollaan saasteisiin ja paskaan jos ei muuten kuolla omalla ajallaan. 

Minä en ymmärrä tuollaisia ihmisiä jotka pelkäävät kuolemaa sillä me ihan kaikki kuolemme enemmin tai myöhemmin. Ei ole kukaan jäänyt tänne saarnaamaan terveellisistä elämäntavoista🤣

Oletko ihan lapsi vielä vai muuten välttynyt näkemästä, kuinka elintavat vaikuttavat elämänlaatuun? Oletko nähnyt kuinka surkeita voivat olla juopon viimeiset 5-20 elinvuotta?

En pelkää kuolemaa, koska olen jatkuvasti tekemisissä sen kanssa. Mua ei haittaisi kuolla tänään tai huomenna, tilit on tehty elämän kanssa

Jos olen jotain pelännyt niin ryyppyvuosinani sitä, että sairastutan itseni teoillani. Enää en pelkää.

Mutta kun näinhän se ei mene. Ajattelet nyt ehkä jostain rappioalkoholisteja. Moni alkoholia hieman liika käyttäväkin saattaa kuitenkin elää ihan sinällään hyvän elämän ja kuolla johonkin ihan muuhun. Muutkin elintavat vaikuttavat kuin se pelkkä alkoholi.

Vierailija
294/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rupesin aikoinaan ihan pitämään tipatonta tammikuuta ja sitten 100 päivää tipattomalla.

Ja siitä vuosia eteenpäin raskaus raittiina.

Kyllä nuo kaikki omalta osaltaan paljon auttoi kierteen syntymisen katkaisussa, eli alkoholin himo väheni radikaalisti ja toisaalta alkoholi rentouttaa nykyään jo pienen annoksen jälkeen.

Pien tauko/vähentäminen varmaan tekee ihan hyvää välillä kaikille. Itselläkin pien vähentämisprojekti tässä meneillään.

Vierailija
295/356 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkoholisti" on vain vain sana joka leimaa ja ajatus/häpeä ajaa vaansut syvemmälle.

kyse on riippuvuudesta ja siitä toipuu kun lopetat.

Vierailija
296/356 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän sama tilanne. Apua tarvitsisin mutta en uskalla hakea ettei sitten jää pysyviä merkintöjä.

Tämä se on jännä ilmiö, vaikka tiedänkin että pelko on aito. Haluaisin kuitenkin kertoa, että aika moni alkoholisti tekee vaikka minkälaisia törppöilyjä, noloja juttuja, ohareita, sikailuja, örveltämistä aika monien silmäparien alla (kuten läheisten, mutta myös työnantajien, viranomaisten on hyvin helppo arvata, että asiat liittyy alkoholiongelmaan),  mutta HOITOON menoa hävetään. Vaikka silloinhan se kertoo ihmisestä juuri sen, että haluaa lopettaa edesvastuuttoman käytöksensä ja voida hyvin. Siinä, että haluaa eroon alkoholiongelmastaan, ei ole mitään hävettävää! Päinvastoin!

Tuollainen hlö ajattelee pääsevänsä kyllä itse alkosta eroon, ja siksi ei halua saada mitään merkintöjä asiasta papereihin. Ei niinkään häpeä sitä avunhakemista,ei vain halua merkintää asiasta josta kuvittelee pääsevänsä kyllä toisenlaisella avulla ja ilman merkintöjäkin eroon.

Sitä paitsi katkolta lasuilmo lähtee jokaisesta vanhemmasta jolla on alaikäisiä lapsia.

Vierailija
297/356 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut herätti kohonneet maksa-arvot.

Tarvitsin konkretiaa. Mä en nauttinut alkoa arkisin, ainoastaan vapaalla, mut juomiseni oli humalahakuista.

Mä vaan päätin, et alkoholi kuuluu jatkossa ainoastaan erityistilanteisiin, eli satunnaisiin ravintolaruokailuihin ja illanistujaisiin.

En siis osta viiniä kotiin. Muista alkoholijuomista en ole koskaan välittänyt.

Tee päätös. Opit löytämään muita ilonaiheita ja rentoutumistapoja.

Mun maksa-arvot on edelleen priimaa vaikka olen juonut jo kolme vuotta 3-4x/vko.

Vierailija
298/356 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi => Me vähentäjät

Paljon, paljon parempi keskustelupalsta kuin tämä

Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.

Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.

Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!

Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria. 

Ahaa, tämä kuvitelmma selittää sen miksi kaltaisesi meinasivat saada minulle potkut töistä siksi että heidän mielestään NÄYTIN alkoholistilta. Kiitosta vain. Niin oltiin varmoja vaikka en ole käyttänyt alkoholia teinivuosien jällkeen kun joskus ja jouluna.

Vierailija
299/356 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla moralisti mutta sanon sen minkä olen nähnyt omin silmin.

Anoppi hyvässä asemassa ja työssä aikoinaan, jäi  sairaseläkkeelle ja alkoi tissuttelemaan,

ensi aikoina salasi sen, mutta viinahan haistoi. 

Homma eteni, alkoi olla hiprakassa kun käytiin kylässä, alkoi riitelemään joka kerta

viinapäissään. Yritti sotkea meidän avioliiton, mieheni oli ainoa lapsi.

Pulloja oli sankko täynttä, vodkaam kun avasin komeron josta hän pyysi sokeria ottamaan.

Vielä mahtaili tässä vaiheessä, juominen oli kestänyt. 10 vuotta.

Vuosien varrella alkoi harhat, sairaalareissut, elmistön rappeumat.

Lopulta viimeinen sairaalareissu, käydessäni syötin jäätelöä veriseen suuhun,

kaikki hajosi, kuukauden kuluttua hautajaiset, liian aikaisin ikään nähden. Juomisen takia laitettiin eläkkeelle aikoinaan, poikansa ei sitä tiennyt, anoppi sanoi että verenpaineen takia... mikä vale. Itse kuoleman jälkeen paperista selvisi, varoitukset ym. juonnista. Pahimmat oli loppuvuosin sairaudet.

Vierailija
300/356 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi => Me vähentäjät

Paljon, paljon parempi keskustelupalsta kuin tämä

Ja siis olet luultavasti ns. "high functioning alcoholic". Niin minäkin. Edes puolisoni ei tiedä, kuinka paljon oikeasti juon. Tätä kirjoittaessani olen juonut luultavasti noin kolme annosta. Pystyn juomaan vielä toiset kolme-neljä eikä se näy ulospäin. Aamuyöllä herään kissanpissanmaku suussa ja kadun, mutta 8.30 olen ensimmäisessä Teams-palaverissa eikä kukaan voisi kuvitellakaan, että olen taas tänään lopettanut tissuttelun noin klo 23.

Töitä teen huomenna noin neljään saakka, sitten käyn lenkittämässä koiran ja menen klo 18 alkavaan kokoukseen. Sieltä kotiin kaupan kautta, ruoan laitto, päivällinen noin 20.30 ja taas muutama annos alkoholia.

Viikottainen annosmääräni vaihtelee 20-50 annoksen välillä. 50 tai yli on toki harvinaista. Aika ajoin onnistun pitämään muutaman raittiin illan. En koskaan juo, jos seuraavana aamuna on pakko hypätä rattiin - mutta kun nyt etäaikana ei ole!

Niinhän sinä luulet ettei kukaan näe, haista tai aavista. Kyllä sen säännöllisen alkoholinkäytön valitettavasti huomaa, vaikkei määrät olisivatkaan suuria. 

No kun tiedät, niin kerro, mitä nyt sitten tapahtuu. Eli kuka näkee ja aavistaa ja miksi antaa ymmärtää, ettei tiedä vaan antaa lisää vastuullisia tehtäviä töissä, tarkistaa palkkaa ja sopii taas alkavallekin viikolle palavereita heti aamusta alkaen tietäen, että olen paikalla ja hoidan kaiken, mitä sovitaan?

No ei sitä kyllä päällepäin näe. Ellei sitten ole naama punaisena vanhalta viinalta haisevana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän