Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?
Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.
Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.
Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
3. pvä ilman tupakkaa ja alkoholia. Helppoa toistaiseksi :D
Edellisistä "lopettamisista" poiketen olen nyt oikein pohtimalla pohtinut tätä asiaa, pysähtynyt sen äärelle, ja kehunut itseäni. Aiemmin kun olen vain pyrkinyt olemaan ajattelematta koko asiaa ollenkaan, koska se on vain nostanut mielihaluja ja tehnyt vaikeammaksi lopettamisen. Nyt olen lukenut vertaistukijuttuja netistä, ja itsekin oikein miettinyt miten teen tilanteessa x, miten kieltäydyn kun joku pyytää pikkujouluihin, tehnyt ns sotasuunnitelmia. :) Mielestäni tuo on auttanut aivoja pysymään kuosissa, kun olen syöttänyt sinne näitä päihteitä vastaan olevaa materiaalia, ja antanut uskoa siihen että selviän. Ja minullahan tarkoitus on siis kohtuukäyttö, ei kokonaan lopettaminen. Paitsi nyt kun olen pohtinut asiaa, niin en oikein tiedä miksi tavoitteena olisi ottaa edes vähäsen.
Aikuinen voi kyllä kieltäytyä pikkujouluista ja muista pippaloista ilman selityksiä. Siis jos ei voi niissä olla selvin päin. Kokemuksesta vannon, ettei kohtuukäyttö onnistu, lähtee kumminkin lapasesta. Ei kannata myöskään tehdä " lakkoa", siinä ratkeaa myös. Miksi ottaisit edes vähän? Ainoa todella toimiva keino on kokonaan lopettaa.
Olen myös tissuttelija ja heikkouteni on kuohari, kirkkaista en välitä. Hyvin toimeentulevana edes 20 eur hyvään kuohariin vaikkapa päivittäin ei tunnu missään. Viime kuukausina olen kuitenkin vähentänyt kulutusta dramaattisesti koska haluan yksinkertaisesti nukkua paremmin ja olla energisempi.
Aloin käyttää I Am Sober appia ja tykkään sen yhteisöllisyydestä. Viikonlopuksi on alkoholiton kuohuviini jääkaapissa ja tällä viikolla kävin myös illallisella eikä viinin jättämättä ottaminen ollut vaikeaa.
Ulkoilen enemmän, siivoan ja järjestelen paikkoja. Humaltuminen ei ole ollut se mitä tavoittelen ja alkoholittomat vaihtoehdot toimii yllättävän hyvin. Olen pitänyt lukemista jotenkin ajan haaskauksena mutta nyt antanut itselleni luvan uppoutua lukemaan kun tulee tylsää ja ottaisin lasillisen kuohuvaa.
Miten ap näin parin vuoden jälkeen menee? Pyysit apua, mutta sitten taisit hävitä takaisin juomien pariin. Tarkkana olet toivittavasti ollut, helposti määrät kasvaa ja aina pystyy perustelemaan itselleen, miksi juuri nyt ja taas tänään voi vähän ottaa.
Missä alkuperäinen on nyt? Miten juominen? Kävikö hyvin vai paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Kannattaa etsiä apua ja mennä vieroituksen
Lue kirja Allen Carr : Korkki kiinni!
Ongelma on alkoholiin liitetyt väärät uskomukset. Muuttamalla näitä uskomuksia pääset alkoholista eroon. Lue tuo kirja siis huolellisesti ajatuksen kanssa. Jos ei auta, lue pari kertaa. Takaan, että metodi toimii ja et vaan yksinkertaisesti enää halua juoda. Raittiina olo on paljon mukavampaa. :)
Lopeta alkoholin käyttö kokonaan.
Päivä päivältä voimistut. Malttia.
Älä mene paikkoihin joissa tarjotaan alkoholia.
Joo voin auttaa. Ehdota mestaa, esimerkiks Hesarilla tai Vaasiksella. Ja koodi että tunnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Jos yksi viikko on sun kovin ponnisteltu enkka, niin kyllä on jo aika huolestuttavaa minusta. Ja siis itse juon n kerran kuukaudessa toista pulloa viiniä ja siihen kylkeen varmaan puoli pulloa vodkaa. Mutta tod olen sitten viikkoja ilman tippaa, eikä siinä ole mitään epäselvää.
Mulla on valitettavasti paljon pahempi tilanne. Olen nuoruudessani ollut A-klinikan mukaan alkoholiriippuvainen. Lopetin käytön ja olin 10 vuotta selvinpäin.
Nyt olen juonut kaksi vuotta, retkahdin hyvin stressaavan elämäntilanteen takia. Nopeasti on homma mennyt pahemmaksi. Nyt ehkä vuoden juonut joka toinen päivä ehkä noin 18 annosta illassa.
Olen lihonnut valtavasti, jatkuvasti masentunut ja voimaton olo, pöhöttyneisyys ja turvotus aivan järkyttävää, muistiongelmia jatkuvasti ja joudun juomisen takia perumaan menoja jatkuvasti. Elämänhalukin kadonnut ja ennen niin tärkeä liikuntaharrastus ja terveellinen ruokavalio on poissa.
En kuitenkaan uskalla hakea apua, syitä on monia. Nyt kun siirryttiin hyvinvointialueisiin, ei kannasta saa estettyjä enää tietojen näkymistä. Minulla on mt-puolen diagnooseja, joista ei ennen tk ollut tietoinen. Nyt kun yliopistollisen keskussairaalan tietoja ei enää pysty salaamaan tk:lta, on asian nurja puoli tullut huomattua. 10 vuotta minua hoitanut tk lääkärini suhtautuminen minuun muuttui heti kun näki nuo mt-diagnoosini. Vaikka ne ovat olleet läsnä koko sen 10 vuotta kun hänen potilaansa olen ollut, hän ei vain ole ollut tietoinen niistä. Yliopistollisessa keskussairaalassa, liittyen käynti mihin tahansa, alkaa aina tekstit mt- ongelmieni selostuksella.
Pelkään mitä alkoholismi dg. siihen vielä tekisi. Olen jo nyt leimattu ja kohtelu monesti sen mukaista.
Lisäksi pelkään, että minulle tärkeät ja hyvät lääkkeeni vietäisiin. Käytän niitä vain ja ainoastaan tarkoitukseen ja hyvin harvakseltaan. Ongelma on siinä, että lääkkeillä on väärinkäyttö potenttiaalia, vaikken niin teekään. En esim. juo käyttäessäni ko. lääkkeitä eli en sekakäytä missään muodossa.
Lisäksi tuo dg. jäisi varmasti kummittelemaan vuosikausiksi vaikka pääsisin ja olisin kuivilla vuosia. Toivoisin niin, että pääsisin katkolle ja siitä vaikka kuukaudeksi kuntoutukseen. Vielä ajattelin omin avuin yrittää, koska en tosiaan haluaisi vielä uutta leimaa itselleni
Vierailija kirjoitti:
Mulla on valitettavasti paljon pahempi tilanne. Olen nuoruudessani ollut A-klinikan mukaan alkoholiriippuvainen. Lopetin käytön ja olin 10 vuotta selvinpäin.
Nyt olen juonut kaksi vuotta, retkahdin hyvin stressaavan elämäntilanteen takia. Nopeasti on homma mennyt pahemmaksi. Nyt ehkä vuoden juonut joka toinen päivä ehkä noin 18 annosta illassa.
Olen lihonnut valtavasti, jatkuvasti masentunut ja voimaton olo, pöhöttyneisyys ja turvotus aivan järkyttävää, muistiongelmia jatkuvasti ja joudun juomisen takia perumaan menoja jatkuvasti. Elämänhalukin kadonnut ja ennen niin tärkeä liikuntaharrastus ja terveellinen ruokavalio on poissa.
En kuitenkaan uskalla hakea apua, syitä on monia. Nyt kun siirryttiin hyvinvointialueisiin, ei kannasta saa estettyjä enää tietojen näkymistä. Minulla on mt-puolen diagnooseja, joista ei ennen tk ollut tietoinen. Nyt kun yliopistollisen keskussairaalan tietoja ei enää pysty salaamaan tk:lta, on asian nurja puoli tullut huomattua. 10 vuotta minua hoitanut tk lääkärini suhtautuminen minuun muuttui heti kun näki nuo mt-diagnoosini. Vaikka ne ovat olleet läsnä koko sen 10 vuotta kun hänen potilaansa olen ollut, hän ei vain ole ollut tietoinen niistä. Yliopistollisessa keskussairaalassa, liittyen käynti mihin tahansa, alkaa aina tekstit mt- ongelmieni selostuksella.
Pelkään mitä alkoholismi dg. siihen vielä tekisi. Olen jo nyt leimattu ja kohtelu monesti sen mukaista.
Lisäksi pelkään, että minulle tärkeät ja hyvät lääkkeeni vietäisiin. Käytän niitä vain ja ainoastaan tarkoitukseen ja hyvin harvakseltaan. Ongelma on siinä, että lääkkeillä on väärinkäyttö potenttiaalia, vaikken niin teekään. En esim. juo käyttäessäni ko. lääkkeitä eli en sekakäytä missään muodossa.
Lisäksi tuo dg. jäisi varmasti kummittelemaan vuosikausiksi vaikka pääsisin ja olisin kuivilla vuosia. Toivoisin niin, että pääsisin katkolle ja siitä vaikka kuukaudeksi kuntoutukseen. Vielä ajattelin omin avuin yrittää, koska en tosiaan haluaisi vielä uutta leimaa itselleni
Hyvä ystävä!
Ymmärrän tilannettasi, suhtautuminen muuttuu silmänräpäyksessä.
Toivottavasti olet saanut voimia ja jaksanut tsempata alkoholin pois pilaamasta elämääsi.
Itse taistelen saman ongelman kanssa. Enkä tiedä miten tässä käy.
Huomenna on juhlat, jonne vien mukanani omia alkottomia pulloja, ja toivon ettei kukaan kiinnitä asiaan isompaa huomiota, ja että pysyn itsekin päätöksessäni.
Toivotan meille kaikille voimia ja että jaksetaan ottaa niskalenkki tästä aineesta!
Yritin tuossa kuivistella, mutta kiville meni; kolme päivää tuli juotua , taas. Pullo vodkaa mennyt mun juoman ohessa ns piiskaryyppyinä ( eli että viini ei mene tarpeeksi päähän).
Viime lauantaina lopetin ja vasta viime yönä nukuin kunnollisen yön. Olo oli muutenkin epämääräinen ja väsynyt päiväkausia.
Täytyy taas aloittaa alusta tipattomuuteem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on jo kehittynyt vakava alkoholiriippuvuus.
Niin varmasti, mutta mitä voin tehdä? Työ ja elämä sujuu, olen urheilullinen ja terve. Luulen että jos menisin jonnekin katkolle niin ne nauraisivat mut pihalle.
Oletko oikeasti terve? Esim rasvamaksa on piilevä vaiva. Sydän- ja verisuonitaudit ovat paljon todennäköisempiä, kun ottaa noinkin usean annoksen kerralla. Kasvoissa näkyy muutamakin annos, pientä turvottelua ym. Mitä vanhemmaksi tulee sen enemmän näkyy ja pienemmät määrät.
Itsekään en absolutisti ole, mutta olen tarkka etten ota liikaa viikossa ja ettei määrät kasva. Terveyden ja ulkonäön kautta on itselleni helppo perustella, rahanmeno nyt on niin pientä ettei sen väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi viikko on sun kovin ponnisteltu enkka, niin kyllä on jo aika huolestuttavaa minusta. Ja siis itse juon n kerran kuukaudessa toista pulloa viiniä ja siihen kylkeen varmaan puoli pulloa vodkaa. Mutta tod olen sitten viikkoja ilman tippaa, eikä siinä ole mitään epäselvää.
En tuomaroisi toista joka ottaa pieniä määriä vaikka joka viikko, jos itse vedät ihan pelti kiinni silloin kun otat. Ei toi valtava määrä alkoa kerralla ole jotenkin vähemmän haitallinen kropalle. Vaikka saakin aikaa toipua.
Aivan järkky määrä toi. Humalahakuisuus on yksi alkoholismin merkeistä, että huolestua voi kyllä ihan miten päin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuomaroisi toista joka ottaa pieniä määriä vaikka joka viikko, jos itse vedät ihan pelti kiinni silloin kun otat. Ei toi valtava määrä alkoa kerralla ole jotenkin vähemmän haitallinen kropalle. Vaikka saakin aikaa toipua.
Aivan järkky määrä toi. Humalahakuisuus on yksi alkoholismin merkeistä, että huolestua voi kyllä ihan miten päin vaan.
Ai vajaa 2 pulloa viiniä ja vajaa puolikas vodka on aivan järkky määrä? Joillekin on ja joillekin ei olekaan. Painan liki 100 kg ja juodessani esim tuota viiniä ja ruuan päälle konjakkia, olen syönyt tukevasti, aloittanut sen viinin eka pullon kanssa ruuanlaiton kanssa samaan aikaan. Väkeviä napostelen illemmalla.
Tuttavapiiri on yhtä janoista, ja esim 3 litran tonkasta ei jää kuin liru pohjalle illan jälkeen, kahdelta. Tämä joka perjantai, lauantaina haetaan lisää.
Monenlaista kulutusta on.
Tästä kyllä pitäisi puhua enemmän, ihan rehellisesti kertomalla määriä, toistoja ja miten naamioidaan juopottelu ihan vaan mukavaksi ajanvietoksi..
Niinsitävaanlähinkysymään, että miksei tästä nyt sitten puhuta?
Kun parhaillaankin on terassit ja mökkilaiturit mustanaan väkeä, jotka ottaa omasta mielestään vain-ihan-muutaman-vain.
Olisit kyllä loistavaa matkaseuraa. Lenkkeiltäs ja uitaisiin Las Palmasin alueella. Välillä terassille syömään kevyesti. Ei siinä joutaisi hirveästi ryyppäämään kun painopiste olisi nussimisessa ja kuntoilussa koko ajan. Toki otettaisiin välillä aamuun asti.
3. pvä ilman tupakkaa ja alkoholia. Helppoa toistaiseksi :D
Edellisistä "lopettamisista" poiketen olen nyt oikein pohtimalla pohtinut tätä asiaa, pysähtynyt sen äärelle, ja kehunut itseäni. Aiemmin kun olen vain pyrkinyt olemaan ajattelematta koko asiaa ollenkaan, koska se on vain nostanut mielihaluja ja tehnyt vaikeammaksi lopettamisen. Nyt olen lukenut vertaistukijuttuja netistä, ja itsekin oikein miettinyt miten teen tilanteessa x, miten kieltäydyn kun joku pyytää pikkujouluihin, tehnyt ns sotasuunnitelmia. :) Mielestäni tuo on auttanut aivoja pysymään kuosissa, kun olen syöttänyt sinne näitä päihteitä vastaan olevaa materiaalia, ja antanut uskoa siihen että selviän. Ja minullahan tarkoitus on siis kohtuukäyttö, ei kokonaan lopettaminen. Paitsi nyt kun olen pohtinut asiaa, niin en oikein tiedä miksi tavoitteena olisi ottaa edes vähäsen.