Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä naiset oli yleisesti melkein kaikki näin(katso kuvat) hoikkia joskus 50-luvulla?!?!

Vierailija
05.09.2021 |

Todella hoikkia ja silti terveen näköisiä! Mitenköhän tuohon maailman aikaan elettiin arkea ja syötiin euroopassa tai jenkeissä...tuskin enää nähtiin nälkää.

https://mariateresadebracamonte.files.wordpress.com/2015/10/c8c656a851e…

https://mariateresadebracamonte.files.wordpress.com/2015/10/1950-vogue1…

Kommentit (428)

Vierailija
281/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään naiset ovat tosi iso kokoisia... Itse normaalipainoisena miehenä alan näyttämään jo hiirulaiselta näitten paksu luisten naisten rinnalla. Naisten ylipaino heikentää hedelmöittymistä ja naisten ylipaino voi olla yksi syy alhaiseen syntyvyyteen.

Olen mies 178cm ja 70kg

Tämä on kyllä huomattu, iso osa nuorista naisista on joka kohdasta paksuja. Oikeasti sellaiset pienehköt, hennot naiset jotka olivat enemmistössä vielä 20 vuotta sitten, alkavat olemaan harvinaisia poikkeuksia. 

Vierailija
282/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku mies-ääliö ilkee tulla tänne naisia haukkumaan. Vollöttavat 40 vuotta erkkerisään  haisevina ääliöinä,,,,,,,,. On , on  vahvaa  naisvihaa  levittävä,  ihan  sairas tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään naiset ovat tosi iso kokoisia... Itse normaalipainoisena miehenä alan näyttämään jo hiirulaiselta näitten paksu luisten naisten rinnalla. Naisten ylipaino heikentää hedelmöittymistä ja naisten ylipaino voi olla yksi syy alhaiseen syntyvyyteen.

Olen mies 178cm ja 70kg

Paljon on myös ylipainoisia miehiä.

Mutta kyllä, itse olen tälleen 30v naisena huomannut, että nykyajan nuoret naiset/teinit ovat monet aivan jättimäisiä. Eikä siis edes erityisen lihavia vaan rotevia (pituutta 180-185cm ja painoa varmaan 90-100kg.)

Oon aina pitänyt itseäni keskikokoisena (169cm/58kg) mutta nykyään tunnen itseni juurikin joksikin pikku hiireksi joka vipeltää jättiläisten joukossa. :D 

Vierailija
284/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies 178cm ja 70kg

Paljon on myös ylipainoisia miehiä.

Mutta kyllä, itse olen tälleen 30v naisena huomannut, että nykyajan nuoret naiset/teinit ovat monet aivan jättimäisiä. Eikä siis edes erityisen lihavia vaan rotevia (pituutta 180-185cm ja painoa varmaan 90-100kg.)

Oon aina pitänyt itseäni keskikokoisena (169cm/58kg) mutta nykyään tunnen itseni juurikin joksikin pikku hiireksi joka vipeltää jättiläisten joukossa. :D 

Kirjoitin tuon aiemman kommentin nuorten naisten tasapaksuudesta, enkä tarkoittanut sitä haukkumiseksi. Roteva on nimenomaan oikea sana kuvaamaan sitä, minä tunnen itseni todella pieneksi näiden naisten rinnalla, mutta en kokenut itseäni pieneksi naisiin verrattuna silloin 20 vuotta sitten, kun olin itse täysi-ikäistymässä. 

Vierailija
285/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim nuoret kulkivat aina harrastuksiinsa ja kouluun, pitkätkin matkat, kävellen tai pyörällä. Sekä osallistuivat kodin ja tilan fyysisiin töihin.

Herkkuja ei ollut, ja ruokaakin vain tarpeeseen.

50-luvulla ei ollut harrastuksia.

Esimerkiksi 1950-luvun ihmiset lukivat kirjoja kuten Sinuhe (1945) ja Tuntematon sotilas (1954) ja kävivät nykyistä enemmän elokuvateattereissa ennen televisioiden yleistymistä 1960-luvulta alkaen. Semmoiset liikuntamuodot kuten hiihto ja juoksu olivat myös helppoja harrastaa.

Vielä 70-luvulla maaseudulla kirjojen lukeminen katsottiin häpeälliseksi laiskotteluksi. Sen takia on ollut vaikeuksia rajoittaa teinin pelaamista kun ne paralleelit omaan elämään lukemisesta pitävänä teininä muistuu mieleen.

Yksi minun "esi-isistäni", joka oli ammatiltaan vain muurari, hankki kotiinsa Sinuhen ja Tuntemattoman sotilaan kaltaisia teoksia suunnilleen heti julkaisuvuosina. Olen sittemmin perinyt isältäni nuo teokset ja ne löytyvät omasta kirjahyllystäni.

Voin luvata että esi-isäsi oli poikkeus jos oikeasti luki ne kirjat.

Siihen aikaan ylioppilaita oli huomattavasti vähemmän ikäluokasta eikä kaikki fiksut voineet kouluttaa itseään yhtä helposti kuin nykyisin. Lisäksi kyseinen esi-isäni menetti molemmat vanhempansa suhteellisen nuorena. Tuskinpa muurarismies olisi hankkinut kotiinsa kaunokirjallisuutta ellei hänelle ollut tarkoitusta myös lukea niitä.

huutonaurua

Olen lukenut kalevalan ,raamatun ja sodan ja rauhan,noin esimerkiksi.Pääsinkö yliopistoon??? No en.Lukeminen ei korreloi älykkyyden kanssa mitenkään.

Vierailija
286/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies 178cm ja 70kg

Alipainokin vaikuttaa hedelmällisyyteen, mutta siltikin kehitysmaissa tänä päivänä tai menneiden vuosien kurjassa Suomessa niitä lapsia syntyi paljon.

Myös mesten ylipaino vaikuttaa siittiöiden laatuun ja määrään. Tällä hetkellä miehistä suurin osa (enemmän kuin naisista) on ylipainoisia.

Vierailija
287/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies 178cm ja 70kg

Miehet on just tuollaisia trikoo-oravia tai paksuja hupparipoikia. Sellaista terveen oloista välimuotoa ei enää näe.

Vierailija
288/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisten elämäntapojen (ravinto, arkiliikunta) lisäksi varmaan suuri vaikutus on sillä että melkein puoli miljoonaa suomalaista syö masennuslääkkeitä. 50-luvulla oli toisin, en tiedä oliko sitten paremmin...

Vierailija
289/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järkytyin kun selasin tiktokkia ja siellä on naisisilla videoita "normalisoidaan vartalo 170/75kg" nimellä, isot jenkkakahvat ja mahaa on kuin olisi raskaana. Tuntuu siltä että nykyään naiset pitävät ylipainoa normaalina kehona.

Vierailija
290/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä järkytyin kun selasin tiktokkia ja siellä on naisisilla videoita "normalisoidaan vartalo 170/75kg" nimellä, isot jenkkakahvat ja mahaa on kuin olisi raskaana. Tuntuu siltä että nykyään naiset pitävät ylipainoa normaalina kehona.

Helpompaahan se on itselle, kun antaa luvan olla välittämättä ja "herkutella" päivittäin. 

Vierailija kirjoitti:

Miehet on just tuollaisia trikoo-oravia tai paksuja hupparipoikia. Sellaista terveen oloista välimuotoa ei enää näe.

En koe kuuluvani kumpaankaan ryhmään, BMI 23,5 ja lihasta on ollut kehonkoostumusmittauksessa reilusti yli keskiarvon. 

Vierailija
291/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä olleet kaikki. Molemmat mummoni olivat lievästi ylipainoisia 50-luvulla. Olivat silloin nuoria, isän äiti n. 35 ja äidin äiti n. 25, kun vanhempani ovat syntyneet 50-luvun alkupuolella.

Olen nähnyt molemmista paljon kuvia noilta ajoilta, kun vanhempani ovat pieniä ja ylipainoa on molemmilla. Niin taisi olla monilla muillakin.

Vierailija
292/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannan kaikki kirjoitukset missä on linkkejä

Vierailija
293/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelkaapa sen ajan nuoret eli 70-80 luvulla nuoruutensa eläneet että silloin oli sama ilmiö. Just vähän aikaa sitten katsoin luokkakuviani siltä ajalta. Suurin osa oli hoikkia, vähintään normaalipainoisia. Jokunen pulskempi toki oli mutta vähemmistönä. Sitten alkoi pikaruokapaikkojen lisääntyminen, tv n ja videoiden katselu alkoi koukuttaa jne. Väkisellähän tuollainen muutos vaikuttaa, eikä niin positiivisesti.

Vierailija
294/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannan kaikki kirjoitukset missä on linkkejä

Miksi ihmeessä?

Vierailija
295/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvissa on malleja.

Etippä kuvia maatalon emännistä, niin vartalo on erilainen fyysisestä työstä riippumatta.

Joka päivä ei ollut lihaa tarjolla. Ylimääräistä hyvää oli ehkä kerran kuussa sunnuntaisin, kun oli tultu kirkosta.

Fyysisyys.

Elä hupsi. Joka viikko tehtiin vehnasta, maito oli suoraan navetasta ja sitä juotiin vehnasen kanssa.

Syötiin paljon imeliä marjakeittoja. Jossain taloissa lapset joi sokerivettä, kahviin laitettiin oikeaa sokeria eikä syöpäpillereitä.

Se mikä nykyihmisen lihottaa ja tyhmentää on kännykkä kädessä sohvassa istuminen ja kaiken maailman lääkkeet joita ammennettaan kaksin käsin " lääkäri on aina oikeassa" ja apteekkari nauraa käkättää.

Vierailija
296/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

No ei kyllä olleet kaikki. Molemmat mummoni olivat lievästi ylipainoisia 50-luvulla. Olivat silloin nuoria, isän äiti n. 35 ja äidin äiti n. 25, kun vanhempani ovat syntyneet 50-luvun alkupuolella.

Olen nähnyt molemmista paljon kuvia noilta ajoilta, kun vanhempani ovat pieniä ja ylipainoa on molemmilla. Niin taisi olla monilla muillakin.

Ei ollut läheskään niin monilla kuin nykyään, tilastot tämän kertovat.

Vierailija
297/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko korsetit käytössä?

Muokkaavia alusvaatteita kyllä mutta korsetteja ei enää tuohon aikaan käytetty.

Eivät syöneet kehoon tulehdustilaa luovia ruokia, kuten siemenöljyjä.

Vierailija
298/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika rumatkin oli viehattavan nakoisia. Katsoin patkan 20l pariisista ja naki, etta naamat ei ollut kaunneimmasta paasta ja olivat silti lumoavavia. Hattu, hiukset, meikki, vaatteet ja erityisesti kaytos ja eleet. Vau.

Vierailija
299/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne tilastot luotettavia?

Keitetty peruna oli yleisin arkiruoka vielä 1970-luvullakin. Kastiketta piti ottaa niukasti. Yrittäkääpä lihoa keitetyllä talviperunalla! Ei onnistu, sitä pystyy syömään vain nälkään.

Vierailija
300/428 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni söi 2-3 tunnin välein, koska muuten verensokeri menee vaarallisen alhaalle tai tulee kamala nälkäkiukku.