Miten ihmeessä naiset oli yleisesti melkein kaikki näin(katso kuvat) hoikkia joskus 50-luvulla?!?!
Todella hoikkia ja silti terveen näköisiä! Mitenköhän tuohon maailman aikaan elettiin arkea ja syötiin euroopassa tai jenkeissä...tuskin enää nähtiin nälkää.
https://mariateresadebracamonte.files.wordpress.com/2015/10/c8c656a851e…
https://mariateresadebracamonte.files.wordpress.com/2015/10/1950-vogue1…
Kommentit (428)
Ei ollu 50-luvulla sipsipusseja,että nainen olis voinut vaikka kirjoja lukiessaan mussuttaa sipsejä,eikä ollut rahaakaan syödä paljon...ei hampurilaisia...ei monella nuorella autoakaan,vaan piti kävellä tai pyöräillä joka paikkaan....mitenkähän joskus 1900-luvun alussa,kun piti paljon tehdä itse,niin ei ois ollu aikaakaan välillä herkutella vaikka big mac -aterialla,kun piti ensin vuolla onki ja veistää vene,että pääsi kalalle..siinäkin meni aikaa ja marjat piti kerätä itse ja lypsää lehmä ja kirnuta voi....
Vierailija kirjoitti:
Ei syöty makaronia muuten kuin makaronilaatikossa, keitettynä korkeintaan pyhäruokana kerran kuussa. Muuten kastikkeiden kanssa syötiin perunaa. Tämähän oli meininki vielä lähes kasarille asti.
Jotenkin vähän luulen että kansakunnan lihavuuden juurisyy ei ole makaronissa, mutta näkökulmahan se on tämäkin.
Anoreksia on hengen Vaarallinen oire!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä meilläpäin pirttien emännät tuolta näyttäneet 😁 Nuorena oli useimmat kyllä hoikkia, mutta lapsia kun tuli alkoi tulla vatsaa ja painoa muutenkin. Lisäksi vanhemmiten hoikkia säälittinkin, varsinkin jos köyhän talon emäntä oli laiha - saakohan se edes ruokaa tarpeeksi.
Katsoin tuossa joskus videokuvaa 70-luvun Suomesta. Useita minuutteja videokuvaa, ei yhtäkään läskiä. Ei yhtäkään.
Silloin ei ollut aikaa pupeltaa mättöä eikä maattu sohvalla.
Muistan kun itse pidin äitiäni pyöreänä ja "äidillisen" mallisena ja hän oli itsekin huolissaan pulleudestaan.
Hän painoin 62kg.
Olen saman pituinen ja tuo olisi ihannepainoni, nyt 10kg enemmän tarkasta ja hyvästä ruokavaliosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä meilläpäin pirttien emännät tuolta näyttäneet 😁 Nuorena oli useimmat kyllä hoikkia, mutta lapsia kun tuli alkoi tulla vatsaa ja painoa muutenkin. Lisäksi vanhemmiten hoikkia säälittinkin, varsinkin jos köyhän talon emäntä oli laiha - saakohan se edes ruokaa tarpeeksi.
Katsoin tuossa joskus videokuvaa 70-luvun Suomesta. Useita minuutteja videokuvaa, ei yhtäkään läskiä. Ei yhtäkään.
V 79 pääsin ylioppilaaksi. Koko kouluajan meitä oli 4x42 oppilasta joista 2 "lihavaa". Luultavasti hekin normaalipainon ylärajalla eikä lihavia
Kureliivit, ne olivat hoikkuuden salaisuus.
Joku kirjoitti, että ihminen on eri laji kuin noin 30 vuotta sitten. Enpä tuota kommenttia oikein ymmärtänyt. Ehkä joku voisi valaista?
No ei kyllä 50-luvulla käyty yhtään enempää kirkossa kuin nytkään. Kyllä herkkuja syötiin, ihan kaupan paistopisteestä Fazerin ja Primulan pullapuoteja oli Töölösä ja Kalliossa.joka kulmalla. Ei ollut tapana liikkua oman kaupunginosan ulkopuolella. Naiset olvat 70 % kotona. Lesket kävivät työssä ,eronneita ei ollut. Naisen tärkeä ominaisuus oli hyvä ruuanlaittotaito. Kaikkien aikuistenkin synttärit pidettiin valtavien täytekakkujen kera. Arjesta puuttui kyllä nykyset hedelmät. Lasten vaatteet piti itse tehdä, ei niitä myyty edes Helsingissä.Työ ei ollut se fyysisempää kuin nytkää. Raksa ja ne duunarityöt ovat nytin fyyssisiä. Työttömistä en ollut kuullutkaan. Kaikki miehet olivat työssä. Työssä oli lepposaa. Asuin Töölössä eikä elämä ollut kovin erilaista kuin nyt, Alussa oli 50-luvulla vielä ruoka kortilla, siinä piti olla ruutuja jolla ostaa, rahallakaan ei saanut kahvia tai kangasta. Serkkujen vaatteet käytettiin, ja sukset ja luistimet.Jääkaappeja ei ollut, autoja oli kyllä, itäautoja enemmän. Pesutuvassa pestiin käsin pyykki. Meillä oli lämminvesi hana.
Yksi suklaalevy jouluaattona. Oman karkkipussin sain kerran tai kaksi koko lapsuuden aikana. Perunoita, lihaa ja kalaa omasta takaa. Syntynyt 53.
Lihavuus liittyy suolisto bakteereihin. Jos laihan suolistoon siirretään lihavan ulostetta, niin laihasta tulee heti lihava. Sama, jos lihavan suolistoon siirretään laihan ulostetta ja bakteereja, niin hänestä tulee laiha.
Eli ruokavalio on ollut 50-luvulla terveellisempi. Ruoka on ollut aiba tuoretta, oma vslmistamaa ja E-kooditonta sekä vähemmin sokeria sisältävää.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä 50-luvulla käyty yhtään enempää kirkossa kuin nytkään. Kyllä herkkuja syötiin, ihan kaupan paistopisteestä Fazerin ja Primulan pullapuoteja oli Töölösä ja Kalliossa.joka kulmalla. Ei ollut tapana liikkua oman kaupunginosan ulkopuolella. Naiset olvat 70 % kotona. Lesket kävivät työssä ,eronneita ei ollut. Naisen tärkeä ominaisuus oli hyvä ruuanlaittotaito. Kaikkien aikuistenkin synttärit pidettiin valtavien täytekakkujen kera. Arjesta puuttui kyllä nykyset hedelmät. Lasten vaatteet piti itse tehdä, ei niitä myyty edes Helsingissä.Työ ei ollut se fyysisempää kuin nytkää. Raksa ja ne duunarityöt ovat nytin fyyssisiä. Työttömistä en ollut kuullutkaan. Kaikki miehet olivat työssä. Työssä oli lepposaa. Asuin Töölössä eikä elämä ollut kovin erilaista kuin nyt, Alussa oli 50-luvulla vielä ruoka kortilla, siinä piti olla ruutuja jolla ostaa, rahallakaan ei saanut kahvia tai kangasta. Serkkujen vaatteet käytettiin, ja sukset ja luistimet.Jääkaappeja ei ollut, autoja oli kyllä, itäautoja enemmän. Pesutuvassa pestiin käsin pyykki. Meillä oli lämminvesi hana.
HAHHAH HAA!
T. 50-luvulla elänyt
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus liittyy suolisto bakteereihin. Jos laihan suolistoon siirretään lihavan ulostetta, niin laihasta tulee heti lihava. Sama, jos lihavan suolistoon siirretään laihan ulostetta ja bakteereja, niin hänestä tulee laiha.
Eli ruokavalio on ollut 50-luvulla terveellisempi. Ruoka on ollut aiba tuoretta, oma vslmistamaa ja E-kooditonta sekä vähemmin sokeria sisältävää.
Ei tartte mitään paskan siirtoja, ruuan koostumuksen muutos auttaa. Jopa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja myytiin amfetamiinia laihdutuslääkkeenä. Next.
Olen hoikka ja vähärasvainen mies ja ei minun tarvitse vetää amfetamiinia pysyäkseni tällaisena, nyt olen nelikymppinen ja olin samankokoinen 18-vuotiaana. Teen tosin ruumiillista työtä ulkona ympäri vuoden ja en autoile, että se voi myös vaikuttaa.
Välipalakulttuuri, makeutetut juomat ja muutenkin prosessoitu ruoka. Nyt on kaupan hyllyillä kaikkea koko ajan ylen määrin tarjolla. Ennen oli kausivaihtelua, eikä sokeriherkkuja syöty joka päivä tai edes joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Esim nuoret kulkivat aina harrastuksiinsa ja kouluun, pitkätkin matkat, kävellen tai pyörällä. Sekä osallistuivat kodin ja tilan fyysisiin töihin.
Herkkuja ei ollut, ja ruokaakin vain tarpeeseen.
Ei nuorilla niin hirveesti harrastuksia ollut. Itse kävin koulun laulukerhossa ja voimistelukerhossa 50-luvulla. Koulujahan oli siihen aikaan paljon, joten kovin monella ei koulumatkakaan pitkä ollut.
Ei minun äitini mikään malli ollut, oli hoikka, ja hoikkuutta lisäsivät kureliivit.
Muistan, koska olen 1950-luvulla ruokaa syönyt, että äiti osasi valmistaa pienistä määristä todella hyvää ruokaa., niin kuin muutkin, joiden luona ruokaa sain. Kaikki käytettiin tarkkaan. Niin kutsuttuun laskiämpäriin menivät korkeintaan perunan kuoret. Mikäli leipää jäi yli, tehtiin leipäressua.
Hm, olen syntynyt 1950-luvun alussa, minulla on vieläkin tallella omat sokeri- ja jauhokortit. Jotta kyllä se "korttipeli" varsin kauan jatkui.
Joku väitti, ettei 1950-luvulla ollut eronneita. No, kyllä oli.
60- ja 70-luvulla sekä 80-luvun alkupuolella: Meillä oli ainakin perunaa, aina ja paljon, enkä tykännyt, joten vähiin jäi syönnit. Lihassa oli ihrareunukset ja makkarat rasvaisia ja jauhoisia, ei maistunut nekään. Joskus, muutaman kerran vuodessa sai herkkuja, kuten lihapullia ja lettuja. Silloin niitä tuli vedettyä niin, että oli paha olo. Pullaa ja ruisleipää oli kyllä tarjolla ja ne oli ihan herkkuja varsinkin tuoreena, mutta niitäkin säännösteltiin. Itsepyydystettyä järvikalaa syötiin meillä, ahvenia ja haukia, jotka nekin varsin vähärasvaisia. Pienet annokset jaettiin koko perheen kesken ja usein oli ruokana velliä tai keittoa myös. Toki ne oli hyvää, mutta eivät aina niin kovin täyttävää. Vanhoista kuvista katsoo luurankomaisen laiha tyttö. Mutta sitten tuli pizzat, tortillat, pastat, pihvit ja rasvaiset kalat sekä suklaat ja karkit, sipsitkin ja nyt sitten onkin painoindeksi nykyajan keskimääräisellä tasolla eli noin 27. Ei ehkä järkyttävän paljon 50+ ikäiselle, mutta saisihan noita indeksejä pari vähemmän olla.
Välillä kauhistuttaa katsoa lapsia, miten jo heissä on paljon lihavia nykyään. Ennen yli 30 oppilaan alkoulun luokalla saattoi olla se yksi vähän pulleampi, jota sitten kiusattiin :( . Nyt niitä vielä pulleampia voi olla useita, vaikka luokalla on vain se parisenkymmentä oppilasta. Vanhemmissa ihmisissä oli toki silloinkin jonkin verran tanakoita tapauksia, mutta harvoin obeeseja kuitenkaan.
Eräs kuoro juhli tässä taannoin pyöreitä vuosia ja vierekkäien oli kuorokuvia eri vuosikymmenniltä. Oli eroa kyllä.