Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä naiset oli yleisesti melkein kaikki näin(katso kuvat) hoikkia joskus 50-luvulla?!?!

Vierailija
05.09.2021 |

Todella hoikkia ja silti terveen näköisiä! Mitenköhän tuohon maailman aikaan elettiin arkea ja syötiin euroopassa tai jenkeissä...tuskin enää nähtiin nälkää.

https://mariateresadebracamonte.files.wordpress.com/2015/10/c8c656a851e…

https://mariateresadebracamonte.files.wordpress.com/2015/10/1950-vogue1…

Kommentit (428)

Vierailija
421/428 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa oli vähän, kuoltiin nuorena kun ei ollut terveysvalistus eikä sairaanhoito nykytasolla. 

Mun mummo oli tuon ajan nuori. Eli yli 90 vuotiaaksi. Aika moni muukin eli vanhaksi.

Osaa on onnistanut geenilotossa. Se on yksilöllistä.

Vierailija
422/428 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on korsetit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/428 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-annokset olivat järkevän kokoisia. Ja ruoka oli tuloihin nähden kallista, sitä oli riittävästi, mutta ei liikaa kulutukseen nähden. Luin vanhasta lehdestä nakkikastikkeen ohjeen. 4 hengen annokseen pilkottiin 4 nakkia. Nykyihminen voi syödä puoli paketillista nakkeja jo ruokaa laittaessaan,

Annoskokojen kasvaminen ja tietysti kaikki ylenmääräinen mässytys myös ruokailujen välillä lihottaa. Alkoholia eivät naiset juuri juoneet lainkaan. Se alkoi vasta joskus 70-luvulla.

Lapsena karkkia ja jäätelöä sai vain juhlapäivinä.

Itsekin olin hyvin hoikka nuori, vyötärö alle 60 senttiä, mutta äitini vanha hame ei sopinut kunnolla kiinni.

Minulla on valokuvia Ruotsiin tehdastyöhön lähteneistä suomalaisista 60-luvulta. Kaikki olivat hyvin hoikkia tehtaassa otetuissa kuvissa. Nykyisin monilla yli 20-vuotiailla miehillä on jo kunnon pömppö mahassa ja kasvaa vuosi vuodelta.

Ruokamääristä se vain on kiinni. Simple as that.

Vierailija
424/428 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeisiin ei vielä sekoitettu karjan lihottamiseen tarjoitettuja aineita.

Ai nytkö sekoitetaan?

Vierailija
425/428 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
426/428 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko korsetit käytössä?

Joo ne varmasti pullahtaa nykyisenlaisiksi ryhävalaiksi kun avaavat korsettinsa.

Vierailija
427/428 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VierailijaaAa kirjoitti:

Naiset oli ruumiinrakenteeltaan sirompia ennen ruokavalion takia ja esimerkiksi siksi, ettei käyty kuntosalilla (ei ollut juurikaan lihasta). Millään muulla ei ollut väliä, kunhan vyötärö hoikka. Mummin mekkoja olen katsonut, mitä käytti nuorena. Isoja mulle muuten paitsi vyötäröstä ei mahdu millään (en ole ylipainoinen, olen lihaksikas). Naiset söi myös aikapaljon salaattia ja aina jollain ihme dieetillä ja ainoa liikuntamuoto oli jumppa ja lenkkeily

oliko 50-luvulla lenkkeilyä? hiihtoa,voimistelua,uintia,tennistä,pyöräilyä,soutua,ratsastusta,mutta ei varmaan sauvakävelyä,lenkkeilyä,salilla käymistä

Silloin luotiin paskaa navetassa, lypsettiin lehmiä, kannettiin sanko tolkulla vettä kaivosta ja puita vajasta, kuokittiin perunat ylös. Olen varma, että mummini olisi nostanut penkiltä vielä kuolinvuoteellaankin 95 vuotiaana useamman kymmenen kiloa. Se tarttui kuumaan rautaankin paljain käsin ja laittoi kätensäkin tuosta vain tulipesään.  Kärpäset nitisti suoraan ilmasta, vielä yli 80 vuotiaana oli niin nopeat refleksit että kerran jopa nappasi pääskysen ohi lennoltaan ja toi näytille. Lapsesta asti oli töitä tehnyt, eikä ollut mikään aidan seiväs vaan riuska ja pullea nainen. 

Vierailija
428/428 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävely tekisi hyvää monelle