Täysimetyksen illuusio
onkohan osittaisimetys kuitenkin se tavallisin tapa ruokkia vauvat? Suurin osa joiden kanssa olen puhunut perhekerhoissa, sukulaiset, tutut, ystävät, ovat antaneet jokus myös korviketta pullosta.
Onhan se niin, että jos pitää lähteä nopeasti johonkin tai olla jossain tiettyyn aikaan, imetys voi viedä liikaa aikaa. Pullosta lapsi syö 5 minuutissa. Julkisilla paikoilla ei pysty tai halua imettää tai sielläkin on kätevä, kun lapsi ei syö tuntia. Sitten tietty se, että nälkäitku vaan jatkuu a molemmat tissit on jo tyhjennetty. Yötäkin nukkuu paremmin, jos tissin jälkeen saa vähän myös korviketta. Pumpaaminenkaan ei kaikilta onnistu.
Miksi siis korvike on kirosana, kun ei se useinkaan imetystä estä. Voi olla lähinnä tukena siinä. Onko siis korvikkeesta niin paljon haittaa kuin väitetään, jos myös imettää? Ja onko täysimetyksen ihannointi ja yleisyys lähinnä illuusio. Monihan ei ehkä edes myöskään, että korvikettakin on annettu...
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:55"]
Ei kykene tai ei kehtaa julki-imettää? Paskanmarjat, kakaroitako tässä ollaan? Hihhiiih tolta näky tissi! Minulle on yksi paskan maku olenko bussipysäkillä tai jonottamassa kättelemään presidenttiä, jos vauvalla on nälkä niin silloin hänellä on nälkä!
[/quote]
Kivat sulle! Minä en kykene tuohon. Olen varmaan huono ihminen! Ja kyllä, mua häiritsee muiden paljaat tissit esim. ostoskeskuksessa, joten oletan, että muita häiritsisi minun. Ja en haluaisi, että esim. joku työkaveri osuisi paikalle. Joten imetän mieluiten kotona. Ja kuten kerroin se voi kestää vaikka tunnin. Tunnin tissien esittely presidentille ei oikein kiinnosta.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:59"]
Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin.
Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema.
[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:26"]
Illuusio vai itsepuolustus?
Synnytyksen ja ensirääkäisyn jälkeen lapsi nostetaan äidin rinnalle. Vauva imee tyhjää rintaa saadakseen maidon nousemaan ja oppiakseen terhakkaan tekniikan imeä. Maidon nousemiseen tarvitaan joskus jopa kaksi vuorokautta.
Mutta annettaessa vauvan olla rinnalla ja imeä halutessaan rinnoissa alkaa tuntua paine jopa parissa tunnissa.
Kaikilla vauvoilla paino laskee syntymän jälkeen, mutta ternimaito nostaa painon pian nousuun. Rinnanpäät kärsivät ja haavautuvat vauvan jatkuvasta imemisestä, mutta puhdas lampaanrasva hoitaa nännit kuntoon eikä haittaa vauvan imemistä. Itsellä imetyskivut ovat helpottaneet parissa päivässä - viikossa, lapsen imemistiheydestä riippuen.
Toki tästä kivuliaasta vaiheesta olisi päässyt helpommalla antamalla maitoa (vaikka omaakin) pullosta. Lapsen imutekniikka olisi vain silloin heikentynyt ja maidontuotantokaan tuskin olisi päässyt kunnolla käyntiin. Täysimetyksellä, johon ei ole kukaan puuttunut ja tapahtunut täysin vauvan ehdoilla, maitoa tulee juuri lapsen tarpeen verran.
Myös "tyhjästä tissistä" erittyy maitoa lapsen imiessä, vaikka moni muuta väittää.
Hyvällä imemistekniikalla vauva saa kyllikseen maitoa nopeasti. Hyvät imetysvaatteet ja huivi/harso pitävät paheksuvat katseet loitolla.
Tämä mielipiteeni (huom. minun mielipiteeni) on vain alateitse syntyneitä terveitä, hyväkuntoisia, täysaikaisia vauvoja ja heidän perusterveitä äitejään koskeva (joita molempia on suurin osa länsimaissa). Keisarinleikkauksella syntyneet, vaikeavammaiset ja keskosvauvat ovat asia erikseen. Tosin monet heidänkin äideistään ovat jaksaneet opetella imettämään yritysten ja erehdysten kautta tai mahtavien ammattilaisten opastuksella!
Äidinmaidonkorvike on hyvä vaihtoehto, mutta turhaa on sen käyttämistä puolustella täysimetyksen mahdottomuudella.
[/quote]
Tässä ketjussa on jo kerrottu, ettei kaikesta tuosta huolimatta välttämättä onnistu. Rinta esim voi olla sen mallinen, että tarvitsee kumia. Imemistekniikkaaa vauva ei välttämättä koskaan opi. Ja huivit yms. ei kaikilla toimi julki-imetyksessä.
Esim. Minä tein kaikki oikeaoppisesti, ei pulloa, ei korviketta, oikean tekniikan opettelu, huivit, imetysvaatteet, lapsentahtisuus, nännien hoito... Kaikki. Tulos: nälkäinen vauva, joka ei kasva kuten pitää, stressi, ahdistus, kotiin jumitus, pumppaaminen ei onnistu, öisin tunnin välein herätys ja tuntien imetyssessiot, väsymys...
Kun osittaisimetys taas toi nautinnon elämään takaisin. Näinkin voi siis olla. Kukin tavallaan. Täysimetys ei vaan monella toimi, eikä sen pitäisi olla kamala asia, vaan vaihtoehtojakin on.
ap
[/quote]
Mutta tuotahan imetys on! Neuvoloissa pitäisi olla imetysvalmennusta, jossa kerrotaan totuudenmukaisesti koko imetysrumba. Tuoreet äidit luulee, että maidon vaan pitäisi tulla helposti ja vauva on tyytyväinen. Ei se mene niin.
Ensin kestää, että maito nousee. Minulla on aina mennyt 3 päivää, vauva on saanut hätäapuna luovutettua maitoa hörppyyttämällä. Sitten kun maito nousee, sitä tursuaa liikaa, rinnat on kipeät, nännit on ruvella ja sattuu ihan törkeästi jokainen imetyssessio. Imuote voi alkuun olla väärä, maitoa voi tulla liikaa tai liian vähän, mutta vauva lopulta säätää määrän itselleen sopivaksi -jos siis korviketta ei erehdytä tässä vaiheessa antamaan.
Sitten tulee tissiraivareita, vauva saattaa kiukutella rinnoille tai vaan toiselle. Koko imetys voi olla yhtä taistelua.
Yöherääminen ja tiheä imutahti on myös ihan tavallista. Yöllä saattaa tosiaan joutua heräämään tunnin välein (normaalia) jotkut tosin nukkuu yöt, vauvoja kun on erilaisia. Mihinkään et pääse, kun vauva syö niin tiheään tahtiin. Sitten kun tähän totut, syönti saattaakin äkkiä muuttua, vauvalla tulee kasvupyrähdyksiä ja syö välillä enemmän ja välillä vähemmän. Voit joskus luulla, ettei maito riitä tai ihmetellä miksi vauva viihtyy rinnalla monta tuntia. Sitä se on. Joillakin menee helpommin, mutta ei kannata luovuttaa jos itsellä on vaikeampaa. Jotkut taas ei pidä näitä asioita ollenkaan vaikeina, vaan asiaan kuuluvina, senkin takia saattavat ola sitä mieltä, että imetys onnistui hyvin, koska sitähän se lopulta on jos vauvaa imettää vuoden onnistuneesti, vaikkakin ihan normaalein vaikeuksin.
Täytyisi vaan tiedostaa, että heti jos korviketta antaa, niin se on saman verran pois omasta maidontuotannosta. Aina. Imetys on niin hieno systeemi, että siihen sorkkiminen voi sotkea koko asian. Lopulta imetys tyrehtyy.
Elä siis ap luule, että kaikilla olisi täysimetyksen illuusio, kyllä on meitä jotka eivät anna korviketta kuin ihan totaalisen pakon edessä.
[/quote]
Eli naisen elämän tulee olla kärsimystä, ahdistusta ja masennusta sen 6 kk. Mihinkään et pääse, nukkua et voi, parisuhde rakoilee, lapsi ei kasva, lapsi vain itkee, rinnoista (sisältä) tulee verimaitoa vauvalle, äiti itkee..
Ok, tämä todella pitäisi kertoa jo terveystiedosss yläasteella ja perhesuunnittelussa. Voisi muutama lapsi jäädä tekemättä. Imetys on tärkeintä, ei vauvan ja äidin sekä perheen vointi...
ap
[/quote]
Wau! Vaatii jo taitoa keksiä noin negatiivisia fiiliksiä! Mä imetin esikoista 13 kk, pakko oli lopettaa kun olin tuolloin taas raskaana. Kuopusta imetin taas 13 kk. Imettämisestä vain hyvä fiilis, ja surullinen olo, kun ei enää varmaan tule vauvoja, joita voi imettää.
Kyllä harrastuksissa voi käydä, vaikka imettääkin. Aika pian ruokailuvälit vakiintuvat, meillä ainakin noin kolmeen tuntiin, ja siinä ehti hyvin käydä jossain. Vauvan voi ottaa myös moneen juttuun mukaan, kuten lenkille, isomman lapsen muskariin, perhekerhoon jne. Ei kotona tarvitse jumittaa. En ollut ikinä edes väsynyt, kun pidin vauvan öisin lähettyvillä, inahduksesta tissi suuhun, syöttö ja unta kuulaan. Helppoa, eikä kenenkään tarvinnut nousta tai laittaa edes valoja.
Ennen lapsia olin saanut lennellä ihan miten lystää, ja nyt kun molemmat ovat leikki-ikäisiä, taas on voinut käydä ystävien kanssa yöreissuissa ja liikenteessä. Isä voi aivan yhtä hyvin hoitaa lapsia kuin äitikin.
Ja arvaa mitä: vaikka olen imettänyt yli kaksi vuotta yhteensä, ja oikeastaan nelisen vuotta olin joko raskaana tai imetin, niin meillä on tosi hyvä parisuhde. Mulla ei ole koskaan ollut mitään masennusoireita, ja äitiysloma-ajat ovat olleet elämäni parhainta aikaa. Meillä on koko perheellä läheiset suhteet, ja molemmat vanhemmat hoitaa lapsia ihan omatoimisesti koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]
Hohhoijaa, enpä usko että olisit noin poikkeava suihkutissi, kyllä se maidon tuotanto tasaantuu kun sen vain antaa tasaantua. Tähän on ne omat niksinsä, joita esimerkiksi imetysohjaajilta saa. Vai tuleeko rinnoistasi maitoa myös vuosia vauvan imetyksestä vieroittamisen jälkeenkin? Sitähän minäkin.
Neuvolassa kaikki terkat ei muuten ole saaneet imetyskoulutusta, eli ihan kenen tahansa hyvää tarkoittavia ohjeita ei kannata kuunnella. Tiedon haussa ja hyödyntämisessä koulutetuilla ja älykkäämmillä äideillä on ainakin etulyöntiasema.
[/quote] Ihan ohiksena; miten joku voi olla näin ilkeä ja ignorantti ihmisjäte? Kamalaa toisen kokemuksen mitätöintiä. Jättikö mies, vaivaako ylipaino vai mistä kenkä puristaa? Kerro meille, voimme ehkä auttaa pahaa oloasi.
[/quote]
ihmisjäte? Wtf? Minkälainen mahtaa olla toisia noin nimittelevä ihminen itse?
Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:34"]
[/quote]
Ihan oikealla asiallahan tuossa kirjoittaja on, EI kenenkään imettävän äidin rinnat tuota maitoa ilman, että maitoa imetään tai pumpataan rinnoista. Rinnat osaavat sopeutua vauvan ravinnontarpeeseen, eivätkä alun jälkeen tuota sen yli MIKÄLI ei tehdä keinotekoista ylitilausta pumppaamalla. Muutenhan kerran imettäneiden naisten rinnat valuisivat maitoa loppuelämän ajan. Jos joku ei osaa selvittää tällaisia ihan perusjuttuja, on turha tulla kitisemään imetyksen vaikudesta tai haukkumaan imetyksen perusteet hallitsevia.
[/quote] Olisitte edes lukeneet tämän kokemuksen itse kokeneen henkilön kertomukset. Mikä tämä mainitsemasi alku oikein on? Kauanko pitää odottaa, että rinnat sopeutuvat lapsen tarpeeseen? Eli tämän henkilön tapauksessa kuinka kauan sinä olisit huudattanut lastasi jokaisen imetyksen alussa (kun sieraimet, nielu ja silmät ovat maidossa)? Kerro toki, jäämme innolla odottamaan vastaustasi.
Anteeks nyt, mutta saatte imetyksen kuulostamaan joltain suurelta suoritukselta ja sankariteolta. Se on vauvan ruokkimista, ei yhtään mitään muuta. Ei siitä kukaan tule jälkeenpäin kiittämään, ei edes se lapsi itse.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:34"]
[/quote]
[/quote] Hei kun sulla on imetyksen perusteet hallussa, niin autatko minua? Vauvani ei ole koskaan oppinut imuotetta, jolla saisi maitoa rinnasta. Kumilla onnistuu, mutta kipu on sietämätöntä ja maito niin veristä että vauva oksentaa kaiken ulos. Mitä tehdä?
Ei sinun ap tarvitte tulla syyttämään täysimetystä ‘illuusioksi‘ jos se ei sulta onnistunut tai tuntunut luontevalta ruokkia lasta tisseillä julkisilla paikoilla. Itseltäni se onnistui, ja oli vaan maailman luonnollisinta. Sori jos jolleki tulee siitä paha mieli, mutta niin se vain meni. Koskaan ei korviketta saanut, ei vaan tullut ajatelluksi koskaan että tarttis sitä antaa. Ei mulla mitään korviketta vastaan silti ole.
Peace.
Meillä ei kumpikaan vauva saanut ikinä korviketta enkä edes lypsänyt. Miten vaikeaa se nyt mukamas on?? En käsitä näitä "äidin pitää päästä ilman vauvaa shoppailemaan/bilettämään/yhtään minnekään" vauvan ensimmäisinä kuukausina.
Imetin molempia 1v 5kk ja ensimmäiset kiinteät aloitettiin vähän vaille 6 kk:n iässä. (Olin laiska äiti)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:22"]
Meillä ei kumpikaan vauva saanut ikinä korviketta enkä edes lypsänyt. Miten vaikeaa se nyt mukamas on?? En käsitä näitä "äidin pitää päästä ilman vauvaa shoppailemaan/bilettämään/yhtään minnekään" vauvan ensimmäisinä kuukausina.
Imetin molempia 1v 5kk ja ensimmäiset kiinteät aloitettiin vähän vaille 6 kk:n iässä. (Olin laiska äiti)
[/quote]
Jos maitoa EI TULE, korvike on ihan ok, kommentoin syöttöväleistä niin paljon ahdistuvia, että siksi annetaan korviketta tai lypestään, että äiti pääsee viihteelle. 197
Herranjee mitä ääliöitä ketju pullollaan :D :D
Harmittaa varmasti vietävästi kaikkia, jotka ovat päättäneet, että KAIKILLA tulee maitoa tarpeeksi aina ja joka tilanteessa, kun kerron, ettei tulekaan, tutkittu ja testattu juttu (valvotut syöttöpunnitukset 4kk:n ajalta). Ja ottaa varmasti aivoon, kun jatkan, että järjettömän yritysrupeaman päätteeksi voi joutua luovuttamaan imettämisen kanssa ja hyväksymään sen, että lapsen kasvaminen on turvattava korvikkeella. Itselleni hyväksyminen oli vaikeaa, mutta vain niin kauan, kuin tajusin, että yksi lapsi hengissä ja terveenä on todellakin parempi, kuin täysimetysfanatismilla kitukasvuiseksi ja nälkiintyneeksi jätettty...
Ikävä teille, jotka olette fanaattisuudessanne niin jumissa em. ajatusten kanssa, että asia onkin toisin, kuin "tiedätte" :) Tsemppiä kaikille imetystä yrittäville ja etenkin niille, jotka sen kanssa kamppailevat. Ja onnittelut kaikille, joille se on helppoa tanssia vain.
Oli sen verran sekavan oloinen ketju etten lukenut kuin ap:n osuuden.
Olen imettänyt 6kk kolmea lasta. Koskaan ei ole tarvinut käyttää korviketta. Jokainen on imuttanut yhtä tissiä kerrallaan maks. 7min ja ruokavälit ovat silti olleet 3,5-4h.. Pakkasessa on ollut äidinmaitoa tarvittaviin hetkiin. Kolmas lapsi ei suostunut koskaan pullosta edes juomaan. Että se niistä illuusioista ja korvikkeista...
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:32"]????? HÄH?? Mä olen täysimettänyt molemmat lapset, minusta ajatuskin tuttipullojen keittelystä ja virittelystä olisi ollut työläs, kerran maitoa oli yllinkyllin. Esikoiseni painoi täysimetyksellä 5 kk iässä yli 7 kg, joten ei tainnut nälkää nähdä... Kuopus ei ollut ihan yhtä kova syömään :D [/quote] Voi, mikä pieni vauva sinulla on ollut!
[/quote]
En tiedä oliko tuossa kyseisessä lainatussa kommentissa tai saman kommentoijan jatkokommenteissa, mutta ainakin joku ilmoitti imettävänsä vaikka Anttilan mattopisteellä mattojen päällä.
[/quote]
Joo, ja idiooteille tiedoksi, että imettää voi istuen. Ne matot eivät siitä kärsi sen enempää kuin huonekaluliikkeen sohva, jolla istutaan - apua - ihan perseen kanssa!!
Teiniprovoilijat eli tuo viimeisin ja reps kops juttujen väsääjille, menkää apinat viihdyttämään itseänne muualle ja hävetkää. Kehtaatte toisten arkoja kokemuksia nauraa kun ei näköjään teillä ole parempaa tekemistä omien sanojenne mukaan.
Älkää vastatko noille enää mitään. Ammattilaisilta neuvot, vauva foorumin rääkyjät ja haukkujat kaukana kaikesta asiallisesta ellei tietämystä kokemuksen kautta vaikeasta aiheesta.
Heitä kun ei kukaan pyytänyt ketjuun kommentoimaan tai irvailemaan niin fiksumpien kannattaa lopettaa kuten moni tehnytkin jo.
Hassua, että ne joilla on ollut masennusta, imetys ei suju ja parisuhdekin on perseestä, niille pitäisi antaa päänsilitystä ja sympatiaa, eikä saa sanoa että kaikki on sujunut hyvin. Näillä negatiivisessa ilmapiirissään rypevillä on oikeus todeta, että imettäminen on hanurista, parisuhde ei voi sujua hyvin, harrastukset loppuu ja elämä on helvetistä, mutta jos joku uskaltaa sanoa, että omalla kohdalla ei ollut noin vaan sujui tosi hyvin, ollaan huutamassa että ei saa mollata toisia.
Vaikkei olisi sanallakaan moittinut ketään (toisin kuin esim. ap haluaa työntää kaikki samaan kategoriaan) niin barrikadeille noustaan huutamaan omaa negaatiotaan julki.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:02"]
Mistä päättelet ettei ole lukenut aiempia viestejä? Itsehän totesit ylemmässä viestissä, ettei ole tietoa oliko hakenut apua muualta. Mitään ei ole keksitty päästä (paitsi nämä sinun surkeat provosi ;)), vaan annettu ihan päteviä neuvoja, mm. henkilökohtaisen avun hakemista. Sitä voi hakea myös muihin ongelmiin, vinkvink.
[/quote] Olisiko sinulla, tai muilla, neuvoja minun tilanteeseeni? Henk.koht apua olen hakenut, mikä selviää viesteissäni. Kiitos!
t.182
[/quote]
Laitapa kuva/video vauvan otteesta, niin on helpompi neuvoa kun näkee mikä on vikana.
[/quote] Minne?
[/quote]
Johonkin kuva/videopalveluun ja sitten linkki tänne
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:02"]
Mistä päättelet ettei ole lukenut aiempia viestejä? Itsehän totesit ylemmässä viestissä, ettei ole tietoa oliko hakenut apua muualta. Mitään ei ole keksitty päästä (paitsi nämä sinun surkeat provosi ;)), vaan annettu ihan päteviä neuvoja, mm. henkilökohtaisen avun hakemista. Sitä voi hakea myös muihin ongelmiin, vinkvink.
[/quote] Olisiko sinulla, tai muilla, neuvoja minun tilanteeseeni? Henk.koht apua olen hakenut, mikä selviää viesteissäni. Kiitos!
t.182
[/quote]
Laitapa kuva/video vauvan otteesta, niin on helpompi neuvoa kun näkee mikä on vikana.
[/quote] Minne?
[/quote]
Johonkin kuva/videopalveluun ja sitten linkki tänne
[/quote]
No ei helv..eikö tuo mene jo överiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:28"]Oli sen verran sekavan oloinen ketju etten lukenut kuin ap:n osuuden.
Olen imettänyt 6kk kolmea lasta. Koskaan ei ole tarvinut käyttää korviketta. Jokainen on imuttanut yhtä tissiä kerrallaan maks. 7min ja ruokavälit ovat silti olleet 3,5-4h.. Pakkasessa on ollut äidinmaitoa tarvittaviin hetkiin. Kolmas lapsi ei suostunut koskaan pullosta edes juomaan. Että se niistä illuusioista ja korvikkeista...
[/quote]
Ja niin, lapset ovat pienillä ikäeroilla. Olen lopettanut imetyksen, kun lapsi niin on päättänyt. 11kk+ 14kk+ 11kk ja jokainen on hyvin kasvanut. Tämä on estänyt minun käymiseni juuri missään viimeiset neljä vuotta, mutta so what. Nuorena ehti törttöillä ja eläkkeellä voi sitten taas saada muksut häpeämään silmät päästä. Nyt eletään lapsille.
Ps. Nyt kun luin muutaman kommentin, en tajua teidän vääntöänne. Toiset kasvaa pullolla, toiset tissillä. Samanlaisia vekaroita ne silti on ha ihan yhtä hyvät vanhemmat on, valitsivat kumman tahansa. Joltain ei tule maitoa, joillekin tulee hetkiä, jolloin korvike on pakko ottaa käyttöön. Jonkun pennut taas eivät opi syömään tissistä tai pullosta. So what? Tapelkaa mieluummin röökaavista odottajista\imettäjistä, ne pilaa kaksi elämää toisin kuin pullomammat eivät pilaa yhtäkään.
Olisin kaivannut alku vaiheessa enemmän kohtalitovereita niistä jotka osaimettää. Kaikkien vauvat vaan näytti niin tyytyväisenä imevän rintaa.
Osaimetin 8kk, pullosta sai korviketta/omaa maitoa päivittäin. Täten en voi yhtyä siihen luuloon että kun vauva saa pullosta kerran tai kaksi hän hylkää rinnan ja imuote kärsii jne. Ehkä maidon tuotanto kärsi. Alusta alkaen oli annettava lisämaitoa, sitä huutoa ei kerta kaikkiaan kestänyt. Se olisi ollut lapsen kidutusta. Hän huusi kuin ilman puudutusta olisi leikattu. Ja rinnalla sai olla niin paljon kuin halusi ja kyllä! Roikkuikin siinä parhaimmillaan 1-2 kertaa tunnissa. Mitä muuta olisin voinut tehdä?
Rintaraivarit. Tuttua eikä ne ole aina mtn päivän tai kaksi kestäviä. Kun vauva raivoaa parhaimmillaan joka imetys kerralla (paitsi öisin) 6-7 viikon ajan niin en ihmettele jos äidit lopettaa imetyksen.
Alapeukkuja tulee noille imetysfanaatikoille jotka eivät näe asian toista puolta. Aina tuntuu löytyvän tieto ja n selitys mikä meni vikaan. Teoriassa se voikin löytyä, mutta käytännössä ei. Kyllä nekin kaikkensa yrittäneet osaimettäjät asioista ovat selvää ottaneet.
Onko jossain pidetty täysimetystä yleisenä? Muistelisin lukeneeni että 1% 6 (vai oliko 5)kk ikäisistä täysimetetään. Ja täysimetyksestä ei voi enää puhua jos vauva on kerrankin saanut äidinmaitoa pullon kautta.
Mun kokemuksen valossa täysimetys on hyvin harvinaista.
T: äiti jonka kolmesta lapsesta kukaan ei ekan 6kk aikana saanut muuta kuin äidinmaitoa mutta täysimettänyt olen maksimissaan kuukauden