Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5084)
Vierailija kirjoitti:
Olipa koiralle käynyt kurjasti. Onneksi tulitte paikalle.
Mitä tarkoittaa kahdet ohjat? Miksi tarvitaan kaksia?
Miten pystyt kirjoittamaan kävellessäsi. Kyllä se laurikin on mukava, kun ottaa harrastuksesi huomioon.
Olet oikeassa. Omistajani oli taas ominaiseen tapaansa kultainen ihminen. Toivottavasti se koira saadaan kuntoon ja sille löytyy omistaja!
Kouluratsastuksessa käytetään oikeastaan aina kaksia kuolaimia joihin molempiin yhdistyy omat ohjat. Niiden käyttäminen vaatii kuitenkin paljon harjoittelua. Lauri ei tietääkseni ole ratsastanut koulua ollenkaan.
Minusta on mukavaa, kun sinulla on pientä ihastusta ilmassa siihen uuteen friisiläistammaan. Toivottavasti tallissa vallitsee edelleen hyvä ja sopuisa ilmapiiri ja hän löytää sävyisästi oman paikkansa laumassa.
Miksi ponit näyttävät jotenkin usein suhteessa pulleammilt kuin suuret hevoset. Ovatko ne ylipainoisia vai onko rakenne vain sellainen.
Osaatko sanoa, miksei Suomessa käytetä aaseja tai muuleja ratsastuksessa. Oma arvaukseni on, että niitä käytetään vain pakost a maissa, joissa ei ole kaikilla ollut varaa ostaa hevosta, mutta tarvetta eläimelle on.
Oletko ollut tekemisissä ravihevosten kanssa? Nehän ovat huippu-urheilijoita ja oletan teidän elelevän leppoisammin. Onko näin?
Miten koet ratsuhevosen ja ravihevosten luonteiden eroavan toisistaan.
Ketjusi luettuani olen tullut sille mielelle, että hevonen on lemmikki siinä missä koira ja Kissa ja hevonen pitäisi kuoltuaan haudata tai polttohaudata kuten koira ja kissa.
En ole ennen tarkkaillut kovin tarkkaan sisältöjä, mutta nyt tekee kyllä mieli katsoa, onko merwutsteissa hevosta. Etelä-Koreassa on joku johtaja nyt, joka yrittää lopettaa koirien syönnin. Koska Suomeen tulee johtaja, joka paheksuu hevosten syöntiä? Nykyään hevoset merkitsevät monille rakkaita lemmikkejä
Tosin kyllä ennen vanhaan lehmääkin kuulemma kiinnyttiin ja sitten se lopuksi jouduttiin köyhissä perheissä syömään.
Mutta miksei hevonen vertaidu koiraan tai kissaan?
Alusta asti olen lukenut. Mitä on kilheet ja miksi harmittavat?
Kuulostaa metalliselta ja roikkuvalta. Joku otsassa oleva, josta roikkuu metallisia koristeita?
Erityisen kiinnostavaa, että asut syvällä maaseudulla. Itse en tiedä sellaisesta elämästä mitään. Ohi olen ajanut. Varmaan mukavaa ja kaikki ihmiset tuntevat toisensa.
Mitä asioita olet oppinut emoltasi?
Mitä saa syödä?
Satula on ok?
Pureminen ei ole ystävällistä?
Mitä pitää pelätä ja mitä ei?
Jos olisit puoli vuotta tallinne omistaja, mitä muutoksia tekisit? Eli taikaiskusta osanne vaihtuisivar puoleksi vuodeksi.
Te hevoset varmaan haluaisitte jotain muuttuvan siellä. Ihmiset ei tajua.
Jos saat ähkyn yöllä klo 01, miten sinulle käy?
Kukaan ei huomaa ennen kuin aamulla.
Edellisestä kysymyksestä tuli mieleeni, että mitä muut hevoset puuhaavat, jos yhdellä on ähky eikä ihmisiä mailla halmeilla?
Tai joku muu suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Alusta asti olen lukenut. Mitä on kilheet ja miksi harmittavat?
Kuulostaa metalliselta ja roikkuvalta. Joku otsassa oleva, josta roikkuu metallisia koristeita?
Miksi tälle alanuoli. En löydä kilheitä edes nettihaulla.
Leikattiinko ähkysi vai mitä sille on tehty?
Saadaanko paikalle eläinlääkäri koska vaan. Miten pitkälle sinua joutuu kuljettamaan, jos sut täytyy viedä toimenpiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä ihmiset tekee eniten töitä tallissa. Onko se tallin omistaja, Lauri vai ratsastajat, jotka saa ratsastuksesta alennusta kun tekevät hommia?
Raskain homma taitaa olla pahnojen vaihto joka päivä. Muu lienee mukavaa.
Pahnojen vaihto on työläintä. Lauri tekee siitä osan ja m ja o myös. En keksi nyt muuta tapaa kertoa heistä kuin nuo alkukirjaimet. Myös tallimme omistaja osallistuu aina kun tuntitöiltä, juoksevilta asioilta ja perheensä kanssa vietetyltä ajalta ehtii.
Harjaamisemme, kavioittemme huolto ja varusteidemme kunnossapito taitavat silti viedä vähintään yhtä paljon aikaa. Eikä sekään niin kevyttä ole. M ja o pitävät enimmäkseen näistä huolen, mutta en yhtään tiedä mitä he ovat omistajan kanssa asiasta sopineet. Kyllä he myös ratsastavat melkein päivittäin mutta melko harvoin minulla. Mutta kyllä tallilla siis töitä riittää!
Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?
Pystyisittekö te hevoset elelemään kuten lehmät. Lwhmillähän on ajtomaatrinavettoja. Käyvät automaattiharjalla ja automaattilypsyllä silloin kun haluavat.
Jos teillä olisi automaattijalkapesuri, automaattiharja ja aiemmin linkattu (semmoinen kuin lehmä näytti videolla) vessakin, niin säilyisikö sopu tallissa. Siis jos ei olisi omia karsinoita kiinni?
Jos arvelet, ettei säilyisi sopu, niin miksiköhän lehmillä säilyy mutta teillä ei?
Aika jännä se Laurin tempaus. Olikohan hän täysin vilpitön, vai ajatteliko hiukan itsekin päästä tienaamaan taidoillasi.
Nykyään voit kätsysti pyytää Laurilta kaikkea kirjoittamalla tabletille asiasi.
Käykö ne katsomassa sinun penistä?
Miten se Lauri ei osaa ratsastaa kangilla, jos hän on kokenut ratsastaja? Onko hän enemmän lännenratsastaja?
Vierailija kirjoitti:
Noudattaako ihmiset teidän arvojärjesrystänne ollenkaan, vai tekevätkö ihmiset kaiken niin kuin heille itselleen on mukavinta.
Siis esim jonossa ratsastettaessa antaako ihmiset norjan vuonohevosen mennä ekana ja viimeisenä suomenhevosen, jos se ihmisten mielestä on mukavinta niin. Vai varovatko ihmiset jotenkin laittamasta taitä "väärään" arvojärjestykseen omissa toimissaan.
Yleensä kun kaikki meistä tekevät samaa asiaa kuten vaikka kulkiessa tunnille kentälle tai kun ratsastetaan maastossa, järjestys on ainakin suunnilleen oman arvojärjestyksemme mukainen. Se helpottaa ja sujuvoittaa asioita eikä ole kuitenkaan teille vaivalloista ottaa huomioon.
Sitten kun joku tulee hakemaan yhden meistä esimerkiksi aitauksesta töihin niin pakosti huomionne keskittyy vain siihen yhteen. Jos viereisessä tarhassa on joku tästä ärsyyntyvä niin totta kai mielen osoittaminen näkyy ja kuuluu. Mutta ehkä ihan aina asiaa on mahdoton ottaa huomioon vaikka se meistä olisikin suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten uuden hevosen kanssa sujuu?
Jännää, kun sille on tulossa se sulhanenkin.
Hän on aivan hurmaava. Minua on kahdesti käytetty kentällä samaan aikaan lämmittelemässä ja kevyesti harjoittelemassa. Ilmeisesti tallin omistaja on havainnut että meille ei ainakaan tule riitaa ja minä olen ollut siksi seurana kun häntä on totutettu talon tavoille. Harjoitusten jälkeen olemme sitten seisseet turvat vierekkäin, haistelleet ja hieroneet tuttavuutta. Toivottavasti jatkossakin saamme yhteistä aikaa vaikka se sulhanen olisikin tulossa.
Lauri on kyllä fiksu, kun ei ole paljastanut salaisuuttanne. Joku ahne olisi tehnyt sinulla rahaa ja et olisi enää saanut elää tavallisen onnellisen hevosen elämää.
Millaisia unia sinä näet? Kuorsaavatko naapuri hevoset?