Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5065)
Keltasirkkua oli myös mukavaa kuulla. Kevätterveiset sinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se ihmisten Jumala järjesti Amalle jotain kun hän sellaista toivoi.
Toivottavasti Lauri ei sentään eronnut siksi, että oli jo rakastunut sinuun Isabel.
Mukavaa, kun sait viimein tasapainoisen suhteen. Sulla on ollut huonoa onnea.
Amadeus oli erittäin erityinen, mutta on ne muutkin hevoset suloisia, joten ratsaille nyt vaan. Mukavaa tekemistä rakkaasi kanssa.
Lauri ei eronnut minun takiani. Hän oli Jennan kanssa melkein viisi vuotta yhteensä ja loppuaikoina Laurin mukaan alkoi vain tuntua, että molemmat sittenkin haluavat eri asioita niin kuin suhteessa usein käy. He olivat eroamisesta molemmat samaa mieltä, joten siihen ei liittynyt riitaa, kummankaan sydänsurua tai muuta sellaista. Jennalla on myös uusi kumppani ja olemme jopa suunnitelleet viettävämme joskus kaikki iltaa yhdessä, mutta vielä se ei ole toteutunut.
Kiitos kauniista sanoistasi muuten. On totta, että juuri nyt elämä tuntuu olevan paremmassa tasapainossa kuin pitkään aikaan. Ehkä minä todella päädyn vielä Laurin kanssa yhteisillekin ratsasturetkille, sellaisiin kun ei vielä ole ollut mahdollisuutta! Ja minäkin toivon kaikesta sydämestäni, että Amadeuksella on nyt hyvä olla. Ehkä sillä on jopa se laumansa, jonka kanssa vaeltaa vapaana ja mennä minne ikinä mieli tekee. -Isa
Hyvä, että Lauri ei eronnut takiasi. Olisi mennyt vähän tää tällä palstalla oleva hyvä fiilis pieleen.
Mahtavaa, että löysitte toisenne!
Eikö äitisi voisi vielä sitä omaa hevostaan sinne samalle tallille, jossa on Ringo. Säästäisitte vähän hinnassa, jos Lauri ratsastaisi tuolla, olikos se Kalle, ja sinä Ringolla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että Lauri ei eronnut takiasi. Olisi mennyt vähän tää tällä palstalla oleva hyvä fiilis pieleen.
Mahtavaa, että löysitte toisenne!
Eikö äitisi voisi vielä sitä omaa hevostaan sinne samalle tallille, jossa on Ringo. Säästäisitte vähän hinnassa, jos Lauri ratsastaisi tuolla, olikos se Kalle, ja sinä Ringolla.
Äidillä on Kallelle melko edullinen tallipaikka, joten hän ei taida olla halukas siirtämään sitä muualle. Ringon tallissa olisi kai periaatteessa juuri nyt tilaa yhdelle orille, mutta tilanne voi nopeasti muuttuakin. Sitä paitsi äiti tekee Kallen kanssa koko ajan töitä saadakseen sen kulkemaan muodossa ja tasaisesti eikä ainakaan vielä halua, että sitä ratsastaa välillä joku muu, edes Lauri.
Välillä hän kuulostaa jopa vähän turhautuneelta Kallensa kanssa. Sitä ei ole raviuran jälkeen kouluttanut kukaan ammattitaitoinen ratsuttaja vaan avut on opetettu vähän sinne päin. Äiti miettii nyt olisiko kouluttajan palkkaamisesta vielä hyötyä ja on jopa välillä miettinyt, voisiko hän itse opiskella ratsuttajaksi. Esimerkiksi Ypäjällä tutkinnon valmiiksi saamiseen menisi kuulemma puolitoista vuotta. Mutta ilmeisesti hänen on vaikeaa jättäytyä töistä pois niin pitkäksi aikaa, joten ehkä Kallea kouluttamaan täytyy vain hankkia joku ammattilainen.
Kuulemma Kallen kanssa toimimista hankaloittaa vielä sekin, että vaikka se on ihmisille hyvin ystävällinen ja kiltti, sille syntyy toisten hevosten kanssa helposti kahnausta. Siksi koko kenttä tai maneesi saisi Kallen kanssa ratsastettaessa olla mielellään täysin tyhjä ja sitä se ei päiväaikaan useinkaan ole. Mutta äiti on kyllä hevosten kanssa niin kärsivällinen, että kyllä heidän yhteistyöstään vielä tavalla tai toisella hyvä tulee. -Isa
Mitä sen amadeuksen satulalle tapahtui? Suitsille ym.?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen amadeuksen satulalle tapahtui? Suitsille ym.?
Lauri epäili, että Katri myy satulan. Ne ovat käytettyinäkin arvokkaita ja Amalla oli sen kilpailuajoilta vielä käytössä erityinen estesatula, joka oli hyväkuntoinen. Toinenkin oli, yleissatula, mutta se saattaa sopia vielä Pacolle. Suitset yleensä ovat sovitettavissa muille hevosille ja tarvittaessa niistä voi vaihtaa otsapannan, turpahihnan tai kuolaimetkin, jos ne ovat liian lyhyet tai pitkät. Amalla oli ainakin neljät eri suitset, joten Lauri arveli niistäkin joittenkin menevän tai jo menneen myyntiin. Lisäksi olivat vielä ne Laurin ostamat ilman kuolaimia toimivat, jotka hänen mukaansa saavat jäädä Katrille, jos niille käyttöä löytyy. Lauri sanoi, ettei toistaiseksi ole kysellyt asioista enempää kun Katrilla on nyt tärkeämpääkin mietittävää. Laskettuun aikaan on enää alle neljä viikkoa aikaa... 😊 -Isa
Miten ne jäljelle jääneet hevoset tulee nyt toimeen kahdestaan. Se Pacohan oli ikävä Hasselle.
Aika vähäinen lauma. Amadeus kertoi meille, miten kesällä niityllä vaihdetaan vahrivuoroja ja muut nauttivat turvassa nukkumisesta. 2 hevosta ei oikein tuohon pysty. Opin paljon amadeukselta. Se tykkäsi kaikista luonnon eläimistä.
Olen yrittänyt nyt keskittyä opiskeluun kun tammi- ja helmikuu menivät lähinnä surressa ja omia palasiani kootessa. Nyt kyllä tuntuukin jo taas siltä, että voi osallistua kursseille ja mennä tentteihin eli siinäkin mielessä alan olla toipunut.
Viikonloput olen kyllä sitten ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut paljon harrastaa. Laurikaan ei ole nyt pariin viikkoon ollut ratsastamassa. Olemme paljon vain olleet meillä kotona ja viettäneet aikaa yhdessä. Laittaneet jotain hyvää ruokaa, katsoneet elokuvia ja sellaista. Se on tuntunut ihanalta.
Minä olin kyllä viime torstaina äidin kanssa käymässä Kallen tallilla. Katsoin kun äiti ratsasti kentällä ja olin auttamassa Kallen harjauksessa mutta en muuta. Se päivä tallilla kului paljon keskustellessa, kun en ole äitiin kovin tiivistä yhteyttä viime aikoina pitänyt. Mutta nyt kerroin kaikesta, mitä Aman lähdön jälkeen olen tuntenut ja ajatellut. Ihan kiva oli jutella. Äiti yllätti minut kertomalla, että oli tutustunut johonkin mieheen. Isästä eroamisen jälkeen hänellä ei minun tietääkseni ole ollut oikein mitään yritystä, mutta nyt hän tuntui olevan uudesta suhteesta innoissaan. Mies on häntä yli kymmenen vuotta nuorempi, joten siinä mielessä juttu vähän arveluttaa, mutta pääasia, että hän nyt vaikuttaa siltä kuin pitkästä aikaa taas pystyisi nauttimaan elämästään. Ja onhan hänellä Kalle, jos miesasioissa sattuisikin tulemaan lunta tupaan!
-Isa
Kiitos kuulumisten kertomisesta.
Minusta on hienoa, että sinulla ja äidilläsi on yhteinen harrastus (vaikkakaan ette ratsasta samalla tallilla) ja siinä samalla pystytte myös avoimesti juttelemaan. Onhan se niin, että jotain yhdessä tehdessä on jotenkin helpompi avautua. Äitiäsi varmaan arvelutti kertoa miehestä, sillä useinhan lapset (aikuisinakin) miettivät vähintään alitajuisesti vanhempiensa palaamista yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kuulumisten kertomisesta.
Minusta on hienoa, että sinulla ja äidilläsi on yhteinen harrastus (vaikkakaan ette ratsasta samalla tallilla) ja siinä samalla pystytte myös avoimesti juttelemaan. Onhan se niin, että jotain yhdessä tehdessä on jotenkin helpompi avautua. Äitiäsi varmaan arvelutti kertoa miehestä, sillä useinhan lapset (aikuisinakin) miettivät vähintään alitajuisesti vanhempiensa palaamista yhteen.
Minä jäin oikein miettimään tuota yhteisen harrastuksen ajatusta. Äiti on aina tykännyt ratsastaa ja hänelle se on tosi tärkeä osa elämää ja rakas harrastus. Minullekin hän monet kerrat suositteli hevosharrastusta kun olin teini, mutta en koskaan lämmennyt ehdotuksille. Vasta Amadeuksen myötä minussa syttyi halu oppia käsittelemään hevosia ja toimimaan niiden kanssa, koska sillä kaikella oli tarkoituksensa, kuten hyvin tiedätte. Mutta nyt kun Amaa ei enää ole, ratsastus ei oikeasti merkitse minulle enää samaa. Minusta hevoset ovat hienoja eläimiä ja tykkään katsella niitä ja nyt jo koskettaakin niitä. Tykkään myös katsoa, kun joku toinen ratsastaa, varsinkin jos hän on siinä taitava.
Mutta loppujen lopuksi minun ratsastuskipinäni on vähän sammunut enkä tiedä onko minulla erityistä tarvetta sitä saada liekiksi enää puhallettuakaan. Koen edelleen hevoset hiukan pelottavina ja mielessäni joka kerta satulaan noustessani kummittelee, että mitä jos ratsuni jostain syystä pillastuu tai säntää hallitsemattomaan laukkaan. Siksi minulle riittää nykyisin se, että käyn joskus tallilla, rapsutan minulle tuttua hevosta ja ehkä tarjoan sille herkkupalan. Ja katson kun äiti tai Lauri ratsastavat, koska heiltä se käy niin luontevasti. Varmasti minäkin jonkun kerran taas haluan kokeilla, niin että voimme mennä rakkaani kanssa yhdessä jonnekin. Mutta ei minusta mitään säännöllistä harrastajaa taida sittenkään tulla, ellei sitten jostain löydy toista hevosta, jonka kanssa kykenisin viestimään siten kuin Amankin kanssa. Mutta tuskinpa niin käy. Välillä tuntuu, että kaikki kokemani on sekin ollut vain unta. -Isa
Minä itsekin ihan nauttisin vain siitä, että pääsisin mukaan talleille, jos vaikka mieheni tai joku kaverini ratsastaisi. Silittelisin sitten sitä hevosta ja tarjoaisin (sallittuja) nameja. Ymmärrän sinua hyvin. Se voi silti olla yhteinen harrastuksenne, vaikka et itse aina ratsastaisikaan. En vaan itse tunne ketään, jonka siivellä pääsisin hevoskoketukseen.
Tai ehkä tykkäisit pienemmästä hevosesta. Hasse ainakin on niin pieni, että sen kyydissä ei olisi niin pelottavaa. Kilttiin se on.
Vierailija kirjoitti:
Minä itsekin ihan nauttisin vain siitä, että pääsisin mukaan talleille, jos vaikka mieheni tai joku kaverini ratsastaisi. Silittelisin sitten sitä hevosta ja tarjoaisin (sallittuja) nameja. Ymmärrän sinua hyvin. Se voi silti olla yhteinen harrastuksenne, vaikka et itse aina ratsastaisikaan. En vaan itse tunne ketään, jonka siivellä pääsisin hevoskoketukseen.
Tai ehkä tykkäisit pienemmästä hevosesta. Hasse ainakin on niin pieni, että sen kyydissä ei olisi niin pelottavaa. Kilttiin se on.
Kuulostaa kurjalta, että sinulla olisi kaipuu hevosten pariin, mutta et pääse sitä toteuttamaan. Etkö voisi ihan ilmoittautua jonnekin alkeiskurssille? Niillä käy nykyisin paljon aikuisiakin, joten saisit varmasti seuraa sitä kautta. Ja ehkä uusia hyviä tuttavuuksiakin. Ja tietysti pääsisit tekemään sitä tärkeintä eli heppailemaan!
Minulla asia on ehkä vähän päinvastoin eli mahdollisia talleja, tuttuja hevosia ja ratsastavia ystäviäkin löytyy, mutta en itse löydä rohkeutta ja intoa ja motivaatiota ratsastaa säännöllisesti. Mutta katsotaan nyt kun kevät etenee ja maastossa on taas enemmän nähtävää ja koettavaa. Ringo ja varmasti Moonakin ovat minulle oikein sopivia ratsuja, luotettavia ja rauhallisia suomenhevosia, eli niiden kanssa voidaan hyvin lähteä retkelle ja Lauri voi tietysti halutessaan ottaa Freesian tai vaikka Krischanin. Kris on se ori, jonka perään Julian tamma Estelle ja sen mukana Amakin silloin viime keväänä karkasivat.
Ja juuri eilen Katri oli toivonut Lauria ja minua ratsastamaan Hassella ja Pacolla, joten sekin vaihtoehto on avoinna. Katri ei ole enää moneen kuukauteen uskaltanut ratsastaa ja Peter ei halua jättää häntä yksin, jos synnytys vaikka sattuisi käynnistymään. Helena käy silloin tällöin ratsastamassa, mutta määrä ei oikein tahdo riittää kahden hevosen liikunnantarvetta tyydyttämään. Ehkä me sitten tosiaankin menemme Pacoa ja Hassea ulkoiluttamaan kun ratsastuskoulun hevosilla liikunnan puute ei ole ongelma. Jos ensi viikonloppuna on kiva sää, niin kuka tietää vaikka menisimme jo silloin! -Isa
Kiitos viestistäsi Isabel. Minä en oikein uskalla ratsastaa. Pelkään liikaa putoamista. Olen ratsastanut vain kerran teininä ja hevonen oli hyvin kiltti ja rauhallinen.
Tykkäisin tosiaan vaan olla touhussa mukana, kun joku toinen ratsastaa. Mutta nyt ihailen vaan hevosia kaukaa laitumella. No myönnän, että muutaman kerran olen mennyt antamaan salaa ruohoa ratsastuskoulun hevosille, jotka ovat olleet laitumella. Siis siitä aidan yli. Ne tulee ottamaan, vaikka samaa ruohoa kasvaa aidan sisäpuolellakin.
Hyvä, jos saatte pacoa ja Hassea liikkumaan. Onpa Peter tarkka, kun on koko ajan vaimonsa lähellä, jos vaikka alkaisi synnytys. Ei ole kovinkaan yleistä tuo. (Harvalla edes mahdollisuus.) Ihanaa tietysti tulevalle äidille.
Erityiskiitos siitä, että laitoit kaikkien nimien yhteyteen selitykset, keitä ovat. On vaikea pysyä mukana, kun hevosia ja ihmisiä on niin paljon.
Lukio-opetukseen hevoset voivat osallistua ainakin Rautalammin ratsastuslukiossa.
https://www.rautalampi.fi/ratsastuslukio/
Tosin hevosilla ei ole oikeutta mennä varsinaisiin lukion tiloihin, joten lukiolaiset menevät sinne hevosten luokse suorittamaan niitä lukio-opintojaan, joita suorittavat yhdessä hevosten kanssa.
Koirat voivat osallistua siellä vaikka matematiikan tunneille.
Tiettävästi ihmistä lukuun ottamatta yksikään eläin ei ole saanut osallistua YO-kirjoituksiin.
Tulimme juuri Katrin luota! Olipa ihana päivä maastossa hevosten kanssa! Katsoimme Laurin kanssa jo illalla ennustetta ja kun se lupasi kaunista säätä, päätimme lähteä hyvissä ajoin aamusta ratsastamaan. Meillä oli eväätkin mukana ja pidimme tauon ihanassa paikassa, missä aurinko lämmitti ihanasti takana ollutta kalliota.
Paco ja Hasse nauttivat myös silminnähden. Niillä on ehkä ollut aitauksessa viime ajat vähän tylsää, joten on ymmärrettävää, että metsäretki maistui. Enimmäkseen jouduimme silti kulkemaan teillä, koska metsässä oli paikoin vielä paksu kerros lunta. Kyllä hevoset siinä eteenpäin pääsevät, mutta kun ei näe mitä kiviä ja kuoppia alla on, Lauri oli sitä mieltä, että etenkään Hassen jalan takia ei kannattanut ottaa riskiä. Mutta tiellä oli mukavaa kulkea käyntiä ja välillä raviakin. Tapasimme matkalla ohimennen Julian äidin, joka oli myös lähtenyt Zeldalla liikkeelle.
Pitkän tauon jälkeen oli kyllä oikeasti kiva ratsastaa! Osittain se tietysti johtui upeasta säästä ja maailman parhaasta seurasta <3, mutta muutenkin kyllä nautin. Hassen kanssa oli helppoa mennä, enkä juuri muistanut jännittääkään, koska se oli koko ajan niin rauhallinen ja totteli hienosti apujani. Tämä päivä lupasi kyllä hyvää jatkoa ajatellen, jos vain kiireiltä ehdin ja jaksan. - Isa
Vierailija kirjoitti:
Lukio-opetukseen hevoset voivat osallistua ainakin Rautalammin ratsastuslukiossa.
https://www.rautalampi.fi/ratsastuslukio/
Tosin hevosilla ei ole oikeutta mennä varsinaisiin lukion tiloihin, joten lukiolaiset menevät sinne hevosten luokse suorittamaan niitä lukio-opintojaan, joita suorittavat yhdessä hevosten kanssa.
Koirat voivat osallistua siellä vaikka matematiikan tunneille.
Tiettävästi ihmistä lukuun ottamatta yksikään eläin ei ole saanut osallistua YO-kirjoituksiin.
Hei, olipa mielenkiintoinen linkki! En ole tuollaisesta lukiosta koskaan kuullutkaan. Ja kyllä, ymmärsin myös vitsin. 😊 Jos vain olisit tuntenut Amadeuksen, sille olisi hyvinkin voinut olla mahdollista läpäistä joku ihmisille tarkoitettu kurssi. Ei ehkä kuitenkaan matematiikkaa, koska siinä se ei todellakaan ollut kovin lahjakas. -Isa
Kiitos taas mukavasta ratsastuskertomuksesta. Niitä on mukava lukea..
Toivottavasti se ihmisten Jumala järjesti Amalle jotain kun hän sellaista toivoi.
Toivottavasti Lauri ei sentään eronnut siksi, että oli jo rakastunut sinuun Isabel.
Mukavaa, kun sait viimein tasapainoisen suhteen. Sulla on ollut huonoa onnea.
Amadeus oli erittäin erityinen, mutta on ne muutkin hevoset suloisia, joten ratsaille nyt vaan. Mukavaa tekemistä rakkaasi kanssa.