Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5065)

Vierailija
481/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tulla silittämään, jos ylettyy tulematta aidan sisäpuolelle?

Saako ojentaa ruohonkorsia? Suuttuuko tallinpitäjä?

Tähän en kai voi vain vastata että kyllä saa. Vaikka me voisimme pitää seuraa ja vaihtelua ja ruohotuppoa kuinka tervetulleena, tallimme omistaja päättää itse mikä on hänestä toivottavaa ja mikä ei.

Muistathan myös että osa meistä voi olla pelokkaita tai ainakin epäluuloisia ja joskus jopa vihaisia, joten hyvääkin tarkoittavasta lähestymisestä voi seurata ongelmia. Kannattaa siksi lähestyä vain hevosta jonka tuntee ja jota on myös omistajan lupa lähestyä.

Vierailija
482/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan rohkeudella ja älykkyydellä pärjää. Olen laumanjohtaja, vaikka olen pienin. Lähestyn rohkeasti ja saan siten myös isommat luottamaan minuun. Monet erehtyvät aliarvioimaan kykyni ensin. Eivät ota tosissaan ja pitävät ehkä varsana. Sitten kun huomaavat erehdyksensä, niin olen jo lunastanut paikkani laumassa. 

Olen myös aina valmis rapsuttamaan hampaillani säkää tai hännäntyveä sen minkä yllän. Paras kaverini on kaikista isoin. Hän kertoo minulle, jos näkee jotain kauempana. Monesti rauhoittelen häntäkin, kun oikeasti se ei ole vaarallista mitä hän näkee.

shettis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lähes ratsastusta kokematon 50-vuotias tulla ratsastamaan.

Onko tämän ikäisiä koskaan vasta-alkajana?

Iälläsi ei ole merkitystä! Jos olet kiinnostunut meistä ja halukas aloittamaan ratsastamisen olet tervetullut tallille. Minusta on hienoa, jos vain päätät aloittaa etkä mieti syitä miksi et voisi tehdä niin!

Vierailija
484/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko varsa saa viettää emonsa kanssa?

Olen huomannut ohi ajaessani maatilan pelloilla hevosia varsineen ja sitten lehmät ovat aina ilman poikasiaan.

(lehmistä tietty halutaan ottaa se maito myytäväksi, niin siksi)

Tässä teillä on mukavampi osa mielestäni.

Olet tehnyt tarkan havainnon! Olemme todella siinä asiassa hyvässä asemassa. Ihmisten kanssa ollessamme varsa kyllä vieroitetaan vähän aiemmin kuin mitä emä luonnostaan tekisi. Mutta kyllä puolikin vuotta on hyvä aika saada olla ihan tuntumassa ja tietenkin imeä maitoa. Sen jälkeen he voivat jo siirtyä syömään rehuakin. Varsoja totutetaan kyllä heti teidän läheisyyteenne ja tuon puolen vuoden jälkeen sitten heille voidaan alkaa opettaa varsinaista yhteistyötä.

Vierailija
485/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hevosena...? Sanoisin 25% heppana ja 75% ihmisenä.

Vierailija
486/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko joutunut käyttämään sellaisia silmälappuja, mitä ravihevosilla näkee?

Ne kuuluivat ainakin minulla aina varustukseen valjakkoajossa. En pitänyt niistä kun en ollut tottunut niitä muuten käyttämään ja vetäessä kärryjä oli tunne että en näe väistää jos jotakin yllättävää ilmestyy sivusuunnasta.

Nyt saadaan iltaruoka. Ehkä ehdin sen jälkeen vielä vähän jatkaa!

Vierailija
487/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki naapuri ostaa lions-klubilta joka vuosi kompostoitua hevosenlantaa ja laittaa mökilleen pieneen perinamaahansa.

On antanut perunoita meillekin kerran. Mielettömän hyviä!

Minä ehdin itse jo sitä lantaamme kehua ja mukavaa että olet samaa mieltä! Tuo teidän kykynne kasvattaa maassa juuri sitä kasvia mitä itse haluatte ja säilyttää se talvea varten syömäkelpoisena on kyllä uskomaton. Miten te olette keksineet niin valtavasti asioita? En tiedä, mutta onneksi minäkin pääsen hyötymään siitä.

Vierailija
488/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ohikulkijat taputtaa sinua, kun olet laitumella. Jos siis tulet lähelle ja minä aidan toisella puolella.

Ajan joskus autolla hevostilan ohi ja siinä ihan tien varressa on hevosia laitumella. Tekee niin kamalasti mieleni mennä silittelemään, kun ne kurkottavat päitään kohti, mutten uskalla, jos omistaja suuttuu. (on siinä pieni oja aidan ja tien välissä) Enkä kehtaa aikuisena mennä kysymään lupaa mistään. Siinä sitten vaan katselen niitä ihaillen.

Taisin vastatakin tähän toisen kysymyksen yhteydessä jo. Tuota kehtaamisongelmaa ei kannata miettiä. Voithan odotella siinä tiellä katselemassa ja kysyä sitten kun joku tilanväestä sattuu kulkemaan ohi tai tulemaan luoksesi.

Vierailija
489/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bosniassa on 1000 villihevosen lauma.

Miten on mahdollista, että pystytte elämään noin valtavassa laumassa. Osa niistä on maatiloilta vapautettuja hevosia, joita ei enää tarvita töissä.

Miten siellä esim orit tulevat toimeen keskenään. Miten tuollaista porukkaa johdetaan jne. Miten riittää edes syötävää, kun ei kai bosniassa niin valtavan paljoa ole vapaata luontoa. Luulisi, että maanviljelijät jäätävät pelloiltaan tai aitaavat. Miten pärjäävät talvella. Eikö tuolla tule joskus jopa lunta. Osaatko valaista minulle asiaa? Tavallaan ihanaa, että on vielä villejä hevosia. Mutta ruokapuoli eniten ihmetyttää. Ei kai vuoristossa millään riitä heinää koko vuodeksi? Niitä on niin paljon.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-bosnian-jattimaisesta-vill…

Aivan valloittava uutinen, joka teki minut hyvin hyvin onnelliseksi! Kiitos sinulle kun kerroit! Ehkä ei ole aivan mahdotonta että minutkin joskus omistajani haluaisi vapauttaa vaikkapa sitten tuohon samaan laumaan? Kuinkahan kaukana se bosnia oikein mahtaa sijaita?

En osaa ravintoa koskeviin kysymyksiin oikein vastata, mutta jos siellä bosniassa ei nyt kavion korkeutta enempää lunta tule niin ruohon löytäminen ja kuopiminen esiin olisi aivan mahdollista. Ei meidän kelpuuttamiemme ruohojen kovin kummallisia tarvitse olla ja jos peltojen antimiakin saisi siinä sivussa edes vähän haukata niin kyllä me jo sillä saattaisimme pärjätä.

En usko että noin suurta laumaa enää johtaa yksi hevonen. Lauma saa turvaa suuresta koosta ja pysyttelee siksi yhdessä, mutta varmaankin se jakautuu moniksi pieniksi ryhmiksi, jotka viettävät aikaa yhdessä, saavat varsoja ja joiden sisällä arvojärjestys selvitetään. Näin minä luulen, mutta voin erehtyä kun minulla ei tuollaisista laumoista ole mitään kokemusta.

Vierailija
490/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään itse, sanon vaan, että tätä on vallan mukavaa lukea. Sinun elämäsi on mukavan tuntuista, vaikka toki sinullakin vaivasi on. Vaikka ne ähkyt.

Olet tämän aihe vapaan yksi älykkäimmistä keskustelijoista, vaikka olet hevonen.

Jos olisit ihminen, mitä vallan olisitkaan.

Vierailija
491/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo shettis sanoo olevansa lauman pomo, vaikka on pieni.

Onko pomo aina naaras eli tamma, jos sellainen on laumassa?

Vierailija
492/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bosniassa on 1000 villihevosen lauma.

Miten on mahdollista, että pystytte elämään noin valtavassa laumassa. Osa niistä on maatiloilta vapautettuja hevosia, joita ei enää tarvita töissä.

Miten siellä esim orit tulevat toimeen keskenään. Miten tuollaista porukkaa johdetaan jne. Miten riittää edes syötävää, kun ei kai bosniassa niin valtavan paljoa ole vapaata luontoa. Luulisi, että maanviljelijät jäätävät pelloiltaan tai aitaavat. Miten pärjäävät talvella. Eikö tuolla tule joskus jopa lunta. Osaatko valaista minulle asiaa? Tavallaan ihanaa, että on vielä villejä hevosia. Mutta ruokapuoli eniten ihmetyttää. Ei kai vuoristossa millään riitä heinää koko vuodeksi? Niitä on niin paljon.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-bosnian-jattimaisesta-vill…

Aivan valloittava uutinen, joka teki minut hyvin hyvin onnelliseksi! Kiitos sinulle kun kerroit! Ehkä ei ole aivan mahdotonta että minutkin joskus omistajani haluaisi vapauttaa vaikkapa sitten tuohon samaan laumaan? Kuinkahan kaukana se bosnia oikein mahtaa sijaita?

En osaa ravintoa koskeviin kysymyksiin oikein vastata, mutta jos siellä bosniassa ei nyt kavion korkeutta enempää lunta tule niin ruohon löytäminen ja kuopiminen esiin olisi aivan mahdollista. Ei meidän kelpuuttamiemme ruohojen kovin kummallisia tarvitse olla ja jos peltojen antimiakin saisi siinä sivussa edes vähän haukata niin kyllä me jo sillä saattaisimme pärjätä.

En usko että noin suurta laumaa enää johtaa yksi hevonen. Lauma saa turvaa suuresta koosta ja pysyttelee siksi yhdessä, mutta varmaankin se jakautuu moniksi pieniksi ryhmiksi, jotka viettävät aikaa yhdessä, saavat varsoja ja joiden sisällä arvojärjestys selvitetään. Näin minä luulen, mutta voin erehtyä kun minulla ei tuollaisista laumoista ole mitään kokemusta.

Bosnia on vähän kauempana kuin Saksa, josta sinä olet tullut.

Luulen, että sulla on kivempaa tallissasi. Siltä ainakin se kuulostaa.

Vierailija
493/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko käskyt saksaksi vai suomeksi? Vai käytetäänkö käskyjä ollenkaan ja tilalla vain ohjailua tuntoaistin perusteella?

Omistajani on oikeastaan muuttunut suomalaiseksi jo ja hän puhuukin täyttä suomea. Hänen etunimensäkin on käytössä sekä täällä että saksassa.

Minä olen oppinut kielen vasta suomessa. En muista varsaaikana kuulemastani saksasta mitään enkä siis ymmärtäisi saksaksi annettuja käskyjä. Omistajani kyllä hellittelee minua toisinaan saksankielisillä sanoilla ja ne ovat ainoat joiden merkityksen ymmärrän.

Vierailija
494/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle antamastasi vastauksesta! Voi olla että olet oikeassa. Voi olla. Toisaalta minä en ole tänne palstalle ihan kaikkia keljuja asioita kertonut ja en ehkä haluakaan. Mutta oma tuntemukseni kyllä on että luulen että minulla nimenomaan olisi siellä bosniassa k i v e m p a a kuin täällä tilalla. Siis jännittävämpää ja jotensakin elämyksellisempää kuin nyt.

Mutta varmasti olisi kurjiakin puolia, yhtenä ainakin se että kun osa ihmisistä haluaisi katsella ja kuvata meitä mutta toiset eivät yhtään tykkäisi meistä niin emme varmasti voisi enää luottaa kehenkään ihmiseen. Ja harjaajia ja hellittelijöitä ja ruokkijoitakaan ei tietenkään olisi kilpailemassa kuka saa olla minun kanssani. Sellaistakin nimittäin tallilla joskus tapahtuu kun tallilaiset jakavat tehtäviä keskenään. Ja niin, voisiko olla että noin isossa laumassa kuitenkin tuntisin itseni yksinäiseksi. Ja mahtaisinko minä oikeasti joutua paljon pelkäämäänkin.

Voi ei, nyt taidan miettiä tätä koko illan.

Vierailija
495/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle antamastasi vastauksesta! Voi olla että olet oikeassa. Voi olla. Toisaalta minä en ole tänne palstalle ihan kaikkia keljuja asioita kertonut ja en ehkä haluakaan. Mutta oma tuntemukseni kyllä on että luulen että minulla nimenomaan olisi siellä bosniassa k i v e m p a a kuin täällä tilalla. Siis jännittävämpää ja jotensakin elämyksellisempää kuin nyt.

Mutta varmasti olisi kurjiakin puolia, yhtenä ainakin se että kun osa ihmisistä haluaisi katsella ja kuvata meitä mutta toiset eivät yhtään tykkäisi meistä niin emme varmasti voisi enää luottaa kehenkään ihmiseen. Ja harjaajia ja hellittelijöitä ja ruokkijoitakaan ei tietenkään olisi kilpailemassa kuka saa olla minun kanssani. Sellaistakin nimittäin tallilla joskus tapahtuu kun tallilaiset jakavat tehtäviä keskenään. Ja niin, voisiko olla että noin isossa laumassa kuitenkin tuntisin itseni yksinäiseksi. Ja mahtaisinko minä oikeasti joutua paljon pelkäämäänkin.

Ei kai se huonoa ole, jos unelmoi. Ei ihmistenkään unelmat aina toteudu.

Tuossa 1000 hevosen laumassa olisi aina paljon porukkaa vahtimassa. Vaarat huomattaisiin nopeasti ja sinä olet isokokoinen ja vahva, siis pääsisit luultavasti pakoon. Mutta paljon enemmän turvassa olet omassa tallissasi. Eikä tarvitse paella.

Eiks oo jännää että turvassa ja turvassa voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Sehän voi myös olla hevosen kuonon sisällä.

Vierailija
496/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kiinnostaa, kerro edes yksi kelju asia tallista.

Vierailija
497/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä muuttuu yöksi jo. Sain tänään taas omistajan luokseni. Hän ratsasti minulla koulua ulkokentällä, missä harjoittelimme kulmia ja suoristamista kulman jälkeen sekä jonkin verran väistöjä. Lähdimme sitten kentältä suoraan maastoon eikä hän tällä kertaa vaihtanut minulle perussuitsiani vaan kuljin kahdet kuolaimet suussani. Niin taitavasti hän kaksia ohjia käytti, että vaikka tavallisen lisänä oleva kankikuolain ketjuineen helposti voi puristaa kieltäni ja leukaani, pystyin käymään täysin rentona ja reippaalla mielellä.

Teimme käynnin siihen taloon missä viime kerralla sattui epäonninen kohtaus pienen tytön kanssa. Hän oli nyt aivan iloisena ja täynnä intoa ja esitteli kämmeniään joissa vielä oli ruhjeitten jäljet vaikka harsot olivatkin jo poissa. Hän silitti kylkeäni ja rintaani ja kertoi haluavansa ruveta isona ratsastajaksi. Hän on vielä liian pieni edes aloittamaan ratsastusta mutta odotan innolla joskus vielä näkeväni hänet alkeiskurssilla unelmaansa kohti pyrkimässä!

Kun lähdimme minä tapani mukaan ajattelematta ja tosiaankaan yhtään pidättelemättä tulin pudottaneeksi perheen pihamaalle kunnon lantaläjän. Omistajani tarjoutui korjaamaan kasan pois, mutta tytön äiti vain nauroi sydämellisesti ja kertoi tarvitsevansa kurpitsapenkkiinsä lisää voimaa. Niin me sitten palasimme tallille, millä matkalla sain esitellä hyvän matkaa parasta raviani.

Nyt alkaa jo nukuttaa. En ehkä ole lähdössä ainakaan vähään aikaan sinne bosniaan.

Vierailija
498/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas kiinnostaisi sellainen asia, että onko kissanluukusta tullut koskaan muita kuin se kissa ja hiiri?

Onko tullut vaikka siilejä (ne haistavat ruuan kaukaa) tai kettuja? Pelästyisitkö kettua?

Vierailija
499/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä muuttuu yöksi jo. Sain tänään taas omistajan luokseni. Hän ratsasti minulla koulua ulkokentällä, missä harjoittelimme kulmia ja suoristamista kulman jälkeen sekä jonkin verran väistöjä. Lähdimme sitten kentältä suoraan maastoon eikä hän tällä kertaa vaihtanut minulle perussuitsiani vaan kuljin kahdet kuolaimet suussani. Niin taitavasti hän kaksia ohjia käytti, että vaikka tavallisen lisänä oleva kankikuolain ketjuineen helposti voi puristaa kieltäni ja leukaani, pystyin käymään täysin rentona ja reippaalla mielellä.

Teimme käynnin siihen taloon missä viime kerralla sattui epäonninen kohtaus pienen tytön kanssa. Hän oli nyt aivan iloisena ja täynnä intoa ja esitteli kämmeniään joissa vielä oli ruhjeitten jäljet vaikka harsot olivatkin jo poissa. Hän silitti kylkeäni ja rintaani ja kertoi haluavansa ruveta isona ratsastajaksi. Hän on vielä liian pieni edes aloittamaan ratsastusta mutta odotan innolla joskus vielä näkeväni hänet alkeiskurssilla unelmaansa kohti pyrkimässä!

Kun lähdimme minä tapani mukaan ajattelematta ja tosiaankaan yhtään pidättelemättä tulin pudottaneeksi perheen pihamaalle kunnon lantaläjän. Omistajani tarjoutui korjaamaan kasan pois, mutta tytön äiti vain nauroi sydämellisesti ja kertoi tarvitsevansa kurpitsapenkkiinsä lisää voimaa. Niin me sitten palasimme tallille, millä matkalla sain esitellä hyvän matkaa parasta raviani.

Nyt alkaa jo nukuttaa. En ehkä ole lähdössä ainakaan vähään aikaan sinne bosniaan.

Omistajasi oli erittäin kiva, kun kävitte vielä tapaamassa sitä tyttöä!

Tuskin alkaa pelätä hevosia, kun menitte vielä uudelleen tervehtimään ja hyvin sujui.

Vierailija
500/5065 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on hevosten keskinäinen huumori?

Onko se sellaista hevosenleikkiä? Ei Tosin en tarkalleen tiedä, mitä tuolla sanalla edes tarkoittaa.