Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5068)
Poliisille annettiin Amadeuksen tuntomerkit, mutta eivät aktiivisesti tutki tapausta kun rikoksesta ei ole varmuutta. Karanneita hevosia he eivät kuulemma ala vartavasten etsimään.
Tiedotusvälineisiin ei tietääkseni ole kukaan ottanut yhteyttä. Jos minun mielipidettäni kysytään niin en kaipaakaan asialle julkisuutta. Ainakaan kirjoituksesta maassa ei pitäisi hiiskua mitään, koska jos on niin, että Amadeus on itse sen tehnyt ja ottanut ritolat, siitä seuraa vain kohu ja hankaluuksia. Muuten voisi tietysti lehdistö kiinnostuakin asiasta.
L
Mielipiteeni on, että jos Amadeus on itse tehnyt merkit maahan ja itse paennut, niin ei merkkien julkaisemisesta seuraa kohua.
Eihän kukaan mitenkään keksi, että hevonen olisi ne tehnyt. Jäätäisiin vain ihmettelemään, kuka kumma ihminen ne siihen piirsi ja miksi.
Kaikki julkisuus hävinneestä hevosesta olisi hyväksi. Eihän se muuten mitenkään löydy, kun kerran poliisikaan ei etsi.
Mikä ihme olisi saanut muka Amadeuksen karkaamaan. En oikein usko, että karkaisi eikä palaisi ollenkaan takaisin.
Lehtiin ja sosiaaliseen mediaan laittakaa juttua asiasta!
Mitä mieltä Isabel on ollut asiasta.
Eikö pitäisi tehdä jotain.
Voi ei, sain vasta tänään tiedon Amadeuksesta Laurilta! En ole täällä palstalla taas käynyt pitkään aikaan. Olin kyllä tulossa käymään lähipäivinä kun minun piti kirjoittaa kahdesta kerrastani Ringon selässä, mutta nyt en taida mennä niihin.
En vain voi uskoa, että Amadeusta ei löydetä! Jos se kerran on Laurin kertoman mukaan ollut jo yli kaksi viikkoa hukassa, niin tilannehan on todella huolestuttava! Aman omistaja on kuulemma itse kaksi eri kertaa käynyt siellä paikan päällä etsimässä ja ajellut seudun teitä ristiin rastiin löytääkseen edes jonkin vihjeen katoamiseen liittyen. Hän oli myös kysellyt ainakin paristakymmenestä maatalosta havaintoja, mutta kenelläkään ei ole ollut antaa mitään vihjettä. Varmasti kamala paikka hänelle. Itsekin olen jo itkenyt Aman kohtaloa, mutta kun hevonen on vielä oma, tilanne on vielä hirveämpi!
Teillä oli ihan asiallisia arveluita täällä, enkä minä oikeastaan keksinyt mitään uutta. Luulen ensinnäkin, että Amadeuksen tarkan olinpaikan tiesivät vain sen omistaja ja Peterin muutama sukulainen mukaan lukien Helena, hänen vanhempansa, Peterin vanhemmat ja Patrik. Juliallekin asia on taidettu kertoa. Ja sitten tietysti sen toisen perheen jäsenet, jonka hevosten kanssa Ama kesää vietti. Niistä kuulemma kaksi oli ravihevosia ja kuuluivat vielä jollekin toiselle omistajalle, mutta mahdoton uskoa, että kukaan tästä ”omasta” väestä olisi mitenkään tekemisissä katoamisen kanssa.
Minä itse asiassa uskon enemmän siihen, että Amadeus on itse häipynyt saaresta. Ja vielä enemmän uskon siihen, että jos näin on käynyt niin se kyllä palaa vielä omatoimisesti takaisinkin. Ainoastaan joku onnettomuus voisi estää sitä palaamasta, mutta sitten varmaan kuulisimme asiasta sitä kautta. Sen kirjoituksenkin on pakko minusta olla Aman tekosia, koska muuten siinä ei olisi mitään järkeä. Se on kirjoittanut jonkun viestin meille, joiden tietää ymmärtävän sen, mutta harmi kyllä muut hevoset ovat ehtineet viestin sotata. Olen yrittänyt muodostaa viestistä vaikka mitä, mutta aivan heprealta se vaikuttaa. Mutta olen tätä mieltä siksi, että kun Ama keväällä sekä kepposteli äidin kanssa että karkasi Estellen mukana, niin sillä on kuitenkin kiltteydestään huolimatta omat oikkunsa. Olen melkein varma että tämä on yksi niistä.
Ja vaikka olisin väärässäkin niin luotan Aman kykyyn selvitä vieraissa käsissä ja sopivan hetken tullen karata uudestaan. Jos sen erityisyydestä on joku perillä ja on sen siksi siepannut, olen varma että Ama osaa pitää kykynsä piilossa sieppaajilta! Ja toisaalta sitä helposti kuitenkin kohdellaan tavallisena hevosena, jolloin sille saattaa ilmaantua hyvä pakomahdollisuus. Luotan siihen, että oli sen poistumiseen mikä tahansa syy, se vielä palaa! Ja jos ei palaa, minun suruni on aivan pohjaton. - Isabel
Isabel, tekstisi oli hyvin järkevää. Hyvä, että vihdoin kirjoitit.
Ihmettelen, miksei Lauri ole sinulle aiemmin ilmoittanut eikä kirjoittanut palstallekaan.
Mikä ihme voisi olla syynä sen karkaamiseen. Ja jo olisi karannut, niin tokihan se odottelisi lähistöllä, kun se on niin älykäs.
Kai vapaa hevonen jossain huomattaisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Isabel, tekstisi oli hyvin järkevää. Hyvä, että vihdoin kirjoitit.
Ihmettelen, miksei Lauri ole sinulle aiemmin ilmoittanut eikä kirjoittanut palstallekaan.
Mikä ihme voisi olla syynä sen karkaamiseen. Ja jo olisi karannut, niin tokihan se odottelisi lähistöllä, kun se on niin älykäs.
Kai vapaa hevonen jossain huomattaisiinkin.
Kiitos. Sellainen ajatus minulle vielä tuli mieleen, että jos Amadeus jollain harharetkellään joutuu vaikka susien saaliiksi, niin emmehän me silloin ikinä tule kuulemaan siitä mitään eli saatoin olla liiankin toiveikas. Voi kamalaa. :( Mutta toivotaan nyt, että kaikki kääntyy vielä hyvin. Onhan Aman varmaan mahdollista aika hyvin vältellä nähdyksi tulemista jos se niin haluaa. Silloin se vain oleilee jossain syrjäisellä paikalla ja käy varovasti heinäpelloilla syömässä. Niin minä ajattelen.
Mutta jos esimerkiksi joku tätä palstaa lukenut sattuisi olemaan tekemisissä asian kanssa, niin pyydän mitä ystävällisimmin, että yrität vaikuttaa siihen, että Amadeus palautettaisiin vahingoittumattomana takaisin! Sinun täytyy myös tietää miten paljon Amadeus omistajalleen merkitsee ja miten erityinen hevonen se on.
Lauri on tehnyt koko kesän töitä, sen tiedän. Eli hän on ollut tosi kiireinen ja luulen, että hän ei ehkä halunnut kertoa minullekaan huonoja uutisia niin kauan kuin oli ihan luultavaa, että Ama löydetään. Ja kieltämättä, nyt tämä asia kyllä vaivaa minua, vaikka totta kai oli tärkeää saada uutinen kuulla. -Isa
Vaikeaa kyllä millään uskoa, että se lähtisi jostain päähänpistosta uimaan tuntemattomille seuduille. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ei edes mikään muu hevonen nyt sitä houkutellut.
Ehkä se katsoi kotonaan Laurin laitteen netistä hiukan karttaa uteliaisuuttaan ennen lähtöä saareen ja osaa suunnistaa nyt teiden mukaan kotiinsa. Nyt kai olisi sopivasti aikaa kulunut niin että se voisi kohtapuoliin olla kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa kyllä millään uskoa, että se lähtisi jostain päähänpistosta uimaan tuntemattomille seuduille. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ei edes mikään muu hevonen nyt sitä houkutellut.
Ehkä se katsoi kotonaan Laurin laitteen netistä hiukan karttaa uteliaisuuttaan ennen lähtöä saareen ja osaa suunnistaa nyt teiden mukaan kotiinsa. Nyt kai olisi sopivasti aikaa kulunut niin että se voisi kohtapuoliin olla kotonaan.
Ei Amadeus kyllä itse tainnut tarkasti tietää, minne se viedään. Laurikin tiesi ehkä vain osoitteen, minne hevoset pitää kuljettaa, en osaa sanoa. Tuntuu vaativalta tehtävältä jopa Amalle osata tulla niin pitkä matka takaisin. Mutta olisikin kyllä ihanaa, jos se vaikka huomenna ilmaantuisi omalle tallilleen! -Isa
MA vois tarkottaa maanantai? Mut 805 ei kyl mitää. Ei se kellonaikakaa voi olla. Pakko olla ollu enemmän tekstii mut muut kävelly ja juossu niist yli.
Jos kirjaimia on tutkittu numeroiksi. Jos hevonen on itse karannut, niin tokko laittanut numeroita vaan kirjaimia.
Tai jos se on amerikkalaiseen tapaan eli palaa viides elokuuta.
Tai sitten jonkun liikennevälineen numero, milläse on viety.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjaimia on tutkittu numeroiksi. Jos hevonen on itse karannut, niin tokko laittanut numeroita vaan kirjaimia.
Tai jos se on amerikkalaiseen tapaan eli palaa viides elokuuta.
Tai sitten jonkun liikennevälineen numero, milläse on viety.
Tuo kirjaimia koskeva päätelmäsi tuntuu kyllä järkevältä. Amadeus on usein todennut, ettei osaa esimerkiksi etäisyyksiä arvioida eli ei hallitse numeroita. Ja luulisin, että jos se ehkä viikonpäivästä onkin usein tietoinen, niin numeroin merkittävästä päivämäärästä ei, kellonajoista puhumattakaan. Etenkin kun se oli viettänyt saaressa jo monta viikkoa. Mutta ellei todella paljon ole pyyhkiytynyt alkuperäisestä viestistä pois, kovin paljon informaatiota noin lyhyeen viestiin ei voi sisältyä. Toisaalta asioista selvillä oleva rikollinen olisi voinut kirjoittaa jotakin aivan sekavaa "kaviokirjoitusta", jotta nimenomaan luulisimme Amadeuksen olleen asialla. Kyllä tämä panee ajatukset pahasti solmuun.
Lauri
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteeni on, että jos Amadeus on itse tehnyt merkit maahan ja itse paennut, niin ei merkkien julkaisemisesta seuraa kohua.
Eihän kukaan mitenkään keksi, että hevonen olisi ne tehnyt. Jäätäisiin vain ihmettelemään, kuka kumma ihminen ne siihen piirsi ja miksi.
Kaikki julkisuus hävinneestä hevosesta olisi hyväksi. Eihän se muuten mitenkään löydy, kun kerran poliisikaan ei etsi.
Vielä siitä löytymisen todennäköisyydestä. Amadeushan on sirutettu, eli jos sen kuka tahansa saa kiinni ja päätyy ilmoittamaan viranomaisille, siru voidaan lukea ja saada siitä omistajan tiedot. Ja maaseudulla kyllä välitetään jos nähdään irrallaan kulkeva hevonen ja pyritään löytämään sille omistaja. Eli sitä taustaa vasten pitäisin löytymistä ilman tiedotusvälineiden apuakin todennäköisenä. Mutta miten ihmeessä mitään havaintoja ei ole!?Alan kallistua siihen, että Amadeus on sittenkin joidenkin tunnottomien hallussa ja siitä yritetään jollakin tavoin hyötyä. Todella ikävää ja huolestuttavaa, mutta ehkä se on kuitenkin todennäköisin selitys.
Lauri
Jos kerran olet sitä mieltä, että se on varastettu, niin julkisuus olisi hyvä asia.
Joku on voinut nähdä jotain. Olisi pitänyt aivan heti laittaa someen ilmoituksia ja tietysti lehtiin ja minne vaan mediaan.
Kuten sanottu, kesäisin niillä on juttupulaa.
Kun kerran poliisi ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Huono koko saari-idea.
Varmaan pettyi hevonenkin, kun ei saanutkaan mukavia muistoja. Odotin tässä mukavia ja leppoisia kertomuksia saarella villihevosena loikoilusta.
Miten se sai aikaa kirjoitella hätäviestin maahan. Varsinkin kun varkaat tiesi sen osaavan kirjoittaa.
Nii-in, olisit vienyt sen Linnanmäelle. Nyt sillä ei ole syksyllä mitään kerrottavaa kenellekkään siitä mitä on tehnyt kesällä, kun on vain ollut siellä saaressa :(
Ehkä sen takia myös karkasi.
Minä olisin kaivannut hevosen päivityksiä saarielämästä. Siitä, kun sai olle melkein kuin villihevonen, mist hän joskus unelmoi. Siis ihan sieltä saaresta kirjoitettuna, jotta olisi tavallaan ollut kuin livelähetystä.
Koen, että ihan se tavallinen hevoselämä saaressa olisi ollut kiinnostavaa luettavaa. Nyt kumminkin se sitten on hävinnyt jonnekin.
Eikö perhonen voisi kysellä serkuiltaan. Joku on huomannut jotain. Perhosia on paljon laidunmailla.
Jos se olisi varastettu, niin miten sille muka olisi ollut mahdollisuus tehdä mitään kirjaimia.
Karannut se on, mutta miksi.
Jos varkaat kävivät jo aiemmin katsomassa tilanteen ja juttelivat , että tulevat myöhemmin sen hakemaan. Ei käy. Ne tietävät hevosen ymmärtävä. Eli tuokin teoria on väärä.
Ota Lauri iltapäivälehtien yhteyttä. Niillä on pulaa uutisista näin kesällä ja julkaisevat tällaisia mielellään. Nyt tehdään niitä mätäkuun juttuja, kun muuta ei ole. Parhaillaan lehdissä muistellaan "Ruokolahden leijonaa". Muka Ruokolahdella nähtiin nyt mätäkuussa leijonan jäljet vuosia sitten.
Ehkä lehtien kautta joku keksii tuolle numerollekin merkityksen. Eihän sitä tarvitse paljastaa, että hevonen sen teki. Oletetaan tietysti, että joku tilanteen havainnut laittoi sinne johtolangan, vaikka ei uskalla ottaa yhteyttä itse viranomaisiin.