Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5065)
Ihanaa, että olet hevosena pystynyt näin kivasti osallistumaan täällä!
Luin viestejä ihan ketjun alkaessa ja kiva huomata, että olet mukavasti päässyt osallistumaan!
En ehdi nyt koko ketjua lukea, mutta kivaa syksyä sinulle ja muillekin hepoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin alkaa ratsastaa, mutten sitten uskaltanutkaan, kun pelkäsin, että jos putoan.
Menin kerran kokeilemaan kaverini kanssa. Hän oli harrastanut ratsastusta. Sieltä annettiin meille kiltti hevonen. Veimme sitä maneesille. Sitten tuli tiellä joku kohta, josta se ei vaan halunnut kulkea yli. Me oltiin jo 20-vuotiaita, mutta ei vaan saatu houkuteltua. Ohi kulki joku 9-vuotias ja pyysimme apua. Se sai hevosen helposti menemään siitä kohtaa.
Ratsastus sujui maneesissa hyvin ja oli oikein mukavaa. En vaan uskalla enää. Pelkään, että putoan ja halvaannun.
Mutta miksiköhän se hevonen ei siinä yhdessä kohtaa luottanut meihin, mutta siihen pikkutyttöön luotti? (me oltiin tallissa kovasti jo juteltu hevoselle ja silitelty sitä hevosta.)
Kiva kertomus! Toivottavasti saat vastaukseni, vaikka se tuleekin myöhässä.
Meille on aivan valtavan tärkeää, että voimme luottaa ihmiseen joka meitä käsittelee. En usko että teissä oli yhtään mitään vikaa, mutta voisiko olla että hevosenne vain tunsi sen 9vuotiaan ja pystyi luottamaan häneen ehdoitta? Ja pystyi sitten kävelemään mielestään vaarallisen kohdan ohitse, mitä ikinä vaaraa hän sitten oli näkevinäänkään.
Meillä on myös aika uskomaton kyky vaistota pienikin epävarmuus. Toisin sanoen vaikka olitte jo isoja ja ystäväsi kokenut ratsastajakin, niin ehkä olonne siellä vieraassa paikassa ei ollut aivan niin kotoisa, että hevosenne olisi voinut vain seurata varmana siitä, että tiedätte mitä teette ja siltä haluatte.
Mutta varmuus kasvaa kokemuksesta ja siksi kyllä ajattelen että sinun pelostasi huolimatta kannattaa palata pariimme ja jatkaa ilmeisen mieleistä harrastustasi! Älä aseta tavoitteita liian korkealle ja etene jonkun tutun hevosen kanssa rauhallisesti omaa vauhtiasi. Olisi sääli jos pelon takia joutuisit tukahduttamaan kiintymyksesi ja kiinnostuksesi meitä kohtaan. Vaikutat nimittäin todella mahtavalta ja ihanalta ihmiseltä! Työntäisin turpani kaulallesi jos nyt olisin oikeasti vieressäsi.
Oi, että oli ihana vastaus minulle ❤️
Melkein tunnen turpasi kaulallani. Vastauksesi on varmaan ihan totta. Olimme luultavasti kuitenkin liian epävarmoja hevosen mielestä.
Mistä maneesissa tapahtuvasta toiminnasta pidät eniten?
Millaiset asiakkaat (siis muut kuin omistaja) ovat eniten mieleesi?
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran jonkun ip-lehden nettisivuilla riistakameravideon, missä kauris näki petolinnun hyökänneen pupun kimppuun. Siis ihan luonnossa.
Kauris hyökkäsi puremaan sitä petolintua ja pupu oli ihan ihmeissään, mutta pakeni.
Pelastaisitko sinä jonkin muun eläimen?
Kyllä luulen niin, vaikka sellaista tilannetta ei kohdalleni ole vielä sattunutkaan. Kun itse kuuluisin villinä eläessäni saaliseläimiin enkä saalistajiin niin kyllä tuollaisessa tilanteessa olisin ehdottomasti sen saalistettavan puolella.
Mutta täytyy tunnustaa, että sen pedon pitäisi mielellään olla aika pienikokoinen tai muuten minua alkaisi arveluttaa voiko itselleni käydä huonosti. Tiedän että teissä ihmisissä on paljon rohkeita, mutta meissä se ei ole mikään vallitseva piirre. Niinkuin aiemmin on käynyt ilmi, isosta koostamme huolimatta pelkäämme monia asioita ja niistä monet ovat teidän mielestänne kaikkea muuta kuin pelottavia.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että olet hevosena pystynyt näin kivasti osallistumaan täällä!
Luin viestejä ihan ketjun alkaessa ja kiva huomata, että olet mukavasti päässyt osallistumaan!
En ehdi nyt koko ketjua lukea, mutta kivaa syksyä sinulle ja muillekin hepoille!
Kiitos, samoin sinullekin! Tämä tapa vuorovaikuttaa kanssanne on kyllä ylittänyt kaikki odotukseni. Ja kuinka erikoisesta sattumasta tämä lähtikään liikkeelle. Hii-haah!
Ole vaan hevonen päivittäin, se on ok ja ehkä paras sulle. Ja kaikille.
Sitä olen ihmetellyt, että eikö teitä satu polviin se makuulle meno, kun ensin korkealta pudottaudutte polvillenne. Siis jos on kova alusta.
Mitä sinulla on pilttuussasi kuivikkeena. Onko olkia ja sahanpurua.
(olin opiskeluaikana rakennuksilla kesätöissä. Minua vähän harmitti hevosten puolesta, kun sieltä vietiin hevosille sahanpurua, mutta joukossa oli eristevillaakin, kun myös sitä oli sirkkelillä leikattu. Pistelee varmaan ikävästi hevosta, kuten ihmistä. Mutta olin vaan nuori opiskelija, ei minua kuultu)
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta viestisi on outo. Tietenkin hän on hevonen päivittäin. Ei kai sitä voi välillä olla ja sitten taas ei.
Vai tarkoititko sitä, että haluat lukea hänen viestejään päivittäin! Minä ainakin haluan.
Kauanko omistajasi on ollut omistajanasi?
Vierailija kirjoitti:
Milloin menet yleensä nukkumaan ja milloin heräät?
Tuleeko sinne aamulla joku herättämään ja laittaa valot päälle ja illalla pois vai miten se käy.
Ei meitä erikseen tarvitse herättää. Kun valot syttyvät ja ovet käyvät, viimeistään havahdumme ja tiedämme että on aamuruuan aika. Illalla meidät ohjataan omiin pilttuisiimme ja annetaan rehu ja heinäannos jota saamme rauhassa syödä. Valoja ei kukaan enää tule sammuttamaan vaan jossakin vaiheessa ne himmenevät itsestään. Ihan pimeänä tallia ei pidetä yölläkään.
Minut tuotiin talliin ja pitäisi levätä ennen kuin omistajani tulee. Ja nyt aloin kirjoittaa näitä. Eilen alkeistunneilla huomasin itsekin olevani tosi hajamielinen kun ajatukseni askartelivat mielenkiintoisissa kysymyksissänne ja kertomuksissanne. Opettaja sai useamman kerran herätellä minua päiväunelmistani ja pyytää tekemään käsketyt asiat.
Hän ei tiedä, mihin käytän tätä konetta tallissa vaan luulee että se on vain jonakin virikkeenä. Annapa olla jos paljastuu että minusta on tullut uninen ja huolimaton tunneilla tämän takia. Silloin en varmaan kauan voi enää osallistua. Mutta yritän nyt keskittyä ja parantaa tekemistäni niin ei tulisi siitä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko hevosella olla aurinkolasit? Eikö niistä olisi hyötyä kirkkaalla auringonpaisteella.
Miksi joillain (usein kaupungeissa kulkevilla) hevosilla on sellaiset jotkut pimennydpalat, etteivät näe taakse. Eikö se ennemmin ahdista kuin hyödytä, ettei näe taakse tai sivulle kunnossa. (siis toki se hyödyttää, ei niitä muuten käytettäisi, mutta ihmettelen)
Sitten vielä, voiko hevonen olla likinäköinen. Miten se sitten pärjää. Eikö lasit olisi tarpeen? Eihän likinäköinen hevonen näe kunnolla liikkua. Ei inakaan esteratsasta tms. Miten hevosten näkö ylipäätään tutkitaan.
Mutta tosiaan tuo aurinkolasijuttu eniten askarruttaa.
Te olette niin kekseliäitä ja kykeneviä, että jos jollakin hevosella on häikäisyongelmaa tai näössä vikaa varmasti olette keksineet siihen ratkaisun. Minua kirkaskaan auringonpaiste ei oikeastaan häiritse enkä ole sellaisia pimennyspaloja nähnyt kellään muullakaan. Jos niitä käytetään kaupungeissa, ehkä niiden tarkoitus on rajata näkökentästämme osia kokonaan pois, jotta suuri määrä liikennettä ja autoja ei häiritsisi meitä?
Minulla on niillä valjakkoajokerroilla ollut täysin läpinäkymättömät laput silmien sivuilla. En oikein voi sanoa pitäneeni niistä, mutta kai sellaisiinkin tottuu. Hyönteishupuissa on tummaa harsoa joka puolella eli näen normaalisti joka suuntaan, mutta näkö on vähän sellainen sumuinen tai niin kuin sateella. Se on ihan jees, jos pitää verrata tilanteeseen, missä kärpäset pörräävät silmissä ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko vettä juot päivässä? Noin niin kuin keskimäärin. Hellepäivinä toki enemmän.
Sellaisia tavallisen kokoisia ämpäreitä noin kaksi täyttä joka päivä eli aika paljon. Kesällä ja muutenkin paljon hikoillessa menee vielä enemmän niin kuin sanoit, ehkä neljäkin ämpäriä. Kun kuitenkin juon usein kaukalosta tai automaatista niin määrää ei ole helppo sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko omistajasi on ollut omistajanasi?
Jos oikein muistan, hän on omistanut minut kuusi vuotta. Suomeen tultuani koulutukseni oli kesken ja omistajani antoi minut eräälle ratsuttajalle jatkokoulutettavaksi. Olin silloin ihan eri tallissa kuin nyt ja hän kävi vain kerran viikossa katsomassa minua ja seuraamassa edistymistäni. Alkuun hän ei edes itse ratsastanut mutta ehkä noin vuoden päästä aloimme tehdä lyhyitä harjoituksia ja retkiä, jotka sitten vähitellen alkoivat muuttua pidemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran jonkun ip-lehden nettisivuilla riistakameravideon, missä kauris näki petolinnun hyökänneen pupun kimppuun. Siis ihan luonnossa.
Kauris hyökkäsi puremaan sitä petolintua ja pupu oli ihan ihmeissään, mutta pakeni.
Pelastaisitko sinä jonkin muun eläimen?
Kyllä luulen niin, vaikka sellaista tilannetta ei kohdalleni ole vielä sattunutkaan. Kun itse kuuluisin villinä eläessäni saaliseläimiin enkä saalistajiin niin kyllä tuollaisessa tilanteessa olisin ehdottomasti sen saalistettavan puolella.
Mutta täytyy tunnustaa, että sen pedon pitäisi mielellään olla aika pienikokoinen tai muuten minua alkaisi arveluttaa voiko itselleni käydä huonosti. Tiedän että teissä ihmisissä on paljon rohkeita, mutta meissä se ei ole mikään vallitseva piirre. Niinkuin aiemmin on käynyt ilmi, isosta koostamme huolimatta pelkäämme monia asioita ja niistä monet ovat teidän mielestänne kaikkea muuta kuin pelottavia.
Niin, sehän johtuu siitäkin että teillä on silmät sivulla eikä edessä kuten meillä ihmisillä. Mutta takaapäin lähestyvän pedon huomaa sitten varmaan paremmin.
Tuosta kyvystä olen kyllä vähän kateellinen. Samoin kuin sillä paksulla jouhisella hännällä kärpäset saisivat kyytiä kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta viestisi on outo. Tietenkin hän on hevonen päivittäin. Ei kai sitä voi välillä olla ja sitten taas ei.
Vai tarkoititko sitä, että haluat lukea hänen viestejään päivittäin! Minä ainakin haluan.
Kyllä minä ymmärrän jos ensimmäisen viestin kirjoittaja toivoo minun käyttäytyvän kuten hevoset yleensäkin käyttäytyvät. Minäkin tykkään monien asioiden pysyvän juuri sellaisina kuin ne ovat aina olleetkin. Ja juuri siksi en halua tallilla erottua mitenkään, koska muuten jotain sekaannusta ja häiriötä alkaisi varmasti seurata meidän kaikkien elämään.
Ehkä en voi tässä miellyttää teitä kaikkia. Mutta kun luulen, että tämä mahdollisuus muutenkin kohta voi minulta päättyä, niin haluaisin vielä niin kauan olla tässä mukana. Kiitos sinulle toisen viestin kirjoittaja. Olen mielissäni ettei ainakaan sinua tunnu häiritsevän hevonen, joka on vähän erilainen kuin hevoset tavallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minut tuotiin talliin ja pitäisi levätä ennen kuin omistajani tulee. Ja nyt aloin kirjoittaa näitä. Eilen alkeistunneilla huomasin itsekin olevani tosi hajamielinen kun ajatukseni askartelivat mielenkiintoisissa kysymyksissänne ja kertomuksissanne. Opettaja sai useamman kerran herätellä minua päiväunelmistani ja pyytää tekemään käsketyt asiat.
Hän ei tiedä, mihin käytän tätä konetta tallissa vaan luulee että se on vain jonakin virikkeenä. Annapa olla jos paljastuu että minusta on tullut uninen ja huolimaton tunneilla tämän takia. Silloin en varmaan kauan voi enää osallistua. Mutta yritän nyt keskittyä ja parantaa tekemistäni niin ei tulisi siitä ongelmaa.
Pysy skarppina tunneilla ja jatka kuulumisten kirjoittamista. Tätä ketjua on niin hauska lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän jos ensimmäisen viestin kirjoittaja toivoo minun käyttäytyvän kuten hevoset yleensäkin käyttäytyvät. Minäkin tykkään monien asioiden pysyvän juuri sellaisina kuin ne ovat aina olleetkin. Ja juuri siksi en halua tallilla erottua mitenkään, koska muuten jotain sekaannusta ja häiriötä alkaisi varmasti seurata meidän kaikkien elämään.
Ehkä en voi tässä miellyttää teitä kaikkia. Mutta kun luulen, että tämä mahdollisuus muutenkin kohta voi minulta päättyä, niin haluaisin vielä niin kauan olla tässä mukana. Kiitos sinulle toisen viestin kirjoittaja. Olen mielissäni ettei ainakaan sinua tunnu häiritsevän hevonen, joka on vähän erilainen kuin hevoset tavallisesti.
No höh! Lauri on puolellasi. Lupasi tehdä sulle telineenkin piltuuseen. Jatka kirjoitteluasi!
Luulenpa, että joillain muillakin hevosilla on tuo kyky, kun kerran sinullakin on.
Salailevat varmaan siksi, että pelkäävät joutuvansa rasittavampiin hommiin. On lokoisammat oltavat, kun pidetään vaan tavallisen hevosena, jolla ratsastetaan.
Mitenköhän ovelasti voisit testata vaikka muita tallisi hevosia.
Kiva kertomus! Toivottavasti saat vastaukseni, vaikka se tuleekin myöhässä.
Meille on aivan valtavan tärkeää, että voimme luottaa ihmiseen joka meitä käsittelee. En usko että teissä oli yhtään mitään vikaa, mutta voisiko olla että hevosenne vain tunsi sen 9vuotiaan ja pystyi luottamaan häneen ehdoitta? Ja pystyi sitten kävelemään mielestään vaarallisen kohdan ohitse, mitä ikinä vaaraa hän sitten oli näkevinäänkään.
Meillä on myös aika uskomaton kyky vaistota pienikin epävarmuus. Toisin sanoen vaikka olitte jo isoja ja ystäväsi kokenut ratsastajakin, niin ehkä olonne siellä vieraassa paikassa ei ollut aivan niin kotoisa, että hevosenne olisi voinut vain seurata varmana siitä, että tiedätte mitä teette ja siltä haluatte.
Mutta varmuus kasvaa kokemuksesta ja siksi kyllä ajattelen että sinun pelostasi huolimatta kannattaa palata pariimme ja jatkaa ilmeisen mieleistä harrastustasi! Älä aseta tavoitteita liian korkealle ja etene jonkun tutun hevosen kanssa rauhallisesti omaa vauhtiasi. Olisi sääli jos pelon takia joutuisit tukahduttamaan kiintymyksesi ja kiinnostuksesi meitä kohtaan. Vaikutat nimittäin todella mahtavalta ja ihanalta ihmiseltä! Työntäisin turpani kaulallesi jos nyt olisin oikeasti vieressäsi.