Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5065)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako sanaa ne tyhmemmät tallikaverisi ymmärtävät ihmisen puheesta?
En tarkoita tällä pahaa, vaan kysyä, montako sanaa tavis hevonen ymmärtää.
Ei se minua loukannut, näitä kysymyksiä on vain niin paljon. On paha mennä sanomaan ystävien puolesta, mutta luulisin, että puhutaan muutamasta kymmenestä korkeintaan. Omasta nimestä, askellajien nimistä ja yksinkertaisimmista ohjesanoista kuten stop, tule, lopeta, alas ja sellaisista. Ehkä he poimivat puheesta paljon muutakin, niinhän minäkin tein ja nyt osaan jo vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavallaa hevonen itkee?
Koen, että koira ainakin itkee vinkumalla tietyllä tavalla, mutta entä hevonen?
En osaa itkeä siinä mielessä kuin te ihmiset. Tästäkin asiasta ovat eri ihmiset tallilla jutelleet ja joku on kertonut kuulleensa hevosesta joka olisi itkenyt. Voin siis vain puhua omasta puolestani.
Mutta kyllä minusta kivun voi nähdä ilman kyyneliäkin ja omistajani on siinä suhteessa todella tarkka havainnoija. Hän kysyy minulta joskus miksi silmäni näyttävät surullisilta tai niiden ympärillä olevat lihakset ovat niin jännittyneet. Yleensä silloin jokin todella painaa mieltäni tai joku paikka on arkana.
Lakkaa olemasta hevonen. Vedä hampaat sisään ja tiristä silmiä pienemmälle. Kyllä se siitä.
Maailma on hieman taas mukavampi paikka, kun täällä on kaltaisesi ystävällinen hevonen.
Minkälaisia sairauksia teillä hevosilla on? Ähky on ollut sinullakin. Syöpä kai on kaikilla eläinlajeilla. Kaviokuumekin mainittiin, mutta mitä muita esim sinun lähipiirissäsi on esiintynyt?
Tarttuuko jokin tauti ihmisistä teihin?
Syötkö kissankellotkin? Voisitko jättää ne rauhaan, ovat niin kauniita!
Syötkö aivan kaikkea, mitä niityllä kasvaa (paitsi mainitsemiasi hevonhierakoita). Vai syötkö vain heinää ja heinäkasveja? Mistä tiedät, mitä ei uskalla syödä?
Onko sulla erilaisia mielialoja, jotka syntyvät itsestään. (siis ilman ulkoista syytä)
Onko joskus masentunut fiilis ja joskus onnellinen jne?
Siis yksin ollessasi. Toki olet aina onnellinen, kun omistaja on paikalla.
Saatko kulkea vapaasti tallissa, vai oletteko kaikki suljetut pilttuisiinne?
Jos sua oikein pelottaa ja ihmisiä ei ole paikalla, niin mitä teet? Esim ukkosella tms. Tai jos haistaisit suden hajun tai kuulisit äänen.
Treenastko itseksesi jotain juttuja, joita sinulle on opetettu. Pyörivätkö ne asiat päässäsi vapaallakin? (tietysti useimmat liikkeet ovat myös hevosen normaalissa repertuaarissa) Kertaarko joskus pilttuussa tai niityllä oppimaasi tekemällä niitä?
Millä tavalla sinut on koulutettu? Kai niin vastivassa tehtävässä on ollut joku ammattikouluttaja?
Entä nyt. Ehkä omistaja osaa kouluttaa jotain pieniä asioita, mutta saatko myös toisinaan ammattilaiselta oppia?
Jos joskus kysymykset ehtyvä, voisit täällä palstalla myös kertoa elämästäsi ja päiviesi tekemisistä.
Kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät niityllä, mikä kasvi on myrkyllinen ja jätät syömättä?
En tunne kaikkia myrkyllisiä tai pahanmakuisia lajeja, mutta maistettuani sellaisia minulle kehittyy käsitys siitä mitä voin syödä ja mitä pitää välttää. Omalla laitumellani olevista kasveista tiedän varsin hyvin ruuakseni kelpaavat. Kasvit tuoksuvat erilaisilta ja tuntuvat myös herkkiin huuliini erilaisilta, joten voin syödessäni valikoida kohtia, joissa on eniten hyvää syötävää.
Heinäpellon kasvit ovat minulle mieleen. Pidän apilasta ja heinistä kun ne ovat nuoria, samoin voikukasta. Piikkisiä tai karvaisia kasveja vältän. Kasvien nimiä tunnen vain vähän, joten niitä on vaikeaa eritellä täällä vaikka laitumella voisin näyttää asian hyvinkin tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko osallistunut Stockmannin esitteiden mainoskuvauksiin? Olisit mallina varmasti sen firman esitteessä kaunein malli hevosennaamasta huolimatta.
Toivottavasti et tee kysymyksellä minusta pilaa. En tiedä oikein tarkkaan mitä ovat stockmannin esitteet ja keitä niissä tavallisesti esiintyy. Mutta en minä häpeä ulkonäköäni yhtään.
Minua on kyllä kuvattu kameralla paljon. Omistajani tekee sitä joka viikko ja joskus minua käytiin kuvaamassa myös johonkin lehtijuttuun tai sellaiseen. Kuvausta edelsi huolellinen harjaus ja yksi tallin tytöistä solmi minulle huolella sykeröidyt letit harjaan. Sitten piti tehdä vähän kaikkea hetken aikaa ja kuvaaja aina kuvasi. Ja kuljettiin paikasta paikkaan ottamaan niitä kuvia, tallin eteen, aitaukseen, pellolle ja estekentälle. En tiedä, kumpaa silloin etupäässä kuvattiin, minua vai sitä kuvaajan mukana tullutta ihmistä, mutta kauan siinä minusta kesti. Niitä kuvia ei kukaan ole minulle tullut esittämään.
Hevoinen, olet mukava poikkeus tällä palstalla koska kanssasi pystyy keskustelemaan järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Hevoinen, olet mukava poikkeus tällä palstalla koska kanssasi pystyy keskustelemaan järkevästi.
Olen samaa mieltä!
Hevonen on palstan mukavin keskustelija.
Kiitos, kun vastasit kysymykseeni noista yönsilmistä. Todella mielenkiintoista! Mietinkin jälkikäteen, että oliko ne sittenkin yövalot, mistä isäni puhui. Hyvin on jäänyt mieleen 35 vuoden takaa kuitenkin. Yönsilmät. Jännittävää.
Vierailija kirjoitti:
Olipa raskas työpäivä. Tai ehkä semmoinen väkinäinen ja puuduttava enemmänkin. Kaksi ja puoli tuntia kehää ympäri ilman yhtään laukkaaskelta. Nuorten ratsastajien kanssa täytyy vain olla kärsivällinen.
Sitäkin kivempaa päästä käymään täällä! Ja kiitos taas kannustavasta palautteesta! Olen oppinut että se sana tarkoittaa tuossa muodossaan yksinomaan hyvää asiaa, vaikka itse kannuksista minulla on myös toisenlaista kokemusta. Siinäkin on muuten taas sana jonka alkuperä liittyy meihin.
Tuota en vain ymmärtänyt ihan täysin että minun kanssani voi keskustella järkevästi. Olen siitä tosi otettu mutta olen aina ajatellut että te olette niitä järkeviä ja että teidän välillänne keskustelut ovat pakostakin järkeviä. Koska jos on järkevä niin miksi sitten tahallaan heittäytyisi järjettömäksi? Jos joku pystyy selittämään niin opin mielelläni!
Vierailija kirjoitti:
Minä aasi näin että sata tammaa huusissa... ihan jossain ORImattilassa... hirnuvat kuin mattilan karitsat... ja sitten näin kuinka haasssa käveli ihan itse Alli Kaita herrojen osuma olen=bin ladossa ja parakki osuma kanssa... syntyykö hevosia lissää vai mitä... lissää sinne sata tammaa jo tallissa...
Tästä tajuan vain tallin, tammat ja hirnumisen. Ja harmittaa että loppu jää minulle täysin epäselväksi. Onko tämä sellainen runo joita jotkut teistä kirjoitatte?
Vierailija kirjoitti:
Jännittää ko sua ne tulevat uudet hevoset. Ne kolme?
Mikä on asemasi hierarkiassa. Onko siellä joku alistettu ja joku pomo.
Friisiläisen lisäksi en tiedä muita olevan vielä tulossa. Olen toisaalta innokas näkemään sen, mutta toisaalta jännittää kun en yhtään voi arvata millainen se on, muuta kuin että musta.
Meillä laumassa tammat tulevat ensin eli meillä se varsonut suomenhevonen on pomo. Islanninhevonen on sen verran pienempi, että sitä me muut joskus vähän haastamme. Toinen suomenhevonen tulee seuraavaksi, koska on ollut laumassa alusta asti. Minä tulen sitten ja viimeisenä on norjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa raskas työpäivä. Tai ehkä semmoinen väkinäinen ja puuduttava enemmänkin. Kaksi ja puoli tuntia kehää ympäri ilman yhtään laukkaaskelta. Nuorten ratsastajien kanssa täytyy vain olla kärsivällinen.
Sitäkin kivempaa päästä käymään täällä! Ja kiitos taas kannustavasta palautteesta! Olen oppinut että se sana tarkoittaa tuossa muodossaan yksinomaan hyvää asiaa, vaikka itse kannuksista minulla on myös toisenlaista kokemusta. Siinäkin on muuten taas sana jonka alkuperä liittyy meihin.
Tuota en vain ymmärtänyt ihan täysin että minun kanssani voi keskustella järkevästi. Olen siitä tosi otettu mutta olen aina ajatellut että te olette niitä järkeviä ja että teidän välillänne keskustelut ovat pakostakin järkeviä. Koska jos on järkevä niin miksi sitten tahallaan heittäytyisi järjettömäksi? Jos joku pystyy selittämään niin opin mielelläni!
Sinä olet ystävällinen ja kohtelias toisia keskustelijoita kohtaan. Olet ain asiallinen ja toimit parhaan järkesi mukaan.
Meissä ihmissä on joskus ilkeyttä, joka saa ihmisen toimimaan ei-järkevästi. Eli saatamme kiusata sanoillamme, kirjoittaa liian kärkevästi, haukkua tai valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännittää ko sua ne tulevat uudet hevoset. Ne kolme?
Mikä on asemasi hierarkiassa. Onko siellä joku alistettu ja joku pomo.
Friisiläisen lisäksi en tiedä muita olevan vielä tulossa. Olen toisaalta innokas näkemään sen, mutta toisaalta jännittää kun en yhtään voi arvata millainen se on, muuta kuin että musta.
Meillä laumassa tammat tulevat ensin eli meillä se varsonut suomenhevonen on pomo. Islanninhevonen on sen verran pienempi, että sitä me muut joskus vähän haastamme. Toinen suomenhevonen tulee seuraavaksi, koska on ollut laumassa alusta asti. Minä tulen sitten ja viimeisenä on norjalainen.
En ymmärrä mitään teistä hevosista. Hauskaa, kun tästä ketjusta saa tietoa.
Miten hierarkia teillä ilmenee. Varmaan ylin pääsee ensimmäisenä niitylle tai ruokakipolle, mutta miten muuten?
Miten ilmenee, että norjalaisparka on alin?
Kyse on jalkojemme sisäpuolella polven lähellä sijaitsevista karvattomista kohdista, jotka ovat karheat ja monella pahkuraiset. Teidän kielessänne niitä kutsutaan yönsilmiksi, mikä kyllä johtaa harhaan, koska en minä ainakaan niillä näe! En yöllä enkä päivällä. Varsinkin tummaa karvaa vasten ne voivat kyllä erottua tosi hyvin ja jopa hämärässä eli varmasti siitä tuo nimi tulee.
Olen kuullut selityksenkin, miksi meillä on ne, mutta paljon en siitä ymmärtänyt. Jotakin sellaista että kauan sitten tilalla on ollut varvas, mikä tuntuu hullulta. Teillähän on varpaat, mutta meillä ei. Miksi meidän varpaat olisivat pudonneet mutta ei teidän?