Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5065)
Vierailija kirjoitti:
Onko tallissa paljon vaihtuvuutta. Eli hevosia myydään ja ostetaan, jolloin omistajat ehkä alkavat käyttää toista tallia.
Onko kukaan hevosista sen tallin omistajan oma, vai asuuko kaikki omistajat muualla ja ovat siellä vain hoidossa?
Tallimme suomenhevoset ovat omistajan. Viisi vuotta sitten kuulemani mukaan hän antoi vuokralle tallipaikan yhdelle lisähevoselle eli tuolle islantilaiselle. Sitten tiloja laajennettiin niin, että vuono ja minäkin saimme paikan. Samalla rakennettiin maneesi ja muutakin ja toiminta laajeni ratsastuskoulun pitoon. Kolmelle lisähevoselle on edelleen paikat ja yhtä niistä ollaan nyt siis täyttämässä.
Kahdesta varsasta omistajat ovat luopuneet, mutta muuten täällä eivät ole asukkaat vaihtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuttavapiirissäsi muita eläimiä kuin hevosia ja kissa?
Onko siellä vaikka koiraa?
Tallilla ei ole koiraa, mutta joskus niitä tulee ratsastajien mukana ja ne odottavat kunnes tunti on ohi. Omistajien asuinrakennuksen takana on verkkohäkki, jossa pidetään kesäisin kahta kania. Ne ovat lasten lemmikkejä ja talvisin siis sisätiloissa.
Asuinseutuni on harvaan asuttua ja täällä on myös paljon luonnoneläimiä kuten kettuja, kauriita, rusakoita ja siilejä. Näen niitä usein kun olen keväisin, kesäisin ja alkusyksyllä öitä ulkona. Ne saattavat hämärissä tulla hyvinkin lähelle katselemaan emmekä puolin tai toisin pelkää toisiamme. Pidän niistä kovasti, mutta joskus kun kauriit muutamalla lennokkaalla loikalla katoavat aitaukseni vierestä metsikköön, huomaan kadehtivani niiden aitoa villieläimen elämää ja rajoittamatonta vapautta. Kun toisaalta syksyisin kuulen aseen laukauksia ja joskus näen niiden ruumiita kannettavan tai raahattavan sänkipeltoa pitkin metsästäjien autoille, kiitän vuorostaan onneani siitä että olen mikä olen. Elämä on välillä todella ristiriitaista!
.o. kirjoitti:
Hyvä ja kiltti hevonen, oletko koskaan nähnyt lehmiä ?
Voitko olla lehmien kaveri ?
Mitä sinä hevosena ajattelet lehmistä ?
Hei taas .o. Hauskaa että tunnistan sinut omasta merkistäsi. Mitä se mahtaa tarkoittaa?
Olen nähnyt edellisessä tallissani paljon lehmiä, koska niitä oli usein viereisellä laitumella.
Ne ovat ystävällisiä ja rauhallisia, mutta eivät aikuisena enää kovin leikkisiä. Koetin joskus saada niitä juoksemaan kanssani aidan viertä tien toisella puolella, mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan. Vieraskin hevonen olisi takuulla lähtenyt sellaiseen leikkiin mukaan. Mutta ehkä niille on ruumiinrakenteensa vuoksi vaikeampaa juosta kuin meille.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko joskus jollain toisella hevosella olevan joku ongelma, mutta työntekijät eivät huomaa.
Yritätkö jotenkin tukea kaveriasi?
Aistin kyllä ystävieni mielialat esimerkiksi kaulan, korvien ja hännän asennosta. Totta kai lohdutan heitä jos he ovat surkeina ja jos minulla vain on siihen mahdollisuus. Menen silloin heidän vierelleen ja saatan työntää turvan aivan heidän turpaansa tai kaulaansa kiinni.
Huonon olon syitä he eivät pysty minulle selvittämään, mutta onneksi te ihmiset olette nokkelia niissä järkeilyissä. Luulen että te joskus pystytte juuri siitä päättelemään asioita että me olemme vierekkäin ja tuemme siten toisiamme.
Oletko osallistunut Stockmannin esitteiden mainoskuvauksiin? Olisit mallina varmasti sen firman esitteessä kaunein malli hevosennaamasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut harrastajilta, että jokainen putoaa joskus selästä.
Miksi näin yleensä käy (jollei esteratsastusta oteta huomioon). Onko seläsräsi pudottu? Montako kertaa? Miksi?
Kerroin aiemmin niistä kahdesta kerrasta, jotka tapahtuivat jo siellä saksassa. Ne johtuivat kyllä pelkästään siitä että koulutuksessani edettiin tahtia johon en itse ollut valmis. Täällä nykyisessä kotimaassani on kolmesti ratsastaja pudonnut ellei esteitä lasketa. Nopeat pysähdykset johtavat esteradalla usein ratsastajan putoamiseen kaulani kautta maahan.
Yhdellä kerralla maastossa satulanhihnan kiinnitys petti. Kahdella muulla pelästyin ja lähdin äkkiarvaamatta liikkeelle, toisella koiraa, toisella pensaan takana käynnistettyä mönkijää.
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö varoa, ettet astu kenenkään kakkaläjään?
Miten kavio puhdistetaan, jos kuitenkin astut?
Tiellä pyrin astumaan läjän yli, tarhassa se oikein olisi edes mahdollista. Kavioni puhdistetaan tallissaoloaikana joka ilta vesisuihkulla tai vedellä ja harjalla. Pesun jälkeen kavioni kuivataan. Jaloistani huolehtiminen on asia, josta olen todella tyytyväinen. Jalkaongelmat ovat meillä hyvin yleisiä, mutta hyvä hoito vähentää niitä paljon. Kiitos siis.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, että saat pilttuuseesi telineen tabletillesi!
Tätä on niin hauska seurata. Olen lukenut alusta asti koko ketjun.
Olen hyvin iloinen mielenkiinnostasi! Tämä ketju onkin pidentynyt nopeasti. Niin nopeasti etten enää itse jaksaisi kaikkea lukeakaan.
Olen valtavan tyytyväinen myös vauvapalstan pitäjiin jotka ovat antaneet ketjun säilyä ja antaneet mahdollisuuden saada mielipiteitäni kuuluviin! Edelleen minusta tuntuu aivan uskomattomalta olla ja jutella täällä!
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tallikissoista ja että hevoset ja kissat tulisivat hyvin toimeen. Onko tallillasi kissaa? Tykkäätkö kissoista?
Olen tallimme kissasta jo maininnutkin kaikennäköistä. Se on ainoa kissa jonka olen koskaan paremmin tuntenut ja siitä kyllä tykkään kovasti. Sen nimi on pesonen.
Minä aasi näin että sata tammaa huusissa... ihan jossain ORImattilassa... hirnuvat kuin mattilan karitsat... ja sitten näin kuinka haasssa käveli ihan itse Alli Kaita herrojen osuma olen=bin ladossa ja parakki osuma kanssa... syntyykö hevosia lissää vai mitä... lissää sinne sata tammaa jo tallissa...
Vierailija kirjoitti:
Onko tuttavapiirissäsi muita eläimiä kuin hevosia ja kissa?
Onko siellä vaikka koiraa?
Meillä ollut afgaaniprinsessa Mazar-I-Sharif-RANI ja Mr. Perry Mason...
Siis Perry Mason oli sinisilmäinen dalmatialainen...
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt usein käärmeitä? Osaatko varoa niitä niityllä?
Käärmeet varmaan liikkuvat edestäni pois kun lähestyn ja maa tärähtelee. Olen niitä kyllä metsätiellä joskus harvoin nähnyt ja toki väistänyt. En tiedä onko niitä laitumella, mutta ainakin siellä unohdan niitä varoa.
Yhtenä päivänä kaksi ratsastajaa puhuivat oudosta asiasta. Että hevosien avulla tuotetaan ihmisille käärmeenmyrkyn vastamyrkkyä! Eli meihin kai ruiskutetaan sitä myrkkyä ja sitten kerätään jotenkin talteen sitä vastamyrkkyä kun elimistömme on muodostanut sitä. En tiedä pitääkö se paikkansa, mutta ei kuulosta kyllä kovin reilulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt usein käärmeitä? Osaatko varoa niitä niityllä?
Käärmeet varmaan liikkuvat edestäni pois kun lähestyn ja maa tärähtelee. Olen niitä kyllä metsätiellä joskus harvoin nähnyt ja toki väistänyt. En tiedä onko niitä laitumella, mutta ainakin siellä unohdan niitä varoa.
Yhtenä päivänä kaksi ratsastajaa puhuivat oudosta asiasta. Että hevosien avulla tuotetaan ihmisille käärmeenmyrkyn vastamyrkkyä! Eli meihin kai ruiskutetaan sitä myrkkyä ja sitten kerätään jotenkin talteen sitä vastamyrkkyä kun elimistömme on muodostanut sitä. En tiedä pitääkö se paikkansa, mutta ei kuulosta kyllä kovin reilulta!
Ohhoh! Tehdäänkö tuota ihan suomalaisia kyitä varten vai jossain ulkomailla vielä vaarallisempia käärmeenmyrkkyjä vastaan.
Jännittää ko sua ne tulevat uudet hevoset. Ne kolme?
Mikä on asemasi hierarkiassa. Onko siellä joku alistettu ja joku pomo.
Ajattelin alkaa ratsastaa, mutten sitten uskaltanutkaan, kun pelkäsin, että jos putoan.
Menin kerran kokeilemaan kaverini kanssa. Hän oli harrastanut ratsastusta. Sieltä annettiin meille kiltti hevonen. Veimme sitä maneesille. Sitten tuli tiellä joku kohta, josta se ei vaan halunnut kulkea yli. Me oltiin jo 20-vuotiaita, mutta ei vaan saatu houkuteltua. Ohi kulki joku 9-vuotias ja pyysimme apua. Se sai hevosen helposti menemään siitä kohtaa.
Ratsastus sujui maneesissa hyvin ja oli oikein mukavaa. En vaan uskalla enää. Pelkään, että putoan ja halvaannun.
Mutta miksiköhän se hevonen ei siinä yhdessä kohtaa luottanut meihin, mutta siihen pikkutyttöön luotti? (me oltiin tallissa kovasti jo juteltu hevoselle ja silitelty sitä hevosta.)
Näin kerran jonkun ip-lehden nettisivuilla riistakameravideon, missä kauris näki petolinnun hyökänneen pupun kimppuun. Siis ihan luonnossa.
Kauris hyökkäsi puremaan sitä petolintua ja pupu oli ihan ihmeissään, mutta pakeni.
Pelastaisitko sinä jonkin muun eläimen?
Vierailija kirjoitti:
.o. kirjoitti:
Hei taas .o. Hauskaa että tunnistan sinut omasta merkistäsi. Mitä se mahtaa tarkoittaa?
Olen nähnyt edellisessä tallissani paljon lehmiä, koska niitä oli usein viereisellä laitumella.
Ne ovat ystävällisiä ja rauhallisia, mutta eivät aikuisena enää kovin leikkisiä. Koetin joskus saada niitä juoksemaan kanssani aidan viertä tien toisella puolella, mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan. Vieraskin hevonen olisi takuulla lähtenyt sellaiseen leikkiin mukaan. Mutta ehkä niille on ruumiinrakenteensa vuoksi vaikeampaa juosta kuin meille.
Ohis: Isoisäni talutti lehmää 27 kilometriä ja siihen meni koko päivä aamusta iltaan. Keväällä mökille ja syksyllä vielä takaisin.
Milloin menet yleensä nukkumaan ja milloin heräät?
Tuleeko sinne aamulla joku herättämään ja laittaa valot päälle ja illalla pois vai miten se käy.