Uskaltaako 13-vuotiaan päästää yksin Itä-Helsinkiin?
Uskallanko antaa 13-vuotiaan (kohta 14) pojan matkustaa yksin junalla Helsinkiin ja sieltä metrolla Itäkeskukseen, jossa isovanhemmat ovat vastassa? Perjantai-iltana. Sunnuntaina takaisin samalla systeemillä eli Itäkeskuksesta metrolla rautatieasemalle ja junalla kotiin Lahteen.
Mietin noita väkivaltaisia nuorisojengejä. Onko 13-vuotias yksin matkustava perjantaina turvassa jossain rautatieasemalla, metroissa, Itäkeskuksessa? :(
Kommentit (95)
Toivoisi, että jatkossa Suomeen ei tulisi samanlaista turvattomuutta, mitä jo on ulkomailla.
Kyllä täällä uskaltaa liikkua. Itsekin rillutellut 14-vuotiaana ap:n mainitsemilla seuduilla. Nuoria aikuisia siellä kännissä on ja ne eivät lapsista piittaa. Nuoriso"jengit" taaseen istuvat pussikaljalla puistoissa, eivätkä stevareiden takia missään itiksessä tai steissillä uhittele :D Johan on kanasia liikkeellä.
Ilmeiseati Suomikin on muuttumassa vaaralliseksi. Ihmehän se on ollutkin, että näin pitkään on ollut turvallista.
Ja valitettavasti ei poikaa voi loputtomiin suojella :) Pitää oååia selviytymään tilanteista.
Pyörin nuoruuteni juuri tuollaisessa mamu porukassa, mutta silti olen välttynyt ikäviltä tapahtumilta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:13"]
Metrossa tuohon aikaan matkustaa pääosin ihan työssäkäyviä ihmisiä. Hyvä kun heti aletaan täälläkin kauhukuvia jakamaan..
[/quote]
Totta, mutta kyllä jotkut äijät ovat kännissä jo tuohon aikaan.
[/quote]
Huijui. Että jos jollain on perjantaipullo kädessä niin heti on turvatonta?
Nyt vähän realismia..itse olin töissä paikassa, jossa pääsin aina tulemaan keskustaan tulevalla junalla 23 jälkeen viikonloppuna. Juna oli aina juoppojuna, bileet pystyssä. Silti järjestyshäiriöitä ei ollut. Vaikka en pidäkään humalaisista töiden jälkeen niin eihän alkoholia nauttivat ihmiset vaarallisia ole, voi hyvää päivää. Ei kannata sekoittaa sitä, mikä on epämiellyttävää siihen, mikä on oikeasti turvatonta.
itä-hese ei ole lapsien paikka, siellä asuu työttömät, narkit, mamut, alkoholistit ja muut epäonnistujat. En suosittele ihmisille.
asun kontulassa ja en pelkää liikkua iltaisin herttoniemestä kotiin mertolla eivätkä kaverini pelkää myöskään. olen 13 vuotias tyttö ja vanhempani "suojelevat" yleensä minua enemmän kuin veljeäni koska "minun pitäisi pelätä raiskausta enemmän". en halua tietenkään tulla raiskatuksi tai pahoinpidellyksi tai mitään mutta olette naurettavia jos ette päästä ikäistäni poikaa mertoon yksin. liikun yhtä myöhään jos joskus myöhempäänkin kuin poikasi tässä tapauksessa. hengailen sellaisten ihmisten kanssa joita sanotte varmasti ganstereiksi koska luulitte cokacolaa kaljaksi. ette ymmärrä että silläkin on vaikutusta miten itse käyttäytyy. myönnän kyllä että kavereistani jotkut polttavat mutta ei heitäkään olla hakattu. pikkuveljeni on 12 ja saa olla 20asti ulkona jos vastaa kännykkään ja pysyy pää selvänä. olisit voinut päästää lapsesi kyllä metroon. antanut suukon otsalle ja sanonut ettei ota vastaan päihteitä tai uhkaile toisia. niin minulle on sanottu ja olen yhä hengissä.
Mä hajoon. Itäkeskuksesta (metroasemalta) oon mennyt yksin bussilla kotiin siitä asti kun olin 7-vuotias. Onko se nyt sitten vaarallinen, ei ole koskaan mulle mitään koskaan tapahtunut, mutta mistäs mä tiedän. Metroissa tosiaan käy joskus jotain, mutta sekin aika harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 12:20"]
itä-hese ei ole lapsien paikka, siellä asuu työttömät, narkit, mamut, alkoholistit ja muut epäonnistujat. En suosittele ihmisille.
[/quote]
Ai jopa Marjaniemi, Jollas, Tammisalo? Hyvissä rahoissa nää sun työttömät itä-helsinkiläiset alkoholistit sun muut, pakko myöntää.
Ei tosiaan kannata päästää! Metroissa liikkuu päivälläkin tosi epämääräistä porukkaa, narkkareita, juoppoja, pummeja, manneja paljon jotka etsii helppoa uhria. Itäkeskus on varsinkin tosi levoton jo akuiltaisin, vaikka alueella partioi lukuisia vartijoita. Tallinnanaukiolla esim. puukotettiin kahta täysin yllättäen klo 18 aikaan, eikä tapaus ole uniikki laatuaan. Kannattaa tosissaan harkita asiaa muutaman kerran, metroissa on pyörinyt myös paljon levotonta nuorisojengiä ryöstämässä yksinäisiä nuoria, varsinkin Itä-Helsingin puolella.
Monet tuon ikäiset nuoret ja vanhemmat pelkää liikkua yksin ja ihan syystä, juuri metroissa ja asemilla tapahtuu poikkeuksellisen paljon väkivaltaa. Täytyy muistaa, ettei metrovaunuissa tilanteen sattuessa ole useinkaan ketään auttamassa. En päästäisi tuon ikäistä klo 18 jälkeen liikkumaan yksin.
Enemmän mietin sitä, osaako poikasi mennä metroon jos ei ole ennen käyttänyt. Voi tuntua hankalalta löytää oikea suunta, jos ei ole liikkunut yksin, vaikka Helsingin metro onkin hyvin yksinkertainen. Mutta pitäisi osata kävellä junalta alakerroksiin, ostaa lippu ja mennä metroon.
Itiksessä pyörii muutenkin tuohon aikaan 13v ja siitä ylöspäin. Olen itse asunut Itiksen lähellä, ja huomaa että ihmiset liiottelee Itä-Stadin kurjuutta. Huomaa että olette maalta.
Voi herranenaika:-D tällänen 23weekin alko miettimään näiden viestien perusteella että uskallanko lainkaan huomenna mennä keskustasta itikseen vaateostoksille...
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:28"]Kiitos ketjuun osallistuneille. Puhuin isovanhemmille. He tulevat rautatieasemalle vastaan. Toive metrolla liikkumisesta yksin tuli siis pojaltani, mutta odottakooon nyt vielä vuoden tai kaksi. AP
[/quote]
Joo, kannattaa vieroittaa tissiltä poika pian. Jos saa kulkea yksin 15-vuotiaana, niin kotoa saa muuttaa pois ehkä 30-vuotiaana? Toivottavasti poikasi huostaanotetaan!
Eikös ne jengiläiset saanu lisäpisteitä siinä pelissä jos on avuttomampi uhri? Karmivaa.. Kauheeta että Suomessa joutuu tällaisia ajattelemaan..