Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako 13-vuotiaan päästää yksin Itä-Helsinkiin?

Vierailija
12.10.2014 |

Uskallanko antaa 13-vuotiaan (kohta 14) pojan matkustaa yksin junalla Helsinkiin ja sieltä metrolla Itäkeskukseen, jossa isovanhemmat ovat vastassa? Perjantai-iltana. Sunnuntaina takaisin samalla systeemillä eli Itäkeskuksesta metrolla rautatieasemalle ja junalla kotiin Lahteen.

Mietin noita väkivaltaisia nuorisojengejä. Onko 13-vuotias yksin matkustava perjantaina turvassa jossain rautatieasemalla, metroissa, Itäkeskuksessa? :(

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhheijaa.

Klo 23 en enää päästäisi, mutta klo 21? Monihan tulee vielä harrastuksista kotiin tuolloin, ja kun kaupunkilaisperheillä ei välttämättä ole autoa, niin metrollahan sinne itään kuljetaan. Tulee ihan mieleen oma pikkusiskoni, joka ikänsä maalla asuneena on paniikissa jo, jos pitää kulkea bussilla. Ikää 15v.

Vierailija
62/95 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano isovanhemmille että menevät metrolla pojan kanssa. Jos poika on itse halunnut metroon, hän pääsee näkemään "hurjaa" meininkiä.

Oikeasti metrossa on tuohon aikaan melko hiljaista, kun etkoilijatkin ovat vielä kotonaan. Puliukkoja poikasi on varmaan nähnyt kotikylälläkin ja oletettavasti myös tummaihoisia ihmisiä on nähnyt, ettei tarvitse suu auki toljottaa ja sormella osoitella.

terveisin itähelsinkiläinen Herttoniemenrannasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimatkalla sitten voi harjoitella yksinään kulkemista.

Vierailija
64/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:29"]

Uskallanko antaa 13-vuotiaan (kohta 14) pojan matkustaa yksin junalla Helsinkiin ja sieltä metrolla Itäkeskukseen, jossa isovanhemmat ovat vastassa? Perjantai-iltana. Sunnuntaina takaisin samalla systeemillä eli Itäkeskuksesta metrolla rautatieasemalle ja junalla kotiin Lahteen.

Mietin noita väkivaltaisia nuorisojengejä. Onko 13-vuotias yksin matkustava perjantaina turvassa jossain rautatieasemalla, metroissa, Itäkeskuksessa? :(

[/quote]

Mitä ihmeen väkivaltaisia nuorisojengejä? 

Vierailija
65/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyperäisenä Helsinkiläisenä ei voi kuin ihmetellä tätä pelon lietsontaa.. tiedä enää pitäisikö itkeä vai nauraa.. Tosin jos ei metrolla ole ikinä kulkenut ihan hyvä ettei sinne yksin mene ettei eksy (vaikka onkin vain kaksi suuntavaihtoehtoa). Mistään juopoista tai muista ihmisistä tuskin yhtään mitään ongelmaa olisi. Suurempi riski sillä eksymisellä.

Vierailija
66/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:28"]Kiitos ketjuun osallistuneille. Puhuin isovanhemmille. He tulevat rautatieasemalle vastaan. Toive metrolla liikkumisesta yksin tuli siis pojaltani, mutta odottakooon nyt vielä vuoden tai kaksi. AP
[/quote]

Mä en kestä...! Miten voi olla mahdollista?? Mitä sä oikein kuvittelet et yhel metromatkalla Itikseen voi tapahtua?! Mä olen liikkunu kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina Itis-(pahamaineinen) Kaisaniemen puisto välillä ja ainoot ketkä järjestyshäiriöitä on aiheuttanu on iha kantasuomalaiset spuget. Mitään kuumottavaa ei o koskaan tapahtunu. Sun lapsi kasvaa pelkäämään maailmaa ja sen ihmisiä kun sä pelottelet sitä noin.

Vierailija
67/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 13-vuotias voi liikkua metrolla vielä klo 20 maissa. Mutta mikseivät isovanhemmat mene poikaa rautatieasemalle vastaan, jos poika ei ole tottunut metrolla liikkuja ja tulee maaltakin? 

Vierailija
68/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isovanhemmat ei mene rautatieasemalle vastaan?

69/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin isovanhemmat rautikselle vastaan. Tai toisen heistä. Vaikka itsekin olen asunut Itä-Helsingissä, niin en aikuisenakaan mielelläni kulje iltaisin metrolla. Siellä on kaikenlaista hiihtäjää liikenteessä. 14-vuotias tyttäreni, joka on myös pitkään asunut Itä-Helsingissä ja kulkee siellä vieläkin kaverinsa luona, lähtee aina sieltä kotiin klo 19. Tuohon aikaan on minusta vielä kokeneen paikallisasukkaan ihan ok matkustaa metrossa, mutta en laittaisi ensikertalaista 13-vuotiasta maalaispoikaa yksin metroon perjantai-iltana edes seitseemältä. Johonkin kuuteen asti olisi varmaan vielä ok, koska silloin on paljon työmatkalaisia vielä liikenteessä. 

Vaikka ei nyt pelkäisi ryöstetyksi tulemista (näitä sattuu ihan keskellä päivääkin) eikä hakatuksi joutumista, jo pelkkä humalaisten ja uhkaavasti käyttäytyvien ulkomaalaislaumojen näkeminen voi olla ensikertalaiselle pelottavaa. Pyytäisin isovanhemmat turvaksi ainakin ensimmäisellä kerralla.

70/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:00"]

Noin kello 20-21 perjantai-iltana oma poikani olisi siellä Itäkeskuksessa. Ehkä enempi klo 20 kuin sen jälkeen. AP

[/quote]

Tuo on aivan liian myöhään. En päästäisi edes omaa 14-vuotiasta noin myöhään liikenteeseen, etenkään Itäkeskukseen. 

71/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 06:44"]

Voi herranenaika:-D tällänen 23weekin alko miettimään näiden viestien perusteella että uskallanko lainkaan huomenna mennä keskustasta itikseen vaateostoksille...

[/quote]

No ei todellakaan kannata mennä! Ei sillä, etteikö keskellä päivää olisi turvallista, mutta Itis on todella ikävä paikka shoppailla koska siellä on niin paljon niitä syrjäytyneitä ja röyhkeästi käyttäytyvät maahanmuuttajat ovat valloittaneet pikaruokapaikat.

Vierailija
72/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kumma keskustelu - näin se media onnistuu lietsomaan valheellisia mielikuvia! Helsinki ei ole vaarallinen, Itä-Helsinki ei ole vaarallinen, metro ei ole vaarallinen. Suomessa on mukavaa ja turvallista lapsenkin matkustaa yksin. TOKI aina voi käydä jotain, mutta yhtä hyvin jotain epämiellyttävää voi käydä Hyvinkäällä tai Heinolassa kuin Itä-Helsingissä. Suomessa ei ole ghettoja, Itä-Helsingissä asuu aivan normaaleja ihmisiä. Lopettakaa se pelonlietsonta!

T. helsinkiläistynyt ex-vantaalainen, pikkulapsesta ihan itse bussilla, metrolla ja junilla kulkenut! Elossa ollaan!

Vierailija
73/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha kerju, mutta anyway: itse antsisin tuon ikäisen mennä ennen klo seitsemää jos tietää reitin. Pointti on se että missään asemalla ei kannata jäädä katselemaan ympärilleen, kaivaa laukkua, pitää arvokasta esillä ym. Näyttää helpolta. Aina on niitä fiksujakin ihmisiä ympärillä, jotka puuttuvat jos jotain tapahtuu.

Vierailija
74/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon jo 29-vuotias enkä silti lähtisi yksin perjantai-iltana metrolla itäkeskukseen.

Vierailija
75/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa. Mun lapset (11- ja 14-) kulkevat ihan jatkuvasti yksin metrolla. Ikinä ole nähty mitään "väkivaltaisia nuorisojengejä". Ja Itä-Helsingissä asutaan. Älä usko kaikkea, mitä kuulet.

Vierailija
76/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:20"]Ikinä ei ole sattunut mitään ja oon käynyt hieman suuremmissa citeissä kun itis. 
[/quote] Ne onkin turvallisempia kuin Itäkeskus. En ole nähnyt missään Pietarissa samanlaista väkeä kuin Itäkeskuksessa hengailee.

Vierailija
77/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 06:48"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:28"]Kiitos ketjuun osallistuneille. Puhuin isovanhemmille. He tulevat rautatieasemalle vastaan. Toive metrolla liikkumisesta yksin tuli siis pojaltani, mutta odottakooon nyt vielä vuoden tai kaksi. AP
[/quote]

Joo, kannattaa vieroittaa tissiltä poika pian. Jos saa kulkea yksin 15-vuotiaana, niin kotoa saa muuttaa pois ehkä 30-vuotiaana? Toivottavasti poikasi huostaanotetaan!
[/quote]

Itä-Helsinki on nyt hieman eri asia kuin muu Suomi. Päästäisin 13-vuotiaan mihin vaan Suomessa paitsi sinne. Itä-Helsingissä asuva

Vierailija
78/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:46"] Heh, miten minä uskallan jopa asua täällä? [/quote] Olet 45-vuotias. Vertaat 45-vuotiasta ja 13-vuotiasta? [/quote] Olen asunut täällä lähestulkoon koko ikäni, mitä nyt joitain vuosia ulkomailla. Tulen yksin yöbusseilla kotiin toisinaan. Ja nyt minulla on kaksi teini-ikäistä poikaaa täällä itä-helsingissä. Aika paljon luulen tietäväni..... On alueita ja on alueita.

[/quote]Tilanne on aivan eri sille, joka on aina asunut alueella kuin sille joka on siellä pallo hukassa.

Vierailija
79/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 11:13"]

Metrossa tuohon aikaan matkustaa pääosin ihan työssäkäyviä ihmisiä. Hyvä kun heti aletaan täälläkin kauhukuvia jakamaan..

[/quote]

Totta, mutta kyllä jotkut äijät ovat kännissä jo tuohon aikaan.
[/quote]

Joo ja mieti, että jotkut äijät on kännissä ihan keskellä päivää!! Ja jotkut naisetkin jopa!! Juopot yleensä on ihan harmittomia, vaikka olisivatkin paskasia ja vähän ölisisivät.

Vierailija
80/95 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustalaiset ryöstivät oman 15v pojan metrossa vuosi sitten. Poliisi ei koskaan saanut tekijöitä kiinni, koska metrovaunuissa ei ole valvontakameroita. Hullua toimintaa noissa on ihan päivälläkin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi